تسنیم نوشت:

رویترز در گزارشی با استناد به داده‌های منابع تجاری هند اعلام کرد که میزان واردات نفت این کشور از مبداء ایران در شش ماه اول سال جاری میلادی تا یک سوم افزایش داشته است.

به نقل از رویترز، داده‌های حاصل از منابع تجاری هند نشان می‌دهد که پس از اجرای توافق هسته‌ای موقت ژنو،‌کاهش تحریم‌های غرب و افزایش میزان بارگیری نفت ایران در نفتکش‌ها، میزان واردات نفت خام هند از مبدا ایران طی شش ماهه اول سال جاری میلادی تا یک سوم افزایش یافته است.

هند که پس از چین عمده‌ترین مشتری نفتی ایران است، طی سه ماهه اول جاری میلادی واردات نفت خود از ایران را به بالاترین سطح خود طی دو سال اخیر رساند، این تغییر پس از آن صورت گرفت که در سال ۲۰۱۳ میلادی و به علت فقدان پوشش بیمه‌ای برای پالایشگاه‌هایی که نفت ایران را فرآوری می‌کردند، حجم واردات نفت از ایران به شدت کاهش یافت.

با این حال، رقم واردات نفت ایران کمی کاهش یافته است اما همچنان و به طور قابل توجهی بیشتر از سال گذشته است. داده‌های منابع تجاری هند در مورد ورود نفتکش‌های ایرانی به بنادر هندی نشان می‌دهد که پالایشگاه‌های این کشور از ماه ژانویه تا ژوئن (شش ماهه اول) سال جاری به طور میانگین روزانه ۲۸۱ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند، این رقم سال گذشته برابر با ۲۱۱۴۰۰ بشکه بوده است.

حجم واردات نفت هند از ایران در ژوئن گذشته نسبت به ماه می پیش از آن (با میانگین ۱۶۷۳۰۰) حدود یک چهارم کاهش یافت و به کمترین رقم خود در ۱۰ ماه گذشته رسید.

هند که در کنار چین، ژاپن و کره جنوبی بزرگترین خریداران نفت خام ایران است، سال گذشته حجم واردات نفت از کشورمان را حدود ۴۰ درصد کاهش داده است.

چین نیز همانند هند، پس از انعقاد توافق هسته‌ای موقت ژنو در نوامبر گذشته، واردات نفت از ایران را افزایش داده است و طی شش ماهه اول سال جاری تا ۵۰ درصد بر حجم واردات نفت کشورمان افزوده است.

منابع دولتی و صنعتی ایرانی پیشتر گفته بودند که انتظار می‌رود مشتریان آسیایی نفت کشورمان در شش ماهه اول سال جاری میلادی، روزانه چیزی بین ۱.۲۵ تا ۱.۳ میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کنند.

واردات نفت کره از ایران در نیمه اول سال جاری حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است در حالی که ژاپن هنوز گزارش‌های خود در این زمینه را منتشر نکرده است.

داده‌های مرتبط با ورود نفتکش‌های ایرانی به بنادر هندی نشان می‌دهد که سهم نفت وارداتی از ایران کل واردات نفت هند از ۵.۴ درصد سال گذشته به ۷.۳ درصد در شش ماهه اول سال جاری افزایش یافته است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =