پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نسبت به آنچه که برای گروه‌های مسیحی در عراق رخ می‌دهد به ویژه اقدام داعش در اخراج مسیحیان شهر موصل اظهار نگرانی کرد.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نسبت به آنچه که برای گروه‌های مسیحی در عراق رخ می‌دهد به ویژه اقدام داعش در اخراج مسیحیان شهر موصل اظهار نگرانی کرد.

وی اخراج مسیحیان در شهر موصل را به شدت محکوم کرده و از جامعه بین‌الملل خواست برای حل این بحران که تقریبا به بن‌بست رسیده است، وارد عمل شود.

در همین حال، نوری مالکی نخست وزیر عراق، پس از دیدار با رئیس کلیسای ماریوسف در بغداد گفت: دولت عراق در کنار مسیحیانی که توسط داعش از شهر موصل بیرون رانده شده‌اند، می‌ایستد. دولت تمایل دارد تا دست کمک را به تمامی آوارگان و مهاجران دراز کند.

از سوی دیگر، شورای امنیت نیز در بیانیه‌ای شدیدا ظلم برنامه ریزی شده علیه اقلیت‌ها بویژه مسیحیان موصل را محکوم کرد و افزود:‌ این اقدامات جنایتی ضد بشری است.

شورای امنیت بر مجازات عاملان این جنایت ضد بشری تاکید کرد و از تلاش‌های دولت عراق و سازمان ملل برای مقابله با تهدیدات تروریستی علیه اقلیت‌ها و پاسخ به خواسته‌های آوارگان تقدیر کرد.

خبرگزارش ایسنا در این زمینه نوشت: یک منبع آگاه اعلام کرد که اعضای داعش خانواده‌های مسیحی را که در موصل گیر افتاده‌اند وادار ساختند تا به دین اسلام بگروند.

 همزمان یک منبع آگاه اعلام کرد که اعضای داعش خانواده‌های مسیحی را که در موصل گیر افتاده‌اند وادار ساختند تا به دین اسلام بگروند.

در همین حال، یکی از مسیحیان عراق که خواست نامش فاش نشود، گفت: اعضای داعش به کلیسای ماربهنام در منطقه الخضر (15 کیلومتری جنوب شرق موصل) حمله برده و این صومعه را تحت کنترل خود درآوردند و کشیش‌های آن را بیرون راندند.

این منبع افزود: افراد مسلح به کشیش‌ها گفتند که شما دیگر در اینجا جایی ندارید و باید هرچه سریع‌تر این مکان را ترک کنید. کشیش‌ها نیز تلاش کردند تا برخی از وسایل خود را بردارند اما افراد مسلح اجازه ندادند.

کشیش‌ها مجبور شدند تا با پای پیاده به شهر قره قوش در فاصله بیش از 10 کیلومتری به راه بیفتند و نیروهای پیشمرگ نیز آن‌ها را پیدا کرده و به مناطق تحت کنترل خود بردند.

از سوی دیگر، احسان العوادی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون اعلام کرد که ائتلاف اتحاد ملی در خصوص معاون اول رئیس جمهوری به توافق دست نیافته است اما شاخص‌های مثبتی مبنی بر انتخاب رئیس جمهور در جلسه فردا وجود دارد.

منبع: رویترز

52261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =