آیا ابن ملجم خانه زاد امام علی (ع) بوده است؟

تازه ترین داستان در باره رابطه ابن ملجم و امام علی (ع) است که او قبلا از خواص نزدیک (از ده نفر اول) بوده، نزدیک ترین فرد به امام علی (ع) و خانه زاد ایشان بوده و متاسفانه عاقبت بخیر نشده است!!

نمی دانم چرا این روزها حساسیت پیدا کرده ام تا در باره مطالب تازه تاریخی که برخی از خطیبان سرشناس می گویند و سیما یا سایت های مهم خبری آن را در سطح وسیع و بیشتر با اهداف سیاسی منتشر می کنند، جستجوی کنم. قبلا ـ به طنز یا جد ـ وقتی با دوستان در باره مداحان صحبت می کردیم، بحث این بود که چه حرف تازه ای کشف کرده اند، روضه جدیدی که هیچ کس نخوانده باشد. در این باره داستانها نقل می شد، مخصوصا برای مداحانی که پشت سر هم مداحی می کردند و هر کدام باید روی دست دیگری می زدند. حالا باید منتظر برخی از منبری ها باشیم که این کار را می کنند.

یکی از این اظهار نظرهای تازه که شب قدر در مصلای بزرگ امام خمینی مطرح شد، این جملات بود: کسی انتظار نداشت ابن ملجم شمشیر بکشد و به فرق امیرالمؤمنین(ع) ضربه بزند. کسی ابن ملجم را مراقبت نمی‌کرد چون او از دیگران به علی(ع) نزدیک‌تر بود و خانه‌زاد علی(ع) است!

تیتری هم که برای این انتخاب شده این است: وقتی به سوابق خوب ابن ملجم نگاه می کنیم، باید نگران عاقبت به خیری خودمان شویم.

برای اثبات این ماجرا هم به روایتی در بحار ارجاع داده شده که در جایی از آن (با ترجمه ایشان) آمده است: وقتی امیرالمؤمنین(ع) خلیفه شدند، از مردم یمن بیعت گرفتند و به والی یمن فرمودند ده نفر از بهترین مؤمنین یمن را برای من بفرست. مردم یمن، ابتدا صد نفر از بهترین‌های خود را انتخاب کردند و آن صد نفر از بین خودشان هفتاد نفر انتخاب کردند و آنها سی نفر و آنها نیز از بین خودشان ده نفر را انتخاب کردند. وقتی این ده نفر به محضر امیرالمؤمنین(ع) آمدند یک نفر را به عنوان نماینده جلو فرستادند و او آن‌چنان زیبا در مدح و منقبت امیرالمؤمنین(ع) سخن گفت که واقعاً تحسین برانگیز بود. امیرالمؤمنین(ع) از او پرسید: اسم تو چیست؟ او گفت: من ابن ملجم مرادی هستم! امیرالمؤمنین(ع) دست روی دست زد و فرمود: «انا لله و انا الیه راجعون» و ناراحت شد و فرمود: تو قاتل من خواهی بود. حکایت مزبور در بحار: 42/261 آمده است.

کل سوژه بحث، موضوع عاقبت بخیری است و البته ثمره آن هم در حمله به کسانی است که سوابقی دارند و حالا به زعم ایشان در حال خراب شدن هستند و هشدار که مبادا چنین باشید. (چیزی که هر دو جناح می توانند به هم بگویند و دلیلی هم جز اظهار نظرهای آنها با تأکید رگ گردن وجود ندارد). نتیجه بحث این است که «عاقبت بخیری»‌ مهم ترین مسأله شب قدر است. یعنی در شب قدر از این مهم تر هم وجود ندارد! خوب به هر حال مهم است نه مهم ترین مسأله شب قدر.

در این میان، برای بنده جالب بود که چطور ابن ملجم این قدر به امام علی (ع) نزدیک بوده و این مطلب در کدام منبع کهن تاریخی آمده است. به هر حال موضوع به امام علی (ع) مربوط می شد.

ابتدا به سراغ بحار رفتم ببینم سند و منبع مطلب نقل شده چیست. شما وقتی روایتی در بحار دیدید، باید تا آنجا که سند و منبعش می آید عقب بروید. رفتیم. منبع این جملات یک خبر طولانی و داستانی از آثار ابوالحسن بکری، قصه گوی معروف تاریخ اسلام (چیزی مشابه ذبیح الله منصوری) نقل شده و آغاز آن این است:

رَأَيْنَا فِي بَعْضِ الْكُتُبِ الْقَدِيمَةِ رِوَايَةً فِي كَيْفِيَّةِ شَهَادَتِهِ ع أَوْرَدْنَا مِنْهُ شَيْئاً مِمَّا يُنَاسِبُ كِتَابَنَا هَذَا عَلَى وَجْهِ الِاخْتِصَارِ قَالَ رَوَى أَبُو الْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَكْرِيُّ عَنْ لُوطِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَشْيَاخِهِ وَ أَسْلَافِهِ قَالُوا لَمَّا تُوُفِّيَ عُثْمَانُ وَ بَايَعَ النَّاسُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع كَانَ رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ حَبِيبُ بْنُ الْمُنْتَجَبِ وَالِياً عَلَى بَعْضِ أَطْرَافِ الْيَمَن‏.... [در برخی کتب قدیمه روایتی در باره کیفیت شهادت آن حضرت دیدیم که بخشی از آن را که مناسب کتاب است به اختصار می آوریم. ابوالحسن علی بن عبدالله بن محمد بکری از لوط بن یحیی از مشایخ و اسلافش نقل کرده که گفتند: وقتی عثمان درگذشت و مردم با امام علی بیعت کردندپ مردی بود که او را حبیب بن منتجب می گفتند و والی در اطراف یمن بود....]

منبع یک کتاب داستانی از ابوالحسن بکری است که حتی زمان وی به درستی شناخته شده نیست و چند کتاب داستانی از وی در اختیار قصه گویان و داستانسرایان بوده و پر از عجایب و غرایب است. بیشتر آنها عربی بوده و در طول زمان و البته قدیما، به فارسی هم درآمده است.

کلا عرض کنم مرحوم مجلسی در اینجا و چند جای دیگر از ابوالحسن بکری مطالبی نقل کرده و در هر مورد قید می کند که اینها را در یک کتاب قدیمی دیده اما صحیح نیست، یا اطمینان به صحت آن ندارد.

از جمله در باره همین خبر طولانی بیست و اندی صفحه ای در باره ابن مجلم که سراسر آن داستانی است، در پایانش می نویسد: قَالَ مُصَنِّفُ هَذَا الْكِتَابِ قَدَّسَ رُوحَهُ هَذَا الْخَبَرُ غَيْرُ صَحِيحٍ بَلْ إِنَّا كَتَبْنَاهُ كَمَا وَجَدْنَاهُ وَ الرِّوَايَةُ الصَّحِيحَةُ أَنَّهُ بَاتَ فِي الْمَسْجِدِ وَ مَعَهُ رَجُلَانِ أَحَدُهُمَا...... [مصنف این کتاب ـ یعنی مجلسی ـ گوید: این خبر درست نیست، و ما چنان که آن را یافتیم این جا نوشتیم (کاری به صحت و سقم نداریم). روایت صحیح این است که وقتی او - ابن ملجم ـ در مسجد شب را خوابید و با او دو مرد بودند یکی ....]

شبیه این اظهار نظر را پس از یک نقل صد صفحه ای از ابوالحسن بکری در باره مولد النبی (ص) نقل کرده و مشابه این سخن را گرفته است:

أقول إنما أوردت تلك الحكاية لاشتمالها على بعض المعجزات و الغرائب و إن لم نثق بجميع ما اشتملت عليه لعدم الاعتماد على سندها كما أومأنا إليه و إن كان مؤلفة من الأفاضل و الأماثل (بحار: 16/76) [من این حکایت را آوردم چون برخی از معجزات و غرایب داشت، گرچه به تمامی مطالبی که در آن آمده، اطمینان ندارم، زیرا بر سند آن اعتماد نمی توان کرد، همان طور که اشاره کردیم، حتی اگر مولف آن از افاضل و برجستگان باشد....]

می بینید ایشان اشاره به غرایب کرده و سخن از عدم اعتماد به آنها به میان آورده است.

تمام رجال شناسان این ابوالحسن بکری را به قصه گویی و دروغ گویی می شناسند و او را «الدجال الکذاب» می نامند. او طبع داستانی دارد و قصه ای را سرتاسر جعل کرده و سعی می کند با اسامی واقعی و حوادث معمول پیش ببرد. در این جا دروغگو یعنی داستان سرا. یک نوع ادبیات است.

یک شاهد جالب این که در اول همین سندی که نقل شد نام حبیب بن المنتجب یا المنتخب آمده که به عقل هیچ آدمی نمی رسد که این اسم چه ربطی به صدر اسلام دارد و در کجا آمده است. کافی است این نام را در نورالسیره سرچ بفرمایید اگر حتی یک مورد آمد، در آن صورت اظهار نظر بنده را یکسره رد کنید. (البته باز هم باید گشت).

یک بار دیگر هم بنده در باره این ابوالحسن بکری با عنوان «ابوالحسن بکری و قصه ای کردن سیره نبوی» به تفصیل نوشته ام و متن آن در چاپ اخیر منابع تاریخ اسلام (نشر علم، 1393) صص 451 ـ 456) آمده است.

به نظرم برای عاقبت بخیری نمونه های زیادی بود که می شد به آن ها تمسک کرد و بی جهت ابن ملجم را از خواص امیر مؤمنان و خانه زاد ایشان و از همه نزدیک تر به ایشان معرفی نکرد.

بنده مروری هم بر مروج و مقاتل الطالبیین  کردم ببینم آیا کسی اشاره به روابط سابق او با امام علی (ع) در این حد که در این خطابه آمده دارد، چیزی نیافتم. از بابت دروغ گویی ابوالحسن بکری یا به عبارتی داستان سرایی او تردیدی ندارم و همان طور که مجلسی گفته، اخبار او به هیچ روی قابل اعتماد نیست، بویژه که در جایی از منابع دیگر نیامده باشد.

حقیقت اگر این مطلب به نوعی مربوط به امام علی (ع) نبود، دنبال نمی کردم و شهد الله که کاری به گوینده آن ندارم، اگر کسی در این باره نکته ای یافت و نوشت از او سپاسگزار خواهم شد.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366245

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 65
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    66 6
    چندان هم نیاز به تحقیق جهت یافتن ادله برای این داستان سرایی نمی باشد. کافیست که خواص و تربت شدگان حضرت امیر را مد نظر قرار داد تا نتیجه گرفت خارجی چون ابن ملجم هیچگاه در حلقه نزدیکان مولا نبوده است. زندگی مالک اشتر،میثم تمار و ... خود گواه همه چیز است.
    • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
      21 1
      تا اونجا که یادمه دو نفری بودند در تاریخ که در مقابل حضرت علی شمشیر کشیدن و اتفاقا از دوستان نزدیک حضرت بودند
    • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
      16 1
      خارجي در كنار امير هم بوده اما اينكه ابن ملجم در كنار ايشان بوده يانه حرف ديگري است
  • آینه IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    129 9
    سلام ازتحقیق شما سپاسگذارم
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    در این کشور برای مقاصد سیاسی دست به هر کاری میزنند حتی بازی کردن با اعتقادات مردم
    • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
      0 0
      تو هیج جا این اتفاقات نمیوفته
  • حسن A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    32 5
    تحقیق بسیار خب بود درود بر شما انشا ء الله موفق باشید البته این را فراموش نکنید که الغریق یتشبث بکل حشیش
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    24 3
    خطیبه دیگه
  • اتابك IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    99 10
    اين اشتباه و تحريف كه چيزي نيست ما سال هاست از امثال آقاي پناهيان انتظاري نداريم ،استاد.
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    43 0
    جناب جعفریان عزیز لطفاً عبارات عربی‌ای را هم که گاهی در متن مقالاتتان می‌آورید ترجمه بفرمایید تا مطلب بیشتر قابل استفاده باشد. ممنونم
  • علی A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    31 2
    دکتر جان مطالبتان عالیست فقط ترجمه ی متون عربی را که ذکر میکنید بنویسید یا قرار دهید ، امثال من زیادند که طلبه نیستند .
  • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    15 21
    نکته بعدی اینکه با فرض قبول اینکه احادیث بحار 60 درصد آن ضعیف است که این آمار هم محل مناقشه می باشد اما : 1 اولا ضعیف در علوم حدیث به معنای کذب و جعلی نیست و چه بسا روایت ضعیفی به دلیل قرائنی مورد استفاده قرار گیرد . 2 امیدواریم کسانی که 60 درصد را ضعیف دانسته و آنرا قبول ندارند به 40 درصد باقیمانده توجه نمایند که قطعا بسیاری از شبهات مطروح حل خواهد شد.
    • اسلامی A1 ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
      10 4
      با سلام ضعف الحدیث مسبب للشک فی الحجیة‌و الشک في‌الحجیة مساوق لعدم الحجیه
    • انصاری IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
      8 2
      سلام اسلامی عزیز. قسمت اولش یعنی "ضعف الحدیث مسبب للشک فی الحجیة‌" منطقی هست اما چرا " الشک في‌الحجیة مساوق لعدم الحجیه"؟؟ بنده نظرم اینه که شک در حجیت مساوق امتناع است و نه عدم حجیت. غلط میگم ؟ سوالم جدی هست و ضمنا با اصطلاحات و جمله های حوزوی هم آشنا نیستم. اگه توضیح دهید ممنون میشم.خدا نگهدارتان
    • امید A1 ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
      1 2
      وقتی 60درصد رانیتوان قبول کرد هیچ عالمی 40در صد دیگر راهم نمیتواند به عنوان منبع قبول کند
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    19 2
    ابن ملجم هیچ شمر رو چی میگید جانباز صفین شد قاتل پسر علی
  • بی نام US ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    11 18
    واقعا تعجب می کنم که این نوشته از آقای رسول جعفریان است با آن همه پژوهش و تحقیق به هر صورت برای بررسی یک مطلب علمی باید جمیع جوانب بحث مورد دقت قرار گیرد اینکه این روایت بحار مورد مناقشه است و اینکه مجلسی چقدر از این روایت را رد می کند و کدام بخشهای آن را می پذیرد بحث دیگری است اما اینکه ابن ملجم از کسانی بوده که ادعای محبت امیر المومنین را داشته و بارها با امیر المونین بیعت کرده است مسئله ای نیست که فقط در این روایت به آن پرداخته شده باشد بلکه در منابع مختلف این مطلب نقل شده علاوه آنکه خوارج انسانهای بی دینی نبودند بلکه غالبا کسانی بودند که قبلا از اصحاب امیر المونین علیه السلام بودند که این هم مطبی نیست که از چشم تاریخ پوشیده باشد ...
    • بی نام A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
      10 2
      حالا فرق این توضیحات با توضیحاتی که در اصل خبر آمده چیه؟ اونجا مستدل داره مطلبی رو توضیح می ده. شما احتمالاتی رو مطرح می کنید. ممکنه این جوری بوده. این شکلی هم می شه بوده باشه. به این ترتیب هر چیزی رو می شه گفت. همین که قبلا از اصحاب امام بوده کجا آمده؟ یک مدرک بدهید بعد روی این احتمال اون حرفها رو بزنید. نزدیک ترین فرد به امام علی. خانه زاد....
    • انصاری IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
      19 2
      دوست عزیز. شخصی به نام آیت الله سید کمال الحیدری در شبکه الکوثر بر اساس منابع وهابیت بحث میکردن و از علمای کربلا و مقیم قم هستن. سعودیها یک میلیون ریال سعودی جایزه تعیین کرده بودن تا یکی بیاد جواب ایشان رو بده. همین شخص در مصاحبه اش گفته بود کارگردان فیلمی که چند وقت پیش در هالیوود علیه رسول الله فیلم ساخته گفته من این فیلم را بر اساس کتابهای همین مسلمانها ساختم پس چرا اعتراض میکنن. ایشان میگفتن "متاسفانه در همین صحاح سته روایتهایی هست مثل همین بحارالانوار ما. روایات درستی نیست و علما هم ظاهرا در پی رد کردن این روایات نیستن". ایکاش یکی پیدا بشه و این بحار الانوار را از روایات نادرست پالایش کنه. کما اینکه در میان اهل تسنن هم یکی باید در مورد تصحیح صحاح سته پیشقدم بشه.
  • رضا A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    27 86
    جناب استاد جعفریان گفتید نمی دانید چرا حساس شدید تا روی این موضوعات تحقیق کنید خب بذارید من بگم پدر حسادت بسوزه که شیطان عالم رو و عابد رو زمین زد ما که هچی
    • مسعود لیثی‌آذر IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
      29 12
      عجب، انگار شما هم مقاماتی داری که درون دل افراد رو می بینی؟ یا شاید این حساس شدن فقط یه علت داره اون هم حسادت که چنین قاطعانه نظر دادین و جایی برای مسوولیت علمی که علما در خودشون جهت پاسداری از حقایق دارند اشاره نکردین؟ و شاید هم خود تون به استاد حسادت دارین که این نتیجه رو می گیرین؟ ویا البته عشق بعضی از منبری ها حالا به هر دلیلی چشماتون بسته؟ویا .....ما از درون شما باخبر نیستم و فقط چند گزینه ی محتمل را بررسی کردیم، الله اعلم
  • انصاری IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    51 5
    سلام جناب جعفریان. شما از ذبیح ا..منصوری اسم بردین و فرمودین ابوالحسن بکری شبیه ایشان بوده. یادم میاد خیلی سالها پیش کتاب"امام حسین و ایران" را در یکی از کتابفروشیها دیدم. نویسنده "کورت فریشلر" بود و مترجم ذبیح الله منصوری. راستش تا اسم منصوری رو دیدم و از طرفی دیدم یه آلمانی راجع به امام حسین نوشته مشتاق شدم و کتاب را خریدم. القصه,بعدا فهمیدم اصلا کسی به نام کورت فریشلر وجود خارجی نداشته و ذبیح الله منصوری تخیلات و نوشته های خودش را به اسم یه خارجی منتشر کرده.در این کتاب حتی شما میبینی که منصوری به استیل شمشیر زدن مسلم ابن عقیل هم با جزییات اشاره میکنه که آدم درمونده میشه که منصوری اینها را از کجا شنیده. شاید از همون روضه خونهای مورد اشاره در مقاله شما. هههههه. یا حق
    • امان از طاغوت A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
      9 5
      من اولین باره که این مقایسه بین منصوری و ابولحسن بکری رو می شنوم. یک ساعته دارم می خندم. بسیار تشبیه بجایی بود.
    • بی نام IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
      6 2
      عرض به حضور جنابعالی، kurt frischler نویسنده آلمانی وجود خارجی دارد و کتابهای زیادی هم نوشته است. اما دقیقاً نمی دانم این کتاب را هم وی نوشته یا خیر. به هر حال اگر فرصت دارید، نام کتاب را به آلمانی جستج. کنید تا حقیقت معلوم شود.
    • انصاری 1 IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
      5 1
      سلام. دوست عزیز در پیشگفتار کتاب "امام حسین و ایران" کورت فریشلر" بعنوان یک مستشرق و مورخ معرفی شده. با عرض معذرت شما هیچ کجا نمی یابید که چنین شخصی بعنوان مستشرق و یا مورخ وجود خارجی داشته باشه. آری چند کتاب داستان نوشته اما بنده حتی یک خط بیوگرافی راجع به این فرد در هیچیک از سایتهای المانی و انگلیسی ندیدم. آخه چگونه است که حتی محل تولد یه نویسنده هم معلوم نیست؟شما اگه سایتی را که بیوگرافی این فرد را در بر دارد می شناسید معرفی بفرمایید.ذبیح الله منصوری باز کتاب دیگری به نام"عایشه بعد از پیغمبر" به نام همین فریشلر منتشر کرد. خواننده در نظر اول گمان میکنه که این یه کتاب تاریخی هست اما اجازه بدین چند نکته را راجع به همین کتاب عرض کنم.اولا اصل کتاب یه fiction یا همان داستان تخیلی هست..ادامه..
    • انصاری 2 IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
      5 1
      که توسط فریشلر نوشته شده. نام آلمانی کتاب گویای خیلی مطالبه.aischa mohammeds liblingsfrau به معنی عایشه همسر دلخواه محمد. این یه داستان تخیلی هست که نوشته شده و به نظرم فریشلر از rider haggard تقلید کرده. خود هاگارد که نویسنده ویکتوریایی هست یه کتاب در سال 1905 نوشته به نامayesha the return of she نوشته و خودش صریحا میگه اسم کتاب رو از زوجه پیغمبر وام گرفته. جالب اینه که یه کلمه هم راجع به عایشه صحبت نکرده اما قهرمان داستان, زندگیش شباهتهای زیادی به زندگی زوجه پیغمبر داره. بنده یه کلمه راجع به متن آلمانی کتاب فریشلر در اینترنت نیافتم فقط کتاب برای فروش گذاشته شده و آدم شک میکنه که شاید متن کتاب شبیه آیات شیطانی سلمان رشدی هست که حتی خلاصه آن در اینترنت موجود نیست.حال اینکه منصوری ...ادامه...
    • انصاری 3 IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
      4 1
      این کتاب" عایشه بعد از پیغمبر" را به عنوان یه کتاب تاریخی از کورت فریشلر منتشر کرده. اصلا فریشلر مورخ نداریم چه برسه به اینکه عایشه بعد از پیغمبر را نوشته باشه. اون کتاب عایشه ای هم که فریشلر نوشته یه رمان تخیلی هست و ربطی به تاریخ نداره. حالا باز این که خوبه .کتاب "امام حسین و ایران" حتی رمان تخیلیش هم توسط فریشلر نوشته نشده چه برسه به تاریخش.ذبیح الله منصوری در این کتاب میگه که فاطمه دختر امام حسین,به نماینگی از امام, در ری با گیو پسر رستم فرخ زاد و دیگر سپهسالاران مازندران و گیلان ملاقات داشته و یا عباس بذایی بچه اردبیل با پتک آهنگریش در دفاع از مسلم بن عقیل به سربازان ابن زیاد حمله کرده و شهید شده. همه اینها رو هم به تحقیقات .......ادامه.....
    • انصاری 4 IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
      3 1
      فریشلر اسناد داده. آخه دختر امام حسین با توجه به سنی که داشتن در ری چه میکردن؟شاید وجود کوه بی بی شهربانو در ری منصوری را به این تخیل رسانده و یا فرضا بچه اردبیل و حضور در کوفه؟؟؟؟در جای دیگه که گفته 30 نفر از اصحاب امام حسین در کربلا ایرانی بودن و جالب اینه که خیلی سالها پیش یکی از روزنامه های کثیر الانتشار خود ما هم به همین مطلب ذبیح الله منصوری ارجاع داده بود که بله ما 30 نفر از اصحاب امام حسین را تشکیل میدادیم. با عرض معذرت فکر میکنم جناب جعفریان بهتر میتوانند راجع به این موضوع قضاوت کنند. بنده نمیتوانم این را باور کنم. اگر سند درست و حسابی دارین بفرمایید. خدا نگهدارتان
    • عليرضا A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
      3 5
      اگر مبناي قضاوتتان در همه موارد شبيه همانست كه در مورد كورت فريشلر گفتيد كه هيچ. در غير اينصورت بدانيد كه مرحوم منصوري كتب و مجلات فرانسه و انگليسي بسيار مطالعه مي كرد البته با محدوديت منابع دهه 30 و 40 شمسي و اگر جزئياتي از حوادث تاريخي نقل مي كرد مرهون همين مطالعه بود. اينهمه بي لطفي در مورد مردي كه نيم قرن آنهمه مطالب شيرين و عموما موثق و صحيح تاريخي را به ايرانيان هديه كرده آنهم از سوي عزيزي كه در عصر اينترنت نميتواند وجود يا عدم نويسنده اي مشهور را معلوم كند حقيقتا دردآور است. خوب گفته اند كه: جاي آنست كه خون موج زند در دل لعل زين تغابن كه خزف ميشكند بازارش
    • انصاری IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
      3 0
      علیرضای عزیز سلام. بنده قلم توانای مرحوم منصوری و سواد ایشان را انکار نکردم. اما تصور میکنم وقتی که پای تاریخ به میان میاد باید تقوای قلمی داشت. بنده سالها به اعتبار اسم منصوری به مطلب کتاب ایشان رفرنس بدم و بگم یه مستشرق آلمانی اینها را گفته و منصوری هم ترجمه کرده و بعدا ببینم اصلا ما مستشرق و مورخی بدین نام نداریم درد داره برادر من. بنده به کتابهای دیگر ایشان هم که متاسفانه به اسم تاریخ بین ما جا افتاده اشاره نمیکنم که خارج از موضوعه و میدانم آقای جعفریان منتشر نمیکنن. شما کتاب عایشه بعد پیغمبر و "امام حسین و ایران " را بخوانید و ببینید مطالب این کتابها خیلی فراتر از نقل یک رویداد تاریخی هست. افسانه پردازی ای هست که به اسم تاریخ به ما قالب کردن.سخن در این باره بسیار است. یا حق
  • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    18 3
    اقارضا برات متاسفم خيلى جاهلى فرق است بين حسادت با مقابله كردن باكسانى كه برارسيدن به. أهداف سياسى خود هرجرندياتى به خوردمردم ندن
  • حسین A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    15 2
    در خاطرم هستم بچه که بودم پدربزرگم به مناسبتي گفت در آخرالزمان منبرها دست بچه ها ميافتد ... منظورش اين بود از آنجا که فرد هنوز مطالعات زيادي در زواياي مختلف دين نکرده آرام آرام مشهور ميشود مشهور که شد دائما اشتغالاتش زياد ميشود نه تدريسي نه درسي نه مطالعه اي و اگر هم باشد ديگر عمقي نخواهد داشت به همان منابع دم دستي سري ميزند و به جاي اينکه قال الباقر ع و قال الصادق ع بگويد تحليلهايي بر اساس بافته هاي ذهني خودش به "نام دين" خورد مردم ميدهد آقاي پناهيان بهترين مصداق اين امر هستند کسي که خيلي زود از دو کوهه مشهور شد آري آقاي پناهيان فکر ميکنم اين دعاي عاقبت بخير بيشتر برازنده خودت هست بعدها ديدم ال
  • مصطفی A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    13 1
    وقتی ما دین را به سیاست وبرعکس ملتزم کردیم. باید توقع افرادی را مانند همین منبری معروف که برای ترقی سیاست خود از دین بهره میبرندرا داشته باشیم.
  • انصاری 1 IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    6 1
    با سلام مجدد به دکتر جعفریان.مرحوم علامه جعفری در جلد دوم شرح مثنوی ملای رومی در ذیل تفسیر ابیات مثنوی درباره شهادت امیرالمومنین روایاتی را از جامع صغیر سیوطی جلد 1 صفحه 112,طبقات ابن سعد جلد 3 صفحه 33 و 34, دلایل النبوة صفحه 202,مقاتل الطالبین ابوالفرج اصفهانی صفحه 31 ,الارشاد شیخ مفید صفحه 6 و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید جلد 2 صفحه 42 و شرح شافیه ابوفراس صفحه 99 نقل کرده اند که همگی دلالت بر احسان زیاد امیرالمومنین در حق ابن ملجم داره و از طرفی اشاره به این داره که ایشان از شهادتشان بدست این ملعون خبر میده اما هیچیک از این روایات نمیگه ابن ملجم یار غار و یا به اصطلاح شما خانه زاد امام بودن. شاید احسان امیرالمومنین در حق این فرد و اینکه بنا به یکی از روایت الارشاد ...ادامه.....
  • انصاری 2 IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    7 2
    که میگه ایشان حتی اسبی را به ابن ملجم هدیه دادن,روایت معلی بن زیاد در الارشاد, باعث شده یه عده در مسیر اغراق گویی افتادن و تصور کردن این احسان حضرت در حق این ملعون نشانه خانه زادی ابن ملجم بوده و حال آنکه اینگونه نیست. یا حق
  • سید حسین میرشرف الدین A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    16 1
    سلام حاج آقا، اتفاقا از بخت بد، من اون شب مصلی بودم و این رو خودم شنیدم و در همون لحظات شبهه ای در ذهنم به وجود اومد... از کودکی با نوشته های متقن و سلیس و روان حضرتعالی آشنا بودم. از دقت نظر شما ممنونم.
  • بی نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    11 1
    خیلی جالب بود. مثل اینکه مورخان آینده افغانستان برای نوشتن تاریخ مثلا به بادبادک باز خالد حسینی رجوع کنند.
  • دامن باغ. IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    8 2
    پناه برخدا ..حضرت علی ع.امام معصوم. واگاه به اتفاقات زمان خودبودند وقاتل خویش راهم کاملامیشناختند برمبنای علم امامت.اما هرگزاینگونه نبوده که به دشمن خوداعتمادکنند.وفردی ملعون راخانه زادکنند.متاسفانه وقتی انسان این مطالب رامیشنودنگران میشودکه علمای مابه کدام سمت میروند ایافکرنمیکنندذهن افرادمشوش میشود.ابن ملجم هرگزمورداعتمادعلی. ع.نبود.اگرچنین تصوری دراذهان ایجادشودایافکرنمیکنیدبه مولای خودجفاکرده ایم.وتاریخ راتحریف کرده ایم. ابن ملجم فردی اهل نمازوحتی نمازشب وانیس باقران بود.ولی فردی سست عنصروهواپرست بودوهرگزامام زمان خودرانشناخت وازخواص بی بصیرت بودبرای همین هم فرق عدالت راشکافت چون تحمل عدالت علی.ع. رانداشت.وبسیاری ازهمین افرادی که امروز درصف منتظران هستند.فرداتیغ برروی امام خودمیکشند.
  • احمد غ A1 ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    39 7
    جناب جعفریان اینگونه تو ذوق ایشون نزنید . آقای پناهیان پیشرفت کرده و الحمدلله یکی دو متن روایت میخونه قبلا فقط میبافت . انتظار نداشته باشید که ایشون بتونه در صحت و سقم مطالب هم وارد شود. یواش یواش .
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    20 2
    وقتي به پناهيان علامه گفته شود نتيجه اين ميشود . وقتي منتقدان تاريخ گوشه گير شوند ايشان استاد شود
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    2 0
    چرا هی الکی درود و آفرین میگید احثوا التراب فی وجوه المداحین
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    6 2
    اي كاش اين حساسيتي كه حضرت جعفريان به تازگي پيدا كرده اند زودتر پيدا مي‌شد كه نتيجه‌اش قطام در فيلم امام علي ع نمي‌شد و مبناي قيام مختار يك رابطه عشقي قرار نمي‌گرفت با توجه به اين كه از خطاي در نقل بحار تنها چند هزار نفر با خبر مي‌شوند اما خطاي فاحش در فيلم امام علي ع و قيام مختار را چند ميليون نفر مي‌بينند. به نظر شما اين حساسيت حضرت ايشان كه اتفاقا در هر دو فيلم نيز دخالت داشته اند، دير پيدا نشده است؟ آن‌هايي كه بدون اطلاع و دانش كافي نيز به تعريف و تمجيد از اين نوشته پرداخته اند خوب است كمي بيشتر مطالعه كنند.
    • سعید صفایی A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
      5 3
      جناب "بی نام" آبا واقعا توجه ندارید که سخن یک خطیب در کسوت روحانی و در مراسمی روحانی برای خیلی ها حجیت است در حالی که فیلم از جنس قصه و داستان است و بیننده از ابتدا آنرا به عنوان سند و حجت تلقی نمیکند؟
    • بی نام A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      1 1
      احسنت ایشون مشکلش اینه که کسی تحویلش نمی گیره
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 2
    اینکه گفتی نگرانی مرا خوشحال کرد من هم نگران اینگونه روایتها هستم و نگرانتر از بی مطالعه بودن جوانها
  • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    14 4
    پناه بر خدا از پناهیان
  • جواد US ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    11 3
    یک بار در ایام محرم آقای پناهیان در یک مجلسی فرمودند مهمترین درسی که ما از واقعه عاشورا میگیریم ولایت پذیری است در حالی که مثل روز روشن است مهمترین درس عاشورا امر به معروف و نهی از منکر اون هم در سطح حاکمیت است. نکته اینه که آقای پناهیان از وقایع تاریخی نتیجه نمیگیرن بلکه نتیجه ای رو که میخوان از وقایع تاریخی میگیرن.
  • بی نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    4 0
    می خواستم بگم وقایع تاریخی صدر اسلام هم مثل احکام و آیاتش مورد استفاده موردی پیدا کرده اگه الان لازم باشه ابن ملجم غلام خانه زاد بشه تا معلوم شه یکی باید به همین سبک محکوم بشه هر طور شده از دل تاریخ بیرونش می آورند فردا همین ابن ملجم می شود ملعونی که معلوم نیست کی پدرش و کیی مادرشه و ...
  • بی نام A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    2 2
    ما که عربی بلد نیستیم .نمی دونم چرا همیشه عربی صفر می شدم الان هم چیزی نفهمیدم وفقط می دونم علی ع مرد درستکار واز خرج بیت المال هم پرهیز می کرد
  • بی نام IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    1 1
    سلام ای کاش میشد همه ی ما بجای متهم کردن یکدیگر به سراغ منبع اصلی میرفتیم اون موقع لازم نبود در مورد افرادی که ما عوام براشون احترام قاعلیم در سوادشون شک کنیم.... به امید ظهور
  • بی نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 2
    با پوزش از شما، تحقیقی کردم و معلوم شد این کتاب در آمازون هم هست. اما این کتاب در لیست کتابهای این نویسنده نیست.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    0 0
    حتی اگر بپذیریم که ابن ملجم رابطه ای با حضرت داشته و حضرت هم ا ز شهادتشان به دست او خبر داشته اند چرا از رفتار ایشان یاد نمی کنیم که ابن ملجم تا این حد در حکومت امام آزادی داشت آنان که این سخنان را می گویند خودرا عاقل تر از ایشان می پندارند؟این تحلیلهاکه اینها می کنند غافلند که به ایمه ناخودآگاه افترا می بندند و خودرا در جایگاهی قرار می دهند که مثلا ازآنها آگاه ترن
  • شبستری A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    1 0
    استاد بزرکوار از مقالات ارزشمند شما بی نهایت سپاسگزارم. من دبیر دینی هستم وبه شدت نیازمند چنین مقالاتی هستم تا تفاوت های اسلام مداحان رابااسلام ناب برای نسل جوان بازگو کنم.
  • بی نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    اگر جناب رسول جعفریان این حرف را که گفت:«شهد الله که کاری به گوینده آن ندارم.»،صادقانه گفته بود،لزومی نداشت این همه تاریخ دانی خود را شرح دهد و کافی بود که همین مطلب کوتاهی که گفته رابیان میکرد:«به نظرم برای عاقبت بخیری نمونه های زیادی بود که می شد به آن ها تمسک کرد و بی جهت ابن ملجم را از خواص امیر مؤمنان و خانه زاد ایشان معرفی نکرد.
  • رسول IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 0
    بنده به عنوان یک مسلمان تشنه آگاهی و حقیقت از آقای جعفریان بسیار تشکر می کنم که ایشان علاوه بر تاریخ اسلام، در مورد تاریخ معاصر نیز تحقیقات عالمانه و ارزشمندی دارند و از ایشان می خواهم تا از جفایی که برخی از کامنت نویسان متعصب روا داشته اند،دلگیر نباشند و به انتشار تحقیقات عالمانه و آگاهی بخش خود که سهم قابل توجهی در تنویر افکار دارد، ادامه دهند. از طرفی به افرادی که بدلیل اغراض سیاسی و طرفداری از گوینده آن مطالب،جانب انصاف و حق را رها کرده اند، را نیز به کلام مولا علی ع توجه میدهم که فرمودند:ببینید مطلبی که گفته می شود تا چه اندازه صحیح است و به گوینده آن توجه نداشته یاشید . این کلام نغز و حکیمانه امام علی ع در ادب فارسی ضرب المثل شده: منگر که،«که» می گوید، بنگر که «چه« می گوید.
  • barobach IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    0 0
    آنچه که مشخص است ابن ملجم از گروه خوارج بود که بعد از جنگ نهروان زنده ماند . آرمان و عقیده خوارج بر تشکیل امه واحده بود و بعد از نهروان 3 نفر از این گروه نقشه ای بر قتل 3 حاکم را برای رسیدن به آرمان خود کشیدند و قرعه کشتن حضرت به نام عبدالرحمن بن ملجم مرادی افتاد. چگونه میتوان بر بصیر و علم امام شک کرد که یک خارجی را از نزدیکترین افراد به خود معرفی نماید. مسلمین هم میدانستند ابن ملجم کیست و چه عقایدی دارد .
  • حسین IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    12 0
    سلام آقای رسوا جعفریان اگر شک وشبهه و استدلالی در مورد صحبت های اقای پناهیان دارین چرا با توجه به پیشرفت تکنولوژی که هم میتونستین برین پیش ایشون هم تلفنی هم اینترنتی از ایشون منبع حرفاشونو و همینطور دلایل حرفاشونو بپرسین و بعد اطلاع رسانی کنید که اگه حق با شما بود مطمئنا یک منبری خائنو به مردم معرفی میکردین ، در صورتی که یک سری استدلال ها از خودتون ارائه دادین و آقای پناهیانی هم خبر ازین استدلال شما ندارن تا جوابی بدن و بحثی بین دو عالم به وجود بیاد تا حقیقت مشخص بشه و با این کارتون ببخشید هوچی گری کردین و یک موضوع تاریخی علمی پژوهشی رو که بحثی بین دو طرف رخ نداده و بر اساس یک سری اطلاعات شماست که ممکن است کامل نباشه بین عوام پخشش کردین و با ابروی یه مومن و یه خطیب کشوری بازی کردین.
    • محمد A1 ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
      0 1
      مگه آقای پناهیان در ملی خصوصی این نکته را گفته که شما توقع دارید دکتر جعفریان در خصوصی جواب ایشونو بده سخن پناهیان د ر صدا سیما پخش شد وباید یه جایی باشه که پاسخش داده بشه
  • ابراهیم A1 ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    البته خبر آنلابن خودشو اصول گرا می دونه ، اما به نظرم اصول گرایی مانند آقای علی مطهری...
  • اشن A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    1 1
    آیت الله بهجت در ذیل این واقعه فرمودند: «همیشه از خدا بخواهیم که عاقبت ما را ختم به خیر کند.» ایشان می‌فرماید که یک کسی یک عمری پروانۀ امامش می‌شود آخر سر امامش را می‌کُشد، این است که ابن ملجم مثل پروانه بود برای امیرالمؤمنین، به راستی این کدام عیب پنهان است که یک روزی رو می‌آید، این کدام ضعف ایمان است که یک روزی خودش را نشان می‌دهد، این کدام گناه استغفار نشده است که یک روزی پدر صاحب بچه را در می‌آورد، این کدام خوبی غرور یافته است؟ سطح اطلاعاتتان را بالا ببرید و بعد نظر بدهید دروغ دروغ است امثال شما کم نبوده در صدر اسلام
  • بی نام A1 ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 1
    باعرضه سلام و تشکر بابت پیگیریتان منتهی سوالی برایم پیش امده و ان اینکه شما که عنوان نموده اید دغدغه یتان امیر المومنین است چرا مدام سعی نمودید سخن خطیب رقیبتان را سیاسی جلوه دهید بگونه ای بعضا حداقل به نظر بنده حقیر این مباحثه علمی بیشتر به ماننده یه مناظره سیاسی کنایه الود ااامدد که گویا کلا بحث عدمه بودن سوابقه اف عاقبت بخیریشان متاجایعدمهسوابقهبخیریشانموردهقع شده
  • سیدعالم عادلی A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    3 0
    کمال تقدیر وتشکر رادارم ،خداوند به حضرتعالی جزای خیرعطافرمایید،مطالب تان بسیارزیبا ومتین بود.
  • یظز طظر ظط رظطز IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 4
    ممنون از اقای جعفریان که بساط غسبت رو فراهم کردند یا اگر راضی نیستند جا داشت تذکری میدادند اصلا نیاز نبود بگید کجا شنیدید این یک بحث علمی هست وفقط نطرتون رو میگفتید البته نظرات شما هم مخالف داره صرفا جهت اطلاع
  • سیمین رفعتی NL ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
    0 2
    ممنون از این مقاله. ظاهرا بازار روایات جعلی و مشکوک در این شبها بسیار رایج است. یکی از دوستان مطالب غریبی درباره ی عایشه و حفصه از آمریکا فرستاده بود با تاکید بر اینکه در کافی آمده که امام صادق ع هم خودشان بعد از هر نماز ع... را نفرین میکرده اند و هم به ما سفارش چنین کاری کرده اند. از آنجا که مطمئن بودم امام ششم ما اشتغالاتی به مراتب مهمتر از نفرین دائمی داشته اند کافی را نگاه کردم نبود. ... با دروغ پراکنی جز عمیقتر کردن شکافهای شیعه و سنی و انحراف افکار به کجا میرسیم؟
  • منتظر DE ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    0 0
    سلام درسته این مطلب سالها پیش تحقیق شده،امامن تازه دیدم وای کاش زودتر میدیدم چون همین چند ماه پیش این مطلب رو از کانال تلگرام یکی ازعزیزان وبزرگواران سخنران شنیدم و چون درصحتش تردید نکردم،متاسفانه در جلسه سخنرانی هفتگی که داریم ،مطرح کردم. اما خداروشکر که باز درستی مطلب برام ثابت شد.ممنونم ازتون .