ایسنا نوشت:

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور ، گفت: با وجود این که جامعه رو به پیری و سالخوردگی است، هنوز هم یک سوم جمعیت کشور معادل 33.3 درصد خواهان تک فرزندی بوده و یا بدون فرزند هستند.

علی اکبر محزون در همایش روز جهانی جمعیت که در استان گلستان برگزار شد، اظهار کرد: از سوی دیگر سن ازدواج بالا رفته به طوری که در آقایان به 28 سال و در خانم‌ها به 23 سال رسیده که در کلان شهرها این میزان هم بیش‌تر است.

به گفته وی، همین بالا رفتن سن ازدواج و گذشت سه سال بعد از ازدواج برای فرزندآوری، خود باعث کم شدن تعداد فرزند می شود.وی اظهار کرد: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بسیار جامع است و از نظر کمی و کیفی در رشد جمعیت تأثیرگذار خواهد بود، اما مسئولان برای اجرایی شدن باید برنامه‌ریزی جامعی را انجام دهند.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری و پیش از ابلاغیه معظم له، نرخ رشد باروری در سال 91 معادل 2.9 درصد، سال گذشته 3.5 درصد و در سه ماه نخست امسال 4.8 الی 5 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: بر اساس یکی از بندهای این ابلاغیه باید به تعادل جمعیت برسیم که این مسئله نیازمند افزایش نرخ باروری در جامعه است.محزون گفت: سیاست های جمعیتی کشور که در گذشته ابلاغ می شد فقط بر اساس تنظیم خانواده بود اما امروز این سیاست ها جامع است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور افزود: تأخیر در فرزندآوری و آمارهای موجود تک فرزندی، خانواده‌ها را در آینده با یک آسیب جدی رو به رو می‌کند که باید در این زمینه آگاهی و اطلاع رسانی جامع و کاملی صورت گیرد.

وی درباره جایگاه ایران از منظر جهانی و آسیایی در زمینه جمعیت گفت: امروز جمعیت جهان حدود هفت میلیارد نفر و آخرین آمار جمعیت کشور تا پایان اسفند سال گذشته، حدود 77 میلیون و 500 هزار نفر (حدود یک درصد جمعیت جهان) بوده است.وی تصریح کرد: نرخ رشد جمعیت در ایران حدود 1.3 درصد است و اکنون سالانه حدود یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می شود.

محزون با اشاره به این که جایگاه ایران در جهان رتبه هجدهم و در آسیا رتبه دهم است، خاطرنشان کرد: هم چنین در منطقه سومین کشور به لحاظ جمعیتی هستیم.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور درباره ترکیب جمعیت ایران گفت: 17,5 میلیون نفر جمعیت کشور یعنی معادل 23.4 درصد را کودکان و نوجوانان زیر 15 سال تشکیل می دهند، جوانان 15 تا 29 ساله در کشور، 23.7میلیون نفر معادل 31.5 درصد و میانسالان 30 تا 64 ساله 39.3درصد معادل 29.5 میلیون نفر هستند.

محزون افزود: هم چنین سالمندان 65 ساله و بیش تر 4.2 میلیون نفر یعنی معدل 5.7 درصد هستند.

وی یادآور شد: اما بر اساس تعریف وزارت بهداشت، سن سالمندان، 60 سال به بالاست که بر این اساس جمعیت این گروه سنی 8.2 درصد معادل 6.2 میلیون نفر است.وی درباره نرخ موالید در کشور گفت: حدود یک میلیون و 470 هزار ولادت در سال 92 به ثبت رسیده که این میزان، 19.1 ولادت به ازای هر هزار نفر جمعیت بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: بیش ترین میزان ثبت ولادت در استان های سیستان و بلوچستان (35.9 در هزار)، خراسان جنوبی (25.4در هزار) و هرمزگان (23.6 در هزار) بوده است.وی خاطرنشان کرد: هم چنین کمترین میزان ثبت ولادت در استان های گیلان (13در هزار)، مازندران (14.4در هزار) و تهران (14.9در هزار) است.

 2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366172

برچسب‌ها