مدیرکل جمعیت وزارت بهداشت: نباید دسترسی مردم به وسایل پیشگیری از بارداری را ببندیم/کاهش جمعیت نداریم

مدیر کل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت معتقد است که باید برای افزایش جمعیت به صورت ریشه ای عمل کرد نه اینکه دستوری عمل کنیم.

زهرا تالانی: از وقتی زنگ خطر کاهش جمعیت به صدا در آمد هر روز سیاستها و برنامه های جدیدی برای بالا بردن نرخ جمعیتی اعلام شد. گاهی سیاستهای کلی تدوین شد و گاهی هم مشوق‌های جمعیتی. اما به نظر می رسد هنوز هیچ یک از اینها پاسخ نداده که نمایندگان مجلس به فکر مجازات برای شیوه های پیشگیری از شیوه های بارداری افتاده اند (اینجا). اما آیا شیوه دستوری کمکی به این موضوع می کند و آیا این تجربه در دیگر کشورها هم وجود داشته است؟

در همین زمینه با محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت وگویی انجام داده ایم که می خوانید:


همانطور که می دانید هفته گذشته طرح یک فوریتی برای افزایش باروری در کشور تصویب شد که مطابق یکی از مفاد آن شیوه های عقیم سازی و جلوگیری از فرزند آوری جرم محسوب می شود. مگر تا کنون افراد را مجبور به عقیم سازی یا پیشگیری می کردند که الان جرم باشد؟

خیر، ما تاکنون قانونی نداشتیم که بخواهد شیوه های پیشگیری از فرزندآوری را اجبار کند و یا مثلا وازکتومی اجباری باشد. زمانی که موضوع کنترل جمعیت مطرح شد با تبلیغ ها و برنامه هایی که بود این موضوع به فرهنگ تبدیل شد. الان هم باید برای افزایش جمعیت فرهنگ سازی کرد نه اینکه به زور متوسل شد. مثلا بررسی های سال 89 و 90 نشان می دهد که خانمها بعد از ازدواج 3.5 سال فرزند نمی آورند و فاصله دو فرزند هم بیش از 5 سال است. الان سن ازدواج خانمها 23 تا 25 سال است وقتی این فاصله 3 را هم می گذارند، طبیعتا سالهای طلایی و ایده آل باروری را از دست می دهند. ما باید کاری کنیم که این فاصله گذاری‌ها کم شود.


نظر شما در وزارت بهداشت درباره این قانون چیست؟

من بارها در این باره توضیح دادم حتی زمانی که این موضوع مطرح نبود. بعد از سخنان مقام معظم رهبری درباره افزایش جمعیت، ما سیاستهای کنترلی را کمی سخت گیرانه تر کردیم و الان هیچ هزینه ای در مراکز بهداشتی برای وازکتومی و توبکتومی داده نمی شود. بیشتر هزینه ها برای افزایش باروری است. اما به صورت دستوری با این کار مقابله نکردیم چون معتقدیم که این شیوه جواب نمی دهد. برای برخی که بارداری خطرناک است، استفاده از شیوه های جلوگیری لازم است و نباید دسترسی را کاملا ببندیم. البته طبق قانون الان که یک فوریت این طرح تصویب شده برای تدوین سیاست ها و برنامه ریزی از دستگاه های مربوطه در این باره سوال می شود و ما هم نظرات کارشناسی خود را مطرح می کنیم.


یعنی بودجه شما صرف افزایش نرخ باروری می شود؟ اما برخی مراکز دانشگاهی و بهداشتی هنوز در زمینه پیشگیری فعالیت می کنند.

این موضوع مربوط به الان نیست و اگر وسیله پیشگیری وجود دارد مربوط به قبل است. حتی برخی دانشگاه های علوم پزشکی در این زمینه به بازار بدهکار هستند. سال 91، 20 میلیارد تومان اعتبار در این بخش داشتیم اما الان کل اعتبار حدود 4 میلیارد تومان است که برای شیر مادر و آموزش قبل از ازدواج است. برخی ادعاها در این باره مطرح می شود که مثلا فلان بهرورز برای ندادن کاندوم یا قرص پیشگیری در مرکز سلامت توبیخ شده اما این ادعا اصلا صحت ندارد. باید بررسی شود که در فلان مرکز بهداشتی و درمانی بهرورز ما کاندوم یا قرص می دهد آن وقت موضوع مطرح شود تا ما هم بازرسی کنیم. البته در موارد خاص روشهای پیشگیری و وازکتومی انجام می شود. مهمتر از اینها، این است؛ مگر همه برای وازکتومی و پیشگیری به مراکز ما مراجعه می کنند که انگشت اتهام به سوی ماست؟ شما آمار بگیرید که چند نفر به ما و چند نفر به مراکز خصوصی مراجعه می کنند.


موارد خاصی که باید جلوگیری کنند چه هستند؟

گاهی زن یا مرد دچار مشکلاتی در حوزه سلامتی هستند مثلا مرد ایدز دارد یا زن بیماری لوپوس. در این صورت بچه دار شدن برای آنها خطرناک است و جان جنین یا مادر به خطر می افتد در این شرایط ما ناگزیر به کمک هستیم.ما در مراکز بهداشتی یک کمیسیون داریم تا بررسی کند که آیا امکان وازکتومی برای فرد وجود دارد یا نه. ما همین‌طوری عمل نمی کنیم اما باز هم تاکید می کنم مگر چند درصد به ما مراجعه می کنند؟ موردی بوده که کمیسیون اجازه نداده اما از طریق دیگری این کار را انجام داده است.

 

به نظر شما برای افزایش نرخ باروری چه باید کرد؟

من تصور می کنم موضوع افزایش جمعیت الان هم در کشور در حال اتفاق افتادن است. در گزارش سازمان ثبت احوال سال 91 ،حدود یک میلون نفر جمعیت کشور اضافه شده بود. اما آن چیزی که باعث تغییر سیاستهای جمعیتی شد این است که ارقام نشان می دهد در کشور ما 2.1 فرزند برای هر زوج در نظر گرفته شد، اما سال 90 اعلام شد که هر زن ایرانی 1.8 فرزند می آورد یعنی درواقع 3 دهم با حداقل فاصله دارد و برای همین نگران شدند. نگرانی باید این باشد که اکنون تک فرزندی فرهنگ شده است. به نظر من اگر از تک فرزندی جلوگیری کنیم این مشکل حل می شود،برای تغییر فرهنگ نیاز به زمان وجود دارد.


یعنی به نظر شما الان با بحران کاهش جمعیت مواجه نیستیم؟

من قبلا هم گفتم که کاهش جمعیت نداریم. در بدبینانه ترین مدل که سازمان بین الملل پیش بینی کرده در سال 1420 رشد جمعیت ایران منفی می شود، اما 27 سال زمان داریم. البته نرخ باروری کلی، شاخصی است که برگردان آن به گذشته آسان نیست و نیاز به فرهنگ سازی داریم. الان به طور عمومی رشد جمعیت در دنیا رو به کاهش است، البته در کشور افغانستان استثنا است . در مورد بهترین تجربه برای افزایش نرخ باروری کشور فرانسه است که وقتی نرخ باروری به زیر عدد جایگزینی رسید با مزایا و مشوق‌هایی نرخ باروری را رشد داد و حدود دو دهم فرزند توانست آن را افزایش دهد، اما نتوانست بیش از این بالا ببرد. ما باید از این تجربه ها استفاده کنیم و آنها را بومی کنیم. بنابراین مردم باید محور برنامه ها باشند نه اینکه دستوری عمل کنیم. 


شما به تجربه کشورها اشاره کردید.در بررسی های شما کشوری بوده که با مجازات شیوه های پیشگیری بتواند به رشد جمعیت کمک کند؟

در رومانی در یک مقطعی دسترسی مردم را به هر وسیله جلوگیری از بارداری قطع کردند. بعد از یک مدت کوتاهی رشد جمعیت بالا رفت. اما در این میان، ماجرای سقط و قاچاق داروهای ضدبارداری هم پیش آمد یعنی داروی تقلبی را به عنوان پیشگیری به مردم می فروختند. اما این سیاست دو تا سه سال بیشتر شیوه دوام نیاورد و وقتی هم نرخ رشد جمعیت پایین آمد از میزان قبل کمتر شد. بنابراین اگر به دنبال کار دراز مدت در این زمینه هستیم باید نیاز مردم را بشناسیم و مشکلات آنها را برطرف کنیم. یعنی کار باید ریشه ای انجام شود. الان 20 درصد خانواده ها که حدود 3 میلیون نفر می شوند امکان بارداری ندارند اما بخش کمی می توانند هزینه درمان را پرداخت کنند. باید به این خانواده ها کمک کرد یا اینکه شرایط ازدواج را آسان کنیم تا 11 میلیون نفر که در آستانه ازدواج هستند حمایت شوند. اگر همین الان 10 درصد جمعیت زنانی که شرایط ازدواج دارند باردار شوند، میزان باروری کلی به 2.6 می رسد و این رقم خوبی است.


بنابراین به نظر شما به جای این همه قانون باید فرهنگ سازی کرد.

فرض را هم بر این بگیریم که وزارت بهداشت کارش را انجام داد و پیشگیری ها کم شود اما باید شرایطی ایجاد شود که فاصله فرزندآوری و فرزندان اول و دوم کم باشد. یعنی مشکلات اقتصادی مردم را کم کنیم. باید شرایط ازدواج را هم مناسب کنیم تا سن ازدواج پایین بیاد چون سن بالا برای خود مادر و جنین خطرناک است. اما تغییر رفتار و نگرش مردم زمان می برد و نمی توان گفت 5 یا 10 سال این کار شدنی است. اما هرچه برنامه ریزی اصولی تر و مدیریت تر شده باشد زودتر نتیجه می گیریم. مردم باید خودشان قبول کنند که فرزند بیاورند همانطور که متوجه شدند باید تنظیم جمعیت انجام شود.


در بودجه 93 برای برنامه های شما برای افزایش نرخ باروری نسبت به سال قبل افزایشی وجود دارد؟

هنوز بودجه 93 ابلاغ نشده است.انتظار داریم در خرداد بودجه ها بیاید تا بتوانیم برنامه ریزی کنیم.اما قطعا افزایش بودجه داریم. ما در زمینه افزایش جمعیت تلاش می کنیم و تمام دستگاهها و دانشگاهها هم برنامه هایی دارند چون ازدواج و فرزند آوری در دین و سیره ما سفارش شده است اما باید زیرساختها را هم فراهم کرد که در این زمینه تمام دستگاهها باید وارد عمل شودند و تنها مربوط به ما نیست. باید بر روی مسائلی که ممکن است بر فرزندآوری تاثیر بگذارد کار کنیم و مردم را به بارداری خواسته تشویق کنیم .

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 86
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آریو IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    470 5
    مجلس تا امکانات نباشه ما بچه دار نمیشیم جلوی اینارم بگیرین ما 1000 تا راه دیگه بلدیم....
  • saeid64 IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    خداوند ز حکمت ببندد دری ، ز رحمت گشاید در دیگری
    • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      78 4
      اي شيطون،ولي اين كجا و آن كجا.
  • امیر A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    361 4
    آقایان نماینده به این پرسشها به بنده به عنوان یک تازه پدر جواب بدن من یکی قول میدم سالی یک بچه بیارم : از برج 3سال92 قیمت شیرخشک نان از 9000به 12000 از 12000به 16000 و تازه باید کل شهر رابگردی تاگیرت بیاد 2قیمت پوشک از 6000به 10000 3 ویزیت دکتر 20000تومانی یک طرف مصیبت این پزشک خانواده هم یک طرف
    • بی نام RO ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      213 5
      دقیقا ماهم خردادماه 92 خداوند یه فرشته قشنگ رو به ما هدیه داد برا تهیه شیرخشک ببلاک ha تا شش ماهگی بچه ام باید به دوست اشنا میسپردم تا از شهرهای دیگه برام بفرستند . شب 18فروردین در حدود 12تاداروخانه رو گشتیم تا یه قوطی ببلاک 2 پیدا کردیم .بچه ای که فقط شیرخشک میخوره با چی میشه سیرش کرد؟فقط میخواستم زار زار گریه کنم که شیر گیرمون نمیومد پوشک و هزینه دارو درمان .... به کنار ای کاش دارو و شیرخشک گیر میومد
    • یک پزشک A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      14 23
      بهترین راه تغذیه کودک،استفاده از شیر مادر است که هم ارزانتر است و هم اینکه حاوی انتی بادی های لازم جهت تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد.
    • بهاران IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      27 2
      پزشک جان ملت اینا رو خودشون میدونن بچه 5ساله هم حتی میدونه ولی مثلا خواهر من شیر نداشت و ما مجبور شدیم شیر خشک بخریم .خیلی ها ممکنه این مشکل رو داشته باشن
  • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    لازم نیست اون کارگر بیچاره ای که چهارتا بچه داره پنج تای دیگه بیاره همینکه تک فرزندی کنار گذاشته بشه کافیه همین مونده مثل پاکستان ملت از قطار آویزون بشن
    • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      بزار تابستون بشه .......بزار کم آبی داد همه رو در بیاره ..........اون وقت بهتون ثابت میشه سرزمین نسبتا خشک ایران تحمل جمعیتی بیش از 70 میلیون را ندارد. خبر جان نشون بده.
    • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      652 8
      مترو امام خمینی تهران رو دیدید؟ جمعیت فوج فوج سوار و پیاده میشن . نمیشه نفس کشید . ایران رو هند و پاکستان و بنگلادش نکنید.
    • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      فقط تشویق و حمایت کنید تا تک فرزندی رواج پیدا نکنه همین . نه اینکه توصیه به داشتن 4 و 5 فرزند کنید
    • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      ایران ظرفیت بیش از 70 میلیون را داره به شرطی که فرهنگ مصرفمون را بالا ببریم.
    • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      شما از پاکستان فقط یه عکس میاد توی ذهنت تازه اون عکس واسه زمان قدیم و دورافتاده هنده. چرا به ملت ها و کشورها احترام نمیگذارید، برید مطالعه کنید ببنید هند و پاکستان کجا هستن و چیکار میکنن. فکر نکنید این کشورها همین اخبار و تصاویری هستن که صدا و سیما ازشون نشون میده. حتی همین افغانساتن رو چند سال دیگه نگاش کن ببین چی میشه.
    • moshtari GB ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      147 5
      فکرشو بکن اگه کنترل جمعیت نشده بود و الان صد میلیون جمعیت داشتیم
    • ابراهیم A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      4 73
      هندوستان، عزیزم.
    • همون اولیه IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      95 9
      من خودم تازه از هند اومدم ، با ماشین بنز اومدم
    • فردوس توسی A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      74 2
      منم معتقدم جمعیت از نظر کیفیت و رفاه مهمه نه کمیت و تعداد
    • بی نام FR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      59 2
      یکی از اشتباهات اخیر دولتها رها کردن سیاستهای کنترل جمعیته، چون واقعا با بحران آبی که وجود داره باید جمعیت رو کاهش داد تا به محیط زیست آسیبی نرسه
    • یزدان US ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      68 6
      به نظرم نیروی انتظامی باید بجای اینکه به جوان ها بگه چه نسبتی با هم دارین..باید بگه چقدر بهم میاد..ما جوانان نیاز به تشویق داریم نه تنبیه
    • بی نام A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      36 1
      مگر با گفتن این اقایونه؟؟؟؟؟؟ به فرمان داروغه صبح شده؟؟؟؟؟؟؟؟ در مثل مناقشه نیست
    • بی نام IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      52 2
      دوستی که وکیل وصی هند و پاکستان و بنگلادش شدی کی توهین کرد؟ میگیم انفجار جمعیت در هند پاکستان و بنگلادش فقرا رو زیاد کرده. شما تا حالا رفتی پاکستان؟؟؟؟ الان این همه گدای پاکستانی تو ایران چه می کنند؟ بنگلادش به قدری جمعیتش زیاده که کارگراش با بدترین اوضاع در کشورهای عربی در حال کارگری هستند. شما هند رفتی؟؟؟؟ پاکستان صادر کننده گدا به ایران و کشورهای اطراف است .اصلا چرا طالبان در پاکستان رشد کرده بخاطر فقر و جمعیت زیاد. میدونی بیشترین آمار سو تغذیه کودکان متعلق به هند و پاکستان و بنگلادش هست. چرا بیخود جبهه می گیری؟ اگر توسعه هند به نظرت عالیه برو اونجا زندگی کن. در مورد افغانستان هم همین . رشد جمعیت افغانستان هم خیلی زیاد است. مثلا همین مهاجران افغانی ساکن ایران پشت هم بچه دار میشوند.
    • نشان بده خبر IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      46 1
      هند و پاکستان کجا هستن؟ یکی از یکی بدتر. مردم این دو کشور در نهایت فقر و فلاکت و بیچارگی روزگار می گذارند.سیل چند سال قبل پاکستان را یادتان هست؟همشهری جوان یک گزارش جامع در اینباره کار کرده بود.از هلال احمر ایران کسانی به پاکستان رفته بودن.فقری در پاکستان وجود دارد که اصلا قابل تصور نیست.یادم نمیرود که دکتر ایرانی تعریف کرده بود آنجا افراد را میبینی فکر میکنید 70 سال دارن اما نه بیشتر از 40 سال نبودن از بس فقر و گرسنگی دارن پیر بنظر میایند. تعریف کرده بود زنی به مرکز کمک رسانی ما در پاکستان مراجعه کرد که فرزندانش در در 11 ماهگی به دنیا می آورد فهمیدیم از شدت سو تغذیه بجای 9 ماهگی در 11 ماهگی فرزندان خود را به دنیا میاوردسازمان ملل افزایش جمعیت پاکستان در آینده را وحشتناک اعلان کرده
  • amir IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    263 8
    بریم از اونا بخریم تا گرون نشده : حمله
    • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      9 3
      کاش همه در رابطه با تخصص خودشون نظر میدادن, همه ها, ای خدا, یه عده خاص هستن با یه تخصص خاص خودشون, ولی این قشر درباره ی همه چی نظر میدن
    • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      49 0
      تاریخ مصرف داره عزیز
  • محمد IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    166 1
    من یک چیزی رو خوب میدونم ایرانی ها اگر چیزی رو منع کنند بد تر میشود .حال یک سوال به نظر شما در 20 سال اینده فرزندان شما چطور زندگی میکنند؟ به نظر من راحت چون اون زمان به دلیل کمبود جمعیت تعداد نفرات کمتر میشود وعنوان های شغلی بالا میرود ودر خواست جذب نیرو بیشتر میشود .خانه ومسکن به وفور پیدا میشه .چون تعداد مرگ و میر بیشتر از تولد تا کنون ثبت شده .من خیلی دوست دارم یک بچه دیگه به زندگیم اضافه کنم ولی الان با هزینه های سر سام اور نمیتونم .گناهش هم کردن مسئولان کشور .
  • مریم IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    من و شوهرم دو نفریم . سو تغذیه گرفتیم . گرانی نمیزاره مواد مغذی به بدن ما برسه . من خانم چه جوری بچه دار بشم وقتی کمبود انواع ویتامی ها رو دارم؟ فقط داریم کرایه خونه میدیم و شکم خودمون رو سیر می کنیم . اما من و شوهرم ریزش موی شدید گرفتیم . شیر و ماست کم می خوریم . خبر از قیمت میوه دارید؟ ماهی که خیلی خیلی خیلی کم . در صورتی که کم کاری شدید تیرویید دارم و دکتر گفته ماهی بخورم . مسولان آیا از شرایط مردم خبر دارن؟
    • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      13 60
      مادر شوهر من به خاطر انزواطلبی که داره با کسی رفت و آمد نداره. به خاطر همین اصلا به لوازم منزل توجه ای نمی کنه و همون ظرف و مبلمان قدیمی اش رو استفاده می کنه. لباس هم در صورت نیاز می خره. باید بگم که برای خورد و خوراک هیچ چیزی کم نمی ذاره و همیشه بهترین ها رو می خره ولی همیشه به مقدار کم و تازه می خره. وقتی مخارجش رو با دیگران مقایسه می کنم می بینم که با اینکه همیشه موادغذایی درجه یک می خره ولی چون یک سری خرج های غیرضروری رو انجام نمی ده، یک چهارم دیگران هم خرج نمی کنه. من هم چون اول زندگی مون هستیم و خیلی درآمد نداریم مادر شوهرم رو الگو قرار داده ام و از خیلی خرج و مخارج غیرضروری می گذرم ولی از مواد غذایی نه لوازم آرایشی نمی خرم ولی میوه می خورم، پوست و موی من بهترین حالت رو دارند و ...
    • سمیه A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      ولی من و شوهرم سه نفریم. چقد تو و شوهرت کم هستین.
    • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      38 0
      شما اینجوری، اون وقت دو سه دهک بالای جامعه که بعضی هاشون فقط ماهی 5 میلیون به بالا اجاره میگیرن از مستاجرا رفتن یارانه ثبت نام کردن. خود مردم به فکر نیستن، مسئولای که کلا خیلی وقته مردم رو چهار نفر اطرافیان خودشون که دائم احسنت احسنت میگن تعریف کردن و بقیه رو نمیبینن
    • یک خانم غصه داردعام کنید IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      74 2
      خدای من شاهده که راست میگم.تنها تفریح من اینترنته که بواسطه شغل همسر مجانیه.عید هیچ جا نرفتیم تا کسی هم نیاد خونه ما. چون پولی برای خرید میوه و شیرینی عید نداشتیم.چون هیچ رخت و لباس نویی نتونستیم برای عید بخریم .منم فرزند ندارم .اصلا جرئت نداریم بچه دار بشیم. مستاجریم.شوهرم کارمند شرکتی مخابرات تهرانه.حقوقش فقط کفاف اجاره خونه و یک خوراک معمول رو میده.همه میدونن که یک خانم قبل حاملگی باید بره دندانها شو درست کنه.ولی من هزینه درمان دندون رو ندارم .ما اصلا پول یک آزمایش ساده رو هم نداریم اخه این چه زندگی هست که ما میکنیم؟ فقط داریم نفس میکشیم . هر جا میرم نتونستم شغلی پیدا کنم. به خدا خسته شدم.به آبروی فاطمه زهرا خسته شدم .آقایونی که مدیر و مسولید ما داریم له میشیم. چه...کردیم ازدواج کردیم.
    • بی نام A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      7 1
      خیلی از خانواده ها مثل شما هستند مریم خانم انشالله خدا درست کنه
    • بی نام A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      1 30
      من با ماهی 500هزار تومان درآمد سه فرزند دارم دو پسر ویک دختر تونستیم با کمی مدیریت واستفاده از استعداد خیاطی خانومم که مارو از خرید لباس تقریبا بی نیاز کرده زندگی نسبتا راحتی داشته باشیم
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    320 7
    این مصاحبه هارو که می خونم یاد درس شیرین تنظیم خانواده می افتم چقد می خندیدیم.یادش بخیر.بنده خدا ها این دانشجویای جدید لذت این درس و از دست دادن.آخ که چه سوالا و حرفایی نمی زدیم.تنها کلاسی بود که جا واسه نشستن نداشت.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      66 3
      از چه درس پربارى محروم شدننمره همه الف بود براى اين درس
  • فرید A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    233 1
    بچه ها هوا بخورند.تو خرج خودمون و یکیش مونده ایم .شیرخشک وپوشاک و...بماند وقتی رفتی خانه اجاره کنی وقتی گفتندبه زوج یا بیش از 3 نفر نمی دهندانوقت می فهمی بچه زیاد یعنی چه .با این اوضاع مملکت بهتر است اگر به فکر خودمان نیستیم به فکر بچه هایی که میخواهیم به دنیا بیاریم باشیم وبه انها ظلم نکنیم
  • بی نام DE ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    213 3
    ایران مشکل کم ابی دارهایران جوابگوی اب برای جمعیتی بیشتر از این نخواهد بود
  • پدر IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    152 1
    به علت شرایط سخت زندگی در شهر ها وتغذیه نامناسب زنان بعد از زایمان اول تا چندین سال توانایی بارداری وزایمان مجدد رو ندارن .پس لطفا مشکل رو ریشه ای حل کنید
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    349 3
    اول انقلاب به يكباره جمعيت ايران منفجر شد و كشورمان رتبه اول كشورهاي جوان جهان را گرفت و اينك به يكباره رو به پيري ميرود . حالا كه ميگيد دوباره فرزند بياوريد تا از پيري جلوگيري شود. بفرمائيد بعد از 30 سال دوباره همين مشكل را خواهيم داشت . با اينكار سقط جنين مخفي و از بين رفتن مادراني كه فرزند نميخواهند چه مقدار خواهد شد . از بيماريهاي مقاربتي چگونه جلوگيري ميشود؟ هيچ به اين چيزها فكر كرده ايد .؟ رهرو آن است كه آهسته و پيوسته رود .... لطفاً چاپ كنيد هر چند مسئولين اينها را نخواهند خواند اما دلمان كه كمي خنك ميشود
    • آیلار A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      45 3
      کی می گه جمعیت داره پیر می شه؟ فقط شتاب افزایش جمعیت کم شده داره منطقی می شه. هر موقع که کلاس اولی ها از یک میلیون نفر پایین تر اومدن احساس خطر کنید.
    • ش A1 ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      23 1
      ممنون دل ما هم کمی خنک شد
  • رر A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    200 3
    كساني كه از افزايش جمعيت دفاع ميكنند ميتوانند تضمين بدهند كه اين نوزادن از از نظر تغذيه و بهداشت و درمان مناسب و در 6 سال آينده مدرسه استاندارد براي اين طفل معصومان فراهم خواهد شد و مهمتر از آن با توجه به منابع طبيعي كشور مثل آب و زمين كشاورزي و ..... آيا اين كشور استعداد جمعيت بيش از اين را دارد الن با جمعيت 77 ميليوني در آپارتمان 50 يا 60 متري زندگي ميكونيم
  • م م IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    194 0
    جان خودتون بزارین کسایی که برای مرگ ما شیون میکنند کم باشند فتحعلی شاه با آن همه نوه ونتیجه کجا رفت که ما نریم
  • بی نام GB ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    337 5
    حالابچه رو با نون خالي بزرگ كنيم .، با اين اعصاب داغون و مشكلات اخلاقي بسيار كه تو جامعه هست چطور تربيتش كنيم. به دنيا آوردن تنها كافيه؟؟
    • بی نام A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      33 1
      چه عجب بک نفر هم به فکر تربیت بچه بود
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    171 0
    همه کسانی که بچه زیاد دارند بعد از پانزده سالگی بچشون که عقلش رسید از پدرو مادرش درخواست هایی میکنه و پدر و مادرشون هم فقط نه و نداریم جواب میدهند و بدبختی شروع میشود۰۰۰خدا به انسان عقل داده۰۰۰ به اندازه حقوقت بچه دار شو۰۰۰اینکه میگن بچه برکت میاره رزق خودش رو میاره ولی نیازهای دیگش دست خدا نیست دست عقل پدر و مادره۰۰۰
  • من IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    176 1
    بنظرم دخالت در مسائل خصوصیه مردم درست نیست فکرپدرهایی باشید که سر سفره شرمنده بچه هاشونن.شما رفاه بده مردم صلاح خودشونو میدونن.
  • lvdl A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    19 1
    کاش یه فکری برای زوجهای نابارور می کردن ما دو سالی یه دوره دکتر میریم از بس هزینه هاش بالاست چون بعد از یه دوره جواب نگرفتن تا از غصه وناراحتی میایم بیرون و تا یه کم پس انداز می کنیم دو سال یا بیشتر می گذره
    • فاطمه A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      16 1
      ايشالله مشکلتون حل شه وبه ارزوتون برسيد.
  • لیلا A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    6 204
    بابا چرا نا امیدید متاسفم به کسایی که ناله می کنند به خدا توکل کنید خدا خودش روزی رسونه
    • بی نام A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      39 0
      چه ربطی داره.خدا هم عقل داده هم چشم واسه استفاده.یه نگاهی به امار جوونای بیکار و درامد جوونای شاغل بندازی متوجه میشی منطورمو.
    • ابوالفضل IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      5 43
      موافقم....اینقدر فاز منفی ندید.....مثبت فکر کنید ...الا بذکرالله تطمئن القلوب
    • بی نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      37 4
      معلومه نفست از جای گرم در میاد . همسر گرام حقوق خوبی دارند نه؟ برای خودت متاسف باش که هم وطن خودت رو درک نمی کنی.
    • بی نام A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      33 0
      خدا "اعصاب رسون" هم هست؟
    • بی نام IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      34 1
      خوش به حالت لیلا سیری از قدیم هم معروف است سیر از گشنه خبر نداره . برا خودت تاسف بخور.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      20 1
      بالاترین نعمت خدا به انسان عقل و شعور هست، به شکرانه این نعمت بزرگ باید به خوبی ازش استفاده کرد. خدا روزی رو به واسطه استفاده از عقل و برنامه ریزی درست می رسونه. این همه بچه های کار، دارای سو تغذیه و ... تکلیفشون چیه
  • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    22 0
    برای شخص من مهم نیستش که دولت میگه جند تا بچه باید داشته باشیم، حتی اگر قرار باشه از هزینه های زندگیم کم کنم اجازه نمیدم بیشتر از یک فرزند داشته باشم.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    86 1
    من که خدا رو شکر قبلا عمل وازکتومی رو انجام دادم، ایشالا دوستان هم یه راهی پیدا میکنن
    • بی نام A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      2 15
      ایشاااله هرکس که دوست داره، به سلامتیو از راههای بهداشتی چنین عملی رو انجام بده و هرکس که دوست نداره بره 10تا بچه به دنیا بیار.ه اینجوری هممون خوشحال در کنار هم زندگی میکنیم نه اینکه یه عده راضی و یه عده ناراضی
  • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    90 2
    ایران تحمل جمعیت بیشتر از 30 میلیون رو نداره ما الان 40 میلیون اضافه جمعیت داریم دیگه افزایش جمعیت واسه چی؟
  • ali A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    82 1
    من یه دختر 5 ماهه دارم.به خاطر مشکل بازگشت شیر مجبورم فقط شیر ببلاک ای آر تهیه کنم.قیمتش 20 تومنه.و امروز تمام شهر رو گشتم یه دونه هم نبود.میگن تحریمیم وارد نمیشه و..... شما که انقدر نیستین یه شیر خشک رو وارد کنید دم از بچه بیشتر نزنین.
  • بی نام US ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    31 2
    زوجهای فامیل ما همه 1 دونه بچه دارن .وقنی ازشون می پرسم چرا یه بچه دیگه نمیارین همشون بی پولی مطرح می کنن.خدایی از خودشون لباس و غذا تفریح همه چیز می زنن تا این 1 دونه بچه سرو سامون بدن زندگی براشون خیلی سخته حالا دولت بیاد هی مجازات قانون بزاره وقتی شکم 1 دونه بچه با بیچارگی سیر می کنن مگه دیوانه هستن که دومیشو بیارن ؟
  • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    23 0
    مهمترین چیز یعنی آب خوردن نداریم
  • بی نام DE ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    20 0
    من سوالم اینه تا به حال کسی نمودار جمعیتی ایران رو دیده؟؟؟میدونید اگر با همین وضعیت و رشد جمعیتی معادل 1.3 درصد هم ادامه بدیم تا 40 سال اینده جمعیتی معادل 90 میلیون خواهیم داشت و جمعیتمون کم نمیشه؟
  • ببو IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    5 75
    هرکه دندان دهد نان دهد. شماها عرضه نداريد به ديگران خواهشا توصيه نکنيد
    • بی نام NL ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      27 0
      ببینم اون آفریقاییهای گرسنه دندان ندارن؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    40 0
    اقا بچه دار نشید.نزارید بعدها بچه هاتون نفرینتون بکنند
  • بی نام A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    34 0
    یه کاری می کنند که همین جمعیتی هم که الان هست نصفشون از ایدز و هپاتیت بمیرن
  • یه دختر A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    26 0
    صبرکنین ببینم یعنی قرص و اینجور چیزا هم ممنوعه؟اگه اینجور باشه من اصلا ازدواج نمیکنم. اصلا مسائل بهداشتی چی میشه؟ باید هممون کلی بیماری بگیریم؟
  • بی نام A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    39 0
    شما که دکترین به این فکرکردید که بدون استفاده از وسایل پیشگیری، بیماریهای مقاربتی افزایش پیدا میکنه؟من که بیسوادم اینو میفهمم ولی شماها چرا چیزی نمیگید چرا خودتون رو به کوچه ی علی چپ زدید؟ شما دربرابر جامعه مسئولید تاریخ درباره تون قضاوت میکنه. اگه چنین طرحهایی به تصویب برسه، جواب نسل آینده رو کی میده؟زن یا مردی که از نظر جسمی یا روحی آمادگی ِ فرزند نداشته باشد، چگونه میتواند بچه ی خوبی تربیت کند؟سلامت جسمانی و روحی نسل آینده در گروی تدبیریا بی تدبیری شماست.
  • بی نام IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    31 0
    ببخشیدا اما کسانی دارن ما رو تشویق به افزایش جمعیت می کنن که حتی نمی تونن مدیریت کنن و قیمت دلار رو کنترل کنن . ما مدیریت قوی داریم؟ بخوریم به خشکسالی شدید آب ملت چه جوری تامین میشه؟ مردم کلا به مدریتهای شما دیگه اطمینانی ندارن . خبر نشان بده.
    • بی نام IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      21 0
      خدا به داد تابستان امسال برسد . سد لتیان تهران که خالیه. آدم وحشت میکنه .
  • ابدالی A1 ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    21 1
    بیچاره محیط زیست بیچاره کره ی زمین بیچاره توسعه متوازن بیچاره آیندگان بیچاره عقل و خرد
  • بی نام A1 ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    32 0
    شیوه های عقیم سازی و جلوگیری از فرزند آوری جرمه. ازدواج نکردن چی؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      5 0
      هنوز نه خداروشکر
  • بی نام IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    17 3
    این درست نیست که برای کسانی که نظرشان با تو فرق دارد اظهار تاسف کنی. تا حالا بابای شرمنده دیدی که نتونه برای بچش چیزی بخره؟ یعنی تو الان خیلی توکل داری؟تو نیز الکی خوش و ساده ای.و کار شما هم مسخره کردن دیگران است.
  • بی نام IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    22 0
    این تبلیغات پشت هم برای افزایش جمعیت در ایران منجبر به این موارد خواهد شد: 1 افزایش مهاجران خارجی از کشورهای اطراف در ایران . چون فکر می کنند ایران جمعیت کم داره پس بیان ایران . 2 افزایش زاد و ولد مهاجران خارجی در ایران . شما یک نگاهی به تعداد فرزندان مهاجران خارجی در ایران بیاندازید . 5 6 7 بچه دارن . 3 افزایش کودکان خانواده های فقیر و به تبع ان بیشتر شدن کودکان کار و خیابانی
  • بی نام IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    19 1
    من جدیدا می بینم که مهاجران خارجی که در ایران ساکن هستند و برخی به اصطلاح روشنفکران مدام مطرح می کنند که به ما خارجی های ساکن ایران شناسنامه بدهید . چون ادعا می کنید جمعیت شما کم است . انقدر از افزایش جمعیت نگویید تا توقعات مهاجران خارجی در ایران بالا نرود.
  • بی نام IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    21 2
    خدا رو شکر بیشتر مردم آگاه شدن. خودشون میدونن چه کنن . با دستور هم کاری نمی توانید انجام دهید.
  • بی نام IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    21 0
    اقتصاد را درست کنید . برای همین جمعیت موجود رفاه ایجاد کنید . چرا حال را ول کرده اید به آینده نیامده گیر داده اید مدیران محترم
  • بی نام IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    26 0
    دقت کردید تازگی ها تعداد کودکان فال فروش و اسفند به دست در تهران خیلی بیشتر از قبل شده.به نظرم چند برابر شدن .
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    22 0
    تنها مشکل کشور ما طبق نظر کارشناسان فقط و فقط کاهش رشد جمعیت است و بس .موشکل دیگه ای نداریم
    • بی نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
      7 0
      دوشواری نداریم
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    6 0
    اره آب كه نداريم، بيكار فراوان ،اختلاس بيداد ،گرانى ، پيدا كنيد پرتغال فروش را
  • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    7 0
    واقعا اگر سياستهاي كنترل جمعيت در دوره آقاي خاتمي اجرا نشده بود الآن ما مثل بنگلادش بوديم.
  • بی نام IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    2 0
    اول باید زمینه را آماده کرد وگرنه اگر امکانات مهیا نشود مدام به تعداد زور گیروکیف قاپ وبیکار وعلاف وافسرده اضافه خواهد شد