تو در قاهره خواهی مرد/ حمیدرضا صدر به سراغ محمدرضاشاه رفت!

«تو در قاهره خواهی مرد» عنوان اولین رمان دکتر «حمیدرضا صدر» است که در نمایشگاه کتاب امسال رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، «حمیدرضا صدر» محقق و نویسنده درباره رمان تاریخی و مستند «تو در قاهره خواهی مرد» می‌گوید: «مدت‌ها بود که در فکر نوشتن رمانی براساس واقعیت‌های تاریخی و وقایع مستند بودم. در واقع بعد از ترجمه‌ رمان «یونایتد نفرین شده» نوشته‌ «دیوید پیس» که درباره‌ی زندگی «برایان کلاف» مربی جنجالی فوتبال انگلیس بود به فکر نوشتن رمانی با چنین مختصاتی افتادم. برای همین هم به نظرم رسید آخرین شاه ایران بیش از هر چهره‌ تاریخی دیگری قابلیت دستمایه شدن برای روایت در چنین رمانی را دارد. شخصیتی که قدرت و ثروت او را فراگرفته است و در عین‌حال در خلوت و تنهایی‌اش از چیزهای زیادی هراس دارد و می‌ترسد و این تناقض‌ها و پرداختن به آنها برایم جذاب بود، از طرفی خواندن تاریخ معاصر ایران هم یکی از علاقمندی‌های من است و همه‌ این‌ها دست به دست هم داد تا رمان «تو در قاهره خواهی مرد» را بنویسم.»

مترجم کتاب «یونایتد نفرین‌شده» با بیان اینکه اهل نوشتن و تحقیق است اضافه کرد: «محمدرضاشاه شخصی ترسو بود که توهم قدرت داشت و اطرافیانش هم به این موضوع معترف بودند. مطمئنم انتشار این کتاب به مذاق سلطنت‌طلبان خوش نمی‌آید و «تو در قاهره خواهی مرد» به یقین با واکنش آن‌ها روبه‌رو خواهد شد. من زندگینامه‌های زیادی خوانده‌ام و از آنجایی که فروپاشی پهلوی می‌توانست دستمایه نگارش یک رمان جذاب قرار بگیرد، این کتاب را نوشتم.»

آنطور که سایت نشر چشمه گزارش داده، نویسنده‌ کتاب «پسری روی سکوها» درباره‌ ویژگی این رمان تاریخی می‌گوید: «دوگانگی شخصیت محمدرضا شاه و درون متزلزل و هراسانش یکی از عناصری است که با تکیه بر مستندات و روایت‌هایی که در تاریخ آمده به آن پرداخته‌ام، وجهه‌ای که پس از سقوط حکومتش و رفتنش در ایران پررنگ‌تر شد و بسیاری از اطرافیانش در خاطره‌نویسی‌‌ هایشان به آن پرداخته‌اند. من به عنوان هسته‌ مرکزی این رمان روزگار محمدرضا شاه در دهه‌ چهل را انتخاب کرده‌ام و درست از نوروز سال 1344 و لحظه‌ای که در کاخ مرمر مورد سوقصد قرار گرفت سراغ او رفته‌ام و بعد در طول زمان همراه با محمدرضا شاه به گذشته و آینده او می‌رویم، فلش بک‌ها ما را با او و کودکی‌ها و تاج‌گذاریش همراهی می‌کند و فلش فورواردهای داستان ما را به روزگار سقوط و عزلت‌نشینی او می‌برند. در واقع برای نوشتن این جزئیات و رجوع‌های تاریخی و مستند مدت‌ها در آرشیو‌های مجلات و روزنامه‌ها و اسناد موجود در کتابخانه‌ ملی و کتابخانه‌ مجلس جست‌وجو کردم و یادداشت برداشتم و همه رخدادهایی که با جزئیات روایت می‌شوند براساس مستندات موجود هستند.»

صدر درباره‌ رمان تاریخی نیز معتقد است: «متاسفانه رمان تاریخی در ایران چندان جدی گرفته نشد، این در حالی است که در ادبیات انگلیسی‌زبان شخصیت‌های تاریخی و اثرگذار اغلب دست‌مایه نوشتن رمان‌هایی براساس واقعیت‌های تاریخی می‌شوند. مهم‌ترین رمان‌ها در این ژانر آثاری است که درباره‌ «چنگیزخان» و «آدولف هیتلر» و «استالین» نوشته شده‌اند، شخصیت‌هایی از این دست به دلیل ویژگی ها و تاثیرگذاریشان در سرنوشت بشری خود به خود به رمان تاریخی جنبه‌ای عمیق از درام انسانی می‌بخشند و از جهت آشنایی با تاریخ نیز قابل اعتنا هستند.»

«تو در قاهره خواهی مرد» نوشته‌ «حمیدرضا صدر» در 200 صفحه از سوی نشر «زاوش» منتشر خواهد شد.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =