کتابی که بهمن فرمان‌آرا ترجمه کرد/ «فیلم ساختن» به روایت کارگردان «بعدازظهر سگی»

بهمن فرمان‌آرا دست به کار شده , تجربه‌های سیدنی لومت کارگردان مشهور سینما را از «فیلم ساختن» ترچمه کرده است.

الهه خسروی یگانه: خیلیها دنبال این هستند که یاد بگیرند چطور فیلم بسازند؟ نه این که مثلا چطور دوربین را به دست بگیرند یا چطور کات بدهند، این که چه کار کنند تا به یکی از کارگردانان خوب تاریخ سینما تبدیل شوند.

این سودایی است که همه عاشقان سینما در سر دارند. حالا فکر کنید یکی از مشهورترین کارگردانان سینمای جهان تصمیم گرفته باشد به این پرسش پاسخ بدهد و آن را در قالب یک کتاب ارائه کند. کارگردانی در حد سیدنی لومت که بخشی از ماندگارترین فیلمهای تاریخ سینما آثار اوست. جالبتر آن که بهمن فرمانآرا که خودش یکی از کارگردانان مطرح سینمای ایران است این کتاب را ترجمه کرده تا «فیلم ساختن» نوشته سیدنی لومت با ترجمه فرمانآرا توسط نشر چشمه منتشر شود.

سیدنی لومت را خیلیها با «بعدازظهر سگی» و «مرد خشمگین» میشناسند اما او بیش از ۵۰ فیلم ساخته و ۴ بار نامزد اسکار بهترین کارگردانی بوده است. 

حالا شنیدن پاسخ پرسش چطور فیلم بسازیم از زبان سیدنی لومتی که یکی از پرکارترین کارگردانان سینمای دوران مدرن شناخته شده و یکی از مهمترین خصوصیاتش جذب بازیگران بزرگ به پروژههایش بوده، اتفاق جالبی است مخصوصا که فرمانآرا برای ترجمه آن آستین بالا زده و دست به قلم شده است.

فرمانآرا علاوه بر سالها حضور تاثیرگذار در سینمای ایران و ساخت فیلمهایی چون «شازده احتجاب»، «بوی کافور، عطر یاس»، «خانهای روی آب» و … تجربیات حضور در عرصه سینمای جهان را نیز داشته است. از جمله نقشی که در تولید فیلمهایی چون «باغ وحش شیشهای» با بازی پل نیومن، «رادیو حرف» به کارگردانی الیور استون، «آخرین وسوسه مسیح» با کارگردانی مارتین اسکورسیزی و … داشته است. 

او همچنین در دوران تهیهکنندگیاش از کساین چون ارسن ولز و استیون اسپیلبرگ پیشنهاد سرمایهگذاری داشته و با مشخصات و خصوصیات دنیای هالیوود و فیلمسازی در غرب آشناست. 

فرمانآرا در مقدمه کوتاهی که برای کتاب نوشته: «یکی از مهمترین ویژگیهای کتاب «فیلم ساختن» این است که چیزهایی را درباره بازیگرها و کار با آنها می گوید که در هیچ کلاس درسی نمیتوان آنهارا شنید و یاد گرفت. 

سیدنی لومت وقتی سرگرم نوشتن این کتاب بوده اصلا به این فکر نمیکرده که خاطراتش را از روزهای فیلمسازی روی کاغذ بیاورد و بنویسد ما رلون براندو سر صحنه فیلمبرداری این گونه رفتار میکرده و پل نیومن به گونهای دیگر، دنبال این بوده که توضیح بدهد خودش به عنوان کارگردانی خوب و قابل احترام در سینمای امریکا، چگونه فیلم میساخته، این است که همه چیز را از اول توضیح میدهد: از این که تمرین و روخوانی چه فایدهای برای فیلم دارد و چه فیلمنامهای را باید برای ساخت انتخاب کرد شروع میکند و به فیلمبرداری و تدوین و مراحل فنی و نمایش عمومی فیلم میرسد و در هر فصل از رابطهاش با فیلمنامهنویس و تهیهکننده و بازیگر و مدیر فیلمبرداری و بقیه گروه میگوید تا در نهایت به خوانندهاش بگوید فیلم کاری گروهی است نه کاری شخصی.» 

خواندن این کتاب تنها برای کسی که آرزوی فیلمسازی دارد لازم نیست، همه آنهایی که سینما را دوست دارند و دلشان میخواهد بداند آثار مهم سینمایی حاصل چه شرایطی و چه شیوه کاری است با خواندن این کتاب میتوانند درک درستی از فضای فیلمسازی به خصوص در غرب داشته باشند.

 

«فیلم ساختن» را نشر چشمه در ۱۸۳ صفحه و با قیمت ۱۴۰۰۰ تومان منتشر کرده است

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =