مشاور آخوندی در کافه‌خبر: چگونه 2900پروژه نیمه‌تمام ایجاد شد؟/ضعف مدیریت، 90درصد منابع را از بین برد

مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره نقش فساد در ناکارامدی پروژه‌های عمرانی و ایجاد 2900 طرح‌های نیمه‌تمام توضیح می‌دهد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: « در 8 سال گذشته کم منابع نداشتیم و صحبت از 700، 800 میلیارد دلار است. یک مقداری از این رقم ممکن است در مجراهای فساد از بین رفته باشد، اما 90 درصد آن در اثر ضعف مدیریت و بی‌توجهی و بی‌برنامه‌گی از بین رفته است.»

غلامرضا سلامی با حضور در کافه خبر و در پاسخ به این پرسش که نقش فساد را در ناکارآمدی پروژه‌های عمرانی در سال‌های گذشته چطور می‌بینید؟ توضیح می‌دهد: «در ایران تقریبا پیشگیری به آن صورت در حوزه فساد صورت نگرفته و اگر هم پیشگیری‌ای صورت گرفته بود، به صورت صحیح نبوده است. بعد هم که بیماری در حوزه فساد حادث شده، به صورت اصولی با آن مقابله نشده است.»

وی می‌افزاید: «پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی، یکی از محل‌هایی است که در آن فساد رخ می‌دهد، ولی به این معنا نیست که فساد در بخش‌های دیگر کمرنگ‌تر بوده است. برای مثال، در بازارهای مالی همچون بانک‌ها، بیمه‌ها و بورس فساد رخ می‌دهد.»

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح می‌کند: «در پروژه‌های عمرانی نیز همان‌طور که گفتید، در شرکت‌های دولتی و بخش‌هایی که با منابع عمومی سر و کار داشتند، متاسفانه فساد مالی زیاد است. علت این موضوع این بوده که پیشگیری درستی صورت نگرفته و بعد هم که فساد رخ داد و توسعه پیدا کرد، مبارزه جدی با آن صورت نگرفت.»

سلامی در پاسخ به این پرسش که ایجاد 2900 پروژه نیمه‌تمام چه معنا را دارد؟ عنوان می‌کند: «توقف پروژه‌ها و عقب‌ماندگی پروژه‌ها الزاما فساد نیست؛ البته هدررفت منابع رخ داده است، اما هر هدر رفتی و اتلاف منابعی ناشی از فساد نیست، ناشی از سوءمدیریت و ضعف مدیریت و برنامه‌ریزی است.»

وی متذکر می‌شود: «اگر این همه پروژه نیمه‌کاره رها شده و منابع زیادی هدر رفته، بیشتر ناشی از ضعف برنامه‌ریزی و تخصیص بهینه منابع و ضعف مدیریت است.»

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه می‌دهد: «هدررفت منابع ناشی از چند عامل می‌تواند باشد؛ یکی از عوامل آن، فساد است، اما ما هدررفت در نتیجه عدم کارایی، ضعف بهره‌وری و مدیریت داشتیم که الزاما همراه با فساد نیست.»

سلامی یادآور می‌شود: «البته اگر بخواهیم از دید جامعه‌شناسی و روان‌شناختی به موضوع نگاه کنیم، آن هم شاید نوعی فساد در آن باشد، اما درصد اتلاف منابعی که در اثر ضعف و سوء مدیریت و ضعف کارایی و بهره‌وری در ایران وجود دارد، به مراتب بیشتر از درصدی است که در اثر فساد رخ می‌دهد.»

وی با بیان این‌که در کل منابع ملی هدر می‌رود، می‌گوید: «ما در 10 سال گذشته کم منابع نداشتیم و صحبت از 700، 800 میلیارد دلار است. یک مقداری از این رقم ممکن است در مجراهای فساد از بین رفته باشد، اما 90 درصد آن در اثر ضعف مدیریت و بی‌توجهی و بی‌برنامه‌گی از بین رفته است.»

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح می‌کند: «در کل این‌ها هم فساد است. برای مثال، وقتی کسی شایستگی نداشته یک مسوولیتی را بپذیرد، فساد دامن‌گیر در یک جامعه و عدم‌شایسته‌سالاری را نشان می‌دهد.

سلامی با بیان این‌که رانت یعنی یک امتیازی به افرادی داده شود که استحقاق آن را ندارند و هیچ نوع بازدهی اقتصادی نیز برای جامعه نداشته باشد، خاطرنشان می‌کند: «در ایران متاسفانه این نوع امتیازات خیلی زیاد بوده است. ریشه این موضوع فساد است.»

22539

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =