ولایتی: ایران در گرفتن رضایت از خانواده ها برای اهدای عضو، در دنیا اول است

یازدهمین مراسم بزرگداشت پیوند اعضا پنجشنبه در برج میلاد برگزار می شود. ظهر امروز نشست خبری قبل از مراسم با حضور دکتر ولایتی، دکتر نجفی زاده و دکتر قبادی برگزار شد.

طهورا شهبازی: نشست خبری یازدهمین مراسم بزرگداشت پیوند اعضا (جشن نفس) پیش از ظهر امروز در دفتر مطالعات مرکز تحقیقات استراتژیک مصلحت نظام برگزار شد.

علی اکبر ولایتی در آغاز این نشست گفت : گرچه برای اولین بار پیوند در بیمارستان مسیح دانشوری نبود ولی به صورت سازماندهی شده در این بیمارستان پیوند عضو انجام شده است .قانونی نیز در مجلس نیز تصویب شده تا با رضایت خانواده می توان اهدای عضو انجام داد. 13-14 سال پیش تلاش‌ها آغاز شده تا پیوند عضو سازماندهی شود.

ولایتی کسانی را که امروز کارت اهدای عضو را امضا کرده اند یک میلیون و چهارصد هزار نفراعلام کرد.

رییس بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: ایران به لحاظ گرفتن رضایت از خانواده ها در دنیا اول است. اسپانیا در امضای کارت اهدای عضو اول کرواسی دوم دانشگاه شهید بهشتی سوم و آمریکا چهارم هستند. اگر فرهنگ سازی شود و خانواده‌ها درست اقناع شوند قطعا به اهدای عضو راضی می شوند.

ولایتی گفت: ابتدا پیوند ریه و در پی آن پیوند قلب را در بیمارستان مسیح دانشوری انجام دادیم. تا به حال بیش از140 پیوند قلب و 80 پیوند ریه انجام داده ایم. در منطقه، ما به لحاظ پیوند ریه حرف اول را می زنیم و به جاهایی که پیوند انجام داده اند مثل شیراز نیز کمک هایی داشته ایم. گاهی از پیوند عضو یک بیمار مرگ مغزی شش نفر احیا می شوند.

رییس بیمارستان مسیح دانشوری در مورد توسعه عمل پیوند اعضا گفت: به تدریج این کار توسعه پیدا کرد در زمان دکتر هاشمی توجه بسیاری به این امر شد. اگر در جایی بتوانند قلب مریضی را برداشته و قلب سالم بگذارند بقیه عمل جراحی قلب ساده خواهد شد. مراقبت های طبی و جلوگیری از رد کردن اعضا نیز اگر اهمیتش از پیوند بیشتر نباشد کمتر نیست.


حداکثر تا 14 روز برای پیوند عضو بیمار وقت است

در ادامه نشست کتایون نجفی زاده رییس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت در تعریف مرگ مغزی گفت: مرگ مغزی تخریب سلول های مغز است که ممکن است علل مختلفی داشته باشد . در مرگ مغزی 4 رگ اصلی مغز بسته می شود و همه سلول های مغز تخریب می شود.

او گفت: ما باید به این ایمان برسیم که مرگ مغزی برگشت ناپذیر است و با کما فرق دارد. زیرا در کما سلول های مغز هنوز سرجایشان قرار دارند. در مورد مرگ مغزی وقتی پزشکی قانونی هم مغز را تشریح می کند به ماده ای بی شکل تبدیل شده است. در واقع مرگ مغزی یک موهبت خدادادی است. چون می توانیم اعضای فرد را اهدا کنیم. البته تا وقتی که اعضا فاسد نشده است.

نجفی زاده حداکثر زمان برای اهدای عضو بیمار مرگ مغزی را 14 روز عنوان کردو گفت: اگر تنفس مصنوعی را برای فرد ادامه دهیم فرد حداکثر تا 14 روز می تواند اعضای خود را اهدا کند. اگر خانواده فرد مرگ مغزی شده تعلل کند ممکن است اعضای کمتری را بتواند اهدا کند.

او از خانواده های اهدا کننده تقدیر کردو ادامه داد: جامعه مدیون این خانواده هاست چون توانسته اند این تصمیم بزرگ را بگیرند. برای تقدیر از این خانواده ها و برای ارتقای فرهنگ اهدای عضو به گونه ای که همه بدانند مرگ مغزی چیست مراسم جشن نفس را ترتیب دادیم که تقریبا از 11 سال پیش است که این جشن را شروع کرده ایم. ما با کمک وزارت بهداشت تصمیم گرفتیم این جشن را به صورت کشوری برگزار کنیم.

رییس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت درباره هزینه بیمارستان و عمل جراحی گفت: وزیر محترم بهداشت این قانون را وضع کردند که در حال گذراندن مراحل قانونی است تا ابلاغ شود. این قانون برای این است که هزینه بیمارستان برای عمل های پیوند رایگان شود و از خانواده اهداکننده هیچ پولی گرفته نشود. در صورتی که قبلا اینگونه بود که هزینه بیمارستان را هم باید پرداخت می کردند.


5هزار تا 8هزار مرگ مغزی در ایران

دکتر قبادی مدیر اجرایی جشن نفس د رادامه این نشست در مورد 4 پایه اصلی پیوند اعضا گفت: پیوند اعضا دارای 4 پایه است. پایه اصلی خانواده ها هستند. پایه دوم پزشکان، پایه سوم حامیان دولتی در کشور مانند دکتر ولایتی هستند. پایه چهارم هم رسانه ها به عنوان فرهنگ سازان هستند که هرکدام از این پایه ها اگر سست شود این چهار پایه به زمین می خورد.

او آمار مرگ مغزی در کشور را بین 5 تا 8 هزار نفر بیان می کند و می گوید: از میان این تعداد 2 هزارو 500 تا 4هزار نفر صلاحیت اهدای عضو دارند.

مدیر اجرایی جشن نفس ادامه می دهد: در سال 92، 665 نفر اهدا داشتند.آمار وزارت بهداشت در این زمینه 5درصد بوده است. در ایران از نظر تکنولوژی پیوند اعضا و پزشکان هیچ کم و کاستی نداریم. مردم ایثارگری هم د اریم. مشکل عمده فرهنگ سازی است.

او گفت:70 پروژه فرهنگی ترتیب دادیم. یکی از نمادها مراسم بزرگداشت خانواده های اهدای عضو، سایت اهدای عضو و تعامل با ارگان های فرهنگ سازاست. در حال حاضر 16 مرکز اهدای عضو داریم.

 

هزینه پیوند ریه 60 میلیون تومان است

در پایان نشست علی اکبر ولایتی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در بیمارستان میسح دانشوری مکان مناسبی برای عمل اهدای عضو نداریم گفت: ما بر روی ساختمان دو طبقه بخش جراحی طبقه سومی بنا کردیم که دارای 3 هزار متر مربع مساحت است. 12 اتاق عمل دارد.بنا داریم واحد فراهم آوری اعضا به آنجا منتقل شود.

او در مورد هزینه های سنگینی که افراد پیوند اعضا باید بپردازند گفت: یک خیریه ای در مسجد اکباتان تشکیل شده است که اینها بخشی از هزینه ها را بر عهده گرفته اند. با توجه به اینکه هزینه پیوند ریه حدود 60 میلیون تومان است. وزارت بهداشت حدود25 میلیون تومان عمل ها را متقبل می شود و باقی مبلغ از خیرین گرفته می شود. تقریبا یک مورد هم نشده است که تمام هزینه پیوند از اطرافیان بیمار گرفته شود.

دکتر نجفی زاده گفت: دکتر هاشمی وزیر بهداشت  و دکتر دیناروند رییس سازمان غذا و دارو بیشتر داروها را رایگان کردند اما یکسری داروها مانند داروهای ضد قارچ با اینکه بیمه شده اند باز گران هستند. هر داروی ضد قارچ 700 هزار تومان است که باید در 14 روز مصرف شود که با بیمه این رقم کاهش پیدا کرده است.

دکتر ولایتی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که نقش قانون در اهدای عضو در کنار عدم رضایت خانواده ها چیست گفت: قانون اهدای عضو در مجلس تصویب شده به فتوای مقام معظم رهبری جایز است. اما از طرفی مسوولیت عاطفی مساله است. تنها قانون نیست. و نمی توانیم کسی را به زور وادار به رضایت کنیم.

او گفت: افرادی که در لیست انتظار هستند 25هزار نفر هستند که روزانه 7تا 10نفر از این افراد فوت می کنند.

دکتر نجفی زاده در پایان نشست درباره پیوند اعضای اتباع بیگانه گفت: با تمام اهل فن یعنی مسوول قوانین و انتظامات نظام پزشکی و متخصصان جلسه ای گذاشته شد و نتیجه گرفتیم که فعلا به هر نوعی پیوند اتباع ممنوع اعلام شود. تیم اهدای عضو اما اعلام کردند حاضرند به کشورهایی که پیوند اعضا ندارند اعزام شوند.

46233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =