۰ نفر
۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳

ایرنا نوشت:

جاده یاسوج، بابامیدان بخشی از کریدور شمال جنوب است جاده ای بسیار زیبا که رهگذران آن شاهد زغال شدن بلوط های کهن سالی حتی به قدمت بالای 500 سال برای کباب کردن بلال های سه ماه هستند.
[بلوط های 500 ساله برای بلال زغال می شوند]

اگر گذرتان به این جاده بسیار زیبا و کوهستانی افتاده باشد در طول مسیر در دو سوی آن بلال فروشانی را خواهید دید که برای کباب کردن بلال از چوب درختان بلوط های کهن سال استفاده می کنند.

جاده یاسوج، بابامیدان؛ جاده ای که 36 سال پیش یک راه مالرو بود و با سفر مهدی بازرگان؛ نخست وزیر دولت موقت به یاسوج با 150 میلیون تومان ساخته شد، اینک بخشی از کریدور شمال جنوب است و در این سو و آن سوی آن روزانه هزاران بلال، کباب می شوند.

پنج، شش کیلومتر از شهر خوش آب و هوای یاسوج که بیرون می روی، هردوسوی جاده، کوه های زاگرس را می بینی زیبایی طبیعت بکر که میلیون ها درخت بلوط با فاصله چهار، پنج متری کنار همدیگر روییده اند، این بلوط ها شاید 300، 400، 500 و حتی دو هزار سال با هم همسایه بوده اند.

این درخت ها دیده اند که لشکر تیمور چگونه مردان و زنان ایرانی را به خاک و خون می کشیدند، چگونه سربازان ایرانی، با سربازان رومی نبرد کردند، چگونه لشکریان نادر، افغان ها را از خاک ایران بیرون راندند، چگونه شاه عباس، سرزمین بی پناه ایران را یکی کرد، چگونه آریوبرزن سردار دلیر ایرانی، راه اسکندر را بست اما با خیانت یک هم میهن به خونش آغشته شد.

اینک ذرت ها؛ یک گیاه 50 سانتی متری، بلوط ها؛ این شگفتی های هفت، هشت متری طبیعت را زمین می اندازند تا رهگذران دمی خوش باشند.

در یک فاصله یک کیلومتری، دست کم 40-50 بلال فروشی و کبابی کار می کنند که همه آنها زغال لازم برای کار خود را از چوب درخت های بلوط اطراف جاده بدست می آورند.

بر اساس یک برآورد، برای این کار، باید روزانه 10 درخت بریده شود که در یک سال بیش از سه هزارو600 درخت می شود که در یک دهه به 36 هزار درخت می رسد.

پیش از این ˈ سعید نظری ˈ رییس منابع طبیعی بویراحمد، میانگین عمر درختان بلوط این شهرستان را 500 سال عنوان کرده بود که با این حساب هر 10 سال یک بار در مجموع یک گنجینه طبیعی 18 میلیون ساله نابود می شود.

این چالش بزرگ تنها بخشی از ویرانی جنگل هاست که با خونسردی و بی تفاوتی در کنار جاده های یاسوج، بابامیدان رخ می دهد.

در کنار قاچاق کالا، مواد مخدر، سوخت، انسان و ... یک پدیده شگفت دیگر وارد شده است که قاچاق کالای سیاهی به نام زغال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد در این باره گفت: از فروردین تا ابتدای مردادماه امسال نزدیک به دو تن زغال از قاچاقچیان این کالای سیاه کشف و ضبط شد.

ˈمحمد رضا جهان آرا ˈ افزود که در همین مدت 15 متخلف و قاچاقچی زغال در این استان دستگیر شده اند.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد نیز با بیان اینکه قاچاق زغال و چوب به صورت گروهی و باندی صورت می گیرد گفت: گروه های قاچاق با رفتن به جنگل های انبوه، درخت های کهنسال بلوط را قلع و قمع می کنند و آنها را با واسطه هایی به دیگر شهرهای ایران می فرستند.

ˈسعید نظری ˈ با اشاره به وجود شمار زیاد کوره راه های عشایری در جنگل های بلوط شهرستان بویراحمد می گوید: از این جاد ها به عنوان اصلی ترین گذرگاه های ورود قاچاقچیان چوب به جنگل های شهرستان استفاده می شود.

 

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    7 3
    خوب محافظان محیط زیست کجان پس ؟ چرا جلوشونو نمیگیرن
    • بی نام IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      2 0
      محافظها اعدام میشن
  • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    8 0
    پس چرا این بلال فروش ها را جمع نمی کنید؟
  • صباغی IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    11 0
    بهترین راه حل ایجادشغل مناسب برای جوانان است ویا دادن زغال با قیمت مناسب به این عزیزان.