۰ نفر
۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
اینجا هر زندگی یه قصه است

داستان­های ساده فراست در این مجموعه نگاهی است عمیق و در عین حال ساده به وقایع پیرامونی ما در جامعه که شاید روزانه هر یک از ما با آنها برخورد داشته باشیم.

به گزارش خبرآنلاین، «هر زندگی یه قصه است» مجموعه­‎ای از تازه‌­ترین و متفاوت‌­ترین داستان­ های قاسمعلی فراست، نویسنده و منتقد در حوزه ادبیات داستانی از سوی کتاب نیستان منتشر شد.

فراست که پیش از این و در ژانر داستان بلند، دل­مشغولی­ های خود را در عرصه داستان­ نویسی به ویژه با نگاه اجتماعی به اثبات رسانده بود در این مجموعه داستان به سراغ روایتی تام و تمام و خالص از جامعه­‌ای ناهمگون برای مخاطبان شهری رفته است. به عبارت ساده­ تر فراست در این مجموعه داستان به مخاطب و کشف سوژه­ هایش دیدگاهی جهان­شهری و وسیع­ تر از قلمرو جغرافیای ساختاردهنده به داستان­ نویسی مدرن شهرزده معاصر دارد.

آنطور که ناشر گزارش داده، داستان­های مجموعه «هر زندگی یه قصه است» داستان موقعیت است؛ موقعیت­ هایی انسانی که نویسنده از بیان آنها قصد به لرزش درآوردن دل و تحریک احساسات مخاطبش را ندارد، بلکه با ساده ­ترین شکل روایی و به دور از پیچیدگی­ های فرمی سعی دارد برخی از ساده ­ترین و در عین حال مغفول­ ترین حالات، موقعیت ­ها، باورها و ساخت­ های مؤثر در زندگی انسان را در خارج از حصارهای جغرافیای تعریف شده معمول به رخ او بکشد و به وی بباوراند که موقعیت فعلی زیستی وی چیزی جز در معرض فراموشی قرار دادن حقیقت اصیل زندگی نیست.

داستان نخست از این مجموعه که روایت تلاش­های عده ­ای برای از راه به در کردن یک مومن از مسیر فلاح، آن هم تنها به خاطر تأمین حوائج مادی­شان است؛ بهترین نمونه از تلاش فراست برای خلق این موقعیت­ هاست.

همچنین داستان «عروسی» از این مجموعه با چنین جهان­ بینی قابل درک و تحلیل است. روستا و روستاییان و ماجرای جدی گرفته نشدن کودک دعوت گرفته شده به عروسی را در این داستان را می­ توان به مثابه نمادی از زندگی آشفته جوامع امروزی در مداری ثابت دانست که در نهایت کودک معصوم چاره­ ای جز فرار، آن هم با چشمی گریان برای خود متصور نمی­ شود.

نمادگرایی فراست اما در داستان «یک انگشت عسل» خودش را به نمایش می­ گذارد که وی در آن با سادگی تمام و به سبک حکایت­های دینی سنتی انسان را در مقابل آیینه اعمال خود قرار می ­دهد و وی را با پایان دردناک رفتارهای به ظاهر بی­اهمیت در بوطیقای زندگی­اش روبرو می­کند.

این مسئله به شکلی عریان­ تر و با خشونت روایی بیشتر، در داستان «شاخه شمعدانی شکسته» نیز تکرار می­ شود و فراست مخاطبش را در مقام یک عنصر حاضر در صحنه رویداد داستانش به نمایش رفتارهای هم­نوعان و هم­شهریانش می­ نشاند و از او می­ خواهد که خود درباره آنچه که به آن تعلق دارد به قضاوت بنشیند.

این کتاب در 186صفحه و با قیمت 11هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =