خبرگزاری آنا نوشت:

۱۲ ماه پیش احمد مسجدجامعی با ۱۶ رای موافق از بین ۳۱ عضو شورا، صندلی ریاست شورای شهر تهران را از مهدی چمران گرفت. حالا زمزمه خروج یکی از وزشکاران اصولگرا و ورود عضو جدید، دو طیف شورای شهر را بر سر انتخاب رئیس جدید به تکاپو انداخته است.

سه‌شنبه هفته آینده ( 12 شهریور ماه) یک بار دیگر بر سر اینکه چه کسی بر روی آن بنشیند، رقابت و رای‌گیری انجام می‌شود. چهارمین شورای شهر تهران در حالی کار خود را آغاز کرد که یارکشی اصلاح طلبان و اصولگرایان تا به امروز ادامه دارد و لیست این دو جناح هر دقیقه در حال کم یا زیاد شدن است. از یک سو برخی اعضاء با وجود آنکه پیش از ورود به صحن شورا از جانب اصولگرایان حمایت می‌شدند، تذکرهای یکسال گذشته‌شان همگی بوی اصلاح طلبی می‌دهد و از سویی دیگر اعضای اصلاح طلبی هم هستند که در دقیقه نود پشت اصولگراها ایستادند و خواستگاه اولیه‌شان را فراموش کردند.

شورای چهارم پایتخت برخلاف نخستین شورای تهران که هر لحظه در جوش و خروش بود و دست آخر نیز مهر انحلال بر پیشانی‌اش جا خوش کرد، در 365 روزی که از عمرش گذشت با یک حساب سر انگشتی تنها یک ماه آرام را پشت سر گذاشت به طوری‌که بیشترین وقت‌اش به بررسی مصوبات تغییر نام‌ها یا افزایش و کاهش بودجه برخی بخش‌های شهرداری تهران گذراند حال آنکه حدود 11 ماه از عمرش با جنب و جوشی فراموش نشدنی به پایان رسید. نمونه بارز آن بررسی ابعاد حوادث گوناگونی بود که سایه‌شان بر سر تهرانی‌‌ها سنگینی کرد و گاه منجر به بروز دلخوری‌ها و موضع‌گیری‌های تند برخی اعضا شد. حوادثی همچون بروز آتش سوزی در خیابان جمهوری و مرگ دو زن کارگر، ریزش گود در منطقه 3 تهران که متعلق به بابک زنجانی بود، وقوع توفان سرخ در تهران و کشته و زخمی شدن چند شهروند، واژگونی اتوبوس شهری در بزرگراه آزادگان که مرگ شهروندان را رقم زد، سقوط سه دختر از یکی از وسایل شهربازی ارم، سقوط هواپیما در بلوار مینا که منجر به فوت 39 نفر شد و کشته شدن یک کارگر به دست پیمانکاران یکی از نواحی شهرداری منطقه 4 پایتخت! از همین رو است که از منظر تمامی 31 عضو شورای چهارم، نشستن بر صندلی شماره یک ساختمان بهشت بسیار مهم و خطیر است.

کاندیداهای احتمالی، طلایی یا دنیامالی!

مسجدجامعی، رئیس کنونی شورای شهر و مهدی چمران، رئیس دو دوره پیشین و عضو فعلی کمیسیون معماری و شهرسازی و رئیس شورای عالی استان ها، از دو جبهه اصلاح‌طلب و اصولگرا، همچنان گزینه‌های اصلی ریاست شورا هستند. هر چند که نام برخی دیگر از اعضا در زمره کاندیداهای احتمالی این پست از جمله مرتضی طلایی، نایب رئیس کنونی شورا برده می‌شود. البته این عضو اصولگرای شورای چهارم پایتخت در گفت‌وگو با آنا احتمال کاندید شدنش در انتخابات ریاست شورا را منتفی می‌داند و می‌گوید: اصولگرایان بر سر کاندیداتوری مهدی چمران به اجماع رسیده‌اند و احمد مسجد جامعی گزینه اصلاح طلبان برای دومین سال ریاست شورای چهارم است.

از سویی دیگر برخی زمزمه‌ها در شورا از احتمال کاندیداتوری احمد دنیامالی، رئیس کنونی کمیسیون حمل و نقل خبر می‌دهد و اینکه اصولگرایان نام وی را در دقیقه 90 به عنوان کاندیدای مورد اجماع اعلام می‌کنند. عضوی که در پی بروز حوادث عمرانی و حمل و نقلی پایتخت در یک سال گذشته، همچون ریزش گود بابک زنجانی و واژگونی اتوبوس در بزرگراه آزادگان پیگیری‌های همه جانبه‌اش رضایت تمامی اعضاء و شهروندان را در پی داشت و امروز با اقبال عمومی مواجه است. اما این سکان‌دار کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در گفت وگو با آنا می‌گوید که نه تمایلی برای ریاست شورای شهر ندارد و نه رئیس این جمع 31 نفره شدن برایش دغدغه است.

 

جدیدی، اصولگرایی یکه تاز در اصلاح طلبی

درست 12 ماه پیش در روز انتخاب رئیس شورای شهر بود که مسجد جامعی با یک رای بیشتر بر صندلی شماره یک ساختمان بهشت تکیه زد؛ آنهم در شرایطی مشابه اکنون. از همین رو است که به نظر می رسد شرایط دو رقیب اصلی این صندلی، مسجد جامعی و چمران، بار دیگر برابری می‌کند و دوباره رای تعیین کننده این رقابت، از سبد ورزشکاران شورا بیرون می‌آید به ویژه عباس جدیدی که در رای‌گیری دور اول ریاست شورا نیز با رای طلایی خود، اصلاح طلبان را پیروز میدان انتخابات هیات رئیسه کرد و مسجد جامعی را بر صندلی ریاست نشاند، ورزشکاری که هنوز اصلاح طلب یا اصولگرایی‌اش در هاله‌ای از ابهام است اما آمار رای‌هایش در ماه‌های اخیر به برخی مصوبات و گزارش عملکردش در مقام معاون امور نظارت شورای شهر با این عنوان که برخی املاک و مستغلات شهرداری در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفته است، بوی اصلاح‌طلبی می‌دهد.

 

ماندن یا رفتن، مسئله این است

یکی دیگر از ورزشکاران سرنوشت ساز انتخابات رئیس دومین سال شورای چهارم، حسین رضازاده رئیس فدراسیون وزنه‌برداری کشور است. کسی که به گفته محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان، تا به حال دو بار به وی تذکر داده شده و باید هر چه سریعتر سکنی گزینی‌اش را در ساختمان بهشت یا فدراسیون وزنه‌برداری تعیین تکلیف و یکی را انتخاب کند. اظهار نظری از سوی وزیر ورزش دولت تدبیر و امید که در فرصت یک هفته‌ای باقیمانده تا برگزاری انتخابات شورای شهر پایتخت، بازار گمانه‌زنی‌ها را بیش از هر زمان دیگری داغ کرده است. حدس‌هایی از جنس احتمالات که از ورود عضو جدیدی به شورای شهر خبر می‌دهد.

گفته‌های رضازاده، عضو کمیسیون فرهنگی شورای چهارم با برخی رسانه‌ها در واکنش به صحبت‌های اخیر وزیر ورزش نیز مهر تائیدی بر این گمانه‌زنی‌ها می زند چرا که وی نیز در پاسخ به صحبت‌های اخیر وزیر ورزش اعلام کرده دوره ریاستش در فدراسیون وزنه‌برداری اسفندماه سال جاری تمام می‌شود و تا پایان سال زمان زیادی باقی مانده اما از آنجایی‌که تابع قانون است پس حق را به وزیر ورزش می‌دهد. از همین رو اگر قرار به انتخاب باشد در نهایت وزنه‌برداری را انتخاب می‌کند. این اظهار نظر آنهم در کمتر از یک هفته فرصتی که تا برگزاری انتخابات شورای شهر باقی است، این گمانه زنی را قوت می‌بخشد که با خروج احتمالی رضازاده از شورای شهر و جایگزینی وی با عضوی از گروه علی البدل، یک رای دیگر به صندوق اصلاح‌طلبان انداخته می‌شود و انتخاب مجدد مسجد جامعی قوت می‌گیرد. چرا که عضو احتمالی جایگزین رضازاده، "افشین حبیب زاده کلی" اصلاح‌طلب است که پیشتر نیز در زمان خروج دنیامالی از شورا و رفتنش به فدراسیون قایقرانی، احتمال آمدنش جنجال‌های خبری را برانگیخت.

حبیب زاده که در پی مصوبه هیئت اجرایی خانه کارگر، به همراه علی ربیعی، وزیر کنونی کار در انتخابات شورای شهر ثبت نام کرد، سومین عضو علی البدل و اصلاح طلب پس از ولی الله شجاع‌پوریان و علی صابری است که با 108059 رای در لیست انتظار ورود به چهارمین شورای پایتخت ایستاده و پرچم‌دار اصلاحات است.

 

چه کسی بر صندلی ریاست تکیه می زند؟

شورای چهارم از جهت تغییر اعضاء و جایگزینی منتخبان علی البدل از سوی مردم نسبت به سه دوره پیشین، یکه تازی کرده است. در نخستین لیست اسامی راه یافته به شورای چهارم، 14 عضو منتخب در گروه اصلاح طلبان قرار گرفتند و 17 نفر نیز در جناح اصولگرایان. با خروج محمد مهدی مفتح از شورای چهارم تهران و رفتنش به بهارستان، مسعود سلطانی فر جایگزین وی شد و تغییری در لیست اصلاح طلبان رخ نداد. اما با رفتن مهدی حجت، عضو اصولگرای شورای چهارم و ورود ولی الله شجاع پوریان، فاصله اصلاح طلبان و اصولگراها یک گام به یکدیگر نزدیک‌تر شد. این رفت و آمدها در حالی صورت گرفت که امروز با خروج احتمالی رضازاده و ورود حبیب زاده، اصلاح طلبان یک قدم از اصولگرایان جلوتر می‌ایستند البته اگر تمامی اعضا به جناحی که از آن برخواسته‌اند پایبند باشند و در دقیقه نود رای خود را به سبد جناح مخالف نیندازند چرا که در انتخابات شهردار تهران و رای مثبت الهه راستگو به محمد باقر قالیباف، اصلاح طلبان دو گام عقب‌تر از اصولگرایان ایستادند.

مهدی چمران، رئیس دو دوره شورای شهر تهران که پس از انتخاب نشدنش در انتخابات سال اول شورای چهارم تهران، عهده‌دار ریاست کمیسیون شهرسازی نیز نشد در گفت‌وگو با آنا اعلام می‌کند: خروج رضازاده و ورود حبیب زاده تاثیری در روند کنونی شورا ایجاد نمی‌کند و معادلات انتخابات را بر هم نمی‌زند.

اما محمد مهدی تندگویان، عضو اصلاح طلب و کاندید ائتلاف فرزندان شهدا نظر دیگری دارد و به آنا می‌گوید: اصلاح طلبان شورای چهارم پایتخت در ظاهر در یک قدمی اصولگرایان هستند و بر اساس برآورد عملکرد شورا در یک سال گذشته، حتی با اگر حبیب زاده نیز وارد شورا شود، در زمان انتخابات رئیس دومین سال شورای چهارم تهران، باز اصولگرایان دو گام از اصلاح طلبان جلوترند.

حال باید منتظر ماند و دید گفته‌ها و شنیده‌ها تا چه اندازه درست از آب در می‌آیند، انتخابات ریاست دومین سال شورای چهارم به کجا می‌‌انجامد و این بار رای اعضای اصلاح طلب یا اصولگرا به ویژه ورزشکاران شورای شهر، سرنوشت ریاست صندلی شماره یک ساختمان بهشت را چگونه رقم می‌زند. البته سوابق تمامی انتخابات‌ در سه دوره پیشین و دوره کنونی شورای شهر تهران نشان می‌دهد چندان اظهارات و موضع‌گیری اعضاء قبل از انتخابات مشخص نیست و تصمیم نهایی هر یک از بهشت نشینان پایتخت، حتی تا دقایقی قبل از رای‌گیری نهایی نیز امکان تغییر دارد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    15 2
    بهتر،بذاريد رضا زاده بره،هركسي جاش بياد بهتر عمل ميكنه