چهل‌ونهمین نمایشگاه هوایی فارنبروی ۲۰۱۴ که همزمان با صدسالگی صنعت هوانوردی جهان برگزار شد، شاهد نمایش مدرن‌ترین هواپیماهای روی زمین و خریدهای چند میلیارد دلاری بود.

محمدحسین جهان‌پناه: نمایشگاه هوایی فارنبروی انگلیس به رسم همیشه چهاردهم جولای / ۲۴ تیرماه در همشایر انگلیس آغاز به کار کرد. رویداد مهمی که همزمانی چهل و نهمین دور برگزاری آن با صد ساله شدن صنعت هوانوردی دنیا حاشیه های زیادی را هم با خود به همراه داشت. از پرواز هواپیمای الکترونیکی ایرباس گرفته تا دریافت سفارش تولید ۴۹۵ فروند هواپیما توسط ایرباس به ارزش ۷۵ میلیارد دلار. نمایشگاه امسال در یک نگاه رشدی قابل توجه نسبت به سال گذشته در بازار هواپیماهای مسافربری نشان می‌دهد، خصوصا اینکه رقابت ایرباس با بوئینگ بر سر جلب مشتریان پر رنگ‌تر از همیشه دیده می‌شد. با این حال هیجان انگیز ترین بخش نمایشگاه بی تردید نمایش‌های هوایی هواپیماهای مختلفی بود که برای برخی امسال آخرین سال پروازشان به شمار می‌رفت. در عین حال انتشار خبر سرنگونی هواپیمای مالزیایی بر فراز اوکراین در طول برگزاری نمایشگاه موجب شد تا به احترام قربانیان این حادثه پرچم‌های تمامی شرکت کنندگان به صورت نیمه افراشته قرار بگیرند.

ایرباس A350XWB 
ایرباس در فارنبروی امسال اولین پیش نمونه A350XWB را هم با خود آورده بود. این هواپیما که با رنگ آمیزی شرکت قطر ایرویز پرواز می کرد در طول چهار روز از 5 روز اصلی نمایشگاه برنامه پرواز نمایشی داشت.

غایب بزرگ
بدون شک اف۳۵ مهم‌ترین غایب نمایشگاه فارنبروی امسال بود. از ماه‌ها قبل از برگزاری نمایشگاه این نوید داده شده بود که دست کم سه فروند جنگنده نسل پنجمی اف35 برای اولین بار در نمایشگاهی خارجی نمایش هوایی خواهند داد. اما مجوز پرواز هواپیما در هفته منتهی به برگزاری فارنبرو به علت بروز نقص فنی لغو شد و اف35 از فارنبروی امسال هم بازماند. برنامه پر سر و صدای اف35 تا همین امروز تاخیرهای بسیاری داشته است با این حال شرکت لاکهید مارتین سرپرست برنامه ای35 امیدوار است تا بتواند تا سال 2018 تمامی مشکلات فعلی برنامه را برطرف سازد.

آخرین پرواز
آخرین بمب افکن Avro Vulcan انگلیس برای آخرین بار در نمایشگاه فارنبروی امسال پرواز کرد. این بمب افکن که نزدیک به شصت سال پیش وارد خدمت شد، سال‌هاست که بازنشسته شده اما تنها یک فروند ولکان برای پروازهای نمایشی در وضعیت پروازی نگهداری می‌شد. اما امسال با پایان تابستان آخرین بمب‌افکن بال مثلثی ولکان هم برای همیشه بازنشسته خواهد شد. شایان ذکر است که ولکان یکی از سه بمب افکنی بود که تحت عنوان بمب افکن‌های سری وی، ناوگان تهاجم اتمی انگلیس در طول جنگ سرد را می‌ساختند.

B777X
در نمایشگاه امسال قطر ایرویز ۱۰۰ فروند هواپیمای پهن پیکر جدید بوئینگ B777X را به همراه هشت نمونه ترابری به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد دلار سفارش داد. این سفارش پس از سفارش 150 فروندی شرکت امارات که خبر آن سال پیش در نمایشگاه هوایی دبی منتشر شد از جمله بزرگ‌ترین سفارش‌های تجاری سال به شمار می‌رفت. شایان ذکر است که B777X مدل جدیدی از هواپیمای دوربرد قدیمی ۷۷۷ بوئینگ با موتورهای جدید، بال‌های کامپوزیتی و تکنولوژی استفاده شده در بوئینگ ۷۸۷ به شمار می‌رود.

رادار و تسلیحات جدید برای تایفون
امسال در نبود اف۳۵ تایفون بیشترین توجه را در بخش نمایش‌های هوایی به خود معطوف کرد. خصوصا اینکه انگلیسی‌ها از نصب موشک‌های هوا به سطح Brimstone 2 و موشک‌های کروز Storm shadow خبر دادند که البته خبر موشک‌های کروز تازگی نداشت. همچنین مدیر کنسرسیوم یوروفایتر تایفون در طول نمایشگاه خبر از تجهیز جنگنده های تایفون چهار کشور اصلی تولی کننده این جنگنده یعنی آلمان، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا به رادار آرایه کاوش الکترونیکی جدید تا پایان سال خبر داد.

اسکورپیون
شرکت آمریکایی تکسترون امسال برای اولین بار هواپیمای تهاجمی پشتیبانی نزدیک خود موسوم به اسکورپیون را به نمایشگاه آورده بود. این هواپیمای تهاجمی کوچک که با همکاری سسنا و با سرمایه خصوصی برای مدت‌ها به صورت محرمانه در حال توسعه بود بازار کشورهای کم در آمد را هدف گرفته است. این‌طور که تکسترون می‌گوید در آینده نمونه ای با امکان پرواز بدون سرنشین نیز از این هواپیما عرضه خواهد کرد. اسکورپیون هنوز مشتری مشخصی ندارد اما تکسترون به بازار آفریقا و آسیای غربی امید زیادی بسته است.

اسپیت فایر
جنگنده های مشهور اسپیت فایر انگلیسی هر روز نمایش هوایی منحصر به فرد خود را داشتند. این جنگنده که بخش عمده ای از شهرت خود را به درگیری آلمان و انگلیس در جریان جنگ جهانی دوم مدیون اند در سال‌های پیش معمولا با همراهی یک بمب افکن آنتیک لنکستر پرواز می کردند. امسال اما خبری از لنکستر مشهور انگلیسی نبود و به جای آن تنها هواپیمای تاکتیکی Aavro Anson متعلق به جنگ جهانی دوم در نمایش هوایی حضور داشت. همچنین اسکورت یک بوئینگ ۷۸۷ توسط دو جنگنده اسپیت فایر در یک فرمیشن نمایشی نیز از دیگر جاذبه های نمایش هوایی این جنگنده های کلاسیک بود.

بازگشت کشتی‌های هوایی
بروس دیکینسن ، موسس شرکت Cardiff Aviation در جریان مصاحبه تلویزیونی با بلومبرگ در روز دوم نمایشگاه اطلاعات بیشتر را در مورد برنامه شرکتش پیرامون کشتی‌های هوایی غول آسای موسوم به Airlander ارائه داد. او یکی از سرمایه گذاران این پروژه ساخت این کشتی هوایی است که امروزه بزرگ‌ترین هواگرد دنیا نیز به شمار می‌رود. این کشتی هوایی با ابعادی به بزرگی یک زمین فوتبال می‌تواند تا 3 هفته در آسمان باقی بماند و برای پرواز هم تنها به دو سرنشین نیازمند است.

۵۳۵۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    56 1
    قطر ایرویز ۱۰۰ فروند و امارات 150 فروند هواپیما سفارش دادند. آفرین بهشون که سرمایه گذاری تو صنعت با ارزشی مثل توریسم می کنن
    • بی نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
      24 4
      من موندم قطر این 100تا کجا میخواد جا بده
    • بی نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
      27 0
      همون جایی که ۱۳۰ تای قبلی رو جاداده
  • پیمان IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    53 5
    از فوکرو توپولوف و یلوشین چه خبر؟
  • بی نام IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    3 11
    برا چی باید جنگنده ساخته بشه؟
  • ali A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    44 1
    15 تا کشور اروپایی با هم و با سرمایه های هم به سختی توانسته اند ایر باس تولید کنند و قدرت اول جهان آمریکا به تنهایی بویینگ تولید میکند
  • علی A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    6 0
    واقعا فاجعه است . ملت ما سوار هواپیماهای فرسوده میشوند. این دو کشور عربی که جمعا به اندازه یک استان ما نمیشوند.250 هواپیما میخرند