ایرنا نوشت:

لامپ‌های ال‌ای‌دی به عنوان یکی از منابع روشنایی با دو ویژگی مصرف کم و عمر نسبتا بالا به سرعت جایگزین لامپ‌های رشته‌ای شدند. اگرچه این لامپ‌ها صنعت روشنایی را تغییر دادند اما تهدیدزا بودن آن‌ها برای سلامتی افراد سوالی است که جوامع پزشکی را به خود مشغول داشته است.

لامپ ال‌ای‌دی LED lamp نوعی لامپ جامد است که با استفاده از سیستم دیود نورافشان مصرف انرژی را بسیار کاهش می‌دهد و همین امر سبب شده تا طرفداران ویژه‌ای را در میان تولید کنندگان، فروشندگان و مصرف کنندگان این نوع کالا داشته باشد.

از دیگر ویژگی‌های این لامپ‌ها که روزی فقط به عنوان منبع نور قرمز شناخته می‌شدند، عمر بالای آن‌هاست.

LED مخفف کلمات Light emitting diode یا دیود ساطع کننده نور است. این نوع دیودها نیمه‌هادی‌هایی هستند که با گذر جریان از آن‌ها مقداری انرژی به صورت نور از آن‌ها ساطع می‌شود.

در واقع افزایش جمعیت جهان و مصرف زیاد انرژی در لامپ‌های معمولی یا همان لامپ‌های رشته‌ای و همچنین افزایش حجم تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از آن عواملی بودند که جای لامپ‌های ال‌ای‌دی را در صنایع مختلف جهان باز کردند.

اکنون لامپ های ال‌ای‌دی با سپری کردن سیر تحول از ارکان اصلی خانه‌های هوشمند هستند و به نظر می‌رسد روند روبه پیشرفت آن‌ها در صنایع سبب می‌شود تا این کالای کم حجم جای بسیاری دیگر از انواع لامپ‌های نوری بگیرد.

براساس تحقیقات موسسه تحقیقاتی ˈنویگنتˈ آمریکا تا سال ۲۰۲۳ میلادی مصرف لامپ‌های LED در جهان فراگیری بسیاری زیادی پیدا خواهد کرد.

آیا لامپ‌های LED سرطان زاست؟

محققان می‌گویند: علت اصلی سرطان‌زا بودن هر منبع نوری ناشی از قرار گرفتن در معرض تابش اشعه فرابنفش و مواد شیمیایی خطرناک به کار رفته درون آن است.

به گزارش مجله علمی ساینتیفیک امریکن (scientific American)، با توجه به اینکه لامپ‌های ال‌ای‌دی از جیوه استفاده نمی‌کنند در زمره منابع نوری سبز محسوب می‌شود. از طرفی به دلیل بازده بالا در انتشار نور و میزان کم مصرف انرژی قابل رقابت با انواع دیگر لامپ‌های کم مصرف هستند.

البته تهدیدات این لامپ ها مورد توجه سایر مراکز تحقیقاتی قرار گرفت.

نتایج یک مطالعه که در مجله علوم و تکنولوژی محیط زیست آمریکا منتشر شده ،حاکی از آن است که این نوع لامپ حاوی مواد سمی از جمله ˈسربˈ، ˈآرسنیکˈ است.

این تحقیق در دانشگاه کالیفرنیا (UC) انجام شد و طی آن آزمایش‌هایی بر روی لامپ‌های ال‌ای‌دی چراغ‌های تزئینی، چراغ‌های راهنمایی و چراغ‌های ترمز خودروها انجام شد.

نتایج این تحقیق این گونه گزارش شد که لامپ‌های ال‌ای‌دی قرمز رنگ با شدت کم، هشت برابر سرب بیشتر نسبت به انواع دیگر این لامپ‌ها دارند.

طبق این گزارش، لامپ ال‌ای‌دی سفید حاوی حداقل این میزان سرب است.

همچنین نیکل از دیگر فلزات سنگین به کار رفته در لامپ‌های ال‌ای‌دی است که باعث ایجاد واکنش‌های حساسیت‌زا در یک پنجم از افراد جامعه می‌شود.

مس از دیگر فلزات سنگینی است که در ساخت این نوع لامپ‌ها استفاده می‌شود که به عنوان یک تهدید مهم زیست محیطی محسوب می‌شود زیرا اگر این فلز از بقایای لامپ‌ها ال‌ای‌دی وارد رودخانه‌ها و دریاچه‌ها شود، مسمومیت آبزیان را به دنبال دارد.

ال‌ای‌دی زباله‌ای خطرناک/ لامپ شکسته با دستکش جمع شود

محققان می‌گویند: در حالی که شکستن و یا بازکردن یک لامپ ال‌ای‌دی و تنفس دود و بخارات ناشی از آن باعث بروز سرطان نمی‌شود اما مواد سمی موجود در آن باعث بروز بیماری‌های مهمی در بدن می‌شود. از این رو اگر یک لامپ ال‌ای‌دی در خانه شکست باید در زمره زباله‌های خطرناک محسوب شود و برای تمیز کردن آن از دستکش استفاده شود.

تمیزکردن زباله‌های ال‌ای‌دی هم اقدامی پر احتیاط است. برای جمع آوری زباله‌های ال‌ای‌دی‌های چراغ‌های راهنمایی و رانندگی که در آن‌ها از لامپ‌های قرمز رنگ استفاده شده باید از لباس خاص محافظ استفاده شود.

همچنین کارشناسان زیست محیط دانشگاه کالیفرنیا آمریکا می‌گویند: باید توجه داشت که این نوع لامپ‌ها باید به عنوان زباله جداگانه دفن شوند.

این محققان توصیه می‌کنند: سازندگان این نوع لامپ‌ها می‌توانند با کاهش غلظت فلزات سنگین در این نوع محصولات سلامت هرچه بیشتر این نوع لامپ‌ها را افزایش دهند.

داخل لامپ‌های LED چیست؟

لامپ ال‌ای‌دی یا ˈدیودهای ساطع کننده نورˈ از یک حباب با دو سر پلاستیکی تشکیل شده است.

طبق گزارش فنی گاردین، تولید نور در لامپ‌های ال‌ای‌دی هنگامی رخ می‌دهد که الکترون‌های داخل دیودها انرژی را در شکلی از نور ساطع می‌کنند. این نوع منابع انرژی تا ۸۵ درصد نسبت به انواع دیگر لامپ‌های نوری مرسوم و تا ۱۰ درصد نسبت به لامپ‌های فلورسنت برق کمتری مصرف می‌کنند.

لامپ‌های ال‌ای‌دی روشنایی خانه‌های هوشمند

اکنون این لامپ‌ها به عنوان یکی از ابزار مهم خانه‌های هوشمند مورد استفاده عمومی پیدا کرده است به گونه‌ای که کاربران با سوئیچ کردن بر روی لامپ‌های ال‌ای‌دی بی سیم می‌توانند از طریق تلفن‌های همراه و یا کامپیوترهای خود روشن و خاموش بودن آن‌ها را کنترل کنند.

اگرچه این امر مقرون به صرفه است اما خطر هک شدن و رویارویی با هکران را نیز به دنبال دارد. البته این خطر در کمین هر دستگاه متصل به اینترنت نیز هست.

ویژگی‌های لامپ‌های ال‌ای‌دی

کارشناسان می‌گویند طول عمر، بازده نوری بالا، تنظیم شدت نور، تنظیم زاویه تابش، جریان راه اندازی از جمله مزایای استفاده از لامپ‌های روشنایی ال‌ای‌دی است.

این لامپ ها در دمای منفی ۴۰ درجه تا مثبت ۸۵ درجه سانتی گراد قابل استفاده‌اند و به این ترتیب این نوع لامپ‌ها در هر فصلی در کره خاکی قابل استفاده است.

حشرات از نور ال‌ای‌دی گریزان

در لامپ‌های قدیمی بعد از گرد و غبار، آلودگی ناشی از تجمع حشرات مهمترین عامل کاهش نور محسوب می‌شود و همین امر سبب کاهش شدید بازده نور است. از این رو لامپ‌ها باید هر از چندگاهی تمیز شوند، اما لامپ‌های ال‌ای‌دی نه تنها حشرات را جذب نمی‌کنند بلکه آن‌ها را پراکنده می‌کنند.

طبق این گزارش، اگرچه این لامپ‌ها دارای معایب زیست محیطی متعددی است اما از نظر کیفیت نور، میزان مصرف انرژی و اثرات زیست محیطی در مقایسه با لامپ‌های فلورسنت فشرده دارای مواد سمی کمتری است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    شما مطمئنید لامپ فلورسانت فشرده معروف به کم مصرف رو با ال ای دی اشتباه نگرفتید ؟ لامپ ال ای دی رو دقیقا چجوری میشه شکوند ؟ دقیقا کجاش بخار و گاز پیدا میشه ؟
    • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
      79 9
      شما درست میگی. لامپ های فلورسنت رو با لامپ های دیودی قاطی کرده اند. لامپ دیودی که بخار و گاز و اینها ندارند. اصلا حباب نیستند که شکسته بشوند.
    • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
      18 6
      دقیقا درسته لام های ال ئی دی یا دیود های نورانی از گرم شدن نیمه هادی هایی که داره درونش قرار داده و عملا چیزی به اسم گاز یا بخار درونش وجود نداره البته لامپ های فلورسنت یا همون مهتاب های سابق بخاطر وجود بخار جیوه که سمی هست برای بدن خطرناکه ولی نه اینقدری که دست بهش بزنین سرطان بگیرین با شستن دست مشکل حل میشه ولی اگر بخشی از لامپ رنگ سفید رنگ داخلش خراب شده باشه باید لامپ رو از بین برد چون باعث ساتع شدن پرتوهای فرابنفش میشه که سرطان زا هست
    • بی نام A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
      3 0
      خیر اشتباه نگرفتن بیشتر تحقیق کنید و بگم که تو لامپ های حرفه ای تر مثل لامپ های برند tcl ، بجای ترک های مسی روی برد از ترک هایی با جنس طلا استفاده میشه
  • بی نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    48 5
    یعنی الان از پای مانیتور led که 1000000 تومن برام آب خورده فرار کنم ؟
    • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
      28 4
      راست میگه . مانیتور و تلویزیون های ال ای دی رو چکار کنیم.؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    38 7
    خبرآنلاين لطفا بدون تحقيق مطلب نزار، از ال اي دي به عنوان منبع روشنايي دوستدار محيط زيست نام برده ميشه
  • شهریار A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    40 3
    تا حالا نشنیده بودم لامپ‌های ال.ای.دی حاوی سرب و نیکل هستن اتفاقاً یکی از مزیت‌های این نوع لامپ، عدم وجود جیوه یا هر ماده‌ی سمی دیگه در ساختارشونه. بزرگ‌ترین عیبی که درباره‌ی این نوع لامپ‌ها خوندم، گرون بودن لامپ‌های ال.ای.دی در مقایسه با انواع دیگر لامپاس.
    • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
      16 1
      بله شما درست میگید مواد اصلی تشکیل دهنده لامپ ها سرب و نیکل نیستند و در واقع از عناصر نیمه هادی تشکیل شده بخاطر همین در اول مقاله به الکترون ها اشاره شدهولی این لامپ ها در صورت درخواست رنگی بودن باید از عناصر که گفتید استفاده کرد. در ضمن این مقاله باید یه پیش زمینه قبلی به خواننده بده و بعد ارایه بشه
  • بی نام IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    35 2
    آقا اگه کسی تونست لامپ ال ئی دی رو بشکنه جایزه داره.
  • آریو برزن A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    16 4
    من مخالف تکنولوژی نیستم ولی تمام چیز های سرطان زا را باید نابود کرد .
  • بی نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    14 7
    منم متوجه نشدم بالاخره ال ای دی کجاش گاز و بخار داره اما یه چیز جالبی گفتید و اون اینکه حشرات از نور این لامپها فرار می کنند به نظر من سنسورهای حشرات در برخی موارد خیلی قویتر از ما عمل میکنند بنابراین باید در سالم بودن نور این لامپها شک کرد ضمنا سالمترین نور همان نور لامپهای رشته ای هستش اما راندمانشون پایینه
    • منم IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      17 5
      ... کل دنیا داره رو به استفاده از ال ای دی و اس ام دی و تکنولوژی های جدید رو میاره اونوقت تو داری میگی لامپ ال ای دی دارای بخار جیوه هست؟ این بخارشو از کجا در آوردی ؟
  • بی نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    12 2
    من لامپ ال ای دی دارم حباب هم داره ولی حبابش پلاستیکی ی
  • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    16 4
    سلام لطفا سعی کنید اطلاعات درست را درج شود
  • محسن A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    7 2
    سلام لامپ های ال ای دی بی ضرر ترین ها هستند ولی با مصرف برق بیشتر. لامپ های کم مصرف و مهتابی جز پر ضررترین ها هستند ، که علاوه بر پرتو فرابنفش در صورت شکسته شدن بخار جیوه در فضا پخش می شود که بسیار سمی است ، بنابر این نباید از آن ها در فضا هایی که کودکن بازی می کنند استفاده کرد. لامپ های ال ای دی هم بخاطر این که در آن ها هیچ گازی به کار گرفته نشده است ، در صورت خرد شدن هم گاز مضری را پراکنده نمی کنند ولی در ساختار جامد آن ها برای بهبود کارایی مقداری فلزات سمی بکار رفته است، اما به هر حال مضرات کمتری نسبت به لامپ ها ی کم مصرف دارند درپایان این را بگویم مسئولین با گفتن محاسن کم مصرف و پوشاندن مضرات آن ها ممکن استضرر بزرگی به سلامتی جامعه وارد کنند مواد سمی شاید همان ابتدا باعث مرگ نشود..
  • مهدی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    11 2
    سلام من کارم لامپ کم مصرف ال ای دی و غیره لامپهاست این مطالب مربوط به لامپ کم مصرف هستش البته امروز که لامپ اس ام دی سی یو بی که اومده جزو سالم ترین هاست اگر مطلب رو اصلاح کنید ممنون میشم
  • بی نام A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    12 5
    سلام شکستن یک لامپ led در دوصورات اتفاق میافته یا باید ولتاژ بالایی به صورت ناگهانی وصل کنیم یا باید با یک گیره فلزی یا انبردست محکم فشار بدیم در این صورت مشکنه ولی نگران نباشید میزان مواد سمی ان انقدر کمه که یک مورچه رو هم نمیتونه از پای دربیاره از نظر مصرف طبق تکنولوژی دنیا هیچ لامپی نمیتونه با هیچ عنصری به led برسه چون اخرین کارایی برای غیر led 120 لومن در هروات برای سفید گرم لامپ بخار سدیم گزارش شده این در حالی که ال ای دی ها در مقیاس ازمایشگاهی مرز 300 لومن در هر وات و در مقیاس تولید انبوه 200 لومن در هر رو هم گذروندن ادامه پیشرفت این تکنولوژی میتونه این مرز رو بالای 600 لومن در هر وات برسونه حالا شما مقدار مصرف یه لامپ 400 متال هالید که 70 لومن در هر وات با 100 led مقایسه کنید
  • بی نام A1 ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    14 4
    این مقاله یه تفکر منفی در مورد لامپ های ال ای دی ایجاد میکنه. بده نکنین این کارو. تکنولوژی جدید رو بپذیریم
  • کیهان IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    7 4
    ال ئی دی هیچ مشکلی نداره برای چراغ مطالعه من استقاده می کنم 2.5 واتش رو گرفتم نورش عالیه امتحان کنید حتما توی لاله زار بگردین پیدا میشه قیمتش 6000 تومنه و تا 30 هزار ساعت هم کار میکنه نور زرد یا افتابیش رو بگیرید. یه کم باید بچرخین تا پیداش کنید دقت کنید بیشتر از 3 وات برا چراغ مطالعه نگیرید که نورش زیاد میشه نکته بعد: هرگز از لامپهای رشته ای بالاتر از 25 وات برا چراغ مطالعه استفاده نکنید هرگز از لامپهای کم مصرف بالکل برا چراغ مطالعه استفاده نکنید.
  • کیان A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    1 6
    سلام مطلبی این سایت کاملا درست
  • طراحی وب سایت IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    1 2
    عالی بود مرسی
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    5 1
    چرا بدون مطالعه همش با همه چی مخالفت میکنید لامپ ال ای دی سالم ترین و کم مصرف ترین وسیله روشنایی جهان هستش و شکستنش تقریبا محاله مگر اینکه با چکش بیفتین به جونش.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    7 0
    من از لامپ های قدیمی استفاده می کنم عوارض این لامپ ها فقط شکستن نیست اشعه ها یی که تولید می کنه بگين
  • جواد A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    2 1
    هرچند یه دو سالی از مقاله گذشته و امیدوارم همه متوجه شده باشن که منظورش لامپهای سرپیچی که از ال ای دی درست شدند نه یه دونه ال ای دی . کاملا معلومه که مقاله ترجمه یه مقاله خارجیه واحتمالا از یه منبع معتبر فقط باید برا درکش کمی زمینه علمی در فیزیک الکترونیک داشت نه اینکه کارتون لامپ کم مصرف و آل ای دی اینها باشه
  • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    1 0
    لامپهای ال ای دی چینی همشون این معایب رو دارن ۱.نور کم وضعیف ۲.عمر کم ،زود خراب میشوند ۳.مصرف زیاد نسبت به مشابه ایرانی من که زیاد مصرف کرده ام از لامپهای ایرانی روناک وپارس راضی هستم
  • علیرضا A1 ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    4 0
    مس فلز سنگین حساب میشه؟ کجای جدول مندلیف نوشته مس سنگینه؟ ما داریم تو ظروف مسی بخاطر ضد سرطان بودنش غذا میپزیم اصلا این مقاله وجه علمی نداره
  • دکتر نمازی A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    1 1
    سلام و عرض ادب نازنینان آنچه راجع به لامپهای ledتوسط خبرآنلاین ارایه شده است دقیقاً ترجمه ی همان مطلبی است که در سایت "ساینتیفیک آمریکن"ثبت شده است.به متن زیر؛ .............که البته متن انگلیسی را اجازه ی ارسال ندادند و حذف شد. باید دید جنس دیودها از چه ساخته می شود؟نیاز به نظر اهل فن دارد.
  • امیر IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    1 2
    ایا استفاده از این لامپ ها برای چراغ های مطالعه مضر است ؟
  • حامد A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
    2 0
    فکر کنم یه چیزی متوجه نشدین این مضرات بنزین نه پ ال ای دی تحقیق کنید معاب و مضرات لامپ ال ای دی چیز دیگه ای که شرکتهای بزرگ تولید کننده در سطح جهان که رقابت شدیدی با هم دارن تقریبا ۹۰ درصد مضرات لامپو برداشتن اضلا نگین مضرات پگین معایب مطالب این سایتو هیچ چشم پزشک و زیست شناسی تایید نمیکنه مصلا بگین گوشتکوب توی اشپزخانه بدای سیستم اعصاب مخربه به خودی خود یا استفاده از جارو برای جارو کردن زمین سرطانزاست
  • هامون IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
    2 1
    درود ای کاش یک کارشناس این رشته با معرفی خودشون تشریف می آوردند و در مورد لامپ های ال ای دی که من تعداد بسیاری از نوع هالوژن آن را در منزل نصب کردم اطلاع رسانی می فرمودند. اما نکته قابل توجه این که از زمانی که لامپ های هالوژن 9 وات قدیم را برداشتم و هالوژن های روناک 6 وات جدید را گذاشتم وقتی زیز نورش می نشینم در سطح پوستم احساسی شبیه سوزش دارم. که به همین دلیل لامپ های روی سرم را برداشته و از همون لامپ های کم مصرف قدیم گذاشتم و هیچ احساس ناراحتی ندارم. با تشکر
  • بی نام DE ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    3 3
    سلام,ببخشید استفاده از لامپهای100قدیمی,به جای لامپهای کم مصرف یا ال ای دی چگونه است؟،خواهشابرامون توضیح بدید
  • علی RO ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۰
    0 0
    16 عنصر برای حیات سلول ضروری است از جمله مس، روی و آهن. به هر حال دوستان نفرمودند که مقدار uv ال ای دی بیشتر است یا لامپ های فلورسنت.
  • مسعود A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
    0 4
    ممنون از پست تون.مفید بود.
  • من DE ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    2 2
    سلام شنا هیچوقت نیت و دستهای پشت پرده مطالب را نمیبینید چقدر زود هم ملت باورشون مشه این مطالب . به نظر من که این مطلب میتونه بوسیله آقازاده هایی که وارد کردن لامپ ال ای دی بی خطر براش گرون تموم شده و یا بازار لامپهای چینی کم مصرفش بسیار پرسود از لحاظ مالی را تهدید کرده ,نوشنه و یا سفارش داده شده باشه
  • سندباد A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    0 0
    ممنون از سایت خوبتون
  • اسماعیل A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    0 0
    سلام بنظرم همین که حشرات از خودش دور میکنه یعنی لامپ های ال ای دی نورش برای سلامتی ضرر داره، من که لامپ های کم مصرف و ال ای دی ها جمع کردم و بجاشون همون 100 واتی استفاده کردم