جدال ایران و عربستان بر سر افزایش صادرات نفت/ تصمیم اوپک چیست؟

شرکت نفت ایران بعد از عربستان در تازه ترین خبر از افزایش عرضه نفت برای جبران کمبود احتمالی نفت عراق در بازار خبر داده است.

بهاره چراغی: با شدت گرفتن حملات داعش، اولین بازاری که واکنش نشان داده، بازار نفت است. چراکه یکی از مهمترین مخازن نفتی جهان یعنی عراق با کاهش عرضه در آینده مواجه شده است. بنابراین مهمترین موضوعی که در بحران اخیر عراق، مثل هر تنش دیگر در خاورمیانه مورد توجه قرار گرفت مساله نفت و بازارهای انرژی است. در طول چند هفته گذشته موج جدید افزایش قیمت ها اتفاق افتاده است به طوری که بهای سبد نفتی اوپک حتی تا مرز 110 دلار در هر بشکه هم گران شده است.

با کاهش تولید و صادرات نفت دومین تولیدکننده طلای سیاه در اوپک، رقابت بین ایران و عربستان برای افزایش صادرات طلای سیاه شکل گرفته است. شرکت نفت ایران بعد از عربستان در تازه ترین خبر از افزایش عرضه نفت برای جبران کمبود احتمالی نفت عراق در بازار خبر داده است.

این در حالی است که عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک برای جا نماندن از کاروان رقابتی، هفته گذشته در ریاض مذاکراتی را با مقامات آمریکایی به منظور افزایش دوباره عرضه نفت به بازار جهانی و شرایط عراق آغازکرده است. اما ایران هم از این رقابت پا پس نکشیده است و سناریوی افزایش صادرات نفت ایران در حالی شکل می گیرد که بیژن زنگنه وزیر نفت در طول چند ماه گذشته بارها خوستار باز کردن جا برای بشکه نفت صادراتی ایران در بازارهای جهانی شده و تاکید کرده است: ایران در کوتاه ترین زمان و در صورت لغو تحریم‌ها ظرفیت تولید نفت را به بیش از چهار میلیون بشکه در روز افزایش می دهد.

با وجود تحریم های اقتصادی، ایران هر روز به دنبال تولید نفت بیشتری در بازارهای جهانی بود به طوری که در خرداد ماه سال 92 حدود 800 هزار بشکه نفت خام صادر می کرد، در حالی که بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط اوپک و موسسات معتبر انرژی جهان در بهار امسال شاهد بودیم که صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به طور متوسط یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز بوده است. این در حالی است که تار تحریم ها همچنان بر پوست اقتصاد ایران تنیده شده است و تحریم های همچون تامین کشتی نفتکش و بیمه همچنان به قوت خود باقی است و به رغم اینکه کشور از توان تولید برخوردار است به دلیل شرایط تحریم، نمی تواند از همه ظرفیت خود استفاده کند.

کماکان جایگاه دوم در بین کشورهای صادر کننده نفت در دست ایران است اما  تولید و صادرات به دلیل تحریم های اعمال شده کاهش یافته است. از سوی دیگر تولید نفت خام به صورت غیر مرسوم به شدت افزایش یافته و صادرگنندگان نفت خام مرسوم را تحت فشار قرار داده است و در نتیجه در پی این امر رقابت در بازار آسیا افزایش یافته است.

با این حال مسولان عنوان کرده اند که سخت به دنبال افزایش حجم تولید و صادرات نفت هستند هر چند که تحریم ها هم وجود داشته باشد. ایران هر چند در جدالی نابرابر در مقابل رقیب خود یعنی عربستان که اولین تولید کننده نفت اوپک نیز محسوب می شود قرار گرفته است، اما شانه به شانه عربستان در حال پیشروی است.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    5 0
    افرین به وزیر نفت مان به این میگن وزیر نفت که با وجود شرایط سخت باز هم از رقیبش کم نمیاره
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    7 0
    به مددالله تارعنکبوت تحریمها پاره خواهدشد وبه دور عربستان تنیده خواهد شد