تصادف اتوبوس راهیان نور در جاده های منتهی به خوزستان ، یک کشته و 6 زخمی به جای گذاشت.

 این بار نوبت دانش اموزان دختر اردبیلی بود. راننده کشته شد و شش دانش اموز زخمی شدند. علت حادثه ار سوی پلیس راه لغزندگی جاده و راننده مقتول مثل موارد قبلی به عنوان مقصر اعلام شد. سال پیش در حادثه ای مشابه 26 دختر شهرکردی کشته شدند و شوک ناشی از این حادثه جامعه ایران را غرق در اندوه کرد. متاسفانه مدیران سابق و مدیران جدید آموزش و پرورش از این فاجعه درسی نیاموختند و همچنان بر ادامه طرح راهیان نور پای فشردند.

مقامات آموزش و پرورش در رسانه ها می گویند اردوی راهیان نور اجباری نیست، اما این اظهارات نوعی بازی با الفاظ برای کم کردن بار مسئولیت حقوقی مدیران است. واقعیت این است که بخشی از نمره آمادگی دفاعی منوط به حضور در اردوی راهیان نور است و دانش آموزان برای کسب نمره کامل درس آمادگی دفاعی مجبورند در اردو شرکت کنند. انتظار این بود که با آمدن وزیر جدید و تغییر فضای کشور ارتباط بین سفر راهیان نور و نمره درس آمادگی دفاعی قطع شود تا دانش آموزان آزادانه و با اختیار تصمیم بگیرند. اما علی اصغر فانی 13 مهرماه 92 با حضور در مراسم بدرقه اولین گروه دانش آموزان تهرانی که با اتوبوس عازم مناطق غرب کشور بودند نطق پرشوری ایراد و ادامه اردوی راهیان نور را امضا کرد.

در عین حال گویا فقط برای خالی نبودن عریضه در حاشیه مراسم به خبرنگاران گفت: " اردوهای راهیان نور باید اختیاری باشد..." آقای فانی قطعا می داند که رفتن به اردوی راهیان نور اختیاری نیست. اگر هم نمی داند به این مصوبه مراجعه کند. هفتم آبانماه سال 91، هیئت وزیران دولت احمدی نژاد آیین‌نامه «چگونگی اجرای برنامه درسی و محتوای دروس نظری و عملی آمادگی دفاعی (اردوهای راهیان نور)» را تصویب کرد. در ماده 7 این آیین‌نامه آمده است: «آن بخش از آموزش‌های عملی که بنا به تشخیص وزارت آموزش و پرورش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قابلیت اجرا در محیط های آموزشی مدارس را دارند، با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش در همان محیط اجرا می‌شوند. بخشی که نیاز به حضور دانش‌آموزان در محیط های نظامی دارد، توسط سپاه و با مسئولیت سپاه در اردوگاه‌ها و مراکز آموزش نظامی مناسب (مکان‌های هدف راهیان نور) برگزار خواهد شد».

این ماده به اندازه کافی صراحت دارد. درواقع بخشی از آموزش های عملی درس آمادگی دفاعی نیاز به حضور دانش آموزان در "مکان های هدف راهیان نور" دارد و روشن است که اگر دانش آموزی در این اردوها حاضر نشود نمره کامل درس آمادگی دفاعی را اخذ نخواهد کرد. از صفر تا صد این مصوبه دست دولت است. کافی است جناب فانی موضوع را در جلسه هیات دولت مطرح کند و خواستار اصلاح ماده 7 این مصوبه شود. او می تواند استدلال کند که بردن و برگرداندن یک میلیون دانش آموز در فصل به مناطق جنگی جنوب و غرب کشور بدون حوادث خونبار امکانپذیر نیست زیرا: 

1- ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور فرسوده است.

2- جاده های استان های خوزستان و ایلام ظرفیت محدودی دارند.

3- فاصله برخی استانهای شمالی و شرقی کشور با مناطق عملیاتی بسیار زیاد است.

4- جابه جایی دانش آموزان از طریق ناوگان هوایی و شبکه راه آهن به دلیل محدودیت ظرفیت این دوسیستم عملا امکانپذیر نیست....

هیات دولت می تواند بند 7 را تعلیق یا اصلاح کند و در انتهای مصوبه قیدشود که هرگاه شرایط رفت و برگشت بدون خطر دانش آموزان فراهم شد دوباره این سفرها از سرگرفته شود.

تا آن زمان دانش اموزان در اردوگاه های شهرهای محل سکونت خود این دوره های عملی را بگذرانند و یاد شهدای جنگ و فداکاری رزمندگان دفاع مقدس را هم از طریق فیلم، اسلاید، سخنرانی و برپایی نمایشگاه های بزرگداشت شهدا در شهرهای محل سکونت دانش آموزان گرامی بدارند.

آقای فانی باید به این فکر کند که اگر خدای نخواسته حادثه ای با ابعاد بزرگتر رخ دهد، دولت جوابی برای افکار عمومی نخواهد داشت و وزیر آموزش و پرورش به عنوان مقام مسئول اولین کسی است که باید استعفا بدهد و به اتهام قتل غیر عمد محاکمه شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 327910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    7 0
    آموزش و پرورش هم بخواهد آن ارگان دولتی دیگر اجازه این کار را نمی دهد...حیف که نمی تونم همه چیز رو بگم
  • میرزایی IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 4
    برای اینکه مشخص شود خبر را جهت دار تنظیم کرده و متوسل به بیان کذب شده اید عرض شود کل دانش آموزانی که سالانه به راهیان نور اعزام می شوند به دویست هزار نمی رسد در صورتیکه دانش آموزان واجد شرایط بیش از یک میلیون نفرند چطور برای آن یک میلیون نرفته تا بحال مشکلی پیش نیامد ویا در پایگاه ضد راهیان نور شما انعکاسی نداشته پس معلوم می شود گزارش و تحلیل شما کذب و درجهت اغراض خاصی است
  • اکبرآقا A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    7 0
    "آقای فانی باید به این فکر کند که اگر خدای نخواسته حادثه ای با ابعاد بزرگتر رخ دهد، دولت جوابی برای افکار عمومی نخواهد داشت و وزیر آموزش و پرورش به عنوان مقام مسئول اولین کسی است که باید استعفا بدهد و به اتهام قتل غیر عمد محاکمه شود." مگه وزیر قبلی محاکمه شد؟ کافیه فقط حرف حذف اردوهای راهیان نور زده بشه، مجلس در راس امور وزیر رو استیضاح میکنه. مسئول این اردوها سپاه هست، حالا جرات دارین تعطیلش کنید!
  • مرتضی قجاوند A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 8
    ‏‎ ‎ازقوانین خبر ندارید .کجا نمره درس منوط به اردوی راهیان نوراست؟ لطفا دروغ نگوئید. این اردوها اختیاری هستند. معلم درس آمادگی دفاعی .قجاوند
  • رویا IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 8
    من خودم مدیر دبیرستان درتهران هستم واز مخالفان برگزاری این اردوها به این شکل که مخالفت خودم را هم درجلسات اداره بیان کرده ام واین اصرار به برگزاری را متاسفانه می بینم ولی انصافا در شرکت این اردوها هیچ اجباری وجود ندارد وکاملا اختیاری است وتاثیری هم در نمره آمادگی دفاعی ندارد .لطفا با اطلاعات کافی مقاله بنویسید.
  • بی نام US ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    3 1
    http://www.farsnews.com/newstext.php و این هم لینک سخنان سردار نقدی ،در جواب آقای میرزایی .سردار نقدی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: آغاز اعزام یک میلیون نفر به اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی از 13مهرماه .
  • بی نام US ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    2 1
    رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی گفت: برنامه‌ریزی شده تا در سال جاری یک میلیون دانش‌آموز و فرهنگی به مناطق عملیاتی در قالب اردوهای راهیان نور اعزام شوند.