«اینهایی که می‌گویند فانی محافظه‌کار است، نمی‌فهمند؛ واقعا نمی‌فهمند.» این جمله وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه آرمان (شنبه 9 آذر 92)، علاوه بر اینکه راه را بر هرگونه انتقاد می‌بندد، طنین آشنایی در گوش خبرنگاران و معلمان دارد.

 استفاده از ادبیات نادرست گویا در بین مقامات آموزش و پرورش تبدیل به سنتی ماندگار شده است. ظاهرا، وزیر صفت محافظه‌کاری را توهین تشخیص داده است در حالی که محافظه کاری دست کم در آموزش و پرورش یک فضیلت است و آقای فانی در بخشی از صحبت خود با گفتن اینکه آموزش و پرورش خم رنگرزی نیست، یک حکم محافظه کارانه را بیان می کند. جالب اینکه خود فانی در همین مصاحبه می گوید: «بله من محافظه‌کارم. عده‌ای می‌گویند حرکت کند فانی محافظه‌کاری است. اصلا حرکت آموزش و پرورش کند است. هرکسی که آموزش و پرورش را به سرعت حرکت دهد، شکست می‌خورد.» وقتی خود وزیر چنین اعترافی می کند پس به چه دلیل منتقدان خود را به نفهمیدن متهم می کند؟ این جمله با جایگاه وزارت در دولت تدبیر و امید چه نسبتی دارد؟

البته اشاره خبرنگار به انتصاب های فانی از فعالان ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداهای رقیب روحانی است. اگر قرار است ائتلاف سیاسی انجام شود چرا از اعضای فعال ستادهای دیگر کاندیداها کسی را منصوب نکرده است؟ ظاهرا دفاع فانی از انتصابات جدید با منطق شایسته سالاری صورت می گیرد. اما این سوال مطرح است که مثلا انتصاب حسین مظفر و غندالی و مرتضی حاجی در مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان بر اساس کدام شایستگی ها و سوابق اقتصادی صورت گرفته است؟ نکته دیگری که در انتصابات فانی بسیار غم انگیز است میانگین سنی مدیران منصوب است. اگر میانگین سنی مشاوران وزیر و مدیران جدید را محاسبه کنیم به عددی بالای 60 سال می رسیم. آقای فانی که خودش یکسال بعد از استخدام رسمی و در سن در 27 سالگی، مدیرکل استان کردستان و در 30 سالگی معاون وزیر شد، حالا بر اساس کدام منطق اداری این همه بازنشسته را به عنوان مشاور و معاون دور خود جمع کرده است؟

وقتی خبرنگار از آمار دانش آموزان معتاد می پرسد، آقای فانی ابتدا آرام می گوید: «نباید این موضوع را دامن زد چراکه ... تشویش را در جامعه ایجاد می‌کند» اما وقتی خبرنگار با پرسش های مکرر خود، گارد دفاعی او را به هم می زند، می گوید: «اصلا به ما چه مربوط است. فردی که معتاد است، معتاد است دیگر. به ما چه مربوط است؟ به وزارت آموزش و پرورش چه مربوط است؟» این پاسخ ها هم در گوش معلمان بسیار آشنا است. وقتی حداقل سن اعتیاد در جامعه به 13 سال رسیده است، خبرنگار اگر از وزیر آموزش و پرورش سوال نکند، پس از کی بپرسد؟ وزرای آموزش و پرورش می گویند اینها دانش آموز نیستند یا دانش آموز معتاد نداریم، بسیارخوب، نوجوان 13 تا 17 ساله اگر دانش آموز اخراجی نیست پس از کجا آمده است؟ این توجیه وزیر که گویا اعتیاد نوجوانان ناشی از اعتیاد افراد خانواده است، تنها بخش کوچکی از حقیقت است. اعتیاد یک مساله پیچیده اجتماعی است. فضای افسرده مدارس، محتوای کسل کننده برنامه های آموزشی، فقدان شادی و... از عوامل ایجاد و توسعه اعتیاد است.

هر جا خبرنگار پاسخ های از قبل آماده شده و چندپهلوی وزیر را به چالش می کشد، فانی عصبانی می شود. او در پاسخ به سوالی درمورد طرح محرم سازی مدارس دخترانه ابتدا می گوید: «چیزی که من گفتم بلندکردن دیوار‌ها نبود. من گفتم کاری کنید که دانش‌آموزان آزادانه‌تر و شاداب‌تر و راحت‌تر باشند.» آقای وزیر لابد می دانند که "شاداب سازی" اسم مستعار طرح "استتار مدارس دخترانه" است و ساختن مدارس حیاط مرکزی با اندرونی و بیرونی برنامه رسمی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس است. وزیر در اینجا هم از اینکه خبرنگار با پاسخ کلیشه ای او قانع نمی شود، برمی آشوبد و میگوید: «مدام روزنامه‌ها درباره این طرح می‌نویسند اما من آنقدر بیکار نیستم که به اینها جواب دهم.» این شیوه بیان نه در شان وزیر دولت روحانی است و نه تناسبی با سن و سال فانی دارد. ظاهرا در بر همان پاشنه می گردد و از دید آقای فانی این هایی که انتقادمی کنند، "نمی فهمند" و "بیکار" هم هستند و نوشته هایشان ارزش پاسخگویی ندارد!

خبرنگار از آمار کودکان بازمانده از تحصیل می پرسد و آقای فانی قضیه را در کودکان 6 ساله ای که امسال به مدرسه نرفته اند خلاصه می کند و تعداد آنها را 1500 تن ذکر می کند. اما خبرنگار سمج، قانع نمی شود و از بقیه گروه های سنی می پرسد. فانی پاسخ می دهد: «این آمارگیری‌ها پیچیدگی‌های خود را دارد..»! آقای فانی حقیقت را پشت واژه پیچیدگی پنهان می کند. محاسبه آمار بازماندگان از تحصیل و حتی تهیه نام و آدرس آنها در همه مقاطع، کار مشکلی نیست و با همکاری سازمان ثبت احوال این کار شدنی است. بخشی از این کار یعنی تهیه آمار کودکان بازمانده از تحصیل در سال آخر وزارت حاجی‌بابایی تهیه و منتشر شده است. فانی با همان ادبیات آزاردهنده در پاسخ به اصرار خبرنگار برای ارائه آمار کودکان بی شناسنامه می گوید: «آماری ندارم و نباید هم داشته باشم. ما اینقدر بیکار نیستیم که آمار بگیریم. ما قاعده کلی را ابلاغ می‌کنیم تا مشکلات این کودکان حل شود. این کار بهتر از این است که آمار تحویل شما بدهیم.» وزیر آموزش و پرورش پاسخ به هر سوال مورد علاقه افکار عمومی را با جمله «بیکار نیستیم که جواب دهیم» می دهد.

وی درباره اردوی راهیان نور می گوید: « راهیان نور اختیاری است. قبلا می‌گفتند این اردوها اجباری است و در کارنامه درسی دانش‌آموزان نمره داشت. » این حرف دقیق نیست. وزیرسابق آموزش و پرورش و معاون پرورشی او سال گذشته بعد از کشته شدن 26 دانش آموز بروجنی بارها در رسانه ها گفتند که اردوها اجباری نیست و در نمره هم تاثیر ندارد. با این حال هنوز هم بخشی از نمره درس آمادگی دفاعی منوط به حضور دانش آموزان در اردوی راهیان نور است و به نوعی شرکت در اردو اجباری است.

در مهرماه و در ملاقات تعدادی از معلمان با فانی، بحث معلمان ممنوع التدریس مطرح شد و حتی در حضور ایشان آمار 5 هزار معلم ممنوع التدریس اعلام شد. معلمان ممنوع التدریس، معلمان رسمی و اغلب با سابقه ای هستند که به حکم هیات های رسیدگی به تخلفات اداری یا با دستور مدیران مناطق از ورود به کلاس درس و تدریس منع و به کارهای متفرقه گمارده شده اند. فانی همان زمان گفت: «دادگاه تخلفات اداری آموزش و پرورش مأموریت پیدا کرده است تا پرونده ها را بررسی کند» در این مصاحبه خبرنگار از او در باره بازگشت به کار 5 هزار معلم ممنوع التدریس می پرسد، گویا وزیر به طور کامل داستان را فراموش کرده و می گوید که به مسئولان گزینش گفته است دقت کنند حق کسی ضایع نشود!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    6 0
    آقای روحانی بنده در انتخابات شرکت نکردم ولی طرفدار منش شما در کردار وگفتار هستم .اگر آقای فانی جمله بالا را گفته باشد لازم است عزلش کنید تا کسی در دولت شما از ادب خارج نشود
  • دبیر فیزیک-مازندران A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    14 0
    جناب عبداللهی سپاس از شما ؛ صدای شما همواره فریاد فروخفته دبیران و فرهنگیان بوده و انشالله خواهد بود. پایدارباشیدو سبز
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    6 0
    منظورش با نماینده های تندرو مجلس هست که واقعا بهترین و مناسب ترین لفظ رو براشون به کار برده
  • عباس A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    21 1
    کجایی نجفی که بیایی ببینی چه کسی به جایت بر صندلی وزارت آموزش و پرورش تکیه داده
  • محمدرضا A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    11 0
    جناب وزیر محترم ! وضعیت آموزش کشور خوب نیست اصلا.پرورشش که دیگه پیشکشتون!
  • بی نام A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    13 1
    انتقاد از فانی به خاطر دور و بری هاشه. فرهنگی ها امیدوار بودن با دولت جدید روح تازه ای به این وزارت خونه هم دمیده شه که با اومدن نجفی این امید زیاد شد. که متاسفانه رای نیاورد. فانی داره افرادی رو به کار میگریه یا ابقا می کنه که امید هر تحولی رو ناامید می کنن. وجود مظفرها وامثال اون یا دوستانش نشون میده که فانی نه تنها محافظه کار نیست بلکه دلیلی برای تحول نمی بینه و همون راه سنتی با مدیران ناکارآمئد رو در پیش گرفته. یعنی در به همون پاشنه می چرخه!!
  • علی IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    6 0
    وای بر ما! وای بر ما که عمر فرزندان معصوم مان با بی تدبیری و بی برنامگی تلف میشود. ننگ بر اون وزیری که در برخورد با خبرنگار از لحن بد استفاده میکند و با ادبیات یک دلال خیابانی صحبت میکند.
  • محمد A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    22 1
    نجفی کجایی که یادت به خیر
  • فرهنگي مظلوم A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    7 0
    از مام عالي وزارت ميخواهم به رفتار دور از نزاكت معاونين و كاركنان اداره كل اموزش وپرورش اذربايجان غربي در برخورد با ارباب رجوع رسيدگي كنند
    • فرهنگیان آذرایجان غربی IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
      5 1
      ما فرهنگیان استان آذربایجان غربی از دکتر فانی انتظار داریم که مدیر کل آموزش وپرورش آ قای ولی سمر قندی که برای حفظ موقعیت خود هر کاری انجام داده و می دهد و اکثر فرهنگیان از دستش نارضی هستند زود عوض کند . انشا ء الله خدا خیرت بدهد و همیشه خود را مدیون شما خواهیم دانست از ته قلب
  • 11111111111 A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    20 4
    کاش نجفی وزیر میشد
  • بی نام A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    5 0
    کاش کسی هم پیدا می شد به درد بزرگترین اردوگاه دانش آموزی کشور یعنی اردوگاه شهید باهنر که مدت های مدیدی است به تصاحب گروه های سیاسی درآمده است محل تصمیم گیری های پنهان مقامات سیاسی دولت قبل است ، می رسید . بررسی آمار دانش آموزان اردو رفته در این اردوگاه با همایش ها و سمینهار ها و جلسات بیان این وافعیت است که این اردوگاه 300 هکتاری با مدیریتی کاملا سیاسی اداره می شود و دانش آموز و اردو و پرورشی در آنجا غریبه است
    • مرتضی A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
      5 0
      واقعا درست می گویی ولی افسوس گوش شنوایی نیست
  • دبیر IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    17 0
    با خواندن این مطالب از آقای فانی ناامید شدم، فکرشم نمیکردم فانی ...........
  • بی نام IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    6 0
    هنوز هم کار بر روی دوش کسانی که بیشترین زحمت را می کشند می باشد و عزیز دردانه ها و ممنوع التدریس ها و سفارشی ها در دفتر مدرسه می نشینند و گل می گویند وگل می شنونند مسافرت می روند وبجه دار می شنوند و خلاصه سرحال هستند کی می خواهد این اداها و رفتارهای تبعیض آلوده در آمـــــــــــــــوزش و پــــــــــــــــــرورش از بین برود گمان نمی کنم از بین برود .
  • بی نام A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    29 2
    فانی کجا، نجفی کجا؟؟؟!
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    7 4
    من به عنوان يك شهروند ايراني و كسي كه به آقاي روحاني به عنوان نماد اعتدال و تدبير رأي داده ام به داشتن چنين وزيري و با چنان ادبياتي كه تداعي كننده ادبيات محاوره اي آقاي احمدي نژاد است واقعاً متأسفم
  • بی نام A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    6 0
    سیاست انتصاب اکثر مدیران کل استانها از نیروهای ستادهای رقیب بوده همچون آقای بابالو که نقش فزاینده ای داشته
  • حامد IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    5 0
    سلام در آ پ شهرستان هامون در سیستان و بلوچستان پارتی بازی بیداد می کند
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    6 0
    سلام پارتی بازی شهرستان ارومیه بیداد میکنه لطفا کاری بکنید
  • بی نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    8 0
    سلام جناب آقای فانی از سپردن حقوق به مدیران جدا صرف نظر کنید.
  • من IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    4 0
    با سلام لطف کنید این نظرات را منتقل فرمایید: اکثر مدیران مدارس و... اخلاق و رفتار تند و زننده دارند و پایه های مدیریتی خود را بر اساس ادبیات نادرست نهاده اند چون حرفی برای گفتن و برنامه ای برای اجراکردن ندارندو آخر کلام اینکه سر جای واقعی خود ننشسته اندوبا این روش جای پای خود را محکم می کنندو با ارعاب وخشونت و خبر چینی وتهدید به اهداف نادرست خود می اندیشند.
  • رضا A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    1 1
    اقای فانی سپردن حقوق معلمان به مدیران یک فاجعه می باشد .لطفا از این کارها دوری کنید.ضمنا امار 57000 بیکار در اموزش و پرورش عدد صحیحی نیست و هیچ عقل سالمی این جمله را نمی پذیرد خواهش می کنم جهت حفظ شان و جایگاه معلمی سخنان سنجیده تر و مبرانه تری را بیان کنید.ممنون
  • فرهنگی IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    یکی از معاونان مدرسه ابتدایی هستم می خواستم تشکرکنم ازمدیرمجتمعمون واقعا سنگ تموم گذاشته بسیارزحمت کش است بادست خالی وبدون هیچ گونه حمایت مالی مدارس تحت پوششش ادار ه می کنه برخلاف تصوربعضی ازهمکاران که میگن مجتمع هابازدهی ندارند.ممنون اززحمات مدیران مجتمع