تسنیم نوشت:

محمد حسن انتظاری در نشستی خبری برنامه‌های در دست شورای عالی فضای مجازی را برشمارد و اظهار کرد: اکنون 28 برنامه فوری در دستور کار داریم که باید در کشور پیاده سازی شود و اگر زمانش بگذرد، ضرورت آن از بین می‌رود.
وی عنوان کرد: چندین مورد از این 28 برنامه در کمیسیون‌های تخصصی مرکز ملی فضای مجازی از قبیل سیاست‌های مرتبط با حوزه بازی‌های رایانه‌ای و ارزشیابی محصولات بومی سایبر تصویب شده است.


*حاکمیت مصوبات کمیسیون عالی تنظیم مقررات بر رگولاتوری وزارت ارتباطات*
دبیر شورای عالی فضای مجازی در ارتباط با چارچوب قوانین شورا و همچنین انتقادی که پیش از این نسبت به الحاق کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به زیر مجموعه این بخش سیاست‌گذار بود نیز گفت: مأموریت اصلی شورا نقطه متمرکز سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی است یعنی تمامی دستگاه‌های دیگر که هر کدام جهت خاص خود را دارند در این رده قرار گیرند.
وی ادامه داد: وزارتخانه‌های ارشاد و ارتباطات، بانک مرکزی و حتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید تابع قوانین شورا باشند.
او درباره الحاق کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات وزارت ارتباطات به شورای عالی فضای مجازی نیز گفت: یک کمیسیون عالی تنظیم مقررات در مرکز ملی فضای مجازی قرار دارد که رسالت کاری آن در سطح حاکمیتی و قانونگذاری کل فضای مجازی است. کلیه مصوبات این کمیسیون بر رگولاتوری وزارت ارتباطات حاکم است.
انتظاری خاطر نشان کرد: اکنون ارتباط پویایی از طریق رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که عضو کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی نیز هست، وجود دارد؛ مسئله‌ای که هست ارتباطات قانونی بین کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با این کمیسیون عالی باید اعمال و برقرار شود.
وی ابراز کرد: روال کار به این شکل است که کمیسیون تنظیم وزارت ارتباطات هر وقت می‌خواهد پروانه‌ای صادر کند باید اصول کلی را از کمیسیون عالی تنظیم مقررات شورا درخواست کند تا در این کمیسیون عالی تصویب و ابلاغ شود.
*زمانی، پیوست فرهنگی دور زده شد*
رئیس مرکز ملی فضای مجازی اشاره‌ای به دور زدن پیوست فرهنگی داشت و اذعان کرد: زمانی، برای اینکه موضوع پیوست فرهنگی حل شود برگه سفیدی از اپراتورها گرفته شد تا به مثابه این باشد که اپراتورها ملزم به رعایت تمامی شروط و قوانین وضع شده از سوی دولت باشند که البته این دور زدن مسئله بود.
*سیاست‌های توسعه پهن باند به وزارت ارتباطات ابلاغ شد*
انتظاری با بیان اینکه در حوزه پهن باند، سیاست‌ها به تصویب رسیده است، اظهار کرد: سیاست‌های توسعه پهن باند در کمیسیون عالی تنظیم مقررات تصویب و به وزارت ارتباطات ابلاغ شده است. انتظار می‌رود کمیسیون تنظیم وزارت ارتباطات این سیاست‌های مصوب را در پروانه‌هایش مثل پروانه‌های جدیدی اینترنتی اعمال کند و اگر این کار را انجام ندهد، خلاف کرده است.
*با هیچ وزارتخانه‌ای جز یکی هیچ مشکلی نداریم*
دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه سیاست‌ها و اصولی که اکنون به وزارت ارتباطات و دیگر بخش‌ها در زمینه‌های مختلف ابلاغ شده با توجه به برگزار نشدن جلسات شورای عالی فضای مجازی دارای اعتبار قانونی است؟، گفت: طبق مقررات فعلا مصوبات ما می‌تواند ابلاغ شود اما بحثی در شورا عالی فضای مجازی شد که باید شورا هم اصول و مصوبات کمیسیون‌ها را تصویب کند که البته روی این موضوع بحث است.
وی همچنین اذعان کرد: وزارت مربوطه را در جریان مصوبات کمیسیون قرار می‌دهیم مثل سیاست‌های پهن باند و بازی‌های رایانه‌ای که به وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد ابلاغ شد. بنابراین می‌داند نظر کمیسیون محتوا در خصوص محتوای بازی‌های رایانه‌ای چه هست.
او ابراز کرد: یک بار هست می‌خواهیم به ضرب قانون وزارتخانه‌ها انجام دهند و بعضی اوقات یک تفاهم ملی وجود دارد؛ مبنای ما نیز تفاهم ملی است و با هیچ یک از وزارتخانه‌ها به استثنا یکی، هیچ مشکلی نداریم.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی خاطر نشان کرد: وظایف وزارت ارشاد در فضای مجازی بسیار سنگین شده است زیرا بخش محتوایی کشور را شامل می‌شود؛ بنده به آقای جنتی گفتم ساختار وزارت ارشاد باید قوی‌تر شود تا مسئولیت‌های سنگین‌تری را بپذیرد.
*ساماندهی شبکه‌های اجتماعی باید در جلسه شورای عالی فضای مجازی مطرح شود*
وی درباره ساماندهی به شبکه‌های اجتماعی نیز عنوان کرد: ترجیح می‌دهیم این موضوع در خود شورای عالی مطرح شود؛ بحث ساماندهی شبکه‌‌های اجتماعی و سیاست‌های ایجابی از یک سال و نیم پیش آماده طرح در شورای عالی است که یک بخش سیاست‌های فضای مجازی سالم آن به تصویب رسیده و درصددیم بحث پایلوت آن را ساماندهی کنیم.
*احکام قبلی شورا تا دستورات جدید رهبری پا برجاست*
انتظاری در پاسخ به این سوال که تکلیف جلسات شورای عالی فضای مجازی با وجود اینکه احکام اعضای آن به اتمام رسیده است، چه می‌شود؟، گفت: تا در هر موضوعی حکم جدید نیاید، احکام قبلی اعتبارشان پا بر جاست و اگر رهبر حکم ندهند کار قبلی ادامه می‌یابد.
وی افزود: در مورد بحث‌های مربوط به شورای عالی فضای مجازی اعم از دستور جلسات، مصوبات و حتی اخبار تنها مقام رسمی دبیر شورای عالی هست و صحبت‌هایی که در جاهای دیگر مطرح می‌شود، صحبت‌های شخصی‌ افراد تلقی می‌شود.
*روی فیلترینگ اتفاق نظر نیست*
انتظاری اشاره‌ای به بحث فیلترینگ داشت و گفت: این موضوع از جمله موضوعاتی است که چند دستگاه روی آن وحدت نظر ندارند به عنوان مثال قوه قضاییه نظراتش با وزارت ارتباطات یکی نیست. اگر ارتباط بین اینها نظم پیدا کند و به توافق برسند دیگر موضوعات دچار بحران نمی‌شود.
*در ارتباط با مرکز تحقیقات مخابرات با مدارا رفتار کردیم*
رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به این سوال که چرا در ارتباط با حکم دیوان عدالت اداری کشور مبنی بر باز پس گیری مرکز تحقیقات مخابرات و الحاق آن به مرکز ملی فضای مجازی کوتاه آمدید؟، گفت: می‌خواستیم این کار به نحو مسالمت‌آمیزی انجام شود و جار و جنجال صورت نگیرد. می‌خواستیم به روال قانونی خودش انجام شود و الان هم همان مسیر را طی می‌کنیم.
وی عنوان کرد: وقتی مرکز تحقیقات مخابرات به مرکز ملی فضای مجازی ملحق شود، بِرندش را حفظ می‌کنیم اما تحقیقاتش ارتقا می‌یابد. به حوزه‌ای با سطح فعالیت بالاتر ارتقا می‌یابد.
او افزود: روش ما با روش وزارت ارتباطات فرق می‌کند.
*شورای عالی فناوری اطلاعات هیچ کار اجرایی نکرده است*
وی همچنین در ارتباط با وضعیت شورای عالی فناوری اطلاعات نیز گفت: نقطه متمرکز سیاست‌گذاری، هماهنگی و تصمیم‌گیری شورای عالی فضای مجازی است و بقیه شوراها یا باید خود را تطبیق دهند یا اگر همپوشانی دارند، حذف شوند.
او خاطر نشان کرد: بررسی‌های دقیق و کارشناسی ما که گزارشاتش را بین اعضای شورای عالی تقسیم کردیم، نشان می‌دهد طبق ماده 4 قانون وزارت ارتباطات، شورای عالی فناوری اطلاعات شورایی برای سیاست‌‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان است و این کاری است که شورای عالی فضای مجازی باید انجام دهد.
انتظاری خاطر نشان کرد: بنابراین نیازی به وجود آن شورا نیست و اگر باشد دو نقطه متضاد ایجاد و تصمیمات متضاد گرفته می‌شود. بررسی‌های ما نشان می‌دهد هیچ کار اجرایی در شورای عالی فناوری اطلاعات صورت نگرفته است.
*چند دستگاه متولی اهراز هویت هستند*
دبیر شورای عالی فضای مجازی در پایان به اهراز هویت مشترکان در اینترنت پرداخت و درباره این موضوع اظهار کرد: اهراز هویت برنامه‌ای است که چند دستگاه متولی آن هستند؛ این موضوع در دستور کار است و اگر برنامه‌‌هایش را دریافت کنیم در دستور کار کمیسیون‌ها می‌گذاریم.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =