انتقاد رئیس مجلس از دولت سابق: وضع سامان یافته ای در اقتصاد نداشتیم/ اقتصاد بیمار است

ایرنا نوشت:

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در دولت قبل وضع سامان یافته ای در اقتصاد کشور نبود که امروز از نظر اقتصادی آشفتگی وجود نداشته باشد.

'علی لاریجانی' شامگاه چهارشنبه در دیدار با علما و روحانیون همدان در پاسخ به برخی سووالات مطرح در این نشست از جمله اقتصاد بیمار کشور گفت: موضوع اقتصاد بیمار کشور صحیح است چرا که اقتصاد کشور متناسب با حوزه فرهنگی، سیاسی و دیپلماتیک پیشرفت نداشته و علت اصلی آن اشکالات سلیقه ای در اداره کشور توسط دولت های مختلف بوده است.

او گفت: در زمینه اقتصاد کارهای بسیاری انجام شده و اقتصاد کشور در طول 35 سال گذشته یکسان نبوده است.

لاریجانی گفت: اوایل انقلاب تفکر نیمه سوسیالیستی بر کشور حاکم شد که موجب دولتی شدن اقتصاد و صنعت کشور شد و مشکلی بزرگ در اقتصاد کشور به وجود آورد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: پس از مدتی شرکت های دولتی را جایگزین کردند که این تغییر نیز پاسخی به بهبود اقتصاد کشور نداد.

او گفت: امروز نمی توانیم بگوییم که وضعیت اقتصادی کشور اقتصادی لیبرالی است چرا که انواع و اقسام موضوعات در اقتصاد ما دخالت داشته و اوضاع اینگونه شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید مدل اقتصاد اسلامی در کشور دنبال شود گفت: برخی از ابعاد این موضوع فهمیده شده و قانون نیز برای آن تصویب شده است و برخی نیز از نظر تئوری پردازی به نتیجه نرسیده است.

او همچنین درباره چگونگی برخورد با تخلفات نیز گفت: همه تخلفات مالی در همه ادوار مورد پیگیری دیوان محاسبات کشور قرار گرفته و برای آنها حکم صادر شده است.

لاریجانی گفت: تخلفات مالی توسط دیوان محاسبات و دادرسی کل کشور رسیدگی می شود و گزارش آن به مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه ارسال و مورد رسیدگی قرار می گیرد.

او درباره رسیدگی نشدن به برخی تخلفات نیز گفت: موارد و اشکالاتی وجود دارد که رسیدگی نمی شود و موردی از آن نیز در دولت گذشته بود و ما هم رسیدگی کردیم اما به دلیل برخی مشکلات به نتیجه نرسید.

لاریجانی گفت: اگر تخلفی توسط مسوولان انجام شود دادستان، قوه قضاییه و کمیسیونهای مجلس و اصل نود می تواند رسیدگی می کند و تخلفات مالی به طور قطع پیگیری شده و حکم آنها صادر می شود.

او درباره اجرای عدالت نیز گفت: نظریه ها درباره عدالت نیز متفاوت است چرا که قانون مدونی در خصوی عدالت وجود ندارد و نظر سیاسیون و علما در این خصوص متفاوت است.

رییس مجلس شورای اسلامی در زمینه سیستم قوانین بانکی کشور نیز گفت: در سیستم بانکی کشور قانون وجود دارد و این قانون جدا از قانونی است که در غرب حاکم است.

لاریجانی گفت: قانون بانکی کشور قوی است و فقها و علما آن زمان به عنوان قانون اسلامی تصویب کردند اما برخی معتقدند که در آن شبهه وجود دارد و برخی نیز این قانون را قبول ندارند اما باید گفت که در مجلس گذشته تصویب شد و شورای نگهبان نیز به آن رای داد اما همچنان برخی به ربوی بودن آن اعتقاد دارند.

رییس مجلس شورای اسلامی صبح دیروز چهارشنبه وارد همدان شد که نشست با شورای اداری، فعالان اقتصادی، دیدار با خانواده شهدا، حضور در یادواره شهدا و افتتاح چند طرح عمرانی از برنامه های سفر دو روزه علی لاریجانی به این استان است.

 

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397662

برچسب‌ها