نخستین برنامه از مجموعه همایش‌های «تعالی و تحکیم بنیان خانواده و ارتقا بهداشت روانی» با سخنرانی مدیرکل دانشجویی دانشگاه پیام نور در بجنورد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان، محمد اورکی، مدیرکل دانشجویی دانشگاه پیام نور با اشاره به ضرورت برگزاری این دوره آموزشی گفت: خانواده، زیربنا و ریشه همه نهادهای اجتماعی است. خانواده، قوی‌ترین محمل و کانون اثرگذار و مرکز ساماندهی نابسامانی‌های اجتماع و عامل اصلی نظام‌بخش جامعه است، بنابراین سلامت جامعه به سلامت خانواده بستگی دارد.

او گفت: چه قشر دانشجو که در شُرُف تشکیل خانواده هستند و چه آن‌هایی که خود بخشی از یک خانواده هستند، اعم از اعضای هیات علمی و یا پرسنل دانشگاه، اگر این نهادهای اصلی سالم و پویا باشند، بانشاط ‌ترو سالم‌تر در جامعه فعالیت خواهند کرد. یکی از اهداف دراز مدت دانشگاه، کمک به این مساله است.

بنیان خانواده

او ادامه داد: امروزه مهم‌ترین مسائلی که با آن مواجهیم، مسائلی است که خانواده‌‌ها با آن مواجهند و طرح «تعالی و تحکیم بنیان خانواده و ارتقا بهداشت روانی» و برنامه‌های اینچنینی با این هدف اجرا می‌شوند. معاونت فرهنگی دانشگاه پیام نور برای جمعیت مخاطب خود در سه بخش هدفگذاری کرده است؛ اول آسیب‌شناسی روابط با جنس مخالفِ، دوم تدوین برنامه‌هایی برای ترغیب جوانان به ازدواج زیرا بالا رفتن سن ازدواج و عدم رغبت جوانان برای تشکیل خانواده، زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات امروز جامعه ماست و سوم برگزاری برنامه‌هایی برای تحکیم بنیان خانواده و ارائه خدمات از طریق برگزاری کارگاه، نشست و مشاوره‌های گروهی برای جلوگیری ازهم پاشیده شدن نهاد خانواده.

اورکی با اشاره به استقبال خوب از اجرای این طرح در کشور تاکید کرد: با توجه به اینکه برنامه‌های فرهنگی به‌ویژه برنامه‌های مرتبط با موضوعات خانواده، پیش از این به‌صورت مقطعی و بیشتر در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های بزرگ برگزار شده، اجرای این طرح در شهرستان‌های کوچک و کمتر برخوردار جای تقدیر دارد. با وجود کوتاه بودن زمان برنامه‌ریزی و وجود محدودیت‌هایی در اجرای برنامه‌ها، استقبال از سوی دانشجویان، اعضای هیات علمی و پرسنل واحدهای دانشگاهی بسیار خوب بود.

او گفت: استقبال از این برنامه‌ها در مناطق محروم و شهرهای کوچک نشان می‌دهد که جهت‌گیری و سیاست‌های کلی دانشگاه پیام نور موفق بوده است. بازخوردهای پس از اجرای طرح در نخستین روز هم نشان از موفقیت کار داشت. دانشگاه پیام نور اساسا با سه بخش مهم دانشجو، پرسنل و اعضای هیات علمی مواجه است که امنیت این مخاطبان در وضعیت مطلوب از اهداف دانشگاه پیام نور است.

مدیرکل دانشجویی دانشگاه پیام نور گفت: نخستین کارگاه‌ها از مجموعه همایش‌های طرح «تعالی و تحکیم بنیان خانواده و ارتقا بهداشت روانی» در شهرهای بجنورد و اسفراین، همچون دیگر کارگاه‌ها که اصل بر تعاملی بودن و پرسش و پاسخ است،‌ با یک سری سوال درباره عوامل تحکیم خانواده آغاز شد و پاسخ‌ها ارائه و جمع‌بندی و عوامل تحکیم خانواده مطرح شد. در این کارگاه‌ها به مسائل مهمی همچون سبک زندگی، کاهش استرس و فشارهای روانی که اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اینکه نشانه‌ها چگونه به‌وجود می‌آیند، این فشارهای روانی چه پیامدهایی برای خانواده دارند و راهکارهای کاستن فشارها نیز اشاره شد.

اورکی با انتقاد از وضعیت وضعیت پژوهش در حوزه خانواده در کشور گفت: در حوزه خانواده تاکنون کارهای مختلف دانشگاهی انجام شده و یا در حال انجام است که بیشتر پراکنده و در سطح پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکترا باقی مانده است و یا از نتایج این پژوهش‌ها استفاده نشده و یا موضوعات به‌گونه‌ای بوده که نتایج عملی خوبی نداشته است. متاسفانه در کشور ما پژوهش‌ها انجام می‌شوند، ولی نتایج عملیاتی و کاربردی در جامعه ندارند. کاربردهای نتایج این پژوهش‌ها در سازمان‌ها و نهادهای متولی هم خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. در جامعه ما بین یافته‌های دانشگاهی و حوزه عمل، فاصله زیادی وجود دارد. برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی درست از طریق رسانه‌ها می‌تواند از اقدامات مناسب در این حوزه باشد.

مدیرکل دانشجویی دانشگاه پیام نور با اشاره به کمبود کتاب مناسب و خوب در زمینه ازدواج و خانواده گفت: تاکنون رشته‌های تخصصی چندانی مرتبط با موضوعات خانواده و مشاوره در کشور نداشته‌ایم و تنها در چند سال اخیر رشته‌هایی مانند مشاوره خانواده یا مطالعات خانواده، به‌صورت محدود در چند دانشگاه راه‌اندازی شده و اینکه این رشته‌ها قدمت چندانی در کشور ندارند، طبیعی است که پیدا کردن کتاب‌ها و منابع داخلی و تالیفی وزین و خوب در این زمینه بسیار سخت است. هرچند در سال‌های اخیر تعدادی منابع تالیفی به‌وجود آمده‌اند.

او گفت: البته در حال حاضر در بازار نشر، یک سری کتاب‌های عمومی به خاطر نیاز جامعه و بازار منتشر می‌شوند، چراکه همه اعضای جامعه توانایی درک مباحث علمی سنگین و حوصله ورود به این مباحث را ندارند و تنها دنبال مطالب و اطلاعات کاربردی و قابل اجرا هستند.

اورکی با اشاره به اعلام آمادگی وزارت ورزش و جوانان و دانشگاه پیام نور در زمینه همکاری مشترک گفت: اداره کل امور خانواده در معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان، تشکیلاتی تازه تاسیس است که خوشبختانه در این حوزه اتفاقات خوب و کارهای عملی و اجرایی مناسبی در حال برنامه‌ریزی است که احتیاج به زمان دارد. دانشگاه پیام نور هم در این زمینه برای همکاری با این نهاد اعلام آمادگی کرده و نشست‌هایی نیز صورت گرفته است که با توجه به گسترگی فعالیت‌‌های دانشگاه پیام نور، امیدواریم همکاری خوبی با این وزارت‌خانه داشته باشیم.

مدیرکل دانشجویی دانشگاه پیام نور گفت: امیدواریم طرح «تعالی و تحکیم بنیان خانواده و ارتقا بهداشت روانی» که در دانشگاه پیام نور و به همت موسسه آموزش عالی روان شناسي كاربردي "مدت" کلید خورده است، با حمایت مسئولان دانشگاه ادامه پیدا کرده و به سایر دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم نیز گسترش یابد. این برنامه‌ها باید با هدف ارتقا بهداشت روانی و تحکیم بنیان خانواده به عنوان اصلی‌ترین نهاد جامعه، با حمایت نهادهای متولی همچون وزارت علوم، بهزیستی، وزارت ورزش و جوانان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منسجم ادامه داشته باشد.

47232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =