ایسنا نوشت:

تحقیقات پژوهشگران دانشگاه نورث وسترن امریکا از ارتباط مستقیم بین میزان اضافه وزن به خصوص چاقی گلابی شکل با کاهش حافظه و مهارت‎های شناختی حکایت می‌کند.

 

نتایج این پژوهشگران حاکی از آن است که زنان مبتلا به چاقی گلابی شکل - تجمع چربی در اطراف ناحیه لگن - در مقابل چاقی سیبی - تجمع چربی در ناحیه شکم - بیشتر از سایر گروه‌ها دچار اختلال در حافظه و فراموشی می‌شوند.

 

نکته جالب در این تحقیقات این بود که چگونگی تاثیر چاقی بر حافظه با مکان ذخیره چربی در ارتباط مستقیم است. تجمع چربی در اطراف ران‎ها و باسن تاثیر منفی بیشتری بر حافظه دارد و احتمالا این امر وابسته به نوع سلول‎های چربی ذخیره شده در اطراف ران نسبت به دور کمر است.

 

نتایج این تحقیقات تاکید می‌کند که نمی‎توان محل تجمع چربی را تغییر داد ولی کنترل وزن در محدوده طبیعی، از عوارض چاقی از جمله ضعف حافظه پیشگیری می‎کند.

 

در یک مطالعه جدید در همین زمینه که در نشریه انجمن سالمندان امریکا به چاپ رسیده است، 8745 زن 65 تا 79 ساله یائسه مورد بررسی قرار گرفتند.

 

نتایج مطالعه نشان داد که با هر یک واحد افزایش در شاخص توده بدنی یا BMI، سطح حافظه یک درجه کاهش می‎یابد.

 

اعتقاد دانشمندان بر آن است که چربی بدن احتمالا در تشکیل پلاک‎های مربوط به بیماری آلزایمر و یا مقاومت در مسیر خون رسانی به مغز تاثیرگذار است.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =