دلایل اصلی سپرده گذاری مردم در موسسات غیر مجاز: بی اطلاعی، طمع، نیاز

کاربران خبرآنلاین در پاسخ به سوال علت سپرده گذاری مردم در مؤسسات غیر مجاز گفتند عامل اصلی عدم شناسایی مجاز یا غیر مجازها از یکدیگر است.

مؤسسات اعتباری غیر مجاز مدتهاست در بازار پولی کشور مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این مؤسسات که حاصل ناکارآمدی، نظارت ضعیف و عدم برخورد مناسب بانک مرکزی در دولت گذشته بودند با پرداخت سود بالاتر از تورم و بیشتر از سایر بانک ها ومؤسسات مجاز سعی در جذب منابع بیشتر داشته اند به معضلی برای بازار پولی و مالی کشور تبدیل شدند. تا آنجا که مسئولان بازار سرمایه از خروج سرمایه ها شکایت داشته و بانک ها و مؤسسات مجاز نیز برای پیشگیری از خروج منابع به اشتباه اقدام به افزایش سود سپرده ها کردند.

از طرفی علیرغم تمام اخطارها و تذکرات مدیران بانک مرکزی و مسئولان اقتصادی، مردم همچنان به سپرده گذاری در این مؤسسات ادامه داده و سرمایه خرد و کلان خود را در معرض از بین رفتن قرار می دهند. 

دلیل این سپرده گذاری را از کاربران خبرآنلاین سوال کردیم و این پاسخ ها را دریافت کردیم.

عدم اطلاع از مجاز یا غیرمجاز بودن مؤسسات

کاربران خبرآنلاین در پاسخ به سوال علت سپرده گذاری مردم در موسسات غیر مجاز چیست؟ با ذکر دلایل مختلف از دولت و بانک مرکزی و بخصوص وزیر اقتصاد خواستند تا با اطلاع رسانی دقیق و معرفی شفاف مؤسساتی که از آنها به عنوان غیر مجاز نام می برد از سپرده گذاری مردم در در این مؤسسات که باعث ایجاد اختلال در بازار پولی می شوند پیشگیری کند.

عدم تمایل بانک مرکزی به برخورد جدی

برخی از کاربران با انتقاد از موضع مسئولان اقتصادی کشور و بانک مرکزی از اینکه از ابتدا این مؤسسات آغاز به کار کردند و تا اینجا پیش رفتند که علاوه بر سرمایه های سپرده گذاران ، منابع بانک های بزرگ و و حتی بازار سرمایه را نیز با مشکل روبرو کردند شکایت داشتند.

این کاربران از گفته های اخیر وزیر اقتصاد اظهار نارضایتی کرده و از وزارت اقتصاد و مسئولین خواستند به جای تهدید مردم از بازوهای نظارتی و اجرایی و قضایی برای برخورد با مؤسساتی که سرمایه های مردم را به خطر می اندازند استفاده کنند.

طولانی شدن زمان حضور این مؤسسات در بازار و جلب اعتماد مردم در بلند مدت

گروهی دیگر از کاربران خبرآنلاین نیز از عدم برخورد مناسب و جدی با این مؤسسات انتقاد کرده و خواستار برخورد جدی و قانونی با این مؤسسات شدند که با فعالیت خود مانع از اعتماد عمومی به سایر بانکها می شوند. تعدادی از کاربران عنوان کردند که در بلند مدت دیده شدن تابلو و تبلیغات تلویزیون و محیطی ایجاد اعتماد کرده و خصوصا تبلیغات محلی با اعطای وام های کوچک بدون سود خانوارها را به سرعت جذب این مؤسسات می کند.

امان از طمع، این بلای خانمان سوز

اما بخش اعظمی از کاربران که به این پرسش پاسخ دادند طمع برای سود بیشتر در کوتاه مدت را عامل اصلی بی توجهی عمومی به اخطارها دانستند.  این کاربران معتقد بودند برخی افراد با طمع ورزی برای دریافت سود بیشتر را عامل افزایش تورم دانسته و از این سپرده گذاران خواستند تا علاوه بر مراقبت از سرمایه خودشان مراقب دریافت سودهای شبهه دار و همین طور حق الناس هم باشند تا ناخواسته به افزایش تورم و ناامنی دامن نزنند.

برخی دیگر اما از آن به عنوان نیاز به دریافت سود  بیشتر برای حل مشکلات مالی روزمره نام برده و شرایط سخت اقتصادی و تورم را عامل اصلی نیاز به سود بیشتر و جذب شدن به این مؤسسات عنوان کردند. این عده از کاربران معتقد هستند افرادی که درآمد مکفی برای مخارج خانواده خود ندارند برای دریافت سود و مخارج خود اقدام به سپرده گذاری در این مؤسسات می کنند و چند درصد سود بیشتر می تواند در زندگی آنها تاثیر خوبی داشته باشد.

متن کامل نظرات کاربران خبرآنلاین را می توانید (اینجا) بخوانید.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    3 0
    نیاز وطمع دو عامل اساسی اند ولی از حق نگذریم اگر من نوعی به 6000موسسه مالی دراین مملکت اعتماد نکنم به چه چیزی اعتماد کنم.وقتی عوامل نظارتی به چهارتاآجرپاره درکوچه یکمتری بحق گیر میدن چطورباورکنم چندهزارموسسه ناقابل بدون.....مثل قارچ سبز شدند؟
  • بی نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    1 1
    البته دلایل دیگری هم هست که به بانکهای دولتی بر می گردد.اهمیت ندادن به مشتریان خرد.عدم پرداخت سود به سپرده های جاری و دریافت هزینه بابت هر نوع خدمات مثل صدور دسته چک،هزینه پیام کوتاه،حواله و ...ایجاد موانع مختلف در برابر وام گیرندگان خرد که به نظر من بیشتر این موارد به هزینه های بالای این بانکها بدلیل دولتی بودن و حاتم بخشیهاییست که در مورد پرسنل خصوصا مدیران به دلیل دولتی یا شبه دولتی بودن آنها صورت می گیرد
  • علي A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    6 0
    سلام.ي مغازه ده متري اگه پروانه نداشته باشه ميان ميبندنش،حالا چطوره ي مؤسسه بزرك با چن تا كارمند و شعبه مياد غيرمجاز فعاليت ميكنه،خب جعمش كنيد تا از ملت دزدي نكنن،با تشكر
  • بی نام IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 2
    هیچ کس بی اطلاع نیست هیچ کس اینقدر گفته و نوشته شده که دیگه تکراری شده.فقط و فقط طمه ..طمع باعث میشه هجوم ببرن طرف اینطور موسسات طمع باعث میشه هجوم ببرند پدیده شاندیز و طمع باعث مشکلاتی از این دست هر جا میبینند به هر عنوانی پول مفت میدن صف میبندن
  • عادل IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    5 0
    من نمیفهمم..اگه غیر مجازن چرا دارن کار میکنن...؟ اصلا اسمشون عذر بدتر از گناهه.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    9 0
    سلام. چند نکته مغفول واقع شده : 1 در زمان دولت سابق بسیاری از این موسسه ها و تعاونی ها تجمیع شده و از بانک مرکزی مجوز موقت گرفتند. ما هم اطمینان کردیم و سرمایه گذاری کردیم. 2 نرخ تورم نه در دولت قبل و نه امروز با دستکاری فاحش اعلام می شود. آیا واقعا در عمل نرخ تورم فعلی 15 درصد است که سود یکساله را 20 درصد اعلام می کنید؟ 3 بانکهای دولتی و خصوصی عادت کرده اند با تشکیل کارتل و سوءاستفاده از استیصال مردم، پول ارزان از دست مردم عادی با سرمایه های کوچک دربیاورند و آن را در پروژه های با سود آوری کلان سرمایه گذاری کنند یا با فساد و رشوه خواری و ... به "از ما بهتران" وام بدهند. 4همین حالا هم بانک مرکزی مرتبا از مجوزگرفتن چندموسسه به زودی حرف میزند معنیش سوق دادن مردم به سمت آنها نیست؟
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    واقعا من هنوز نمیفهمم ما قوای مقننه وقضاییه ومجریه داریم،بعد یک عده موسسه کلان غیر مجاز به صورت علنی وسالهای طولانی فعالیت میکنن.واقعا جز جدیت وقاطعیت چی کم داریم؟