خبرگزاری ایسنا نوشت:

آیت‌الله جوادی‌آملی در دیدار جمعی از مسئولین و دانشجویان دانشگاه‌های قم با اشاره به این‌که «ما سلسله اموری داریم که با آن‌ها می‌فهمیم و یک سلسله اموری داریم که با آن کار می‌کنیم» تصریح کرد: کسانی که در هر دو بخش سالم‌اند و هم خوب می‌فهمند و هم خوب کار می‌کنند؛ اگر مشکلی ببینند خوب می‌فهمند و آن را درست می‌کنند.

آیت‌الله جوادی‌آملی ادامه داد: کسی که عالم بی‌عمل است، رازش این است که در عمل مشکل دارد، مشکل را خوب می‌بیند، ولی قدرت نجات ندارد این شخص مشکل علمی ندارد بلکه مشکل عملی دارد.

وی افزود: گروهی از مردم با اینکه مشکلی در عمل ندارند ولی علم نیز ندارند این افراد مشکل را نمی‌بینند تا بخواهند آن را حل کنند و گروه بعدی کسانی هستند که هم مشکل عملی دارند و هم مشکل علمی.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این‌که «اگر نیروی عملی شکست بخورد، عالم بی‌عمل می‌شود» افزود: این گروه در بخش اندیشه قوی هستند و هیچ مشکل علمی ندارند، اما در جنگ عقل و هوس دست و پا بسته هستند.

وی با بیان این‌که «تعصب جاهلی و قدرت کاذب با شمشیر مساوی است» گفت: داعشی‌ها کسانی هستند که دست و پای آن‌ها باز است، ولی چشم و گوش آن‌ها بسته است.

آیت‌الله جوادی‌آملی ادامه داد: خوارج صدر اسلام همین گونه بودند و داعشی‌ها هم همین طور هستند، قدرت دارند، ولی چشم باز ندارند.

وی با بیان این‌که «حوزه و دانشگاه در برابر جامعه مسئولیت مشترک دارند» گفت: مسئولیم که جامعه و ملتمان را حفظ کنیم، همان طور که مسئولیم چشم و گوش خود را حفظ کنیم.

این مرجع تقلید بیان کرد: مردم به منزله چشم و گوش دولت هستند و دانشجو چشم و گوش استاد است و باید آن را حفظ کنیم و اگر حفظ نکنیم با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به این‌که «وحدت سفارشی نیست» تصریح کرد: اگر در درون توانستیم بین نظر و عمل وحدت ایجاد کنیم و همان طور که می‌اندیشیم با انگیزه باشیم و خودمان واحد شویم با دیگری می‌توانیم کنار بیاییم و وقتی خودمان با خودمان مشکل داریم با دیگری نیز نمی‌توانیم یکی باشیم.

آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان این‌که «حریت و آزادمنشی دستور دین است و پیامبر(ص) با این دستور آمدند» ادامه داد: امام حسین(ع) می‌فرمایند انسان اگر مسلمان نباشد و کافر باشد باید عقل را مراعات کند.

وی با اشاره به این‌که «بعضی چیزها شیرینی‌اش مقطعی است و تلخی هم دنبالش دارد و فراز و فرود زندگی برای همه است» گفت: زمانی که در شیرینی زندگی هستیم باید به فکر روزی که ممکن است به قسمت فرود زندگی برویم باشیم.

این مرجع تقلید تاکید کرد: وحدت حوزه و دانشگاه با بیان امام رضا(ع) حاصل می‌شود فرمودند؛ وقتی دور هم جمع شدید حرف‌های ما را بزنید که شما را متحد می‌کند.

آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان این‌که «آنچه سنگ را روی سنگ بند می‌کند ملات است» بیان کرد: امام رضا(ع) فرمودند عاطفه، مهر، علاقه و انصاف ملات زندگی است که انسان‌ها را کنار هم جمع می‌کند.

وی عنوان کرد: در جامعه‌ای که قرض‌الحسنه در آن از بین برود و زیر میزی روح پیدا کند موجب می‌شود بیش از 10 میلیون پرونده حقوقی و کیفری داشته باشی و این همه زندانی در بند باشند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ذاکر A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 7
    دانشگاه به حوزه نیاز مبرم دارد چرا که بدون تعالیم دینی و اسلامی ، علم تنها کار ساز نبوده و موجب خسران می گردد فلذا علم با دین به مراتب بالاتر از علم بی دین است چرا که دانشمند یا کارشناس یا متخصص با دین به گونه ای تربیت گردیده که می تواند آن علم را در راه صحیح استفاده نماید بنابراین حضور تنگاتنگ حوزه با دانشگاه از واجبات است