ایرنا نوشت:رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: گستردگی اشکال آسیب های اجتماعی به نحوی است که به سمت کودکانه و زنانه شدن پیش می رود.

سیدحسن موسوی چلك در نخستین نشست تخصصی كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد با عنوان بررسی علل رشد اعتیاد در زنان افزود: وضعیت آسیب های اجتماعی در ایران در آینده بسیار نگران كننده است، چون زنان به خاطر مصرف موادمخدر صنعتی، آسیب پذیرتر هستند و كانون گرم خانواده هم به خاطر آُیب پذیری زنان بیشتر دچار تزلزل می شود.

وی تصریح كرد: ما یك زنجیره ای از آسیب های اجتماعی در كشور داریم كه نمی توانیم به عنوان مثال فقط اعتیاد آن را ببینیم بلكه باید تمامی حلقه ها را با راهكارهای درست با هم دیده شود تا بتوانیم این آسیب ها را حداقل كاهش دهیم.
موسوی چلك ادامه داد: افزایش موادمخدر صنعتی در زنان و كودكانه شدن آسیب های اجتماعی را در آینده شاهد خواهیم شد و اینها دو مولفه خطرناك دارد كه باید بیشتر به آن توجه كرد، خانوادگی شدن آسیب های اجتماعی و شادی های آنی این دو مولفه است، كه خطر این آسیب ها را بیشتر می كند.
وی اضافه كرد: اگر آسیب های اجتماعی خانوادگی شدن، به طور یقین آسیب ها پنهان می شود و به مراتب خطرناك تر از وضعیت كنونی است و متاسفانه امروز ایران این موضوع را در حال تجربه كردن است.
رئیس انجمن مددكاران اجتماعی ایران گفت: ما امروز به سمت آسیب هایی می رویم كه شادی آن داشته باشد و زنان از این روند بی بهره نخواهند بود اگر دیروز زنان در خانه سیگار می كشیدند فردا در خیابان سیگار می كشند، البته كه امروز ما شاهد این آسیب در خیابان ها هستیم.

وی خاطرنشان كرد: ما به آسیب های اجتماعی به عنوان یك واقعیت نگاه نكرده ایم و مدیریت هوشمند در حوزه آسیب های اجتماعی نداریم چرا كه اگر این گونه بود آسیب ها اجتماع محور و مردم محور می شد.
موسوی چلك گفت: ما زمانی می توانیم در بخش آسیب های اجتماعی موفق شویم كه سلامت اجتماعی محور سیاست باشد نه گشت نامحسوس.

وی در ادامه تاثیر طلاق، خشونت های خانوادگی، اعتیاد زنان، روابط فرازناشویی و آسیب های ناشی از فضاهای مجازی را از عمده آسیب های بزرگ در حوزه اجتماعی عنوان كرد و افزود: امروز در چرخه مدیریت اجتماعی كشور كسانی كه فهم اجتماعی دارند، حضور ندارند.
وی تصریح كرد: موضوعات اجتماعی مورد بهره برداری سیاسی قرار گرفته و بزرگترین ظلم به مردم، برخورد سیاسی با مسائل و آسیب های اجتماعی است، طبیعی است در چنین شرایطی ما وضعیتی بهتر از این نخواهیم داشت.

رئیس انجمن مددكاران اجتماعی ایران افزود: امروز ما در كشوری هستیم كه 15 میلیون پرونده قضایی داریم و 300 هزار مورد آن مربوط به حوزه موادمخدر است.
وی با بیان اینكه امروز در كشورمان آمار زنان معتاد به 10 درصد افزایش یافته است، ادامه داد: كشورمان از نظر شاخص نشاط و شادابی رتبه 107 در جهان را دارد و طبق آمار وزارت بهداشت 23 درصد مردم یك نوع اختلال روانی دارند و این آمار در دروازه غار بالای 80 درصد است.
وی خاطرنشان كرد: زندگی كردن 18 میلیون نفر در محلات ناكارآمد شهری، گذران زندگی 9 تا 10 میلیون نفر در سكونتگاه های غیررسمی، وجود دو میلیون و 553 هزار زن سرپرست خانوار و افزایش 100 درصدی تنهایی زندگی كردن زنان و دختران به عنوان بزرگترین آسیب های اجتماعی ما است.

رئیس انجمن مددكاران اجتماعی ایران افزود: در بحث مبارزه با موادمخدر ما سخت ترین راه را برای مبارزه با آن كه اعدام است انتخاب كرده ایم، اما اكنون سن اعتیاد كاهش و میزان مصرف موادمخدر به ویژه صنعتی رو به رشد است.
وی با بیان اینكه امور اجتماعی در حاشیه است، خاطرنشان كرد: آنچه در قالب برنامه ششم توسعه به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، خالی از نگاه به مسائل اجتماعی است.
نخستین نشست تخصصی كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد با عنوان بررسی علل رشد اعتیاد زنان عصر دوشنبه با حضور سهیلا جلودارزاده نماینده مجلس و جمعی از كارشناسان، محققان و پژوهشگران حوزه اعتیاد برگزار شد.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =