ایسنا نوشت: برخورددهنده بزرگ هادرونی در گامی بزرگ به سوی درک جهان در ثانیه‌های نخستین شکل‌گیری‌اش، رکورد جدیدی را در برخورد دادن ذرات به یکدیگر ثبت کرد.

این دستاورد بزرگترین و قوی‌ترین برخورددهنده ذرات جهان به دانشمندان اجازه داده تا حالت ماده را در ثانیه‌های بعد از انفجار بزرگ مطالعه کنند.

این رکورد با برخورد دادن ذرات یون و سرب با انرژی رکوردشکن 1045 تریلیون الکترون ولت در روز 25 نوامبر (چهارم آذر) توسط فیزیکدانان مرکز سرن بدست آمد که دو برابر بیشتر از تجربیات پیشین است.

این جهش چشمگیر در برخورد ذرات در پس دوره طولانی ارتقای برخورددهنده بزرگ هادرونی ممکن شد که آن را بین سال‌های 2013 تا 2015 غیرفعال کرده بود.

قوی‌ترین آشکارساز جهان در ماه آوریل مجددا فعالیت خود را آغاز کرد و از آن زمان با ظرفیت کامل به کار خود ادامه می‌دهد.

این برخورددهنده به دانشمندان اجازه داده تا با برخورد دادن پرتوهای پر انرژی پروتون یا یون با سرعت نزدیک به نور، شرایطی را که در یک میلیاردم ثانیه پس از انفجار بزرگ وجود داشته، بازسازی کنند.

متخصصان آشکارساز در مرکز سرن در ژنو بطور خستگی‌ناپذیری برای تنظیم مجدد برخورددهنده بزرگ هادرونی تلاش کردند. آن‌ها ذرات یون سنگین را در روز 17 نوامبر (26 آبان) بهم برخورد دادند و چند روز بعد این ذرات را پایدار یافتند.

این برخورددهنده می‌تواند با افزایش انرژی برخوردهای یون-سرب، حجم و دمای ماده سوپ‌مانند موجود در ابتدای جهان را افزایش دهد. بررسی این ماده می‌تواند به دانشمندان درک جدیدی از چگونگی آغاز حیات در زمین ارائه کند.

رکورد پیشین برخورددهنده بزرگ هادرونی در برخورد دادن ذرات زیراتمی به یکدیگر در مه 2015 اتفاق افتاده بود.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 4
    اصل قضيه ايجاد جهان خيلي ساده است مثل تولد يك انسان .اين دانشمندان فقط لقمه را دور سرشان مي چرخانند.