ایرنا نوشت: وزیر توسعه اقتصادی روسیه از برنامه توقف همکاری های هسته ای با ترکیه و راکد گذاشتن اجرای عملیات احداث نیروگاه هسته ای آق قویو در این کشور به عنوان یکی از تدابیر پاسخ به سرنگونی جنگنده سوخو 24 روسی در سوریه خبر داد.

به گزارش ایرنا، «آلکسی اولیوکایف» روز پنجشنبه پس از جلسه دولت روسیه که در آن «دیمیتری مدودیف» نخست وزیر روسیه بر لزوم ارائه برنامه ای پاسخ به سرنگونی هواپیمای روسی توسط ترکیه ظرف دو روز اخیر تاکید کرد، گفت: پروژه نیروگاه هسته ای آق قویو و طرح خط لوله گاز «جریان ترک» در فهرست طرح های سرمایه گذاری روسیه در ترکیه باید راکد شود.
وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفت که در آینده نزدیک پیشنهاد متوقف کردن اجرای طرح احداث نیروگاه هسته ای آق قویو ترکیه به دولت ارائه می شود.
مقام روس افزود: این طرح سرمایه گذاری مشمول برنامه تدابیر اقتصادی ویژه می شود که در پاسخ به اقدام ضدروسی ترکیه به اجرا گذاشته خواهد شد و ممکن است تصمیم به توقف طرح یا لغو آن گرفته شود.
روسیه از یک سال پیش احداث نیروگاه هسته ای آق قویو در مرسین ترکیه را آغاز کرده است و مطابق توافق مسکو و آنکارا، طرف روسی قرار است در این طرح 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری می کند.
اولیوکایف در مورد طرح خط لوله گاز جریان ترکیه هم که عملیات احداث آن از چند ماه پیش آغاز شده است، گفت: این طرح هم هیچ تفاوتی با طرح های سرمایه گذاری دیگر ندارد و در چارچوب آن روسیه با ترکیه مشارکت می کند و حتما مشمول برنامه ویژه تدابیر اقتصادی در مورد ترکیه خواهد شد.
طرح خط لوله گاز «جریان ترک» هم در مرحله طراحی است و با اجرای آن خطوط لوله گاز از طریق دریای سیاه گاز روسیه را به ترکیه منتقل می کرد.
«صفا صادق آیتکین» معاون قائم مقام وزارت انرژی ترکیه 19شهریور ماه از تعلیق طرح انتقال گاز روسیه به ترکیه موسوم به جریان ترک خبر داد و خاطرنشان کرد: شکست مذاکرات ترکیه با روسیه سبب شد این مذاکرات به حال تعلیق در آید.
روسیه در واکنش به ساقط شدن جنگنده خود در روز سه شنبه، تدابیری علیه ترکیه اتخاذ کرده که مهم ترین آن اعلام یک منبع نزدیک به کاخ کرملین مبنی بر لغو برنامه مذاکرات «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری این کشور با «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه است که قرار بود نیمه ماه آینده میلادی در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار شود.
منبع نزدیک به کاخ کرملین اعلام کرده است: نشست 15 دسامبر سران به علت سنگینی سایه اقدام ترکیه در ساقط کردن هواپیمای جنگنده سوخو 24 در سوریه، لغو شده و امکان دارد برنامه های دیگر بین دو کشور هم دچار چنین سرنوشتی شود.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز سه شنبه شب چند ساعت پس از اقدام نظامی ضد روسی ترکیه، برنامه حضور خود در نشست شورای راهبردی دو کشور را که قرار بود دیروز (چهارشنبه) در استانبول برگزار شود، لغو کرد.
موضوع این دو نشست، برنامه ریزی برای عملیاتی کردن راهبرد دو کشور برای رساندن ارزش حجم روابط بازرگانی دو کشور از 30 میلیارد دلار سالانه کنونی به 100میلیارد دلار تا سال 2025 بود، ولی افزایش تنش ها بر سر سوریه و همچنین ساقط کردن هواپیمای روسی می تواند سطح روابط کنونی را به شدت کاهش دهد.
توصیه اکید منع سفر شهروندان روس به ترکیه، قطع واردات گوشت و توقف ترخیص کالاهای ترکیه ای در گمرکات روسیه، استقرار سامانه های پیشرفته ضد هوایی اس 300، 400و اعزام ناو پرقدرت موشک انداز ضد هوایی ماسکوا به سواحل مدیترانه بخشی از واکنش های مسکو به اقدام ضد روسی آنکار در دو روز گذشته است.
پوتین هم در واکنش به ساقط کردن جنگنده روسیه، ضمن همدست خواندن ترکیه با تروریست ها، گفت: سرنگون کردن هواپیمای روسی زدن خنجر از پشت به مسکو بود که فداکارانه در حال مبارزه با تروریسم بین المللی است و این اقدام بر روابط دو کشور تاثیر خواهد گذاشت

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =