بهزیستی برای آسیب‌دیدگان فاجعه منا و خانواده های جانباختگان چه کرده است؟

سازمان بهزیستی در راستای اجرای «طرح محب» پس از فاجعه منا، اقداماتی را به منظور کمک به آسیب دیدگان و خانواده جانباختگان این فاجعه انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مهدي ميرمحمد صادقي مدير دفتر مشاوره معاونت توسعه امور پيشگيري سازمان بهزيستي با اشاره به اينکه «ایجاد و تاسیس انجمن حمایت های روانی اجتماعی در حوادث ،بلایا و شرایط اضطراری کشور» بخشي از عمليات اجرايي طرح محب در سازمان بهزيستي است، اظهار داشت: با عنایت به وقایع دردناک در مراسم حج امسال بالاخص واقعه رمی جمرات و جان باختن حجاج عزیزمان، این سازمان در قالب طرح محب وارد عمل شد.

به گفته وي، در اين راستا به مدیران کل بهزیستی استانها بالاخص استان هاي خراسان رضوی، فارس، گلستان، مازندران، لرستان، تهران، گیلان، اصفهان، آذربایجان غربی و البرز دستوراتي ابلاغ گرديد. از جمله «دریافت اطلاعات لازم از سازمان حج و زیارت در زمینه خانواده های بازماندگان و حجاجی که نیازمند دریافت خدمات روانشناختی و مشاوره ای می باشند»، «تماس یا حضور در جمع خانواده ها و حجاج نیازمند به دریافت خدمات»، «ارزیابی وضعیت روانی خانواده ها وحجاج نیازمند به دریافت خدمات» و «اعلام آمادگی جهت خدمت رسانی مشاوره ای و روانشناختی به گروه هدف مذکور».

مدير دفتر مشاوره معاونت توسعه امور پيشگيري سازمان بهزيستي در این راستا، از همکاری سازمان متبوعش با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره خبر داد که منجر به تشکيل "ستاد امور مشاوره و روان شناختی آسیب دیدگان و خانواده های جان باختگان واقعه منا" با ریاست دکتر الهیاری، رییس سازمان نظام روانشناسی شده است.

گفتني است «طرح محب»، طرح شبكه خدمات مشاوره‌اي و حمايت هاي رواني ـ اجتماعي پس از حوادث، بلایا و شرایط اضطراری است که به منظور پيشگيري و كاهش بروز مشكلات رواني ـ اجتماعي در حوادث غيرمترقبه با مشاركت دو ساختار دولتي و غيردولتي تهيه شده است.

در اين طرح از يك سو، روانشناسان، مشاوران و مددكاران اجتماعي شاغل در مراكز مشاوره كشور (ساختار دولتي) بدنبال برنامه‌هاي آموزشي مستمر توانمند مي‌شوند تا در زمان بروز حوادث غيرمترقبه بتوانند در اسرع وقت و با هماهنگي‌هاي از قبل طراحي شده، خدمات مشاوره و روانشناختي را به آسيب‌ديدگان ارايه دهند. از سوي ديگر با سازمان‌يابي گروههاي محله‌اي و آموزش مهارت هاي خاص بويژه مهارت مديريت و كنترل استرس، مردم را به گونه‌اي توانمند نمايند تا پروژه‌هاي مديريت بحران با مشاركت و توسط اجتماعات محله قبل از وقوع حوادث غيرمترقبه تهيه و تدوين گردد (ساختار غيردولتي).

می توان گفت سازمان بهزیستی ،اولین سازمانی است که در راستای حمایت های روانی_اجتماعی در زمان وقوع بلایای طبیعی و انسان ساز طرح ای را تدوین و در سطح کشور به اجرا در آورده است که در این راستا پس از فاجعه اخير منا، در قالب طرح محب در سراسر کشور وارد عمل شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =