ایسنا نوشت: یک فوق تخصص درد با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در رشته درد در جهت پاک کردن صورت مسئله نیست، گفت: پزشک فوق تخصص درد تصمیم به تشخیص، کنترل و درمان علتی دارد که درد را ایجاد کرده است.

مجید حیدریان  با بیان اینکه سولات رایجی در مورد کلینیک‌های درد وجود دارد، گفت: درد یکی از موهبت‌های الهی است که وجود آن زنگ هشداری برای فرد است که نشان می‌دهد قسمتی از بدن از نظر عملکرد دچار اختلال شده و باید بررسی و درمان شود.

وی تاکید کرد: درد یک علامت است، اما در صورت عدم درمان به علت تغییرات مغزی که در اثر درد مزمن ایجاد می‌شود، از یک علامت تبدیل به یک بیماری می‌شود و در این حالت با درمان علت ایجاد کننده درد، بهبودی صورت نمی‌گیرد.

حیدریان گفت: با توجه به اینکه این کلینیک‌ها بیش از 25 سال است که در بسیاری از کشورها وجود دارند، در ایران به صورت آکادمیک از هفت سال گذشته شروع به فعالیت کرده‌اند.

این فوق تخصص درد در پاسخ به این پرسش که قبل از به کارگیری روش‌هایی برای تسکین درد بررسی‌هایی در زمینه شناسایی و برطرف کردن علت درد وجود دارد یا خیر؛ گفت: درد یک حس ناخوشایند است که از یک آسیب خبر می‌دهد. اقدامات انجام شده در رشته درد در جهت پاک کردن صورت مسئله نیست بلکه پزشک فوق تخصص درد تصمیم به تشخیص، کنترل و درمان علتی دارد که درد را ایجاد کرده است. به همین دلیل بیماران مراجعه کننده به کلینیک درد به دقت معاینه می‌شوند و در صورت لزوم اقدامات تشخیصی مانند رادیوگرافی، ام آر آی، آزمایشات و سایر روش‌های تشخیصی درد درخواست می‌شود.

وی اضافه کرد: پس از مشخص شدن علت درد برنامه ریزی جهت درمان آن انجام می شود. تفاوت روش انتخابی برای درمان درد در مراجعه بیماران به این کلینیک ها با سایر تخصص ها، نحوه بررسی درد و تمرکز بر پایه روش‌های درمانی است تا حتی‌الامکان بیمار تحت جراحی باز قرار نگیرد.

حیدریان تاکید کرد: استفاده از عمل‌های جراحی مداخله‌ای یا اینترونشنال در این رشته سبب می‌شود تا بافت‌های طبیعی بدن تا حد ممکن دستکاری نشوند. در زمینه درمان درد در صورت لزوم از تخصص های دیگر پزشکی کمک گرفته می‌شود. در واقع درمان صحیح درد مزمن همواره حالت چند جانبه دارد و استفاده از روش‌های مختلف موفقیت را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه فعالیت رشته فوق تخصصی درد را می‌توان به دو بخش کلی کنترل دردهای مزمن و کنترل درد حاد تقسیم کرد، گفت: در زمینه کنترل دردهای مزمن هدف کلی از بین بردن علت درد و خاموش کردن مرحله ایجاد و حس درد است.

حیدریان اضافه کرد: در زمینه کنترل دردهای مزمن، انواع دردهای عضلانی - اسکلتی به خصوص دردهای مزمن ستون فقرات، عمل بسته دیسک، درد بیماران مبتلا به سرطان، دردهای سر و صورت مربوط به درگیری اعصاب و دردهایی با منشاء سیستم سمپاتیک مانند درد پس از بیماری زونا و پاهای دیابتی و درد در اندام‌ها به علت گیر افتادن اعصاب بروز می‌کند.

این فوق تخصص درد با اشاره به اینکه کمردرد یکی از شایع‌ترین دردهای رایج میان زنان و مردان است، درباره راهکار درمانی این عارضه گفت: کمردرد شایع‌ترین بیماری پس از سرماخوردگی است که شیوع آن در طول عمر بالای 70 درصد است.

حیدریان افزود: کمردردها اغلب یک حالت بهبودپذیر دارند و بیش از 50 درصد از آنها با انجام اقدامات اولیه مانند استراحت یا داروهای ضد درد ساده طی یک هفته بهبود می‌یابند. در مواردی که کمردرد حالت مزمن پیدا کند، انجام یک معاینه دقیق قبل از هر اقدامی ضروری است.

وی اضافه کرد: از آنجایی که علت ایجاد درد می‌تواند مربوط به استخوان‌ها، مفاصل، عضلات، لیگامان‌ها، دیسک‌های بین مهره‌ای، ریشه‌های عصبی، پرده‌های اطراف نخاع یا حتی وجود یک بیماری التهابی یا عفونی باشد. تشخیص دقیق علت کمردرد قبل از هر اقدامی می‌تواند از عوارض انجام یک عمل غیرضروری جلوگیری کند.

حیدریان افزود: در جراحی بسته دیسک مقداری از حجم داخل دیسک که سبب ایجاد فشار روی ریشه عصبی شده، توسط وسیله خاصی بدون نیاز به باز شدن پوست، عضله و استخوان، برداشته شده و ریشه عصبی آزاد می‌شود.

این فوق تخصص درد گفت: روش مداخله‌ای یعنی دستکاری و درمان علت ایجاد کننده درد بدون نیاز به شکافتن پوست و بی‌هوشی و به صورت سرپایی و عمل بسته است. بسته بودن این عمل‌ها سبب شده است تا آناتومی طبیعی بدن دستکاری نشود و عوارضی که ناشی از برش پوست، عضلات و استخوان‌ها بروز می‌کند، ایجاد نشود.

حیدریان گفت: استفاده از فلوروسکوپ که یک نوع وسیله تصویربرداری در اتاق عمل است، سبب شده که عمل‌ها با دقت میلیمتری انجام و از آسیب به نخاع و عروق جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: عدم نیاز به بیهوشی و سرپایی بودن سبب حذف خطرات زیادی شده که جراحی‌های باز با آن روبرو هستند. با توجه به اینکه زخم باز در این نوع عمل‌ها وجود ندارد و انجام این اقدامات در اتاق عمل است از عفونت‌ها نیز جلوگیری می‌شود. در مجموع عوارض جدی خاصی در انجام این روش‌ها در مقایسه با عمل‌های باز وجود ندارد.

این فوق تخصص درد در پاسخ به این پرسش که برای بیرون‌زدگی دیسک و درد ناشی از آن حتی اگر علامتی مبنی بر بی‌حسی پاها بدهد باز هم جراحی بسته می‌تواند سودمند باشد یا خیر، گفت: کمر درد رادیکولر واژه‌ای است که در مورد این نوع کمردردها بکار می رود. در مواردی که فقط دیسک‌ها مختصری تغییر شکل داده‌اند و هنوز فتق دیسک اتفاق نیفتاده، حتی با روش‌های ساده‌تری مانند تزریق داروهای ضد التهاب به روش ترانس فورامینال در کنار دیسک معیوب درمان انجام می‌شود. در موارد پیشرفته‌تر انجام عمل بسته روی دیسک سبب از بین رفتن فشار روی اعصابی می‌شود که عصب دهی به پاها را بر عهده دارند.

وی گفت: در بیماران مبتلا به سرطان، درد یکی از مهم‌ترین مسایلی است که سبب آزردگی آنها و تضعیف روحیه می‌شود، انگیزه بیماران را جهت ادامه درمان‌های تجویز شده از بین می‌برد و در نهایت با روی آوردن به داروهای ضد درد قوی که اغلب مخدرها هستند، تبدیل به فردی گوشه‌گیر با مشکلات عدیده گوارشی حرکتی و وابسته به مصرف دارو می‌شوند.

حیدریان اضافه کرد: اقدامات انجام شده در این بیماران می‌تواند به صورت مهار دائم مسیرهای انتقال دهنده درد (نورولیز) در مناطق درگیر یا تعبیه پمپ های دائم زیر پوستی که داروی بسیار کمی را به داخل نخاع می‌فرستند، انجام شود.

این فوق تخصص درد گفت: در بیمارانی که قبلا عمل جراحی کمری انجام داده‌اند و مجدد دچار کمردرد با انتشار درد و بی‌حسی به پاها شده‌اند با توجه به اینکه چسبندگی‌های داخل کانال نخاع پس از عمل می‌تواند شایع‌ترین علت این مشکل باشد، تزریق داروهای خاصی در مناطق چسبندگی در اتاق عمل و تحت مانیتورینگ فلوروسکوپ به صورت بسته سبب باز شدن چسبندگی ها و رفع علائم می‌شود.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    2 2
    ما مادربزرگمون رو بردیم یکی از همین کیلینیک های درد 3 میلیون هم ازمون پول گرفتند و روش اینترونشنال انجام دادند. بنده خدا بدتر شد بهتر نشد. بعد از هر جلسه تا 3 روز کلی درد و تب و لرز داشت و به خودش میپیچد. هیچ تاثیر مثبتی هم نداشت. یا متخصاصان عزیر واق,ا تخصص لازم رو ندارند یا این روش تنها یک روش تسکینی که ما اونهم ندیدیم. این ها اینقدر که حرف میزنند و تبلیغ کار بلد نیستند بکنند و خدا شاهده تنها به فکر پر کردن حساب های بانکیشون هستند و پشیزی ارزش برای سلامتی انسان ها قائل نیستند. حرف بزنی میگن میدونی ما چند سال درس خوندیم انگار متخصاصان رشته های دیگه وقتی میرفتن دانشگاه میرقصیدن و تنها اینها درس خوندن و زحمت کشیدن که حالا باید مزدش رو با قولدوری از جیب مردم بیچاره بکشند بیرون.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 3
    یه روان گردن می دن آدم سر کیف می شه درد یادش می رهخ خودشم یادش می ره کلی می گیرند