اقتصادنیوز نوشت: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قیمت زمین حدود 60 درصد قیمت مسکن در مناطق شهری و حدود 90 درصد قیمت خانه‌های لوکس را شامل می‌شود، اظهار کرد: به نظر من اولین کاری که باید در بخش مسکن انجام داد،‌جلوگیری از سوداگری زمین است.

عباس آخوندی افزود: ریشه سوداگری زمین هم به نحوه مدیریت سرزمین و بحث مدیریت شهری برمی‌گردد. اکنون هر روز خبر از زمین‌خواری در گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد.  نباید همه تقصیرها را در این بخش به گردن حوزه بانک و عرضه و تقاضا انداخت،‌ بلکه باید برای هر یک تدابیری اندیشید.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در این میان تنها کاری که برای مقابله با سوداگری زمین صورت گرفته این است که جلوی بی‌انضباطی شهری و فروش تراکم‌ها گرفته شده است. به گونه‌ای که در این مدت هر جایی تراکم فروشی صورت گرفته، وزارتخانه وارد عمل شده و با بی‌انضباطی گسترده شهری مخالفت کرده‌است.
به گفته وی، یکی از دلایل نزول قیمت زمین در ماه‌های اخیر همین موضوع بوده‌است. 
آخوندی بر این باور است: دلیل نزول قیمت زمین در این مدت مقابله با سوداگری زمین و ساختمان بوده که این نکته بسیار مهمی است و باید از این پس مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
وی افزود:در بیشتر کشورها سهم زمین از ساختمان‌سازی حداکثر 30 درصد است که در ایران و به ویژه در مناطق لوکس سهم زمین بیش از 90 درصد است و میانگین حدود دو سوم قمیت ساختمان، قیمت زمین است.
آخوندی با بیان اینکه خرید زمین و نبردن سرمایه به بخش‌های دیگر اقتصادی ریشه تاریخی دارد، گفت:خرید زمین در ایران دارای سابقه تاریخی است، با نگاهی به زمان رشد ایران دیده می‌شود که ایرانیان همواره به جای اینکه سرمایه‌شان را به سمت خرید کارخانه‌‌ها و صنعت سرمایه‌گذاری ببرند ، به دنبال خرید زمین بوده‌اند و  این  مساله امروز به سوداگری زمین تبدیل شده‌ است.
اخیرا نیز آخوندی در تشریح برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی به مناسبت هفته دولت گفته بود:در ایران بیش از 60 درصد قیمت تمام شده مسکن قیمت زمین است که در واحدهای لوکس این میزان به 90 درصد نیز می‌رسد که نشان می‌دهد این رقم یک رقم کاملا غیرعقلایی است.  
این درحالی است که از همان روزهای ابتدایی افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم سال 91 بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که قیمت مسکن بیش از میزان ظرفیت افزایش ندارد و حتی باید از افزایش بیش از حد قیمت مسکن و زمین جلوگیری شود. اما آن‌گونه که در آمارهای رسمی آمده است، گر چه در این دو سال قیمت مسکن ثبات داشته و به  گفته برخی نیز قیمت مسکن در شرایطی سیر نزولی را تجربه کرد، اما برخی بر این باورند که  قیمت زمین کاهش نداشته و حتی افزایش قیمت هم تجربه کرده است.
حال  عباس آخوندی با گلایه از وضعیت قیمت زمین در بخش ساخت‌وساز گفته است که  بخش عمده‌ای از راه حل کاهش سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن به مدیریت شهری بر می‎گردد و برای اینکه بتوان به کاهش سهم زمین در مسکن رسید باید ابتدا با سوداگری مقابله کرد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک جانباز A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    10 0
    جناب آقای آخوندی بنده هم نظر جنابعالی را داشتم و به مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای نگاه نمیکردم و خانه ام را فروختم و تبدیل به سرمایه نمودم که تمام آن از بین رفت و آخر عمری اجاره نشین و وخانه بدوش هستم و خانه ای که فروخته ام سه میلیارد قیمت میخورد در صورتیکه زیر بیست میلیون فروختم این فرهنگ را در کشورهای عقب افتاده نمی تون عوض کرد . مثالی است که بزرگان میگویند انسان که میخواهد بلند شود دستش را به زمین میگذارد . ای کاش من هم همینطور فکر میکردم و تا آخر عمر مستاجر نمیشدم و سر هر ماه مرگم را از خدا نمیخواستم .حال پاسخ دهید این فرهنگ عمیق را چطور شما میخواهید عوض کرده و یا حداقل تعدیل نمائید مطمئن هستم که شما نیز جند قطعه زمین برای روز مبادا نگه داشته اید برا ی رضای خدا صد متر از آن را به این
  • علیرضا A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    3 3
    بانظرمحسن کاملا موافقم ادامه وضعیت فعلی رکود را تشدید خواهد کرد وحتی افزایش وام مسکن هم دردی از جامعه درمان نخواهد درصورتیکه که از مسکن های خالی مالیات سنگین گرفته شود یقینا قیمت آنها کاهش خواهد یافت و با کاهش قیمت ها رونق به بازار مسکن برمیگرددو رونق بخش مسکن برابراست با افزایش اشتغال.جالبه که با اینکه همه میدونیم مشکلات بخش مسکن ازکجاست دولت اصرار زیادی داردکه مردم رابه خرید خانه بابالاترین قیمت ممکنه ترغیب کند؟واقعا جای تعجب وجود داره