ایران: در این هفته با رو به پایان بودن هفته دولت، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفته پرکاری داشت.

وی ابتدا در مراسم ارتقای شبکه نسل سوم رایتل به نسل چهارم و افتتاح طرح‌های جدید این اپراتور شرکت کرد و بعد سراغ طرح‌های همراه اول رفت. اپراتور اول ارتباطی کشور با حضور وزیر ارتباطات به بهره‌برداری از 10 طرح توسعه‌ای پرداخت.

در قالب افتتاح این طرح‌ها شرکت ارتباطات سیار در مجموع بالغ بر 14 هزار و 161 «نود» افتتاح کرده و حدود دو میلیارد و 450 میلیون تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری داشته است. همچنین در این هفته واعظی سفری به استان قزوین داشت و در این سفر سایت‌های مانیتورینگ فرکانس منطقه غرب و شمال‌ غرب کشور را افتتاح کرد و به این ترتیب کنترل سیگنال‌ها در همه باندهای فرکانسی و نظارت بر عملکرد ارائه‌دهندگان اینترنت و خدمات ارتباطی، میسر شد.

وزیر در این خصوص گفت به هر میزان هزینه برای راه‌اندازی این طرح نیاز باشد، آن را اختصاص می‌دهیم و انتظار داریم در دهه فجر امسال دیتاسنتر استان قزوین راه‌اندازی شود. هم‌اکنون بیش از ۵۰ درصد ظرفیت شبکه دیتای این استان خالی است. این طرح در قالب طرح جامع مانیتورینگ رادیویی کشور اجرا شده است و با ساخت سایت‌های مانیتورینگ در شهرکرد، اراک، خرم‌آباد و همدان، دریافت سیگنال از همه منابع موجود در تمامی باندهای فرکانسی امکانپذیر می‌شود.


در این هفته بحث شبکه‌های اجتماعی هم داغ بود به طوری که واعظی وزیر ارتباطات در خصوص اینکه چرا برخی دولتمردان از شبکه‌هایی مانند فیس بوک و توئیتر که فیلتر شده استفاده می‌کنند گفت: بحث فیلترینگ فیس بوک و توئیتر در گذشته تصویب شده و قبل از این دولت رخ داده است؛ حال ممکن است با اجرای طرح فیلترینگ هوشمند ما تلاش کنیم این شبکه‌ها نیز بار دیگر فعالیت کنند، اما در این زمینه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای تصمیم گیرنده است و فعالیت مجدد این شبکه‌ها بستگی به تجدید نظر این کارگروه دارد و تنها به وزارت ارتباطات مربوط نمی‌شود چرا که ما تنها یک عضو در این کمیته داریم.

وقتی یک شبکه مسدود است، مسدود بودن آن برای همگان است. حال اگر چند تن از مسئولان به دلیل مسئولیت‌هایی که در حوزه بین‌الملل دارند از چنین شبکه‌ای استفاده می‌کنند به احتمال زیاد از مقامی اذن و مجوز گرفته‌اند و این‌گونه نبوده که ما برای آنها شبکه‌ای باز بگذاریم. احتمالاً آنها نیز با همان روش‌هایی که سایر مردم از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند، در فیس بوک و توئیتر فعالیت می‌کنند.

درباره بحث شبکه‌های اجتماعی همچنین سرهنگ حسین رمضانی معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا گفت: ما مخالف توسعه فضای سایبری نیستیم، اما پلیس از مراجعی نیست که در این حوزه وارد شود. ما از شرکت‌های تلگرام، یاهو، گوگل و... خواسته‌ایم که با ما در برخورد با اقدامات مجرمانه همکاری کنند.مستندات روبات‌های تلگرام را جمع‌آوری کرده و به نهادهای مربوطه داخلی و خارجی منتقل کرده و منتظر تصمیم‌گیری در این خصوص هستیم ضمن اینکه پلیس در هر فضایی که امنیت شهروندان به مخاطره افتاده یا آسیبی به کاربران وارد شود ورود پیدا خواهد کرد. درباره انتقال سرورها یا دیگر اقدامات در خصوص شبکه‌های مجازی نیز فتا مسئولیتی نداشته و نهادهای حاکمیتی و دولتی هستند که باید تصمیم‌گیری کنند. همچنین اپراتور دوم از راه‌اندازی شبکه‌های نسل سه (3G) و نسل چهار (4G/LTE) به‌عنوان سریعترین شبکه اینترنت کشور در خطوط مترو تهران خبر داد. در حال حاضر ایستگاه‌های مولوی، حسن‌آباد، گلبرگ و سبلان تحت پوشش شبکه نسل سه و چهار قرار گرفته‌اند.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =