تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایی احتمال وحدت شکنی برخی گروه‌های اصولگرا را کاهش داده، به ویژه وقتی احتمال حضور برخی بزرگان این جریان منتشر شد.

مریم محمدپور: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز که در اصطلاح جامعتین خوانده می‌شوند، دو قطب اصلی جناح اصولگرا برای حضور در بازی‌های سیاسی به ویژه جریانات انتخاباتی هستند. کشور هم در آستانه برگزاری انتخابات دو مجلس است که برای کسب کرسی‌های یکی از آنها، احزاب مختلف تکاپوی زیادی دارند. اصولگرایان نیز همچون جناح رقیبشان تلاش خود را آغاز کرده‌اند و در این راستا مدت‌هاست آوای وحدت سر داده‌اند و تاکید دارند برای رسیدن به سهم بیشتری از مجلس شورای اسلامی از هر گونه تفرقه‌ای بری هستند، ادعایی که در انتخابات‌های پیشین نیز مطرح شد اما سرانجامی نداشت و دست کم در دو مجلس اخیر دلیل قدرت گرفتنشان در مجلس حضور کمرنگ رقیب در انتخابات بود. در مورد انتخابات پیش رو نیز تا چندی پیش این سخنان نمود علنی چندانی نداشت، چه آنکه جامعه مدرسین از چند ماه پیش اعلام کرده که برای این انتخابات لیست نمی‌دهد و ورودی به اسامی کاندیداهای این جریان ندارد. از آن طرف هم اکثریت اعضای جامعه روحانیت سکوت پیشه کرده و تنها صدای چند نفری شنیده می‌شد که در بین آنها صدای سيد رضا تقوي قائم مقام دبیرکل این حزب بلندتر بود و جالب اینجا بود که صدای او از خواستگاهی متفاوت به گوش می‌رسید و این شائبه رسانه‌ای را پیش آورده بود که جامعه روحانیت پشت‌سر جبهه پایداری حرکت می‌کند، جبهه‌ای که شهره به وحدت‌شکنی است. (اینجا)

اظهار نظرهای تقوی در کنار سکوت سایر اعضا باعث اين شايبه شد که جامعه روحانيت مبارز در حال تغییر مسیر است. او که در 26خرداد ماه سال جاری، به سمت قائم مقامی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز رسیده، شیب مسیر را به سمت جبهه پایداری کج کرده است. در خبرها آمده که فعال شدن تقوی و سخنرانی‌های پیاپی‌اش در جمع وزیران دولت احمدی‌نژاد، موجب شده است اکثریت بزرگی از اعضای جامعه روحانیت مبارز از ورود به مقوله انتخابات صرف نظر کنند و با سکوتشان اعتراض خود را به واگذاری تصمیمات تشکل خود به یاران احمدی نژاد نشان دهند. (اینجا). البته غلامرضا مصباحی مقدم چندان این تحلیل رسانه ای را قبول ندارد، او تاکید می‌کند که تلاش‌های سیدرضا تقوی همراه و همگام با مصوبات جامعه روحانیت مبارز بوده است. سخنگوی جامعه روحانیت مبارز می‌گوید: اين تشکل سعی کرده با لیدرها یا نمایندگان احزاب اصولگرا جلساتی برگزار کند که این جلسات هم به صورت جدا و هم به صورت جمعی برگزار شده است و یک حرف، خلاصه ي مجموع این جلسات بوده و آن این بوده که ما در این دوره می‌خواهیم با همکاری هم و ائتلاف انتخابات را رقم بزنیم.

عضو دیگر شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیز پیش‌تر درباره سخنرانی‌های تقوی در مکان‌هایی که جبهه پایداری برایش تدارک دیده است، گفته بود: چنین چیزی وجود ندارد. آقای تقوی کاملا نماینده جامعه روحانیت مبارز است و تنها وظیفه‌ای که انجام می‌دهد همگرایی اصولگراهاست. ایشان تاکنون 29 استان تشریف برده‌اند و در این استان‌ها همه جریان‌های اصولگرا حضور داشتند. پایداری که در همه جا حضور فعال ندارد بلکه موتلفه، رهروان و... هستند. حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی با تاکید بر اینکه اصلا و ابدا آقای تقوی از اصول جامعه روحانيت عدول نمی‌کند، خاطر نشان کرد: طبعا ایشان به عنوان قائم مقام دبیرکل جامعه روحانیت ملاحظات این تشکل را می‌داند و در چارچوب مصوبات جامعه کار می‌کند اما اگر زمانی از مصوبات عدول کرد چنین نیست که جامعه ساکت باشد.

اما نمود این عملکرد حجت‌الاسلام رضا تقوی در رسانه‌ها با آنچه تلقی هم حزبانش بود، تفاوت داشت.

موافقت جامعه روحانیت مبارز با تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان

روند  وحدت اصولگرایی کجدار و مریض در حال حرکت بود که خبر تشکیل شورای هماهنگی این جریان با موافقت جامعه روحانیت مبارز جان تازه ای به این روند داد. خبر تشکیل این شورا را محسن کوهکن به رسانه‌ها گفت. او با بیان اینکه محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با دبیرکل و اعضای جامعه روحانیت مبارز دیدار و پیشنهاد تشکيل شورای هماهنگی اصولگرایان را مطرح کرده است، گفت: جامعه روحانیت مبارز  موافقت خود را با تشکیل این شورا اعلام کرد. وی افزود:‌ تمام احزاب و شخصیت‌های اصولگرا با وجود سلایق مختلف به تفاهم رسیدند که شورای هماهنگی اصولگرایان با محوریت جامعتین تشکیل شود و نماینده احزاب اصولگرا که مجوز فعالیت از کمیسیون ماده 10 احزاب را دارند در این شورا حضور داشته باشند.

کوهکن در پاسخ به این سوال که آیا نماینده تمام احزاب در این شورا حضور خواهند داشت گفت: اعضای شورا به 2 روش اقناعی و توافقی از بین احزاب با صلاحدید جامعه روحانیت مبارز انتخاب می‌شوند. ‌با تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان کمیته‌های سه ضلعی و چند ضلعی اصولگرایان منحل و همه به این شورا می‌پیوندند.

پیش از این غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی هم در این راستا با جامعه روحانیت دیدار و موافقت خود را با تشکیل این شورا اعلام کرده بود. برخی خبرها حاکی از آن بود که تعداد اعضای شورای هماهنگی اصولگرایان متشکل از 16 نفر به نمایندگی از احزاب اصولگرا خواهد بود.

افزایش احتمال پیوستن بزرگان به شورای هماهنگی اصولگرایان

شورای هماهنگی اصولگرایان وقتی احتمال موفقیتش بالا می‌رود که بزرگان جریان اصولگرایی به آن بپیوندند، برخی از این بزرگان در قالب احزاب اصولگرا تعریف می‌شوند و برخی دیگر فراتر از آن هستند. در همین راستا سخنگوی جبهه پیروان از احتمال بالای پیوستن شخصیت‌هایی چون لاریجانی و قالیباف به این شورا خبر داده است. سید کمال الدین سجادی گفته است: جبهه پیروان قصد دارد به منظور ترغیب آقایان لاریجانی و قالیباف جهت پیوستن به شورای هماهنگی اصولگرایان، مذاکراتی را با آن‌ها انجام دهد.

اصولگرایان منتظر پایان شهریور

شورای هماهنگی اصولگرایان که اگر قوت گرفته و بتواند تمامی احزاب اصولگرا را زیر چتر خود بگیرد و اگر تلاش‌هایش برای وحدت شبیه تلاش‌های شورای همگرایی نباشد و نقش تندروها در محوریت اصولگرایان کمرنگ شود، می‌تواند حتی جایگزینی برای جبهه متحد اصولگرایان باشد که در چند انتخابات اخیر مجلس برای جناح راست نقش آفرینی می‌کرد. حالا اصولگراها برای تشکیل این شورا باید تا پایان شهریور منتظر بمانند چه آنکه باهنر گفته است: تلاش‌ها و گفت‌وگوهای بسیار مهمی در میان اصولگرایان در حال انجام است و امیدواریم تا پایان شهریور ماه ستاد مرکزی شورای هماهنگی اصولگرایان شکل بگیرد.

تکلیف شورای همگرایی چه می شود؟

سجادی، سخنگوی شورای نگهبان به شائبه موازی‌کاری شورای هماهنگی با شورای همگرایی پاسخ داده است. او گفته است: شورای همگرایی و متولیان آن، اگرچه برای انسجام و وحدت اصولگرایان تلاش زیادی کردند، اما چون قاطبه اصولگرایان و شخصیت‌های حقوقی این جریان در آن نقش‌آفرینی نداشتند، یک شورای ناقص محسوب می‌شد.

توضیحات عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اما راهگشاتر است؛ حمیدرضاترقی گفته است: اکنون شورای همگرایی با محوریت حجت الاسلام والمسلمین تقوی فعالیت می‌کند که ربطی هم به انتخابات ندارد و مباحث نظری و گفتمانی اصولگرایان را دنبال کرده و در واقع دنبال ایجاد همگرایی فکری اصولگرایان است اما شورای هماهنگی اصولگرایان برای دوره انتخابات ایجاد شده است. شاید برای همین تقوی، رئیس شورای همگرایی اصولگرایان در اجلاس سراسری دبیران استانی سه تشکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و حزب موتلفه اسلامی گفته است: باید از حق شخصی خود برای وحدت اصولگرایی بگذریم. به مصالح کلی و عمومی بیاندیشیم. امروز شرایط کشور ایجاب می‌کند نیروهای متدین با هم وحدت کنند.

29213

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =