ایرنا نوشت:

 

'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا که با عصای جدیدی وارد مالزی شده است روز چهارشنبه به چین نشان داد در دیدار با همتایان خود در اتحادیه جنوب شرق آسیا مساله اختلافات ارضی در دریای جنوبی چین را مطرح می کند.

 نشست امنیتی 27 کشور نیز قرار است روز پنجشنبه در کوالالامپور پایتخت مالزی برگزار شود و آمریکا تاکید دارد اختلافات در دریای جنوبی چین را به رغم تاکید پکن بر مطرح نشدن آن در نشست های آ.سه.آن و خارج از مذاکرات دو طرف، طرح خواهدکرد.
'جان کری' که امروز در نشست 'آ.سه.آن' و آمریکا به ریاست میانمار و آمریکا شرکت کرد، پیش از آن گفت که واشنگتن خواهان امنیت خطوط ارتباطی و حقوق ماهیگیری در آب های منطقه است.

فیلیپین، ویتنام، مالزی و برونئی به عنوان چهار عضو از 10 عضو آ.س.آن به همراه تایوان با پکن بر سر مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین اختلاف دارند.
وزیر خارجه آمریکا همچنین در سخنان خود در نشست سالانه آ.سه.آن - آمریکا به عنوان شریک گفتمانی این اتحادیه، گفت: ما می خواهیم اختلافات با موفقیت به صورت مسالمت آمیز و براساس قوانین بین المللی حل شود.
در چهل و هشتمین دوره نشست وزیران آ.سه.آن در کوالالامپور با فشار آمریکا و فیلیپین محور اختلافات در دریای جنوبی چین در حال غالب شدن است.
آمریکا تلاش دارد با بزرگ نمایی این اختلافات منطقه ای جای پای خود را مقابل قدرت چین در منطقه جنوب شرق آسیا محکم کند و مقابل قدرت بزرگ اقتصادی و نظامی آسیا قرار گیرد.
جان کری صبح امروز پیش از شرکت در نشست آ.سه.آن – آمریکا با 'وانگ یی' همتای چینی خود در حاشیه این نشست نیز دیدار کرد و برخی گزارش ها حاکیست اختلافات ارضی در دریای جنوبی چین بین دو طرف مطرح شده است.
کری که با عصای قرضی خانواده کندی در این نشست شرکت کرده است، نشست را 'خوب' توصیف کرد و گفت که در آن موضع پکن در دریای جنوبی چین و نقش این کشور در رونق منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
وزیر خارجه چین نیز پس از نشست به خبرنگاران، گفت که با همتای آمریکایی خود برای حل و فصل اختلافات با استفاده از شیوه ای معقول و دوستانه توافق کرده است.

سفر آینده رئیس جمهور چین به آمریکا در ماه سپتامبر نیز از محورهای مذاکرات دو طرف بود.
جان کری در حالی با پای شکسته وارد مذاکرات کوالالامپور شده است که عصای قبلی در مذاکرات با ایران در وین را کنار گذاشته و عصایی با دسته نقره ای از خانواده کندی در دست گرفته است.
این عصا در خانواده کندی جابجا شده و 'جان اف کندی' سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا و پدرش 'جوزف' نیز از آن استفاده کرده اند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =