معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، مواد مخدر را مشکل جهانی خواند و گفت: تجهیزات مبارزه با مواد مخدر نباید جزو تحریم ها باشد چرا که این موضوع برای مصون سازی جامعه بشری است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر،‌ دكتر پرويز افشار در نشست مشترك با مديران ارشد برنامه منطقه‌اي افغانستان و كشورهاي همجوار و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) كه با هدف ارائه گزارش دفتر ‏UNODC‏ از دستاوردهاي اصلي برنامه منطقه‌اي در ‏طول فاز اول آن (2015-2011) و استماع نظرات براي تمديد برنامه منطقه‌اي در فاز دوم آن (2019-‏‏2016) برگزار شد، گفت: مواد مخدر مشكل منطقه نيست بلكه جهاني است، بايد در برنامه‌اي كه از سال‌هاي 2016 الي 2019 در افغانستان اجرايي مي‌شود، به دنبال حداكثر اثربخشي برنامه در آن كشور باشيم.

وي افزود: كمك‌هاي فني، تجهيزاتي و مالي به ايران به عنوان كشوري كه بيشترين حجم ترانزيت مواد مخدر و همچنين مبارزه از طريق آن انجام مي‌شود، بسيار ناچيز است كه دليل عمده آن به خاطر تحريم‌ها است، بارها هم در حضور مقامات UN و مجامع بين‌المللي مطرح كرديم كه تجهيزات مرتبط با مبارزه با مواد مخدر نبايد جزو تحريم ها باشد چرا كه اين مبارزه براي مصون سازي جامعه بشري است.

او گفت: اقدامات كاهش تقاضاي اين برنامه اگر مبتني بر پيشگيري، توانمندسازي و ايجاد شغل باشد، مي‌تواند الگوي موفقي در منطقه‌ باشد.

افشار با بيان اينكه تعدادي از افغاني‌ها در مراكز درماني اعتياد دوران بهبودي خود را سپري مي‌كنند، گفت: تاكنون از سازمان ملل براي كمك به سوء‌مصرف‌كنندگان افغاني و آوارگان كمك ديگري دريافت نكرديم و اين امر هزينه‌هاي سنگيني را به ايران وارد كرده است.

وي افزود: افغانستان علاوه بر توليد مواد مخدر، ‌به سمت توليد شيشه و مواد روان‌گردان نيز رفته كه اين تهديدي جدي براي كل كشورها است و براي آن در برنامه سه سال آتي مي‌بايست چاره‌اي انديشيد.

معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد در ادامه بر افزايش همكاري‌ها، انتقال دانش و تجارب ميان كشورهاي منطقه در اين امر، تربيت كارشناسان به منظور ايجاد مراكز درماني و پيشگيري در افغانستان تاكيد كرد.

همچنين اسداله هادي‌نژاد، معاون مقابله با عرضه ستاد در اين نشست عنوان داشت: طبق ميثاق پاريس كه در سال 2003 تشكيل شد، مقرر شد 53 كشور در امر مبارزه با مواد مخدر با يكديگر همكاري كنند كه منجر به مقابله جدي با مواد مخدر شود ليكن همكاري‌ها چندان صورت نگرفت. ضمن اينكه از سال 2001 كه غربي‌ها وارد افغانستان شدند توليد مواد مخدر افزايش چشمگيري يافته است.

وي از آمادگي پليس ايران براي همكاري‌ با كشورهاي منطقه خبر داد و افزود: در محدوده جغرافيايي ايران اقدامات خوبي انجام شده است، مرزهاي شرقي با افغانستان تقويت شده، 230 مرز مشترك با پاكستان مانده كه انسداد آن در حال تكميل است. با بسته شدن اين مرز، مسير قاچاق به سمت درياي عمان، اقيانوس هند و آفريقا تغيير پيدا مي‌كند. و قاچاقچيان نيز در دريا و جنوب خليج فارس با مشكل ترانزيت مواجه خواهند شد.

همچنين ليك بنوات نماينده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در تهران، اجراي اين برنامه را فرصتي ارزشمند در جهت كمك به همكاري‌هاي منطقه‌اي خواند و گفت: تلاش داريم از شيوع مواد مخدر در منطقه جلوگيري كنيم.

وي افزود: همكاري‌هاي فداكارانه ايران در مبارزه با مواد مخدر مهم است و ما در كليه مجامع بين‌المللي ايران را پيشتاز در امر مبارزه عنوان كرده‌ايم.

گفتني است، در پايان اين جلسه ايران متعهد شد كه به تعهدات بين‌المللي خود پايبند باشد و از هر گونه ابتكار كه منجر به مهار مواد مخدر شود، استقبال و همچنين از برنامه‌هاي منطقه‌اي و تقويت و توسعه مراكز آموزشي، تشكيل كارگروه منطقه‌اي به منظور تبادل اطلاعات و كشت جايگزين در افغانستان حمايت ‌كند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =