پلیس و شهرداری تهران قرار است طرح جدید ترافیکی در پایتخت اجرا کنند که شباهت‌هایی با طرح‌های ترافیکی در شهر لندن دارد. اما این طرح واقعا کارآمد است؟ رییس پلیس ترافیک شهری ناجا پاسخ را داده است.

به گزارش ایسنا؛ مدتی است که شهرداری تهران از طرح جدیدی خبر می‌دهد و بناست بر اساس این طرح که به اختصار «ال.ای.زد» (LEZ) نامیده می‌شود، مجوز ورود خودروها به محدوده‌های ترافیکی بر اساس میزان آلایندگی شان صادر شود، طرحی که گرچه ممکن است موفق تر از طرح ترافیک و طرح زوج و فرد به نظر برسد اما دارای یکسری معایب و اشکالات نیز هست که در حالت خوشبینانه زیرساخت‌های اجرای آن فعلا در پایتخت وجود ندارد.

سرهنگ علیرضا جهانگیری، رییس پلیس ترافیک شهری راهور ناجااجرای طرح‌هایی نظیر ال.ای.زد را کافی نمی‌داند و معتقد که باید پایتخت را نجات داد. او با اشاره به تقسیم بندی خودروها به چهار دسته آبی، سبز، زرد و قرمز می‌گوید:«احساس می‌کنم این طرح نیازمند مطالعه است و در حال حاضر نیز در مرحله اجرا قرار ندارد. نباید تصور کنیم که با اجرای این طرح تمام محدوده‌ها از بین می‌رود بلکه باز هم یک سری محدودیت برای خودروها وجود دارد و اتفاقا محدودیت نیز بیشتر است.»

رییس پلیس ترافیک شهری ناجا همچنین اظهار می‌کند:«با توجه به اینکه پلاک خودرو به نام افراد ثبت شده امکان اینکه میزان آلایندگی آن‌ها از طریق پلاک تشخیص داده شود سخت است و به همین دلیل نیازمند یک برنامه‌ریزی و نرم‌افزار در این خصوص خواهیم بود، و به همین دلیل است که در حال حاضر امکان شناسایی میزان آلایندگی خودروها از روی پلاک نیز وجود ندارد و باید از یک سری پارامترهای دیگر برای اینکار استفاده کرد که این اقدام نیازمند کار کارشناسی و برنامه نویسی برای دوربین‌هاست.»

به گفته او در این طرح برای موتور سیکلت‌ها نیز هیچ برنامه‌ریزی و اقدام مناسبی صورت نگرفته و تنها خودروها با محدودیت روبه رو خواهند شد در حالی که بسیاری از موتور سیکلت‌ها آلایندگی به مراتب بالاتر از یک خودرو دارند.

مهمترین اظهارات سرهنگ علیرضا جهانگیری، رییس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا بدین شرح است:

- اولین بار حدود 35 سال پیش بود که طرح ترافیک با هدف کاهش تراکم در هسته مرکزی پایتخت و کاهش آلودگی هوا در این نقاط به مرحله اجرا درآمد و پس از آن در محدوده‌های آن تغییراتی اعمال شد تا اینکه در سال 84 تصمیم بر این شد تا محدوده دیگری به نام زوج و فرد به این محدودیت‌ها اضافه شود که در نهایت گستره آن به شکل امروزی درآمد.

- راهکار درست این است که شهرداری با کمک دولت و دستگاه‌ قانون‌گذاری، اقدامی‌ کند تا مرکز شهر بیش از این شلوغ نشود. نباید مجوز ساخت و سازهای بلندمرتبه در این محدوده داده شود و ادارات، دستگاه‌ها، پاساژها و ساختمان‌هایی با قدرت جذب جمعیت شناور بیشتر به این محدوده اضافه شود. اما در حال حاضر این طور نیست و طرح ترافیک تنها برای خودروها لحاظ شده است که آن هم بیشتر به یک منبع درآمد بدل شده است، چراکه هر خودرویی می تواند با پرداخت مبلغی مجوز ورود به این محدوده را کسب کند، البته تمام این کارها بین 10 تا 15 سال زمان می برد و کار یک روز و یک ماه و یکسال نیست.

- همین بازار تهران که در محدوده طرح ترافیک قرار گرفته و شاید حالا حالاها امکان انتقال آن وجود نداشته باشد اما انبارهای کالا را که می‌توان از این محدوده خارج کرد. دستگاه‌های دولتی را نیز باید از محدوده مرکزی پایتخت به محدوده‌های اطراف پایتخت در شمال، جنوب، شرق و غرب انتقال داد تا شاید به واسطه این اقدامات دیگر شاهد سرریز شدن جمعیت از چهار جهت به مرکز پایتخت نباشیم. 

- آمارهایی وجود دارد که نشان می‌دهد حدود 90 درصد از افرادی که صبح‌ها به محدوده مرکزی پایتخت و طرح ترافیک و زوج و فرد می‌آیند، ساکن خارج این محدوده هستند. باید بگویم تعدادی از این افراد از وسایل نقلیه عمومی برای رسیدن به محل کار استفاده می‌کنند. تعدادی دیگر اما از خودروی شخصی‌شان استفاده کرده و متاسفانه گروهی نیز اقدامات عجیبی نظیر خرید تاکسی یا موتور برای تردد در محدوده طرح ترافیک انجام داده‌اند که این‌ها همه موجب افزایش تراکم و آلودگی هوا و همین طور آلودگی صوتی می شود، برخی هم دو خودور خریداری کرده که هم پلاک زوج داشته باشند و هم پلاک فرد، اینها تنها بخشی از معایب طرح ترافیک و زوج و فرد است.

درباره طرح ترافیک به طور کلی یک جمله را می‌توان به صراحت گفت و آن این است که طرح ترافیک یک طرح شکست خورده در برابر آلودگی هوا و آلودگی صوتی است.

- طرح ال.ای.زد را در شهرداری پیشنهاد داده‌اند و بر اساس آن خودروها بر اساس میزان آلایندگی که دارند به چهار دسته آبی، سبز، زرد و قرمز دسته‌بندی شده و با توجه به این چهار رنگ اجازه تردد در معابر را خواهند یافت. بر این اساس گروه آبی شامل تمام خودروهای سواری و وانت بار دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 یا بالاتر به علاوه کلیه خودروهای سواری برقی یا هیبریدی و  تمام وتورسیکلت‌های برقی می‌شود و گروه سبز نیز شامل تمام خودروهای سواری و وانت‌بار گازسوز یا بنزینی با استاندارد آلایندگی یورو 2 یا بالاتر خواهد بود. همچنین تمام موتورسیکلت‌های بنزینی انژکتوری با استاندارد آلایندگی یورو 3 یا بالاتر و تمام وسایل نقلیه سبک و سنگین دیزلی با استاندارد آلایندگی یورو 3 یا بالاتر نیز جزو گروه سبز به حساب می‌آیند.

- تمام خودروهای سواری و وانت‌بار بنزینی با سیستم سوخت رسانی کاربراتوری و استاندارد آلایندگی پایین‌تر از یورو 2 به علاوه تمامی موتورسیکلت‌های بنزینی کاربراتوری و وسایل نقلیه سبک و سنگین با استاندارد آلایندگی پایین‌تر از یورو 3 نیز جزو گروه زرد محسوب می‌شوند و گروه قرمز نیز شامل تمامی وسایل نقلیه فاقد گواهی معاینه فنی معتبر بر اساس قوانین موضوعه و وسایل نقلیه با عمر بیشتر از سن فرسودگی بر اساس مصوبه هیات وزیران خواهد بود.

- سوال جدی این است که چند درصد از خودروهایمان دارای استاندارد یورو 5 یا حتی استاندارد یورو 3 به بالا هستند. ضمن اینکه باز هم ما صورت مسئله را در این طرح مورد بی‌توجهی قرار داده و انگار بنا نداریم که از هسته مرکزی پایتخت تمرکززدایی کنیم. به عنوان مثال ما هر روز شاهد سرازیر شدن خودروهای کارمندان دستگاه‌های مختلف سه قوه از بزرگراه صیاد شیرازی و مدرس و چمران به سمت جنوب هستیم که این روند باید معکوس شود. در ثانی اغلب اتوبوس‌ها و تاکسی‌های ما جزو گروه قرمز یا زرد قرار دارند. آیا با اجرای این طرح در مدل اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نیز بناست تجدید نظری صورت بگیرد یا همچنان اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها می‌توانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند؟.

محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد مصوبه قانونی است و حذف شدنی نخواهد بود مگر اینکه زیرساخت‌ها و مقدمات تغییر قانون را فراهم کنیم اما محدوده زوج و فرد دائمی نیست و تنها در شرایط اضطرار به کار گرفته خواهد شد از این رو امکان تغییر آن وجود دارد.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    15 2
    منازلی که درمحدوده طرح ترافیک قراردارند محدودیتهای زیادی را باید متحمل شوند،از پذیرش میهمان وانجام کارهای روزمره که میبایست با خودرو شخصی انجام شود زیرا یا باید میلیونی هزینه آرم بدهند آنهم اگر بتوانند ازراههای رابطه ای ویا هزینه بالای آژانس بدهند وروزجمعه هم که میتوانند تردد کنند با ترافیک شدید که شامل مرکزخریدهای جمهوری وسه راه امین حضور و.لاستیک فروشیهای امیرکبیر و ....مواجه هستند وحتی برای خرید مایحتاج خودهم نمیتوانند تردد کنند.
  • بی نام EU ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    2 14
    الان حدود دوسال هست که خودرو های تولیدی یورو 4 هستند. تاکسی های جدید همه یورو 4 هستند. اتوبوس ها خیلیوقته که یورو ۳ هستند. این طرح باید زودتر اجرا بشه.
  • بینوا A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    3 1
    باز این طرح مثل همیشه به نفع پولدارها و خود اقایان هست چون خودروهای خارجی و مدل روز دارند... این اقایان از وقتی که پایشان به خارج باز شده و هر وقت که از کار خسته شده فرداش در جزایر قناری و هاوایی هستند و طرحهای انان راالبته انهایی که به نفع خودشان هست یا پول مفت دارهکورکورانه انجام میدن مثل پول گرفتن برای پارک خودروها یا ارزش افزوده و......ایا نمیدانند که مردم عادی مجبورند با اجباری که خودشان گذاشته انذ محصولات 2 کارخانه تولید داخلی که ماشین هایی با استانداردهای 30 یا 40 سال پیش و ساخته شده با قطعات چینی را به زور و با قیمت بالا سوار شوند؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    8 2
    این طرح هم واسه پولدارا طراحی شده
  • علی A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    2 2
    تکلیف مایی که پول نداریمو خودروی بی کیفیت ساخت داخل سوار میشیم چیه؟ حتما باید پولدار باشیم که بتونیم با ماشین توی مناطق خاص تردد کنیم؟