آیت الله محمد حسین زرندی در سن 82 سالگی در حالی بدرود حیات گفت که کارنامه او مملو از سوابق مبارزاتی و تبعیت از ولایت فقیه است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از مرصاد، آیت الله محمد حسین زرندی شامگاه دوشنبه ششم خرداد ماه سال 1393 در بیمارستان قلب امام علی (ع) به دیار باقی شتافت.

از ولادت تا پیروزی انقلاب

وی در زرندیه ساوه و در خانواده ای متدین و علاقه مند به روحانیت متولد شد و علاوه بر تحصیل در محضر علمایی چون آیت الله فکور، سلطاني و اشعری تلمذ و دروس خارج فقه و اصول را نزد حضرت آيت الله العظمي امام خميني (ره) به مدت هشت سال و حضرت آيت الله العظمي بروجردی به مدت سه سال و خارج مکاسب را نزد حضرت آيت الله العظمی اراکی و دروس فلسفه (منظومه) را نزد حضرت آيت الله حاج آقا رضا صدر و بخشی از اسفار و شفاء را نزد مرحوم علامه حضرت آيت الله العظمي محمد حسين طباطبايی گذراندند.

وی از علاقمندان و ارادتمندان امام خمينی (ره) بود و در آغاز نهضت حضرت امام با عشق و علاقه وافر همگام با آن حضرت، در نهضت اسلامي شرکت کرد. در سال 42 هجری شمسي پس از تبعيد امام خميني(ره) به ترکيه مدت کوتاهی در قم بازداشت شد و پس از آزادی از محبس، با تشويق و اصرار برخي از بزرگان و علماء محلي، به منظور تبيين و ترويج احکام نوراني اسلام و رسالت انقلابي، به شهر کرمانشاه عزيمت و در همانجا ازدواج کرد.

پس از ادامه مبارزه و روشن کردن ماهيت رژيم منحوس پهلوی در سال 1353 به مدت سيزده ماه توسط ساواک دستگير و به جرم طرفداری از امام خميني (ره) و ترویج راه ايشان در زندانهای رژيم ستمشاهي محبوس بود.

بعد از انقلاب و امامت جمعه کرمانشاه / اولین کسی که قرار بود به دست منافقین اعدام شود

پس از پيروزی انقلاب اسلامی ايران بنا به حکم حضرت امام خميني (ره) به همراه مرحوم آيت الله حاج آخوند، به عنوان سرپرست مدارس علميه کرمانشاه منصوب شد و با تلاشهای آيت الله زرندی، مدارس علميه کرمانشاه با جذب طلاب جوان و پرشور و علاقمند رونق يافت.

آيت الله زرندی در سال 1363 از سوی رهبر کبير انقلاب به عنوان نماينده ايشان در استان و امام جمعه کرمانشاه منصوب شد و از آن سال تا پایان سال 86 این وظيفه را بر عهده داشت.

او از بدو ورود به استان کرمانشاه تا پایان دهه شصت از جمله افرادی بود به شدت مورد هجمه منافقین قرار داشت به گونه ای که از طرف گروهک رجوی تهدید شده بود در صورت رسیدن منافقین به کرمانشاه اولین کسی که اعدام شود آیت الله زرندی است.

ماجرای گفتگوی تلفنی با هاشمی رفسنجانی در عملیات مرصاد

او در عملیات مرصاد حضوری فعال داشت و به همین دلیل مورد عناد و دشمنی منافقین بود. رزمندگان و شاهدان عینی در بحبوحه عملیات مرصاد یکی از شاخص ترین خاطرات از حضور آیت الله زرندی در عملیات مرصاد را گفتگوی تلفنی او با هاشمی رفسجانی عنوان می کنند که در آن هشدارها و نگرانی شدید خود را از پیشروی منافقین اعلام می کند.

مواضع در مقابل تبلیغات نزدیکان منتظری علیه انتخاب خبرگان رهبری

مواضع قاطع آیت الله در ماجرای منتظری و بعد از انتخاب آیت الله العظمی خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب نیز یکی دیگر از نقش آفرینی های وی در دوران انقلاب است. وی در شرایطی که برخی از صداهای تبلیغاتی دشمن از بیت آیت الله منتظری بیرون آمده و در صدد هجمه به رهبری آیت الله خامنه ای بر آمدند نیز نقش آفرین بوده است.

آیت الله زرندی در این بحبوحه با ایستادگی در برابر این هجمه ها اعلام می کند: "رهبر معظم انقلاب مجتهدی اسلام شناس، مدیر و حافظ دین است" (روزنامه قدس،01/09/1376 )

زهد آیت الله و حکایت یک بنز تشریفاتی

زهد آیت الله زرندی نیز در دوران تصدی امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه در استان کرمانشاه نیز یکی از ویژگی های بارز وی به شما می رود به گونه ای که حتی در خوردن و آشامیدن نیز بسیار محتاط بوده است.

یکی از مسئولین وقت استان کرمانشاه در زمان امامت جمعه آیت الله زرندی به خبرنگار مرصاد می گوید: یکی از خاطرات اوایل آمدن آقای زرندی به کرمانشاه واکنش وی به برخی شنیده ها در خصوص اتومبیل بنزی بود که ایشان استفاده می کرد.

وی که نخواست نامش در این گفتگو ذکر شود ادامه داد: در آن روزها به دلیل شهادت آیت الله اشرفی اصفهانی و تهدیدات بسیار زیاد منافقین علیه آیت الله زرندی مسئولین حفاطت از شخصیت ها تشخیص داده بودند که باید موارد امنیتی برای عدم تکرار حادثه بمب گذاری در مسجد جامع کرمانشاه، به شدت رعایت شود و یکی از موارد اتومبیل امام جمعه کرمانشاه بود.

وی افزود: یک روز دیدیم که آیت الله زرندی لباس های گرم زیادی پوشیده است و حتی دستکش هم به دست دارد. ایشان با تبسم به اتومبیل حامل خود اشاره کرد و گفت، این ماشین مصداق بارز از بیرون مردم را رنج دادن و از داخل خودمان را سوزاندن است، اتومبیلی که بخاریش از کار افتاده و قطعه آن هم پیدا نمی شود را باید تحمل کنیم...

پس از امامت جمعه و اشتغال به پرورش طلاب

دوران پس از مسئولیت آیت الله زرندی علاوه بر حضور در مجلس خبران رهبری نیز شاهد خدمات ایشان در حوزه علمیه ای که خود بنای آن را گذارده است بود.

آيت الله زرندی در سال 1363 در ملاقات با امام خمينی (ره)، اجازه ساخت مدرسه جديد علميه کرمانشاه را اخذ کرد با تأخير زياد و مشکلات فراوان از جمله مشکلات قانونی (عمدتاٌ ناشی از قوانين ميراث فرهنگی) در سال 1377 ساخت بنای مدرسه مذکور با زيربنای 14 هزار مترمربع در بلوار طاق بستان کرمانشاه دارای مسجد، حسينيه، کتابخانه عمومی بزرگ و سالن اجتماعات و 136 حجره و مدرسه است.

ایشان در بعد از انتخابات ریاست جمهوری 92 در چند محفل سیاسی بیشتر حضور نداشت و ظاهرا کهولت سن و بیماری یکی از دلایل این مسئله باشد.

توصیه های ماندگار آیت الله در ماه های پایانی حیات/ ارزشها محور باشد

اما یکی از دیدار هایی که آیت الله در آن توصیه های قابل توجهی به حاضرین داشت ملاقات با اعضای شورای حامیان دولت تدبیر امید بود. توصیه هایی که عمل به آنها می تواند به پیشبرد بهتر مسائل کمک کند.

شاهبیت توصیه های آیت الله زرندی را شاید بتوان در توجه ویژه به ارزشهای اسلام و انقلاب در مدیریت جدید و البته به کارگیری نیروهایی در راس مسئولیت ها دانست که خودشان به دنبال تصدی پست و مقامها نمی آیند بلکه باید برای اعطای مسئولیت به دیدار آنها بروید.

براي رضاي خدا کساني که مدير و مدبرند را بايستي از خانه بيرون کشيد و به عرصه بياوريد.يک عده اي خودشان مي آيند و يک عده بايد رفت دنبالشان. شما برويد دنبال اينها و البته براي خودتان هيچ حرکتي نکنيد.

موضوعی که در این روزها ضرورت عمل به آنها بیش از پیش احساس می شود.

ارتحال

آیت الله زرندی شامگاه دوشنبه ششم خرداد 1393 و مصادف با بیست و ششم ماه رجب به دیار باقی شتافت و روز پنجشنبه نیز در حوزه علمیه امام خمینی (ره) به خاک سپرده خواهد شد.

انتهای پیام/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =