هفته نامه صدا نوشت:

«برای اولین بار، بعدازظهر 28 اسفند با گرفتن وام از بانک مرکزی حقوق کارکنان نفت را پرداخت کردیم.»، «وزارت نفت سال گذشته روزی 125 میلیارد تومان بابت یارانه‌ها پرداخت کرده است.»، «واقعا فشار یارانه‌ها له‌کننده است.»، «وزارت نفت هم‌اکنون به همه عالم بدهکار است!» این جملات را هفته گذشته وزیر نفت گفت. حالا سوال واضح اینست: آیا احدی از تصمیم سازان کشور می‌تواند کم اعتنا از کنار این واقعیت‌ها عبور کند؟! صنعت نفت بسیار حساس است. هم بخش مهمی‌از اقتصاد ملی به آن وابسته است، هم امنیت ملی از عملکردش وام بزرگ می‌گیرد. اگر آژیر این جملات امروز خطر را به گوش تصمیم‌گیران کشور نرساند معلوم نیست کسی فردا بتواند بار هزینه‌هایش را تحمل کند. این عرصه، میدان شعار و حرف نیست. مگر قابل تصور است که ثروتمندترین وزارتخانه کشور چنین مضطر شده باشد؟! نخستین مطالبه وزیر نفت در اولین روز کاری‌اش، آماده‌سازی پول یارانه‌ها برای واریز به حساب هدفمندی یارانه بوده است.  ماهی 3 هزار و 750میلیارد تومان. این 3 هزار میلیارد تومان‌ها چه وقت... دست از سر اقتصاد ایران بر خواهند داشت؟ خواه یارانه باشد خواه...

نفت فروش نرفته، پول‌های بلوکه ‌شده، رانت‌جویی بعضی‌ها

«نیاز ما بیش از ٢٠ میلیارد دلار است اما آنچه در اختیار مان قرار می‌گیرد ١٢ میلیارد دلار است.»، «مقداری میعانات گازی روی آب داریم، به طور طبیعی ذخیره‌ای حدود ٢٠ میلیون بشکه داریم.»، «چهار تا پنج میلیارد دلار پول شرکت ملی نفت در هند بلوکه شده که پس از رفع تحریم‌ها آزادسازی می‌شود.»، «مهمترین مشکلی که روز اول وزارتم با آن مواجه بودم مشکل کمبود گاز بود. 160 میلیون متر مکعب کمبود گاز داشتیم.»، «بدهی شل به ایران حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است که یک روز پس از لغو کامل تحریم‌ها، این بدهی نفتی به ایران پرداخت می‌شود.»، «خصولتی‌ها می‌خواهند از برخی امتیازهای خود استفاده کنند و کار را پیش ببرند، اگر اقتصاد ما بزرگ شود، این فشارها نیز کم می‌شود و شاهد چنین رفتارهایی نخواهیم بود.» مشکلات وزارت نفت را به راحتی می‌توانید از تک‌جمله‌های وزیر نفت استخراج کنید. از تحریم گرفته تا رانت‌جویی. از بلوکه شدن پول نفت ایران تا نداشتن بازار برای فروش نفت و میعانات گازی مانده روی آب. حالا به این موارد اضافه کنید بودجه سرمایه‌گذاری صنعت نفت را که قرار است تنها نیمی‌از آن در اختیار وزارت نفت قرار گیرد. تنها 12 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری.

عربستان، شیطنت تا تعامل

«آنها که می‌خواستند به ما ضربه بزنند هر طوری که توانستند کوتاهی نکردند و اوضاع کنونی بازار، برآیند آن شده است. آنها تا حد امکان قیمت نفت را پایین آوردند.»، «در اوپک اگر یک مخالف هم وجود داشته باشد، نمی‌توان تصمیم گرفت چون اوپک نیاز به اجماع دارد، نه‌تنها اجماع، بلکه وزن تولید را در اوپک نمی‌توان نادیده گرفت.»، «اوپک جای تعامل است و ما نیز با کسی جنگ و دعوا نداریم و اهل تعامل و رفتار منطقی هستیم. این رفتار را در آینده هم ادامه می‌دهیم.»، «اما اصل کلی این است که در اوپک قدرت تابع میزان تولید و ظرفیت مازاد تولید است.» از این سخنان زنگنه یک نتیجه بیشتر نمی‌توان گرفت؛ تعامل برای کسب منافع. اینکه عربستان باید پاسخگوی رفتارهای نابخردانه، جنگ‌افروزانه و کدر خود باشد یک سوی ماجراست. اینکه نباید بر این اختلاف هیزم ریخت سوی دیگر داستان است. مگر می‌توان از آن سوی خلیج فارس عربستان را برداشت و همسایه دیگری جایگزینش کرد؟! عقلانی است که با همسایه همیشه در تنش باشید و روز به روز بر آن بیفزایید؟! آیا می‌توان جلسه اوپک را بدون عربستان تشکیل داد؟ می‌توان با زور بشکه‌های نفتش را از بازار بیرون کشید؟! همانطور که نمی‌توان شیطنت سعودی‌ها را در رابطه با ایران نادیده گرفت نمی‌توان فراموش کرد که شرایط خطیر امروز ایران، نیازمند آرامش و تمرکز بر هدف بزرگ حل مساله هسته‌ای و لغو تحریم‌هاست. ایران کشور قدرتمند منطقه است. بعد از توافق و لغو تحریم‌ها هم قدرتمندتر خواهد شد. پس اقتضای قدرتش آنست که راه تعامل پیش گیرد تا منافعش را به‌دست آورد و با اقتدارش از عزتش دفاع کند.

  میراث دولت احمدی‌نژاد در اوپک، دست بسته ایران در وین

«طبق پیش‌بینی، ما می‌توانیم در طول چندماه به تولید پیش از تحریم برسیم. ضمن این که پارسال آزمایش تولید میدان‌ها را انجام داده‌ایم.»، «کسانی که می‌گویند بازگشت ایران به سطح پیشین چند سال طول می‌کشد، باید منتظر بمانند و عملکرد ما را ببینند.»، «اوپک آنقدر بالغ است که با وجود بازگشت ایران به سهم پیشین، خودش را طوری تنظیم کند که به بازار لطمه‌ای نخورد.»، «محافظه‌کارترین اعضای اوپک هم معتقد نیستند که تولید اوپک باید از رقم روزانه ٣٠ میلیون بشکه فراتر رود و ما معتقدیم این مقدار دست‌کم باید پنج درصد کاهش یابد.» این گفته‌های وزیر نفت نشان می‌دهد که جلسه 167 اوپک، نشستی دشوار خواهد بود. او معتقد است ده کشور موافق کاهش تولید یک میلیون و پانصد هزار بشکه‌ای سقف تولید اوپک هستند. وقتی هم «صدا» از وزیر نفت می‌پرسد که آیا ایران احیای نظام سهمیه‌بندی اوپک را در اجلاس آتی اوپک مطرح خواهد کرد؟ پاسخ می‌شنود: «نظر حقوقی نمی‌توان گفت که سهمیه‌بندی از میان رفته زیرا برای آن قطعنامه‌ای وجود دارد و درباره تولید تا سقف ٣٠ میلیون بشکه بیانیه مطبوعاتی صادر شده که فاقد ارزش حقوقی است.» در اواخر دولت احمدی‌نژاد بود که ایران با برداشتن سهمیه‌بندی‌ها در اوپک و تعیین سقف 30 میلیون بشکه‌ای موافقت کرد. موافقتی که حالا به مانعی برای کسب سهم ایران در اوپک تبدیل شده است. ایران حالا باید به عربستان بگوید تا بر اساس کدام خط‌کش از تولید نفتش کم کند؟!

داستانی شیرین از زبان زنگنه

«داستان شیرین بابک زنجانی»، « (دو) هفته گذشته آخرین دستورها برای انتقال اموال بابک زنجانی کارشناسی به قیمت روز داده شد.»، «آقای زنجانی بیش از ٢ هزار و ٧٠٠ میلیون دلار پول نفت را پس نداده است و قصد هم ندارد که آن را به صنعت نفت بازگرداند.»، «این اموال قرار است به قیمت روز محاسبه و براساس قیمت روز بدهی  وی به وزارت نفت پرداخت شود.»، «اموال او به بیش از ٥٠٠ میلیون دلار هم نمی‌رسد.» شاه‌بیت سخنان وزیر نفت درباره زنجانی این بود که او قصد نداشته پول نفت را بازگرداند. از همین رو بود که با طنز تلخی گفت: «داستان شیرین زنجانی.»

  وزارت خارجه دوم، وزارتخانه مضطر

«نیروگاه‌ها در سال ٩٣، ٣٠ میلیون مترمکعب گازوییل دریافت کرده‌اند، اما امسال دیگر به صنایع گازوییل نمی‌دهیم.»، «امسال 125 میلیون متر مکعب خروجی گاز جدید داشتیم.»، «چین به هر شکلی دوست و شریک راهبردی ماست زیرا این کشور بیشترین میزان خرید نفت را در سال‌های گذشته از ما داشته و میزان خرید نفت این کشور رو به افزایش است.»، «به طرف ترک پیشنهاد شد تا سقف واردات گاز را از ایران به بیش از دوبرابر افزایش دهد که امکان ارائه تخفیف در قیمت توسط ایران فراهم شود ولی ترکیه به طور رسمی‌با این پیشنهاد مخالفت کرد.»، «تا سپتامبر امسال ساختار قراردادهای تازه نفتی ایران به طور رسمی‌در اختیار شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نفت و گاز جهان قرار می‌گیرد.» وزارت نفت، وزارت خارجه دوم ایران است.  پس اگر ظریف درباره تمایل ایران برای صادرات گاز به اروپا می‌گوید زنگنه در پاسخ به پرسش «صدا» چنین موضع می‌گیرد: «اروپا همیشه جزو بازارهای صادراتی گاز ایران بوده، اما بحث جدی در این زمینه صورت نگرفته است. در زمینه صادرات گاز به اروپا باید پس از تحریمها تصمیم‌گیری شود، اولویت ما در صادرات گاز کشورهای منطقه هستند.» وزارت خارجه دوم؛ وزارتخانه مضطر. 

 3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارمند دولت IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    2 4
    چرا آقای وزیر فقط صحبت از یارانه ها میکند؟ چرا به هزینه هاتوجه نمیکنند.فرق بین من و کارمند نفت از نظر درآمدی از زمین تا آسمان است. درصورتیکه نعمتهای خدادادی متعلق به تمام ملت است.حالا مشکل فقط یارانه هاست؟