برنامه‌های ارکستر سمفونیک تهران در 6 ماه آینده/ نوازندگان و رهبران خارجی به تهران می‌آیند

تسنیم نوشت:

علی رهبری گفت: متاسفانه در گذشته هم این تصور اشتباه وجود داشت که نوازندگان ارکستر حتما باید از نوازندگان داخلی باشند اما پیش از هر چیز باید به کیفیت نوازنده توجه کرد.

شب گذشته 25 اسفند 1393 ارکستر سمفونیک تهران پس از دو سال تعطیلی کار خود را با اجرای سمفونی 9 بتهوون از سر گرفت. امروز 26 اسفند علی رهبری مدیر هنری ارکستر تصمیم گرفت تا در نشستی خبری برنامه‌های ارکستر سمفونیک تهران را در 6 ماه آینده اعلام کند.

علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در ابتدای این نشست گفت: کنسرت دیشب کنسرتی آزمایشی و به نوعی سرهم‌بندی بود. اما باز هم خوشبختانه نتیجه کار رضایت‌بخش بود. برخی از نوازندگانی ارکستر سمفونیک تا به حال قطعاتی از بتهوون را اجرا نکرده بودند. مهمترین هدفم از این اجرا آشنایی بیشتر با نوازندگان بود.

وی ادامه داد: این اجرا ثابت کرد که اگر در مدت پنج روز می‌توان سمفونی 9 بتهون را اجرا کرد قطعاً در عرض 5 ماه می‌توان به دستاوردهای زیادی رسید.

رهبری با اشاره به نارضایتی‌اش از تعطیلی بلند مدت در نوروز امسال اظهار کرد:‌تعطیلی زیاد برای ارکستر اصلاً خوب نیست. من با تعطیلی پانزده روزه ارکستر در نوروز موافق نبودم اما دوستان صلاح دانستند که ارکستر سمفونیک از 15 فروردین تمریناتش را از سر بگیرد.

علی رهبری با اشاره به تعطیلی تمام فعالیت‌هایش در 6 ماه نخست سال آینده، در اروپا، گفت:‌ من برنامه‌های شش ماه آینده‌ام در اروپا را لغو می‌کنم و تمام تمرکزم را بر روی ارکستر خواهم گذاشت و خودم رهبری ارکستر را برعهده دارم. اما بعد از آن دیگر به این شکل نخواهد بود چرا که به اعتقاد من ارکستر نباید متعلق به یک فرد خاص باشد. نباید به گونه‌ای عمل کنیم که بگویند ارکستر علی رهبری شده است.

وی ادامه داد: ما سعی می‌کنیم از وجود هنرمندان مختلف برای رهبری ارکستر بهره ببریم تا ارکستر تجربه‌های بیشتری به دست بیاورد.

علی رهبری با اشاره به احتمال حضور نوازندگان خارجی در ترکیب ارکستر گفت:متاسفانه در گذشته هم این تصور اشتباه وجود داشت که نوازندگان ارکستر حتما باید از نوازندگان داخلی باشند اما پیش از هر چیز باید به کیفیت نوازنده توجه کرد. درباره رهبر ارکستر نیز این تفکر صادق است. متاسفانه برخی‌ها گمان می‌کنند که اگر رهبر ارکستر از خارج به ایران بیاید به ارکستر لطمه می‌زند. در حالی‌که درهای ارکستر سمفونیک باید به روی همه باز باشد. ما باید جستجو کنیم و رهبران خوب دنیا را پیدا و از آن‌ها دعوت به همکاری کنیم.

وی اظهار کرد:‌ در نظر داریم که چند سولیست برای اجرای کنسرتو چایکفسکی به ایران دعوت کنیم و همچنین قصد جذب یک نوازنده پیانوی خارجی هم داریم.

رهبری تاکید کرد: ارکستر ضعیف رهبر قوی می‌خواهد اما ارکستر قوی برایش تفاوتی نداد که رهبرش قوی یا ضعیف باشد؛ چرا که نوازندگان چنین ارکستر‌هایی با بهترین کیفیت می‌نوازند.

وی با اشاره به قرارداد نوازندگان با ارکستر سمفونیک تهران گفت: قرارداد نوازندگان شش ماهه است و من در طی این شش ماه این شانس را دارم که از بچه‌ها شناخت بیشتری پیدا کنم و ادامه همکاری این نوازندگان و تمدید قرارداد آن‌ها به مدت یک سال برعهده من گذاشته شده است. من اطمینان دارم که به زودی نوازندگانی خواهیم داشت که به ما جرأت این را می‌دهند که ارکستر سمفونیک تهران را از ایران خارج کنیم و اجراهای بین‌المللی با کیفیتی را داشته باشیم.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران تصریح کرد: ما روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته برنامه اجرا می‌کنیم و در اینجا این نکته را عنوان می‌کنم که اگر حمایت‌های معاونت هنری نبود ما نمی‌توانستیم این اقدامات را انجام دهیم. دیشب مشخص شد که بسیاری از افراد مهم کشورمان به اجرای ارکستر سمفونیک علاقه نشان دادند و من اطمینان دارم که وعده‌هایی که در خصوص ارکستر سمفونیک داده شده تنها حرف نیست و عملی می‌شود. این نکته را هم عنوان کنم که حقوق نوازندگان برای اجرای این پروژه همین امروز پرداخت خواهد شد.

علی رهبری درباره باندبازی و جریان‌های مافیایی در میان نوازندگان ارکستر گفت: تقریبا در همه ارکسترهای جهان باندبازی هست. من اپرای برن را به خاطر باندبازی میان نوازندگان اولش رها کردم. به طور حتم این مسائل در میان ارکستر سمفونیک تهران هم وجود دارد اما در عین حال کسانی در این ارکستر دور هم جمع شده‌اند که همدیگر را دوست ندارند اما وقتی من تماس گرفتم و از آنان دعوت کردم، دعوتم را برای اجرا در ارکستر سمفونیک پذیرفتند.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران با اعلام تغییر در میان نوازندگان سازهای بادی گفت: چهره ساز‌های بادی در اجراهای بعدی ارکستر سمفونیک تغییر خواهد کرد و تعدادی تازه نفس به جمع ما اضافه خواهند شد. انتخاب نوازندگان قطعاً بر اساس سن و سال و یا کسوت نخواهد بود و اولویت اصلی ما تنها و تنها قابلیت و کیفیت نوازنده است.

این رهبر ارکستر درباره اجرای ارکستر در سالن‌های مختلف تهران و اجرا در شهرستان‌ها گفت: مسلماً اجرای ارکستر سمفونیک تهران محدود به تهران نخواهد بود. این تمرکزی که در گذشته بوده و این تفکر که ارکس‌تر حتماً باید در تهران اجرا بکنند اشتباه است. ما سعی خواهیم کرد تا جایی که امکان دارد کنسرت‌هایی را در شهرستان‌های ایران داشته باشیم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =