خطاهای شهرداری، بیش از خدماتش است/ تراکم‌فروشی، شهر را جهنم می‌کند

منوچهر ملکیانی فر *

وقتی صحبت از توسعه، آن هم از نوع پایدار می شود، اول چیزی که مطرح می شود، بحث مدیریت شهری و توجه به زیستگاه است که در آن زندگی می کنید. ما محیط زیستمان را به دست خودمان نابود کرده‌ایم. از هوا و ترافیک و ...گرفته تا بقیه موارد. حفظ محیط زیست از واجبات برای هر حکومت و ملتی است. این حق ملت است و مردم باید خواستار آن باشند.

زمانی که فرزند ما هوای آلوده استنشاق کند، نتیجه آن رشد خوب نداشتن و موارد دیگر است. 
بی توجهی شهرداران در دوران اخیر به طرح جامع شهر تهران منجر به نابوی محیط زیست شد، از هوای ناسالم گرفته تا ترافیک سرسام آور. در عین حال گرچه ایران به لحاظ قوانین یکی از مترقی ترین کشورهای جهان است اما در عمل چیزی از عمل به این قوانین به چشم نمی خورد.

برای نمونه در شورایعالی معماری و شهرسازی که وزیر مسکن رئیس این شورا است، 8 تا 10 وزیر در آن حضور دارند. این افراد توسعه شهر را با توجه به امکانات، آب، مولفه‌های زیست محیطی ونظایر آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. برای مثال، با توجه به نیاز شهر به آب، سد کرج، سد لار و یکی دو سد دیگر را برای تأمین آب جمعیت 4 تا 7 میلیون درست کردند. نه برای 14 میلیون نفر.

از طرفی تهران را به مناطق مختلف تقسیم کردند. این مناطق هر کدام وسعتی دارند و جمعیتی مشخص را در آنجا جای می گیرند. برای مثال منطقه یک، جمعیت و مساحتش مشخص است که این مساحت شامل فضای آموزشی، بهداشتی، پارک و فضای سبز و معابر می‌شود.

پس از کم کردن این فضاها از فضای اصلی، مساحت باقی مانده را بر تعداد افراد تقسیم می کنند و می گویند هر فرد به این مقدار فضا نیاز دارد و به طور خلاصه به این می رسند که در این منطقه ساختمان‌ها باید حداکثر 5 طبقه باشند. تمام این مسائل بر اساس یک طرح جامع است. اما شهردار در این بین می گوید، هرچقدر پول دهید، به شما تراکم فروخته می شود. این یعنی، فروش کار مهندسی در کشور. این یعنی فروش مصوبات شورایعالی معماری و شهرسازی. این یعنی فروش آسایش، امنیت و آرامش تمام کسانی که در آن منطقه زندگی می کنند.

در یکی از مواد قانون شورای عالی معماری و شهرسازی آمده است، اگر شهرداری مرتکب چنین اعمالی شد، وزیر مسکن شهرسازی موظف است آن را به دادستانی معرفی کند و اگر نکرد خودش شریک جرم است.

این تخلفات در حالی به چشم می خورد که ما امروز در تهران شاهد پی کنی های 30 ،40 ،50 و 70 متری بدون جواز شهرداری هستیم. یعنی عمدتا نیروهای نزدیک به نقاط تصمیم گیری و تصمیم سازی به هر شکلی که دلشان می خواهد، شهرداری را متقاعد می کنند که باید بنایشان ساخته شود.

سئوالی که اینجا پیش می آید این است که آیا آب این شهر در بهترین حالت تکافو این همه ساخت و ساز را می‌کند؟ آیا خدمات شهری و امکانات رفاهی برای آن کافی است. با این تراکم فروشی، محیط آرام را تبدیل به جهنمی می کنند که در حاشیه آن چند عدد گل و گیاه هم به چشم می خورد.

وضعیت کنونی ایران اینگونه است. البته نمی توان منکر خدمات شهرداری شد. برای ارزیابی شهرداری یا هر سازمان دیگری، از دیدگاه من، باید خدمات را در یک کفه ترازو و خطاها را نیز در یک کفه دیگر گذاشت. به عنوان کسی که عمر خود را در سازندگی کشور گذاشته است، میزان خطاهای شهرداری‌ها را به مراتب بیشتر از خدماتشان می دانم. خدمات از سوی خطاها خنثی شده است.

وقتی به ریشه‌یابی این شیوه مدیریت در شهر نگاه می‌کنیم به نکته‌ای برمی‌خوریم؛ متأسفانه در فرهنگ استبداد زده طول تاریخمان، ما اقتدار را ورای قانون حرکت کردن، تفسیر می کنیم. اقتدار در طول تاریخ ما از آن انسان هایی بوده است که خود را قانون تعریف‌ کرده‌اند. در حالی که اقتدار واقعی از آن کسی است که در محدوده قانون، بالاترین راندمان را داشته باشد.
می‌گویند«رضاشاه» مقتدر بود، چون رضا شاه خودش را قانون می‌دانست. امروزه نیز می گویند فلان شهردار مقتدر است، یعنی ورای قانون حرکت می‌کند.

وقتی به وضعیت مدیریت شهری در این سال‌ها می‌نگریم می‌بینیم که برخی شهرداران، بزرگترین ضربه‌ها را به این شهر وارد کردند. بدعت تخلف در شهرداری را گذاشتند. چه به لحاظ هرج و مرج‌های اقتصادی، و چه به لحاظ تخلفات یک شهرداری. از نظر من این شهرداران باید از سوی جامعه فنی مهندسی کشور، محاکمه می‌شدند و نه یک قاضی، زیرا قاضی به موضوع و اصل قضیه اشراف ندارد.

البته من خود شهرداران را کمتر از جامعه فنی مهندسی اطرافش مقصر می‌دانم. جامعه مهندسی باید شهرداران را توجیه می کردند که فقط جلوی پایشان را نگاه نکنند و بدانند زمینه نابودی یک شهر را آماده می کنند. امروز زندگی کردن در تهران با هیچ یک از استانداردهای جهانی همخوانی ندارد.

متاسفانه امروز ایران مسیر شوروی سابق را پیش گرفته است. امروز ایران میدان موشک تاختن‌ها است. این مسیر من را نگران می کند. خیلی از افراد دولتی از این حرکت‌ها استقبال می کنند، در حالی که پاهایشان را روی اجساد بخش خصوصی می گذارند.

عضو هیات مدیره و رئیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    5 0
    احسسسسسنت
  • بی نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    4 0
    شدیدا تایید میشه
  • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    5 0
    شهردار تهران خوب نیست
  • نبما IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    3 0
    توسعه نامتوازن شهر تهران نتیجه سوء مدیریت است، که از آن به اسم پیشرفت نام برده میشود ولی هرچه این نوع توسعه بیشتر میشود زندگی برای ساکنین، سخت تر میشود، نکته دیگر آنکه افزایش جمعیت تهران ناشی از مهاجرت از سایر شهر هاست که ظاهرا برنامه ای برای رفع آن وجود ندارد،
  • بی نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    1 1
    ساختمانهای باقدمت بالا ی35 سال باوجود هدردادن انرژی واتلاف آب وفرسودگی وخطرات بایدنوسازی شوندودراولویت تخریب حال باسختگیریهای بیمورد حتی برای ساختمانهای سه برباسه گذردوازده متری هیچ جذابیتی برای مشارکت وجودندارد واین باعث مشلاتی برای ساکنین وشهرداریهاخواهدشدپس قبل ازاینکه براثرکوچکترین بلایا ی طبیعی به این مهم توجه شودقبلا پیش بینی وقوانین رادرجهت نوسازی ورفع موانع ساخت بکارببرید
  • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    5 0
    بالاخره یکی حرف دل ما را زد.شهرداری دارد برای بدست اوردن پول یشتر جان و مال و اعصاب و وقت و زندگی و اسایش مردم را به فنا میدهد. تا وقتی که کار به جای باریک نکشد و به مرحله ای برسیم که نتایج فجیع و غیر قابل بازگشتی ایجاد شود کسی هم به فکر نیست. باید برای اینکه به مرحله ای نرسیم که کاسه چکنم دستمان بگیریم افراد متخصص زمام کارهای شهرداری را به دست بگیرند.....اب و هوا و ترافیک و دود و.......هیچی اگر با این وضعیت یک زلزله 5 تا 6 ریشتری در تهران بیاید چه وضعیت اسفباری پیش میاید..انوقت چه کسی جوابگو میشود؟
  • بنده خدا A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    5 0
    تراکم فروشی یعنی خیانت به تمام شهرنشینان ایران وخیانتکاران باید مجازات شوند.از کرباسچی خاین تاامروز
  • عطا IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    5 0
    وقتی میخواهند روستاها را خالی کنند در شهر های بزرگ تراکم میفروشند این هم یک نوع خیانت به اقتصاد و به نفع تجار و دلال و کاسب است
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    7 0
    دیشب قالیباف در سیما از کارهایبقول دکترکاشانی فرزندآیت اله کاشانی ،چنگیزمغول هم چنین بلایی نازل نکردخود دفاع میکرد،هزینه نجومی پل وتونل صدر معادل یکصد کیلومتر مترو درتهران بود بعلاوه پول آن به قیمت نابودی تمام باغهای شمیران وبرج سازی وایجاد تراکم بیشتر وخفگی بیشترو....برای مردم شد بدون اینکه کوچکترین تاثیری درترافیک ساعات پر رفت وآمد داشته باشد.این نقشه تفضیلی که میگوید،همان طرح فزمایشی شهردای برای اضافه کردن ارتفاع بیشتر برای تهران بود،واقعا فاجعه قالیباف مشابه احمدی نژاد ،پس از رفتنش مشخص خواهد شد،متاسفانه
  • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    7 0
    آفرین بر شما