رونمایی از آلبوم علیرضا قربانی و پورناظری‌ها پس از ۶ سال

ایسنا نوشت:

آلبوم موسیقی «قطره‌های باران» اثر گروه «شمس» و با صدای علیرضا قربانی پس از 6 سال رونمایی و منتشر شد.

سهراب پورناظری درباره‌ی این آلبوم توضیح داد: آلبوم موسیقی «قطره‌های باران» سال 87 تولید شد، اما بنا به دلایلی انتشارش تا امروز میسر نبود. این اثر پس از آشنایی خانواده‌ی پورناظری با علیرضا قربانی پی‌ریزی شد که آلبوم «بر سماع تنبور» مدت‌ها پیش منتشر شد و حالا «قطره‌های باران» به بازار می‌آید.

این نوازنده و آهنگساز اظهار کرد: در این آلبوم آثاری در چند ژانر مختلف موسیقایی شنیده می‌شود و سازهای کلاسیک غربی نیز در تعدادی از قطعات همراهی‌کننده هستند. ساز و آواز در این آلبوم شنیده می‌شود و اثر شامل دکلمه نیز هست. فکر می‌کنم «قطره‌های باران» آلبوم قابل تأمل و پر و پیمانی باشد.

وی با بیان اینکه چند تصنیف نیز در این آلبوم گنجانده شده توضیح داد: لازم است به لحاظ نوازندگی از بچه‌های گروه شمس تقدیر کنیم، البته علاوه‌بر نوازندگان ایرانی، نوازندگان آمریکایی نیز در این اثر حضور داشتند و علیرضا قربانی هم یکی از پرقدرت‌ترین اجراهایش را در این آلبوم دارد.

سهراب پورناظری یادآور شد: تهمورس پورناظری در مراسم رونمایی از آلبوم «نه فرشته‌ام، نه شیطان» گفت که این اثر با دل ساخته شده و فکر می‌کنم با مردم ارتباط خوبی می‌گیرد. من هم درباره‌ی این اثر چنین آرزویی می‌کنم.

این نوازنده‌ی تنبور همچنین بیان کرد: آلبوم «قطره‌های باران» شامل آثاری از شاعران معاصر همچون پرتو کرمانشاهی و محمدعلی بهمنی است.

او بخش دیگری از سخنانش را به روند تولید این آلبوم اختصاص داد و گفت: این کار قرار بود در ابتدا با همراهی مرکز موسیقی صداوسیما تهیه شود، اما من بعدها خواستم که کار به بنده واگذار شود که دست نشر «سروش» افتاد. من درخواست کردم این کار منتشر نشود، زیرا تنظیم‌ها متعلق به چند سال پیش بود و باید کار مجددی روی قطعات انجام می‌شد. ما حدود روزی 22 ساعت به بازسازی قطعات آلبوم پرداختیم.

وی افزود: در آن زمان تهمورس ایران نبود و علیرضا قربانی تلاش زیادی کرد تا این اثر به بار بنشیند. امیدوارم «قطره‌های باران» بر دل مردم بنشیند.

در مراسم رونمایی که صبح 10 بهمن‌ماه در فرهنگستان هنر برگزار شده بود، محمدعلی بهمنی (غزل‌سرای معاصر) پشت تریبون قرار گرفت و دقایقی درباره‌ی آثار پرتو کرمانشاهی صحبت کرد.

بهمنی که از آثار خودش نیز در این آلبوم بهره گرفته شده است، گفت: من فکر می‌کنم انتخاب آثاری از پرتو کرمانشاهی و تقدیم این آلبوم به او انتخاب شایسته‌ای بوده است.

در ادامه‌ی این مراسم، مدیرعامل خانه‌ی موسیقی در سخنانی اظهار کرد: این آلبوم یادآور خاطرات خوبی برای من است. سنت‌گرایی،‌ نگاه به گذشته و اصالت‌هایی که در آثار کیخسرو پورناظری است با خلاقیت و نوآوری سهراب و تهمورس همراه شده است و فصلی را رقم می‌زند که بارها و بارها شنیدنی است؛ بویژه اینکه این بار با صدای علیرضا قربانی پیوند خورده است.

حمیدرضا نوربخش معتقد است: این گونه آثار هر چقدر هم که تولید و منتشر شوند، باز هم کم است؛ زیرا همه شاهد هستیم که موسیقی دیگری جامعه را پر کرده و البته ما آن را منع نمی‌کنیم، اما گاهی شاهد آثاری هستیم که نمی‌شود در تعریف آن‌ها واژه‌ی موسیقی را بکار برد.

او ادامه داد: هنرمندان باید با یک عزم جدی سعی کنند، موسیقی اصیل را حفظ کنند. این موسیقی تاریخ و هویت ماست. فرزندان ما باید با این موسیقی بزرگ شوند و بر مبنای آن پیش روند.

علیرضا قربانی که خوانندگی این آلبوم را بر عهده گرفته با بیان اینکه خیلی منصفانه نیست درباره‌ی آلبوم خودش اظهار نظر کند، در سخنانی گفت: نکته‌ای که درباره این آلبوم مهم است و باید به آن اشاره کرد این است که بخش اعظم کار در زمینه آنسامبل و ارکستراسیون طعم موسیقی ایرانی دارد و فکر می‌کنم، وظیفه‌ی تک‌تک اهالی موسیقی است که ترویج‌کننده‌ی این بخش باشند.

خواننده‌ی کلاسیک ایرانی اضافه کرد: به زعم بنده در این سال‌ها موسیقی برگرفته از ردیف دستگاهی ایرانی سال‌هاست که با آن کیفیت عرضه نمی‌شود. البته این را با کمال احترام و دست‌بوسی بر استادان موسیقی و جوانان عرض می‌کنم. این موسیقی رو به تقلیل و افول گذاشته است. امیدوارم موسیقی اصیل دغدغه‌ی جوانان شود.

وی افزود: این کار قرار بود در اختیار تلویزیون باشد، اما سهراب این کار را گرفت و با تلاش شبانه‌روزی بر روی آن کار کرد. او آلبوم «قطره‌های باران» را نجات داد و این کار را درخشان کرد.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش گفت: من شخصا به ملودی‌های کیخسرو پورناظری علاقه دارم. ملودی‌های او بکر است و در بسیاری از موارد گردش ملودی و تنوع در یک تصنیف در کارهای او بی‌نظیر است. فکر می‌کنم، تهمورس نیز در بخش ملودی از پدرش ارث برده است. البته او برداشت خودش را نسبت به این مقوله دارد.

در ادامه‌ی این مراسم، کیخسرو پورناظری که آهنگسازی قطعات «قطره‌های باران» را بر عهده داشته است، گفت: جناب آقای بهمنی یکی از برومندترین غزل‌سرایان بعد از نیما هستند و من خوشحالم که روی یکی از غزل‌های ایشان آهنگ ساختم و قربانی هم او را به زیبایی خوانده است.

سرپرست گروه «شمس» درباره‌ی استفاده از اشعار پرتو کرمانشاهی در این آلبوم گفت: بیش از 50 سال است که من و پرتو دوستی دیرینه و نزدیکی با هم داریم. او یکی از افتخارات شهر ماست و انشاالله عمرش دراز باشد. پرتو در شعر از مضامین جالب و ردیف‌های خاصی استفاده می‌کند.

وی افزود: خانواده‌ی پورناظری در آثار خود سه اندیشه را به کار می‌بندند. ما کرمانشاهی هستیم و موسیقی تنبور، موسیقی سنتی و موسیقی کردی این سه اندیشه است که ما با آن بزرگ شدیم و بچه‌های من هم این اندیشه را دارند و فکر می‌کنم این اندیشه‌ها در آثار ما بی‌تأثیر نبوده است.

تهمورس پورناظری نیز در بخش پایانی این نشست گفت: خیلی خوشحالم که این آلبوم به پرتو کرمانشاهی تقدیم شده است. من همیشه دنبال شعرهایی هستم که شنیده‌ نشده و کسی آن‌ها را نخوانده باشد و البته سعی می‌کنم در کارهایم یک شعر از پرتو را بگنجانم. امیدوارم این آلبوم بر دلتان بنشیند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم قطعاتی نیز از این آلبوم برای حاضران پخش شد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزانه A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    عالی عالی عالی تنها چیزی که میتونم در مورد این اثر بگم واقعا بی نظیر بود بخصوص قطعه رامشگر...