۰ نفر
۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
تولد کوه نور از برخورد دو سیاهچاله

ایرنا نوشت:

دانشمندان معتقدند دو سیاه چاله در مرکز دو کهکشان ها بهم برخورد می کنند و نتایج باور نکردنی به بار می آورند.

به گزارش یونایتدپرس، سیاه چاله ها برخی اوقات گازها را جمع می کنند و سرعت ذرات را به اندازه ای می رسانند که پدیده ای به نام «کوازار» (quasar) ایجاد می شود.

کوازار یک توده روشن از نور است که از اشعه ناشی از ذرات در حال سرعت گرفتن ایجاد می شود.

دانشمندان به تازگی یک کوازار مشاهده کرده اند و معتقدند که از این کوازار از برخورد دو سیاه چاله درست شده است.

«متی گراهام» نویسنده اول این مطالعه و دانشمند ارشد محاسباتی در «موسسه فناوری کالیفرنیا» با اشاره به این که مراحل پایانی ادغام این سامانه های بسیار بزرگ هنوز به خوبی مشخص نشده است، گفت: کشف یک سامانه که به نظر می رسد در مراحل آخر تکامل خود قرار دارد وسیله ای برای بررسی اتفاقاتی است که روی می دهد.

دانشمندان معتقدند که این برخورد می تواند موجب آزاد کردن انرژی شود که قدرت 100 میلیون انفجار ابرنواختر را خواهد داشت.

آزاد سازی چنین انرژی قدرتمندی می تواند بافت فضا-زمان (space-time) را خم کند.

وی در خصوص برآوردها برای پیش بینی زمان بروز تصادم کامل میان این سیاه چلاه ها گفت: این تصادم دست کم برای یک میلیون سال دیگر اتفاق نخواهد افتاد.

این تحقیق در مجله Nature منتشر شده است.