مهر نوشت:

گروهی از دانشمندان ایده جالب توجهی برای سفر ارزان قیمت به مریخ ارایه کرده اند.

درحال حاضر فضاپیماهایی که راهی مریخ می شوند بر اساس یک روش مشخص از سوی زمین به فضا پرتاب می شوند. بر این اساس فضاپیما با سرعت قابل توجهی به سوی مریخ پرتاب می شود و در ادامه با نزدیک شدن به مقصد مانور ترمز آغاز می شود. بدین ترتیب سرعت سیستم فضایی کم شده و به راحتی در مدار مورد نظر قرار می گیرد.

این روش که تحت عنوان Hohmann Transfer شناخته می شود آزمون خود را بارها با موفقیت پس داده اما مشکل اینجاست که با هزینه ای قابل توجه صورت می گیرد. از آن گذشته فاکتور "زمان" در این روش بسیار اهمیت دارد.

اما به تازگی دانشمندان از ایده ای نوینی صحبت می کنند که در آن فضاپیما و کاوشگرها به سوی گذرگاه مداری مریخ پرتاب و در ادامه این سیاره سرخ است که آن را به سمت خود می کشد.

به این روش خلاقانه "ربایش بالستیک" (Ballistic Capture) گفته می شود که توسط پروفسور فرانچسکو توپوتو از انستیتو پلی تکنیک میلان و ادوارد بلبورنو از محققان دانشگاه پرینستون و از اعضای سابق آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا به دنیا معرفی شده است.

به عقیده این دانشمندان روش ربایش بالستیک نه تنها با صرفه جویی قابل توجه در مصرف سوخت همراه است بلکه برخلاف روش Hohmann Transfer در آن زمان فاکتور مهمی به شمار نمی آید و این امکان وجود دارد که فضاپیما یا کاوشگر در هر زمان به سوی مریخ پرتاب شود.

این درحالی است که در روش فعلی پرتاب های فضایی به سوی مریخ، این مأموریت تنها زمانی آغاز می شود که زمین و سیاره سرخ در وضعیت چرخش منطبق بر هم قرار داشته باشند و اگر از این زمان محدود استفاده نشود باید 26 ماه دیگر صبر کرد تا شرایط بار دیگر برای پرتاب مهیا شود.

پیش بینی می شود در آینده ناسا و اسا از این تکنیک جدید برای پرتاب های کم هزینه تر به سوی مریخ استفاده کنند.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    5 0
    يعني چه ؟ اين روش چه مکانيزمي دارد؟ چگونه ميتوان سفينه اي را که در ميدان جاذبه زمين است تحت تاثير ميدان جاذبه مريخ قرار داد؟ لطفا اطلاعات دقيق و با مرجع واقعي ارائه کنيد
  • بدون نام ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    2 0
    راس ميگه اطلاع رساني بيشتر كنيد
  • مسيح IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    1 0
    با نصف خط كه نميشه فهميد، لطفا مرجع اين مطالب را بذاريد