وزیر اقتصاد: دلار دولتی سال بعد افزایش نمی‌یابد/ نفت ۷۰ دلاری دربودجه ۹۴/ جزئیاتی از توافق هسته‌ای

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور با تاکید بر اینکه بورس ارز در سال آینده راه اندازی می‌شود به آرامش در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد، نرخ سود نیز باید کاهش یابد.

به نقل از مهر، علی طیب‌نیا در حاشیه جلسه امشب شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران با اشاره به مشخص شدن نتیجه مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت: البته دولت خود را آماده کرده بود که اگر نتایج مذاکرات مثبت هم نبود، مسائل اقتصادی کشور به نحو مناسب و موثر حل و فصل شود، کما اینکه طی یکسال اخیر، مجموعه قوا و دستگاه‌های اجرایی مدیریتی را لحاظ کردند که نشان داد ایران قادر است در شرایط تحریم نیز کشور را به نحو مناسب اداره کند.

وی افزود: در یکسال اخیر با مدیریت موثری که صورت گرفت، تورم روند نزولی به خود گرفته و قیمت دارایی‌های ما از جمله طلا و ارز در وضعیت باثباتی قرار گرفته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: هم‌اکنون کشور از حالت رکود خارج شده و رشد اقتصادی برای اولین بار در ۳ ماهه ابتدای سال مثبت شد. به گفته طیب‌نیا، رشد مثبت اقتصادی نوید ارزشمندی بود که چشم انداز خروج از رکود را نمایان کرد.

توصیه طیب‌نیا به فعالان اقتصادی با مشخص شدن نتایج مذاکرات

وی در پاسخ به سوال مهر در خصوص توصیه به فعالان اقتصادی با توجه به تمدید مذاکرات تا تیرماه سال ۹۴ گفت: امیدواریم که وضعیت اقتصادی کشور روند مثبتی را در پیش گیرد و روند اقتصاد ایران را روندی مثبت و روبه رشد می‌داند که امیدوارم مشکلات آن حل شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در مجموع روند رو به رشدی برای اقتصاد کشور متصور است، ولی آنچه که به فعالان اقتصادی توصیه می‌کنم، این است که منابع مالی خود را به سمت تولید و سازندگی کشور به کار گیرند؛ چرا که سرمایه‌گذاری در ایران سودآوری بسیار بالایی دارد.

این عضو کابینه یازدهم ادامه داد: تصور می‌کنم در حال حاضر ایران جزء امن‌ترین کشورهای منطقه باشد و سودآوری سرمایه‌گذاری در مقایسه با سایر کشورها و سایر گزینه‌های دنیا بسیار بالا است.

طیب‌نیا در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر پیش‌بینی رشد اقتصادی سه ماهه دوم سال گفت: نتایج رشد اقتصادی برای سه ماهه دوم کشور هنوز منتشر نشده، اما پیش بینی ما این است که اعدادی که اعلام خواهد شد، بسیار مثبت است؛ اما باید صبر کنیم آمار به صورت رسمی منتشر شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: باید سیاست هایی را به کار بندیم که آسیب پذیری خود را نسبت به تکانه ها و فشارهای خارجی به حداقل رسانیم به نحوی که فشار سیاسی که به کشور وارد می شود، کمترین اثر را بر اقتصاد کشور داشته باشد.

پیش‌بینی طیب‌نیا از آینده بازار سرمایه

این عضو کابینه یازدهم در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر وضعیت بازار سرمایه با توجه به تمدید مذاکرات خاطرنشان کرد: بازار سرمایه به یک وضعیت با ثبات و مثبت رسیده و بعد از دورانی که تحت تاثیر برخی تصمیمات، شرایط منفی را تجربه کرد، دوباره خود را پیدا کرده است. باور من در این است که در آینده سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشور، بازدهی مناسبی داشته باشد.

وی افزود: بنا داریم از فرصتی که در آینده در بازار سرمایه ایجاد خواهد شد و رونقی که به وجود می‌آید، کمال استفاده را در بازار اولیه برای تامین مالی بخش تولید داشته باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی بر نگرانی فعالان اقتصادی از آینده نرخ ارز با توجه به تمدید مذاکرات خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه در فضای سیاسی نوساناتی وجود داشت، اما قیمت طلا و دلار از یک ثبات نسبی برخوردار بود و اگر نوساناتی که در ماه های اخیر در بازار مشاهده شد را بررسی کنیم مشخص می شود که این نوسانات تحت تاثیر نوسانات بین المللی و قیمت جهانی طلا بود ولی در داخل، بازار باثبات بود. این وضعیت باثبات می تواند شرایط را برای آینده بهتر کند.

طرح جدید دولت برای سهام عدالت

این عضو کابینه یازدهم در خصوص آزادسازی سهام عدالت در بازار سرمایه گفت: در خصوص بحث سهام عدالت ارزیابی کافی از سوی دولت به عمل آمده و در جلساتی که با حضور کارشناسان مختلف اقتصادی و دستگاه های اجرایی برگزار شده، تنگناهای سهام عدالت شناسایی شده و تلاش کردیم تا در طرح جایگزینی که دولت تهیه می کند این مشکلات به صورت کامل مرتفع شود.

وی ادامه داد: دولت طرحی آماده کرده که هم اکنون در حال رسیدگی است و این طرح به گونه ای طراحی شده که در عین حالی که زمینه مشارکت عمومی مردم در بنگاه های اقتصادی کشور فراهم می‌شود، مدیریت بنگاه های مشمول سهام عدالت نیز کاملا به صورت کارآمد و موثر صورت گیرد.

وزیر اقتصاد و دارایی خاطر نشان کرد: طرح با حضور دانشگاهیان، نمایندگان مجلس و نمایندگان دستگاه های اجرایی تهیه شده و امیدواریم با تصویب و اجرای کامل آن، اهدافی که از ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 و سهام عدالت وجود داشت که همانا عدالت، مردمی کردن اقتصاد و افزایش کارآیی است، محقق شود.

این عضو کابینه یازدهم در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش 10 تا 20 تومانی قیمت دلار در روزهای مذاکرات ایران با 1+5 گفت: به نظر می رسد به لحاظ بنیادی وضعیت مناسبی در بازار ارز حاکم شده و دیگر بازار ارز تکانه های شدید را تجربه نخواهد کرد.

نفت ۷۰ دلاری و نامشخص بودن درآمدهای مالیاتی سال آینده

طیب نیا با بیان اینکه میزان درآمدهای مالیاتی سال آینده هنوز مشخص نشده است، گفت: پیش بینی در این زمینه در حال انجام است، اما هنوز مشخص نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره صحت در نظر گرفتن نفت ۷۰ دلاری در بودجه ۹۴ گفت: قیمت نفت را در بودجه ۹۴، ۷۰ دلار در نظر گرفته‌ایم و ما می‌خواهیم به صورت کاملا محتاطانه قیمت نفت را پیش‌بینی کنیم که اگر مواجه با کاهش شدید نفت نشدیم، بودجه دچار مشکل نشود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز در بودجه ۹۴ گفت: از نظر من هم اکنون نیز نرخ ارز یکسان است؛ چرا که نرخی که در بازار به صورت مبادله‌ای خرید و فروش می‌شود با نرخ بازار آزاد کیفیت یکسانی ندارد؛ چرا که اگر کیفیت و هزینه‌هایی که بر آن نرخ رسمی تحمیل می‌شود را در نظر بگیریم به نظر می‌رسد ما با یک بازار تک نرخی ارز مواجه هستیم.

راه‌اندازی بورس ارز در سال ۹۴

وی در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر راه اندازی بورس ارز گفت: حتما بورس ارز را راه اندازی خواهیم کرد و به آن اعتقاد کامل داریم و جزء برنامه‌های دولت است که امیدواریم در سال ۹۴ عملیاتی شود.

این عضو کابینه یازدهم در پایان با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود دستوری نخواهد بود، گفت: کاهش نرخ سود در آینده‌ای نزدیک در شورای پول و اعتباری مطرح و راجع به آن تصمیم‌گیری خواهد شد؛ چرا که با کاهش نرخ تورم انتظار این است نرخ سود و نیز نرخ تسهیلات کاهش یابد و البته دولت در موضعی نیست که به صورت دستوری نرخ سود را تعیین کند، اما انتظار این است که با توجه به شرایطی که بر اقتصاد کشور حاکم است و قیمت طلا و ارز نیز کاهش یافته، نرخ سود نیز کاهش یابد.

نرخ دلار در بودجه ۹۴ ثابت ماند

وی با اشاره به تمدید مذاکرات بین ایران و ۱+۵ گفت: لغو برخی تحریم‌ها نهایی و بین ایران و ۱+۵ در این زمینه توافقاتی صورت گرفته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: پیشرفت مناسبی در مذاکرات حادث شده که اثرات مثبت آن را در روزهای آینده بر اقتصاد مشاهده خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بر سر تعداد سانتریفیوژها نیز توافق نهایی صورت گرفته که این توافق با حفظ تمامی ارزش‌های اعتقادی و مبانی اصولی جمهوی اسلامی ایران سازگار است.

طیب نیا افزود: نرخ دلار در لایحه بودجه سال ۹۴ افزایشی ندارد و درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه فردا نهایی می‌شود.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    4 1
    دلار غیردولتی چطور؟
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    3 1
    آقای وزیر ، الان 3 ماه است که میگویید سود بانکی باید کم شود و هیچ خبری نیست .
  • يك اقتصاد خونده IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    6 6
    آقاي طيب نيا با سواد ترين وزير اقتصادي بوده كه داشتيم تلاش هاي ايشان در دو سال آينده نمايان مي شود.