ایسنا نوشت:

یک استاد دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه گفت: حضور اکثریت جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا تغییر چندانی بر روی سیاست‌های این کشور به ویژه در قبال پرونده هسته‌ای ایران نخواهد گذاشت.

کاظم سجادپور، استاد دانشگاه روابط بین‌الملل وزارت خارجه عصر امروز در نشست «حاکمیت دوگانه سیاست داخلی و خارجی آمریکا پس از انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۱۴» که در دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه تهران برگزار می‌شد گفت: این طرز فکر با انتخابات میان دوره‌ای آمریکا جهان دگرگون می‌شود نادرست است.

وی ادامه داد: از نظر رسانه‌ای باید در نظر داشت که تحولات آمریکا در عین اهمیت باید در کنار گرایش‌ها و ساختارهای دیگر این کشور مورد توجه قرار گیرند.

این استاد دانشگاه با بیان این که بین سیاست داخلی و خارجی در تمام دنیا رابطه و پیوندی وجود دارد خاطرنشان کرد: یکی از اعضای کنگره آمریکا در گذشته گفته بود که سیاست بین‌المللی تابع سیاست داخلی است. من هم با این جمله موافق هستم و می‌گویم که این انتخابات در سیاست خارجی تا حدی نقش دارد ولی باعث تغییر ساختار و دگرگونی سیاست خارجی آمریکا نمی‌شود.

او ادامه داد:‌ این انتخابات حتی بر روی سیاست‌های اوباما نیز تاثیرگذار نخواهد بود.

کاظم سجادپور تاکید کرد:‌ سیاست خارجی آمریکا بازتاب مسائل داخلی آن کشور و شرایط بین‌المللی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کنگره آمریکا قدرت منفی و رییس‌جمهور این کشور قدرت مثبت را دارد زیرا اعضای کنگره تلاش می‌کنند تا قوانینی که محدود کننده خواسته‌های رییس‌جمهور باشد را تصویب کنند. هم‌چنین پس از ماجرای واتر گیت قدرت رییس‌جمهور آمریکا نیز تا حدی دگرگون شد ولی هنوز قوه مقننه در آمریکا محدودتر از رییس‌جمهور این کشور است و هر چند که هم اکنون اکثریت در دست جمهوری خواهان است ولی این اکثریت قدرت اجرایی در کشور ندارند.

وی با بیان این که حضور اکثریت جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا تاثیر منفی بر روی مذاکرات هسته‌ای ایران ندارد افزود: پرونده هسته‌ای ایران در اختیار قوه مجریه آمریکا است و به نوعی عایق‌بندی شده است که قوه مقننه این کشور نتواند تاثیری روی آن بگذارد. هم‌چنین انتخابات کنگره آمریکا نمی‌تواند خیلی مسیر سیاست خارجی را به ویژه پرونده هسته‌ای ایران دگرگون سازد ولی با این حال بی‌تاثیر هم نخواهد بود.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: کنگره آمریکا تنها تلاش خواهد کرد که فضا را علیه اوباما و دولت او تند کند ولی قطعا حرف‌های نماینده‌های کنگره هم‌چنان کلیشه‌ای باقی خواهد ماند.

 

503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نصیر IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    6 9
    چون شما گفتی حتما باور می کنیم
  • بی نام A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    7 2
    اره حنما
  • بی نام IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    2 0
    اتفاقا جمهوری خواهان نزدیکی بسیار زیادی با اسرائیل دارند
  • بی نام A1 ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    آقای سجاد پور اگر آگاهی در باره احزاب امریکا ندارید ، بروید مطالعه کنید ، اگر هم آگاهی دارید ، حرفهای شعاری و خلاف واقع نزنید . بچه های دبستانی هم تفاوت احزاب امریکا و پیامد های روی کار آمدن شان را میدانند