شفا آنلاین نوشت:

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص نارضایتی برخی پزشکان از تعرفه های اعلام شده در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات گفت: برخی از پزشکان به درآمدهای بسیار بالا عادت کرده بودند در حالی که روا نیست دستمزدهای غیرمتعارف آنها وارد کدهای این کتاب شود.

دکتر محمد آقاجانی در حاشیه اولین نشست دوره ای با نشریات و سايت هاي خبري تخصصی حوزه سلامت در خصوص طرح تحول سلامت و تعرفه ها که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: این کتاب اقدامی بوده که 2 دهه موردمطالبه جامعه پزشکی و بیمارستان های سراسر کشور بوده است.

وی ادامه داد: از این رو انتظار می رود که عدالت نسبی بین رشته های مختلف پزشکی از حیث درآمد و تعرفه درون رشته ها ایجاد شود. طراحی کتاب ناظر بر این است که تمامی رشته های پزشکی اعم از جراحی، داخلی، توانبخشی و رشته های مختلف پاراکلینیک و ... نیز دیده شده اند و تغییرات مناسبی در تعرفه خدمات رخ داده است.

معاون وزیر بهداشت ویزیت بستری و مشاوره های بهداشت را در طب حائز اهمیت دانست و گفت: این امر به طور کامل در این کتاب لحاظ شده است و همچنین توجه ویژه ای بر طب بالینی و تشخیص ها و اقداماتی که بر بالین بیمار انجام می شود نیز صورت گرفته است.

آقاجانی ادامه داد: معاینات و شرح حال دقیق و توجه پزشک بر بالین بیمار از اقدامات پاراکلینیک جلوگیری می کند وبدين ترتيب طب از لحاظ کیفی ارتقاء می یابد. درآمد پزشکان داخلی و روانپزشکان که عمده درآمدشان از طریق دریافت ویزیت است در این کتاب لحاظ شده است. همچنین متخصصین بیهوشی هم در این کتاب به طور کامل دیده شده اند و تعرفه آنها متناسب با کتاب رشد خواهد کرد.

وی گفت: در کتاب مذكوربه گروه های غیر پزشکی که در امر درمان نقش مهمی دارند نيز توجه شده وبه طورقطع از منافع کتاب بهره مند خواهند شد. تعرفه ها چندین جزء دارد،به همين خاطر اصلاح و ارتقاء تعرفه ها فقط به معنای افزایش دستمزد پزشکان نیست.

آقاجانی تأکید کرد: تا قبل از تزریق منابع به بیمارستان ها در بیمارستان های دولتی نارضایتی حاکم بود و کیفیت در برخی خدمات مطلوب نبود. اما در حال حاضر از محل اصلاح تعرفه ها می شود انتظار داشت که شاهد ارتقاء رضایتمندی و کیفیت ارائه خدمات در مراکز درمانی باشیم.

در ادامه این نشست دکتر اولیایی منش- مدیرکل تعرفه و استاندارد معاونت درمان- گفت: در خصوص نارضایتی برخي از اعضاي جامعه پزشکي از تعرفه های معین شواهدی وجود ندارد.ضمن اينكه ممکن است ازبرخی از افراد در میان جامعه بزرگ پزشکی انتقادهایی شنیده باشیم اما اغلب از این کار حمایت می کنند و مدافع اش هستند.

وی افزود: این کتاب بعد از 29 سال بازنگری شده و تا قبل از آن ناعادلانه بود که جامعه پزشکی به طور کامل نسبت به آن واقف است. حال اگر کتاب عملیاتی و در عمل منجر به پرداخت هایی شود ما با این مواضع رو به رو نخواهیم بود.

آقاجانی در ادامه یادآور شد: ما طی 6 ماه با 28 انجمن تخصصی و فوق تخصصی جلسه داشتیم؛ درصدها جلسه کارشناسی؛ از نظرات کارشناسی خبرگان رشته های مختلف پزشکی بهره مند شدیم؛ البته کسب نظرات آنها تأمین 100 درصد نظرات آنها نیست؛ زیرا ممکن است آنها نظراتی داشته باشند که نظم کتاب را مختل کند.

وی گفت: قبل از تصویب کتاب امضای 28 انجمن انجام شد .حال به طور کلی ما در ساسر کشور رضایت جامعه پزشکی را داریم و نارضایتی ها موردی است .که البته به علت پیچیدگی کتاب حق دارند؛ زیرا 5 هزار کد اصلی دارد و با شرایط قبلی متفاوت است.

آقاجانی در پاسخ به سوالي مبنی بر این که برخی از پزشکان ازكتاب تعرفه ها ناراضی اند ؛ بیان کرد: ما نگفتیم هیچ اعتراضی وجود نداردبلكه پزشکان معدودی هستند که همیشه صدای آنها می آید. آنها به دستمزدهای بسیار بالا عادت کرده بودند در حالی که روا نیست دستمزدهای غیر متعارف آنها وارد کدهای این کتاب شود. ادعایی وجود ندارد که در بین این حجم گسترده درميان کدها نقصی وجود ندارد.

وی در ادامه این نشست تفاوت زیاد در تعرفه های بخش خصوصی و دولتی را مهمترین دلیلی دانست که باعث می شد تاکنون بحث پزشکان متخصص تمام وقت در بیمارستان های عمومی عملی نشود.

آقاجانی گفت: در واقع فاصله تعرفه های بخش خصوصی و دولتی بسیار زیاد بود و اتفاق مبارک در این کتاب اقدام موثری بود که درباره آن انجام شده زیرا تا قبل از آن فاصله تعرفه خدمات بستری 10 به یک بود.

وی ادامه داد: در غالب تعرفه های مصوب و دریافت های غیررسمی یک عمل جراحی در بخش های خصوصی و دولتی حداقل 4 برابر فاصله داشت. اما الان دستمزد 2 برابر شده، با اعمال نظرات و حذف پرداخت های غیر رسمی به بخش خصوصی تعرفه بخش خصوصی نیز کنترل شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: فاصله برای پزشکان تمام وقت 2 برابر شده و تفاوت یک پزشک تمام وقت در بخش دولتی و خصوصی یک به دو است. در خدمات تشخیصی و درمانی،فاصله خدمات سرپایی 4 برابر بوده ودر بخش دولتی با بخش خصوصی 2 دهم برابر یعنی 20 درصد اختلاف دارند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =