رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، در حاشیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، با حضور در غرفه خبرآنلاین درباره برخی از رویدادهای حوزه مدیریت شهری توضیح داد.

امید سلیمی بنی: عبدالمقیم ناصحی تلاش کرد در این مصاحبه با احتیاط تمام، درباره بوستان مادر و اختلافات بین برخی از اعضا صحبت کند. این عضو شورای چهارم تهران که سابقه حضور یک جلسه ای در دوره سوم شورا را نیز در کارنامه خود دارد، در بخشی از سخنانش، حضور شهروندان در اطراف بوستان مادر و تشکیل زنجیره انسانی و اعتراض مردم برای ساخت و ساز در این منطقه را "تحریک شهروندان" خواند و البته گفت شهردار در صحن علنی آمده و عموما، اعضای شورای شهر قانع شده اند.

ناصحی همچنین با انتخاب شهردار توسط مردم، مخالف بود و گفت انتخاب مستقیم شهردار با رای مردم، از اقتدار شورای شهر کم می کند.

در ادامه مشروح این گفتگو را بخوانید:


توصیف شما از فضای این روزهای شورای شهر چیست؟

31 نفر اعضای شورای شهر تهران، از طیفهای مختلف هستند با دیدگاه های متفاوت و تفکرات گوناگون، شاید در بدو شکل گیری شورای شهر، نظر و دیدگاهی که نسبت به این مجموعه بود، این بود که ما هر روز اصطکاک خواهیم داشت و اختلافات فراوانی در زمینه تصمیم گیری های شهری به وجود خواهد آمد. ولی به لطف خداوند پس از شکل گیری شورای شهر، اعضا، همدیگر را شناسخته و با روحیات یکدیگر آشنا شده ایم و بین دوستان، صمیمت، رفاقت است و نگاه، نگاه سیاسی نیست.

 

ولی این روزها، مدام برخی اعضای شورا تذکر می دهند و رئیس جلسه می گوید با سند و مدرک حرف بزنید؟

دغدغه ای که هست، خدمت به مردم و انجام تعهداتی است که در روزهای انتخابات، به مردم داده شده و طبق آن رای گرفتند. در حال حاضر نشستهایی که با اعضای شورای شهر داریم، همواره با قرائت قرآن و حدیث و صلوات، شروع و ختم می شود و اخلاق اسلامی در رعایت حرمت و احترام دیگران وجود دارد و خیلی از اوقات، شما می بینید یک طرح متعلق به یکی از جناحها بوده و جناح دیگر 100 درصد از آن حمایت می کند و در صحبت کردن و رای دادن سبقت می گیرند. ولی بعضا اگر اختلافی پیش می آید طبیعی است و در همه جا وجود دارد، حضرت می فرماید "اختلاف امتی رحمه"، اختلافات دارای برکاتی است و نه تنها آسیب و ضرری نمی رساند، بلکه اختلافات نظری برای پیشرفت کار و با کیفیت کار پسندیده است.


ولی برخی اختلافات مانند تغییر کاربری در بوستان مادر، مسئله ای است که حل نشده و معترضان می گویند 16 سوال از شهردار دارند.

وظیفه اولیه من، امر به معروف و ایجاد اخلاق حسنه و صفات پسندیده الهی و اسلامی بین دوستان است و به این ماموریت و رسالت، سعی می کنم عمل کنم. در بحث بوستان مادر باید گفت گرچه اصلا واژه "مادر" برای این بوستان، نبوده و چنین بوستانی وجود خارجی نداشته، بلکه بعدا به این منطقه بوستان مادر اطلاق شده. اما درباره این موضوع از شهرداری سئوال کردیم، دوستان شهرداری گفتند چیزی ثبت نشده که برخی همکاران عنوان می کنند بوستان مادر بوده. آنجا فضایی است که در سال های دور قرار بوده پارک شود و در همان عصر و زمان اگر درختی هم بوده، قطع شده است. قطع درخت در زمان اخیر نبوده. آقای حقانی، آگاهتر از بنده است و سابقه طولانی در شهرداری خدمت کرده. آن طوری که بنده به یاد دارم و بررسی کردم، در دوره ماموریت آقای قالیباف، درختی از آنجا بریده نشده، فضای باز بوده است. بررسی ها نشان می دهد آنجا نیاز به پارک ندارد و در اطراف آنجا دو سه پارک وجود دارد که برای آن منطقه کافی است.


فکر می کنید مردم منطقه با این پاسخ قانع می شوند؟

البته دوستان ما در شورای شهر کار سیاسی نمی کنند ولی زمینه های فراهم شده در بین مردم که آنها تحریک شده اند و حضور پیدا می کنند و با شهردار منطقه مقابله می کنند. به خواست آقای حقانی، شهردار و مسئولان شهرداری در شورای شهر حضور پیدا کردند و به آنچه در بوستان مطرح بود، پاسخ دادند و پاسخ نیز برای دوستان به طور اعم قانع کننده بود. ممکن است برخی برادران شاید آقای حقانی قانع نشدند. قاعدتا اگر سئوال داشته باشند باز هم پاسخ داده می شود.

 

ولی مسئله فقط اعتراض آقای حقانی نیست. اعضای دیگر شورا از جمله آقای حافظی هم می گویند باید سند و مدرک واگذاری این زمین مشخص شود. چرا اینقدر واگذاری ملکی به این بزرگی در شهرداری، مبهم است؟

شهردار اگر بخواهد زمینی را در معرض فروش قراردهد برای تامین پیشبرد کارهای عمرانی باید حتما مجوز داشته باشد و در شورای شهر عنوان و اجازه گرفته شود بعد اقدام به این کار کند. شهردار مستقیما نمی تواند زمینهای متعلق به شهرداری را در معرض فروش بگذارد. از سازمان املاک و مستغلات پرسش کردم همه املاک شهرداری اعم از زمین و ساختمان و پارک، سند شده و کاملا تفکیک شده و اسناد در یک جای قرص و محکم در ادارات مختلف ثبت شده و وجود دارد. البته اینها سرمایه واقعی شهرداری هستند. بالاخره برای نگهداری و حفظ و حراست از شهری با این عظمت، نیاز به بودجه است. با پول عوارض که شاید ده درصد بودجه شهرداری را تامین نمی کند، نمی شود این شهر را اداره کرد. شهری که موجب افتخار و عظمت کشور است. نمی شود آن را مخروبه نگهداشت. شهردار موظف است کار کند و شورای شهر نیز باید طرح هایی بیاورد و شهردار را موظف به پیشبرد کارهای عمرانی، فرهنگی، ورزشی و هنری کند.

غالب دیپلماتهای خارجی و روسای جمهور که وارد ایران می شوند، تهران را می بینند. علی رغم اینکه اجانب تبلیغات می کنند ایران خرابه است، آنها فقط تهران را می بینند و ما باید این شهر را بسازیم. لذا فکر می کنم شهردار تهران واقعا خوب کار کرده و کارها را پیش برده و امروز شهردار تهران، به لحاظ استاندارد آبرومند و قابل قبول است. اگر امکانات بیشتری داشت و دولت نیز درباره حمل و نقل عمومی سهمیه را در اختیار شهرداری می گذاشت، راحتتر کارهایش را می کرد.


به نظر شما بهتر است مردم شهردار را انتخاب کنند یا روند به صورت فعلی در اختیار شورای شهر بماند؟

حتما شورای شهر باید شهردار را انتخاب کند. دوستان در مجلس باید در ابعاد طرحی که دارند، تعقل و تفکر بیشتری کنند. اگر انتخاب شهردار را از شورای شهر بگیریم، شورای شهر دیگر عملا چیز بی محتوایی می شود. اگر شهرداری که مردم انتخاب کردند، کار نکند و نظر اعضای شورای شهر را تامین نکند و بر اساس سلایق خودش کارها را پیش ببرد، شورای شهر چه می تواند بکند؟


نمی شود مانند ریاست جمهوری که مردم انتخاب می کنند ولی مجلس سلب صلاحیت را بررسی می کند، شورای شهر هم اختیار صلاحیت شهردار منتخب مردم را داشته باشد؟

مجلس اختیارات بسیار زیادی دارد. فعلا شورای شهر این اختیارات را ندارد. اگر اختیارات شورای شهر افزایش پیدا کند، می توان این موارد را بررسی کرد. اگر شهردار را مردم انتخاب کنند، او دیگر پاسخگوی اعضای شورای شهر نخواهد بود.


قبلا گفته اید کمیسیون اجتماعی فرهنگی به زودی نقشه کامل آسیب های اجتماعی شهر را رونمایی می کند. این اطلس چه شد؟

قبل از عید اطلس آسیبهای شهر را رونمایی می کنیم. بخش عظیمی پیش رفته و داریم بقیه را آماده می کنیم. آسیبهای اجتماعی به دقت مطالعه و ریشه یابی شده و هم درمان آنها که با همیاری و همدلی مجموعه ای از سازمان ها و نهادهای شهرداری و دولتی با کمیته مشترکی که با دولت و مجلس داریم بر همین اساس پیش می رود.

47231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهلول A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    8 2
    اداره كردن امور شهر با فروش املاك مثل فروش اموال خانه براي اداره خانواده است اين كه نشد بهانه اگر شهر به صورت اصولي اداره نمي شود حتما اشكالي هست وگرنه هر بچه اي شهر را با حراج اموال خدادادي مي تواند اداره كند