اسقف های آمریکایی خواستار توجه ویژه به فتوای رهبر معظم انقلاب در پرونده هسته ای شدند

یک هئیت برجسته از کنفرانس اسقف های کاتولیک آمریکا اسفند سال پیش به شهر قم سفر کرد تا با رهبران مهم شیعه دیدار و گفتگو کند و تلاش کند فاصله میان غرب و شرق را کاهش دهد.

به گزارش خبرآنلاين ،كميته عدالت و صلح جهاني اسقف هاي كاتوليك ايالات متحده به ميزباني جامعه مدرسين قم روز يك شنبه 24 اسفند 92 به ترتيب از كليساي حضرت مريم، كليساي ارامنه كاتوليك، كليساي حضرت يوسف و كليساي قلب مقدس مسيح بازديد نمودند. حالا اين اسقف هاي آمريکايي از طرف‌های مذاکره با ايران درباره پرونده اتمی خواسته اند تا قدرت و نفوذ فتوای رهبران مذهبی جمهوری اسلامی درباره حرام بودن ساخت سلاح‌های اتمی را دست‌ کم نگيرند. هيئت اسقف ها شامل ، تئودور مک کاریک، اسقف ريچارد پتس، اسقف دنيس مادن، دكتر استيفن كلچي ، اسقف بديني، اسقف كاراكهايان، اسقف اعظم توماس ميرم، كشيش رايان عيسي، پدر فرانچسكو پريسي و خواهر روحاني لورانس بود.

آنگونه که خبرگزاري فرانسه گزارش کرده است، اسقف ریچارد پیتس، رئیس کمیته بین المللی کنفرانس اسقف های کاتولیک آمریکا، روز چهارشنبه درباره سفرش به قم در بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی گفت: ایرانی ها احساس می کنند که آمریکا و غرب عمیقا در مورد آنها اشتباه فکر می کنند.هیئت اسقف ها استدلال کرد که واشنگتن به این اظهارات ایرانی ها به ویژه توجه بیشتری بکند که ذخیره و استفاده از تسلیحات اتمی، مخالف اصول بنیادین شیعه است.

رهبر معظم انقلاب در سال 89 در پيامي به کنفرانس بين المللي خلع سلاح هسته اي و عدم اشاعه متذکر شدند : به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته‌ای، دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی، نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی می‌شوند. ملت ایران که خود قربانی کاربرد سلاح شیمیایی است، بیش از دیگر ملت‌ها خطر تولید و انباشت این گونه سلاح‌ها را حس می‌کند و آماده است همه‌ی امکانات خود را در مسیر مقابله با آن قرار دهد.ما کاربرد این سلاح‌ها را حرام، و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ی همگان می‌دانیم.

بر طبق اين فتوا ، رهبري معظم انقلاب استفاده از سلاح هاي کشتار جمعي، اعم از هسته اي ، شيميايي و ميکروبي را حرام اعلام کردند. اما غرب و گروه موسوم به پنج به اضافه یک همچنان در مورد برنامه ایران عمیقا بدبین بوده و استدلال می کنند که جمهوری اسلامی باید به اقدامات قابل تایید برای نشان دادن صلح آمیز بودن آن دست بزند.

استیفن کولچی یک مقام سرشناس کنفرانس اسقف ها می گوید : استدلال من این خواهد بود که ما هرگاه احساس خطر می کنیم نفوذ مذهبی را به عنوان یک محرک و اعتبار دهنده را نادیده می گیریم. وی گفت که گمان می کند که وزارت خارجه امریکا اهداف مذهبی ایرانیان را در مورد سلاح های کشتار جمعی به عنوان بخشی از مذاکرات چندان جدی نمی گیرد.این مقام مذهبی افزود: ایران از یک فرهنگ بسیار غنی برخوردار است. در عین حال فرهنگ مدرنی نیز دارد.

کولچی چنین استدلال کرد که در مذاکرات هسته ای جاری، فتوی تا حدی به مذاکرات هسته ای ربط دارد و در ایران به طور فراگیر آموخته شده و از آن دفاع می شود.وی گفت که احتمال تغییر یک شبه فتوی وجود ندارد و این آن چیزی است که باید مد نظر دیپلماتها قرار گیرد.چنین چیزی در کل مرجع آموزشی نظام آنان را تضعیف خواهد کرد. برای یک کاتولیک غیر قابل تصور است که پاپ این کار را انجام دهد و برای آنها نیز غیر قابل تصور است که یک آیت الله یا رهبر عالی مبادرت به این کار کند.

ايران و 6 قدرت جهان تا سوم آذرماه زمان دارند تا به يک توافق جامع هسته اي دست يابند. توافق جامعي که در آن ايراني ها به دنبال لغو کليه تحريم ها در مدت زمان کوتاه و مشخص هستند، به نحوي که برنامه هسته اي متوقف نشود و آمريکايي ها به دنبال کاهش ظرفيت برنامه هسته اي ايران به نحوي که به هيچ عنوان نتواند ظرف کمتر از 6 ماه تا يکسال به ساخت سلاح هسته اي بيانجامد هستند.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    8 25
    کاش یک ذره از احترامی که حرف روحانیون ما در بین مسولین نظام ومردم داره رو اسقف های غربی در بین مسولین کشورهاشون داشتند