۰ نفر
۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۰

ماجرای اسیدپاشی را هیچ‌رقمه نمی‌توان توجیه کرد. به همین دلیل هم هیچ‌کس در محکوم کردن این عمل زشت به خود تردید راه نداد و بی‌هیچ اما و اگری محکوم کرد آنچه را باید محکوم می‌کرد. حتی واعظان و سخنرانانی که در ادبیات سیاسی به آنها می‌گوییم تندرو و رادیکال و افراطی در این موضوعِ به‌خصوص، همان حرفی را زدند که رقبا و مخالفان سیاسی‌شان.که این خود امر مبارکی است و نشان‌دهنده اینکه ما هم اندک‌اندک داریم معنا و مفهوم منافع ملی را می‌فهمیم.

 

 اندک‌اندک داریم می‌فهمیم که همه ما سوار بر یک کشتی هستیم و اگر فضای این کشتی ناامن شود همه ما در طوفان بلایای بی‌شماری که در کمین نشسته‌اند غرق خواهیم شد. اندک‌اندک داریم می‌فهمیم تئوری شیطانیِ «هدف وسیله را توجیه می‌کند» چه جهنمی را برایمان خواهد ساخت. اندک‌اندک داریم ایمان می‌آوریم که اگرچه سیاست پدر و مادر ندارد، اما برای حفظ چیزهایی که به آن دلبسته‌ایم رعایت حداقلی از اخلاق ضروری و واجب است. من البته سیاست‌مدار نیستم که به زبان آمار و تحلیل سخن بگویم. من سوگوار زیبایی‌های به‌غارت‌رفته توسط جنود جهل و جنونم. اگر قرار باشد طرف کسی باشم، طرف پدر و مادری هستم که همه زحمت عمرشان توسط حرامیان به باد رفته و تا آخر عمر باید شب و روزشان یکی باشد. قربانیان این حادثه شوم، بی‌گناه‌ترین آدم‌های روی زمینند. من هم مثل خیلی‌ها نمی‌دانم پس پشت این سناریوی شوم چه کسانی قرار دارند و سودایشان چیست. مثل خیلی از چیزهای دیگر که نمی‌دانم: چه‌دانم‌های بسیار است لیکن من نمی‌دانم. اما این را می‌دانم که قربانیان این توطئه کثیف هیچ کجای این بازی ناجوانمردانه نبودند. اینکه دعوا بر سر چیست و قدرت دست کیست، مساله من نیست. مساله من زندگی آدم‌هایی‌ست که سیاه شد. حتی یک لحظه نمی‌توان جای کسانی بود که تا دیروز به حسنی که خدا به آنها داده بود دلخوش بودند و امروز از نگریستن در آیینه شرمسارند. می‌توان شعار داد و به قربانی جهل و جنون گفت: شرمسار نباش! آنکه تو را به این روز افکنده باید از نگریستن در آیینه شرمسار باشد نه تو. اما این شعارها مرهم زخم بی‌بهبود ندا و مریم و سارا نمی‌شود.

اینکه همه اهل سیاست این حادثه شوم را محکوم کرده‌اند خوب است، اما کمی تامل کنیم و ببینیم حقیقتا ما در پدید آمدن چنین شرایطی چقدر مقصر بوده‌ایم. بچه که بودم- یعنی حالا نیستم؟- وقتی چیزی می‌نوشتم به تبعات آن نوشته هیچ کاری نداشتم. فکر می‌کردم خداوند تبارک و تعالی مرا برای بیان حقیقت خلق کرده و من هیچ ماموریتی جز این ندارم. اینکه دیگران چه استنباطی از سخنان من می‌کنند مهم نیست، من باید وظیفه‌ام را انجام بدهم. حالا که خردک‌عقلی در سرم آمده است بیش از هرکس دیگری نگرانم که آنچه می‌نویسم و می‌گویم چه نتیجه‌ای به بار خواهد آورد. اگر از یک تریبون رسمی بگوییم بدحجاب مفسد فی‌الارض است و آتش در خرمن دین و دنیای مردمان می‌زند و بعد هم پس از حادثه اسیدپاشی آن را محکوم کنیم ایرادی دارد؟ ظاهرا نه. خطیب محترم می‌تواند بگوید منظور من از این حرف‌ها این نبوده که کسی سر خود اقدام به نابودی بدحجابان کند. من فقط آنچه را در شریعت آمده بیان کرده‌ام. درست هم می‌گوید. اما آدمی نمی‌تواند میزان تاثیر سخنش را در قلوب و اذهان حدس بزند. چه باید کرد؟ کسی نمی‌تواند به این بهانه که حرفش ممکن است تبعاتی ناخوشایند داشته باشد حکم به تعطیلی شریعت بدهد. در یک جامعه دینی، شریعت به زندگی مردمان و مناسبات حاکم بر دنیای آنها نظم و ترتیب می‌دهد، اما اهل شرع باید مراقب باشند که آبروی شریعت نبرند.
آنکه او را بنیان‌گذار فقه جعفری می‌دانیم فرمود: «کُونوا لَنا زَیْنا وَلا تَکونوا عَلَیْنا شَیْنا»؛ فرموده‌اند: اي شيعيان، شما به ما منسوب هستيد، پس مايه زينت ما باشيد نه مايه آبروريزي ما. با خود بیندیشیم که آیا ما در سیاست و اقتصاد و فرهنگ و اجتماع چنان رفتار کرده‌ایم که بتوانیم مدعی شویم زینت آن بزرگان هستیم؟ این حدیث می‌تواند محک و معیاری اصیل باشد برای همه رفتارها و گفتارهای مدعیان دینداری. دیگر اینکه بیندیشیم تقلیل دادن بحث مهم و بنیادین امر به معروف و نهی از منکر به برخورد با کسانی که پوششان از نظر ما مناسب نیست، چه نتایجی در بر خواهد داشت؟ آیا هیچ منکر دیگری در جامعه رخ نمی دهد؟ آیا اگر قرار باشد به مشکلات دین و دنیای مردم رسیدگی کنیم برخورد با آنها که حجابشان را نمی‌پسندیم در اولویت قرار می‌گیرد؟ آیا «العدل اساس الاحکام»، صرفا یک شوخی یا شعار سیاسی بود؟ تامل در این پرسش‌ها می‌تواند گرهگشای بسیاری از معضلات ما باشد. به شرط آنکه باور کنیم یک ساعت تفکر برتر از هفتاد سال عبادت است.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383117

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ممد ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    13 6
    اقاي موسوي انتشار هفته نامه به كجا رسيد!؟؟! سال تموم شد!؟!!
    • بی نام A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
      9 0
      مرد حسابی شماره هشتمش شنبه رو دکه س. کجای کاری؟ کتاب هفته خبر. حتما بخر.
  • سعید خان A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    8 1
    باید فضای " اندک اندک " روز به روز گسترش یابد . بهتر است به جای نیش و کنایه های سیاسی به همدیگر اعتدال و تفکر را از شعارزدگی در آوریم . به راستی اگر شعار اعتدال توسط دشمنان این ملت به سرنوشت شعارهای "عدالت و آزادی و اصلاح گری " تبدیل شود چه بر سر این مرز و بوم خواهد آمد ؟ حتی یک لحظه هم نباید از بی تفکری و جهالت غافل شد. متشکرم سید .
  • الهام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    24 16
    متاسفانه در برخوردهای روزمره با پدیده باصطلاح بد حجابی خانمها افراطی تر عمل میکنند. بارها شاهد بودم گه بعضی بانوان مومنه و محترمه که اغلب سن و سالی ازشان گذشته در اتوبوس یا مکانهای عمومی دیگر با خانمهای جوانی که از نظر آنها حجابشان کامل نیست برخوردهای بسیار توهین آمیزی میکنند بطوریکه باعث جلب توجه سایرین و حتی آقایان می‏شود. حتی در بعضی مراسم عزاداری این بانوان محترمه به خانمهای حاضر گیر میدهند که تو اول برو حجابتو درست کن بعد بیا مجلس عزاداری. در حالیکه خدا را شاهد میگیرم بعضی از این خانمها چنان در خلوت خودشان در مصیبت شهدای کربلا گریه میکنند که من نوعی حسرت یک قطره اشکشان بر دلم میماند. خانمهای محترمه که جای خود دارند.
    • بی نام A1 ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
      54 4
      خانم این حرفا چیه دیگه؟؟ مگه ملاک خوب بودن "انسان" ها اینه که "چنان در عزاداری ها گریه کنند.."؟؟ دید شما و اون خانم ها که سرزنش و توهین میکنن یکیه. فقط شما برای گریه کردنشون یه امتیاز در نظر میگیری. حجاب داشتن یا نداشتن هر فرد مربوط به خودشه و اصلا لزومی نداره به معنای خوب بودن یا بد بودن فرد باشه. یا بالعکس.
    • الهام A1 ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
      6 11
      آقا یا خانم بی نام عزیز. بحث من سر خوب یا بد بودن آدمها و ارتباطش با حجاب یا گریه نیست. بحث بر سر تفکر افراط و تفریط است. بحث سر مصادره کردن دین توسط عده ای است که خودشان را قیم مردم فرض میکنند. منجمله بانوانی که خدمتتان عرض کردم. این تفکرات یا به قول آقای موسوی فقدان تفکر است که عده ای را محق میکند که هرجا و به هر صورتی که صلاح دیدند وارد عمل بشوند و در اولین گام برای اصلاح شریعت مردم نه به قلوبشان که به ظاهرشان رسیدگی یا بقول امروزی ها گیر بدهند. ماحصل این تفکرات را هم همه میدانیم. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
    • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
      3 21
      حالا بگذارید من اونطرفی شو بگم الهام خانم. ما رفته بودیم مکان های تاریخی اصفهان رو به اتفاق خانمم ببینیم، اونجا خانمم که یک زن محجبه است شروع به صحبت کردن با یک توریست به زبان انگلیسی کرد. یک خانم سانتی مانتال که از کنار ما رد می شد و ظاهرا از زبان انگلیسی چیزی سر در نمی آورد و از غرب فقط تیپ زدنش رو یاد گرفته بود رو به خانم من کرد و با لحنی توهین آمیز گفت، شما نمی خواید توریست ها رو راحت بگذارید؟ همین کارها رو می کنید که توریست ها ایران نمی آن. ولش کن این توریست بدبخت رو. چیکارش داری؟ و هزارتا چرت و پرت دیگه بهم بافت فقط با این پیش فرض که خانم بنده به حجاب اون توریست گیر داده. خیلی راحت به خودش اجازه داد با ما که نه سر پیاز بودیم و نه ته پیاز به بدترین شکل برخورد کنه.
  • بی نام US ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    36 0
    امیدوارم بالاخره مفهوم و فهم "منافع ملی" به فرهنگ جامعه ایرانی راه پیدا کنه. ایرانی ها در دوران معاصر کلا هیچوقت معنی "منافع ملی" نفهمیدن. بجز یکی دو مقطع خاص. فرهنگ میهن دوستی و احساس مسئولیت نسبت به کشور و جامعه در بین ما وجود نداره متاسفانه. نه راست نه چپ. همه به فکر منافع خودشون و اطرافیانشون هستن. یا نهایت قبیله و قوم خودشون. .... حتی حاضرن ایران رو براش فدا کنن.
  • بانوی ایرانی... IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    34 1
    تا کی باید برای بدفهمی عده ای از دین,از جون و آبرومون هزینه بدیم؟چرا منکر رو فقط زلف خانوما میبینیم؟الهی داد ما بستان...
    • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
      2 22
      شما از کجا این رو فهمیدی؟ چه کسی گفته به خاطر بدفهمی از دین بوده؟ بازجویی کردی طرفو؟بی بی سی گفته؟ از کجا میدونی یه روانی نباشه؟
    • بانوی ایرانی... IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
      6 1
      دوست محترم،من نظرم رو راجع به مطلب آقای موسوی و منکر دونستن یک عمل عنوان کردم و نه جریان اسید پاشی...شما یا نظر منو درست نخوندی یا مطلب آقای موسوی رو...ضمنا من اصلا نه بی بی سی میبینم و نه نظر کسی رو کپی برداری کردم.خودم یه انسانم و درد رو سعی میکنم بفهمم...امید که همه مون عاقبت بخیر بشیم...
  • آرش A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    16 2
    مثل همیشه تحلیل شما بی نظیر بود
  • ناشناس A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    15 36
    این نوشته یک مفروض دارد که هنوز ثابت نشده آنهم ارتباط اسید پاشی با امر به معروف است هنوز طرف اسید پاش دستگیر نشده و ربطش با معتقدان به امر به معروف معلوم نشده
  • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    24 3
    این دخترها سر پل صراط مقصر اصلی را رها نمی کنند. آتش جهنم در انتظار آن جنایتکار است.
  • بی نام IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    28 1
    اینکه مردم و خر نپنداریم خیلی مهمه...مردم می فهمند.
  • یوسف A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    20 1
    سید جان قشنگ بود و بجا
  • بی نام A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    18 1
    بسیار عالی
  • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    16 1
    احسنت
  • بی نام A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    25 1
    ممنون از نوشته واقع گرای شما این موضوع همچون ترور سعید حجاریان می ماند
  • مصطفی IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    3 22
    شما خیلی راحت حرف می زنید شما میتونید اثبات کنید کار مذهبی ها یا افراطیون باشه چطور برای خودتون قضاوت میکنید یک حدیث رو فقط توی عمرتون دیدین همه میدانند در مرام بچه های حزب اللهی و مسلمانان واقعی نیست حتی اگر کسی هم به اسم این بچه این کار را بکند او منافق است
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    7 1
    از روز اولی که بحث امر به معروف در جامعه همه گیر شده این طور به جامعه القا شده که تنها منکر عالم بدحجابی است. اما اگر خوب دقت کنیم منکرات زیادی هست که نیاز نهی از آن داریم و امر به معروف از آن ... هیچ یک از ما انسان کامل نیستیم.. متاسفانه کسانی که در زمینه حجاب دست به امر به معروف می زنند در واقع خود را بری از همه منکرات می دانند که این خود منکر است. حتی به نظر من برخورد تند و بداخلاق با کسی هم خود منکر است...