۰ نفر
۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
آیا چیزی به نام طب اسلامی داریم؟

ترکیب این کلمه خیلی شگفت است. طب اسلامی؟‌ این به معنای انکار این نیست که در قرآن استثناءا در باره عسل مطلبی آمده، یا چند روایت در این زمینه هست، بحث سر کتابهای پر حجمی است که در این زمینه تالیف می شود، گرایشی که می کوشد باورهای یونانی را به اسم طب اسلامی خورد مردم دهد .... و بیش از صد سال است که مخالفت با دانش جدید را رقم می زند.... یک تجربه را این بار در زمینه اسلامی کردن طب ملاحظه بفرمایید که واقعا پدیده غریبی است. مطالب بنده را رها کنید، صفحاتی که از یک کتاب در آخر مقاله آورده ام مطالعه کنید بعد کامنت بگذارید.

راستش در این سالهای اخیر، طب سنتی خیلی رواج یافت و اغلب اوقات برای این که محبوبیت بیشتری پیدا کند عنوان طب اسلامی هم به آن داده شد. در صحنه علم پزشکی هر چندی آدم هایی پیدا می شوند و با کمک ابزارهای جدید و فن آوری نوین غربی که همیشه هم به آنها دشنام می دهند، یعنی همین اینترنت و سی دی و هزار چیز دیگر، از مزایای طب سنتی و بد و بیراه به داروهای جدید و پزشکی نو سخن می گویند.

بنده متخصص این رشته ها نیستیم، این را می دانم، اما در سیاست که دو سه درصدی سر در میارم، می دونم که حرفهای نامعقول خلاف  رویهاز سوی این قبیل آدمهای متفاوت زیاد است همان که در تاریخ، آدم هایی که همیشه سعی می کنند با دشنام به این و آن، ته کار یک چیز شگفتی را نگه دارند که عقل طبیعی آن را باور نخواهد کرد.

این رویه که شاید در جاهای دیگر دنیا هم باشد، یعنی مخالف خوانی بیدلیل اما ظاهرا با ادله محکم، آن هم در مقابل شواهد بیشمار، یک پدیده جالبی است که توجه خیلی ها را به خودش جلب می کند اما بعد از یک مدتی از رنگ و لعاب افتاده و عاملین بیکار شده ـ بعد از کسب درآمدی و شهرتی ـ و معمولین هم دوباره به همان روشهای جاری بر می گردند. این قاعده اول. (شبیه برخی فالگیرها و ... چی درمانی ها و غیره و غیره)
از سوی دیگر، وقتی بحث طب سنتی و به اصطلاح با تعبیر که باید از آن به عنوان یک دروغ شاخدار یاد کرد «طب اسلامی»‌ یاد می شود، آدم به یاد این می افتد که قرنها عنوان فلسفه اسلامی را برای فیزیک و طب و فلسفه یونانی بکار می بردیم و هنوز هم. در حالی که آن هم روشن بود که یک ترکیب ناجوری است که فقط می شود گفت به اعتبار این که متعلق به مسلمانها بوده (که نبوده ولی در آن سهیم شده اند) این عناوین با پسوندهای اسلامی درست شده است. اینها دانش و عقل بشری است که لقب دینی، یا جاهلانه یا فریبکارانه روی آنها گذاشته شده است.
اما تردید در ترکیب طب اسلامی به معنای مخالف با استفاده از داروهای گیاهی نیست، البته اگر مبنای علمی داشته باشد، اما اگر قرار باشد بر اساس برداشت هایی باشد که در کتابهای پزشکی قدیم مانند تحفه الغرائب و هزاران اثر دیگر باشد که اغلب بدون تجربه علمی و بیشتر از روی حدسیات است، باور جدی به آنها ندارم. اینها ربطی به این نکته ندارد که امروز روز درمان گیاهی را اگر علمی باشد بر درمان شیمیایی ترجیح می دهند. در ظرف این چند دهه جای بسیاری از داروهای شیمیایی را داروهای گیاهی با تکنیک جدید گرفته و کار خوبی است، اما باید پرسید: این چه ربطی به طب سنتی دارد؟ این خودش از طب جدید درآمده و با شناخت مضرات داروهای شیمیایی در صورت امکان از داروهای گیاهی استفاده شده است. همین الان هم نود و نه درصد مردم از همین داروها استفاده می کنند و گوش به لاطلائلاتی که در این باره توسط عده ای سودجو گفته می شود نمی دهند. پزشکی جدید هم خودش در مسیر پیشرفت، به نواقص کار خودش توجه دارد.
تازه باید پرسید مگر درمان کردن آدم ها فقط به داروست؟ بسیاری از درمانها با جراحی و ابزارهای فنی دیگر و با اتکاء با دانش های بنیادین است که امروز خط مقدم پیشرفت علم است. آزمایشات، عکس، و بسیاری از مسائل دیگر که روی سلول ها انجام می شود و هزاران هزار مسأله دیگر پزشکی جدید. آن وقت این عقل است که آدم آن هم علم و تخصص را با کار عطاری و گیاهان علفی مخلوط کند؟ مگر آن که همین ها را طب جدید در آزمایشگاه ها تهیه و اثر آنها را تأیید کند که البته هر عاقلی خواهد پذیرفت. ؟ راستش کدام مریضی از فقیر و غنی حاضر است برای این قبیل بیماری ها خود را دست عطاری ها و نباتی ها و فال گیرها بدهد؟
بگذریم.
اما این که ما در آغاز عصر جدید، به موازات مخالفت به همه چیز جدید از حوزه سیاست بگیر تا مسائل دیگر، از علوم نجومی بگیرید تا طب و غیره، به مخالفت برخاستیم، شاید وجهی از اعتماد به نفس قدیمی مان بود که به تدریج در حال ترک خوردن بود. یک درخت قطور اما از درون پوسیده، به هر حال مقاومتی در مقابل اره دارد. اما وقتی پرزور باشد، اره کار خودش را خواهد کرد. مقاومت ما در این حد که لازم باشد قدری با فکر انتخاب کنیم و بویژه وقتی گزینه های متفاوت هست، قدری محتاط باشیم خوب بود، اما باید توجه داشته باشیم که ما باید سریع تر حرکت می کردیم. به نظر بنده، کار دارالفنون و ترجمه ها و تألیف های آن عالی بود. ما هنوز جایگاه آن مدرسه را به لحاظ آموزشی نمی شناسیم، اما آن رویه، اساسی دنبال نشد و کارها پیشرفت. بخش مهمی از عقب ماندگی ما سر نظام آموزشی است.
اما یکی از تجربه های جالب همین برخورد با نجوم بود که پیش از این دو یادداشت در باره آن نوشتم و مقالات دیگران را هم معرفی کردم. در زمینه طب جدید هم بحث فراوان است و یک بار هم متنی را در این زمینه که متعلق به استاد ارجمند جناب آقای حداد عادل بود در همین وبلاگ نقد کردم.
در واقع متهم  کردن طب جدید به فرنگی و یهودی و مسیحی بودن یکی از این موارد و آن وقت سیل فحش که نثار آن می شد، به دنبالش که واقعا از آن حرفهاست.

اما این بار قصد دارم یک نمونه از آن نوشته ها را در باره طب بیاورم، با تأکید بر این که اگر از سر مخالفت با نجوم گذشتند که هنوز نگذشتند [نمونه اش برخی از کامنت های همان مقاله] همچنان با طب که بحث و تجارت خاص خود را دارد و هزاران نفر درگیر آن هستند، به اعتبار یک روش دینی و اسلامی، حساسیت نشان می دهند. هنوز هم سالانه صدها هزار نسخه از کتابهای طب اسلامی به فروش می رود، در حالی که معلوم نیست تکلیف آن هم حدیث متضاد که حتی شیخ صدوق هم در آخر اعتقادات پنبه آنها را زده، برای چیست.
اما اکنون می خواهم یک متن مهم دیگر را که حدود شش هفت دهه قبل (تاریخ یک جزوه آن 1375ق / 1335ش است) با عنوان «راهنما نجات از مرگ مصنوعی»‌ در نقد طب جدید و ستایش و تمجید از طب قدیم نوشته شده و نخستین جزوه اش را را با آیه هم مزین کرده که ما باید فرهنگ اهل کتاب را دور بریزیم و این که طب جدید از آثار یهود و نصاراست، معرفی کنم تا به نمونه ای از استدلالها در این زمینه آشنا شویم.
در این مجموعه که به صورت شبه نشریه چاپ می شده و مجموعه آنها در نسخه چاپی که در دسترس بود در یک مجموعه جلد شده، استدلال های عجیبی علیه طب جدید آورده و کارش را با این آیه قرآن آغاز کرده که « وَ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ آمِنُوا بِالَّذي أُنْزِلَ عَلَى الَّذينَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهارِ وَ اكْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» [

و البته آیه آن قدر مغلوط آورده که شرم دارم عین آنچه آورده بیاورم. در تصویر زیر ببینید

) و بعد از آن هم هرچه توانسته به طب جدید به عنوان یک امر فرنگی، دشنام و ناسزا گفته است.
خدای را شکر که طبیبان ما از دارالفنون به این سمت، به این اباطیل گوش ندادند و این دانش را در حد خود در ایران گرامی داشتند.
بار این حال بد نیست مروری بر استدلالهای این شخص داشته باشیم، استدلالهایی که همچنان هم فعالانه دنبال می شود و شما و ما می توانید و می توانیم از دهان بسیاری بشنویم.
باز هم تأکید می کنم، بحث بر سر داروهای گیاهی نیست، این را هر آدمی می فهمد که تریاک یا سیر چه اندازه می تواند در درمان برخی از دردها مفید باشد، پزشکی و داروسازی جدید هم از اینها استفاده می کند، اما این چه ربطی به دارهای گیاهی و درمان های قدیمی دارد که اکثر قریب به اتفاق آنها مسائل غیر علمی و بی خاصیت است.
تازه آنچه برای بنده اهمیت دارد، «دینی کردن» آن معلومات بقراطی است که پزشکی ما را هم قرنها فلج کرد و اجازه نداد که متحول شود. تازه وقتی هم دنیای جدید میکرب و واکسن را به ما شناساند و بلای وبا و آفت های دیگر را دور کرد، همچنان طب جدید را به اعتبار فرنگی بودن و غیر دینی بودن مورد دشنام قرار می دهیم.
دلم می خواهد صفحات اول این کتاب را که در اینجا می گذارم، ولو با زحمت شده با دقت مطالعه کنید و به استدلال نویسنده را که زبان حال بسیاری از افراد دانشمند ما در طول یک قرن و نیم گذشته است، ببینید.
اولا که این طب جدید مزخرف است.
ثانیا غربی ها هرچه دارند از ما گرفته اند،
ثالثا که اینها کار یهودی ها و برای تسلط برماست.
رابعا آن که از وقتی درمانهای جدید آمده، بیماری ها بیشتر شده و همه در حال مرگ و میر هستند.
قرنها مشکل وبا در سفرهای تجاری و زیارتی از این طرف به آن طرف انتقال می یافت و هزاران هزار آدمی را به کام مرگ می کشاند تا آن که بحث قرنطینه مطرح شد و معاینات پزشکی و ریشه آن خشکانده شده است. حالا این که ویروس های جدید مانند ابولا و ایدز و غیره آمده معنایش این نیست که در طبیعت نبوده، بلکه بالاخره از جایی به آدمی منتقل شده و مشکل زا شده است. در این باره هم همان دانشمندان تلاش می کنند آنها را درمان کنند، اما در اینجا باز ما می گوییم که این پدرسوخته ها اینها را درست کرده اند که به جان ما بیندازند و .....
در این نگاه هنوز کتاب تحفه حکیم مومن بر این همه رشته تخصصی پزشکی ترجیح داده می شود و همچنان عده ای دربدر دنبال نسخه های آن هستند تا چاپش کنند و کنار عطاری بفروشند و درآمدی به جیب بزنند، چون مشتری فراوان دارد.

نخستین عبارت کتاب و برخی دیگر از مطالب آن چنین است:

ملت رذل یهود و نصارا که مفتن روی کره می باشند ما را به این روز سیاه انداختند. ای آقایان! بیدار شوید. خواب غفلت تا کی ما را دارند از هستی مال و جان ساقط می کنند به انواع و اقسام بسیار سهل و آسان که خودمان بی اطلاع می باشیم.
... ای آقایان در زمان ما طب جدید یک درس سراپا غلط ابتدا تحصیل می کردند بعدا مشغول طبابت می شدند و تشخیص امراض هم در طب جدید منحصر است به عکس برداری و تجزیه خون آن هم به طور ناقص و به مقتضای لکل جدید لذة، هر چیز تازه ای لذت دارد....
.... و حال آن که اطباء بزرگ یونان طب یونانی زحمات بسیار کشیده اند و خدمات بزرگی به جامعه بشر نموده اند و این طب کامل از کتابها موجود است و علم طب یونانی را کاملا شرح داده اند و کوچکترین احتیاجی به طب جدید نداریم....
بروید در خزانه دولت انگلیس ببینید از نسخه های محمد زکریا چگونه استفاده می کنند، چه از طب چه دواسازی....
بروید در کتابخانه آستان مقدس ثامن الائمه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) یک جلد کتاب می باشد که خارجی ها می گویند 12 میلیون تومان قیمت دار. ما دارای چنین گوهری می باشیم و بروز سیاه افتادیم....
یکی از خلاف بزرگ طب جدید این است که اموات را قطعه قطعه می کنند به اسم این که ببینیم چه میکروبی در وجود این شخص بوده که اسباب هلاکش شده و ضد این میکروب را پیدا کنیم.... تو کوچکتر از آن می باشی که بفهمی اخلاط فاسد که در مسام «منفذهای غیر محسوس بدن می باشد چه خلطی می باشد و ضد این خلط چیست.....
حال آن که در طب یونانی کوچکترین احتیاجی به عمل نامبرده ندارد فقط به نگاه کردن ظاهر مرض و علاماتش تشخیص مرض را می دهد...
طب جدید اول مریض را هلاک می کند بعد تشریح می نماید و کوچکترین نتیجه هم بدستش نمی آید
یک خلاف دیگر که با آمپول های گران قیمت ماده مرض را خشک می کنند و حال آن که در طب یونانی با مقدار قلیلی سرکه که از خارج و یا داخل بدن استعمال کنند ماده مرض خشک می شود....
آقایان! در وجود خودم روز اول که سرطان ظاهر شد کوچکترین مهلتی به مرض ندادم و از خارج با سرکه و سفید آب قلع و غیره ضماد نمودم و از داخل بدن شروع نمودم به میل کردن مبرات و آش جو با سرکه و غیره بحمدالله ماده مرض سرطان را از وجود خودم دفع نمودم و کوچمترین آسیبی این مرض مهلک نتوانست به من برساند: «شغال بیشه مازندران را / نگیرد جز سگ مازندرانی».
ای وای بر ما که طبابت یک پیرزن بیابانی بهتر و موثرتر از طب جدید است و این طب جدید ما را به روز سیاه انداخته و مردم را مبتلا به انواع مرض سوداوی مهلک و صعب العلاج نموده است و ماده مرض عموم از خون سوخته «خون کثیف»‌ از خل سودا و صفرا و بلغم می باشد.


این ها نمونه ای از عبارات درخشان این کتاب مفصل است که البته مجموعه ای از نشریات با نام راهنمای نجات از مرگ مصنوعی است.

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380854

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 53
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    31 6
    پس بی زحمت بگید راه درمان ابولا در طب اسلامی چیه ؟؟؟ البته در کتب مختلف اشاره شده.ولی فقط اهل تفکر میفهمند
    • بی نام A1 ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
      36 33
      حاجی جعفریان خوب مینویسی خوشم اومد
  • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    55 47
    دو تا جمله درست میگن اما از چپ و راستش، هزاران خرافات و نژاد پرستی رو میکنن تو مغز مردم، البته آخر از همه باید به همون جمله معروف اعتراف کنیم: از ماست که بر ماست
    • بی نام A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
      31 25
      اقای جعفریان شماکه به فرمایش خوددراین رشته سررشته ندارید بفرمایید.... شماتاریخ طب جدیدومطالعه کنیدببینیددرزمانی که این مقاله نوشته شده طب جدیدچقدرجنایت مرتکب شدکه الان خودش به شدت ردمیکنه عقل وانصاف حکم میکنه میانه روباشیم ازمهندسی پزشکی بسیارپیشرفته ودانش جراحی درصورت نیازبهره ببریم وبدای کسالتهای عمومی ازطب کل نگرسنتی یااسلامی یا یونانی وچینی وغیره اسم چه اهمیتی داره؟ امااینکه عده ای به اسم طب سنتی دکان باز کردن البته ولی درامدچندتاازین دکانها شایدبه گرد یه دکترزیرمیزی بگیرهم نرسه پس حتی الامکان ناچاریم قدری مطالعه ازهردوداشته باشیم تاکمی توان تشخیص پیداکنیمعلم الابدان
    • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      9 29
      بی نام دوم که گفتن درآمد اینها پایینه یه عطاری تو آزادی هست پاتو میذاری توش نسخه هاش از سیصد هزارتومن شروع میشه تا ...
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    47 45
    مفیدترین مطلبی بود که از آقای جعفریان خواندم. خدا کند هزاران بار باز نشر شود
  • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    50 56
    بعضیا هم میبینن بازار و دکان این پزشک قلابیهای امروزی که هیچی حالیشون نیست جز فرستادن ملت به سینه قبرستون کساد شده میان این اراجیف رو مینویسن،خجالت داره برادر من،طب مدرنتون چند تا بیماری رو تونسته به طور کامل درمان کنه؟؟چه دارویی داده که اگه هم خوب کرده صدتا عوارض بدتر نگذاشته؟؟فقط فکر پر کردن جیبشون و گرفتن ویزیت های آنچنانی از ملت هستن.تمام راهکارها و کلیدواژه ها در روایات و کتب دینیه ما هست و هیچ ربطی هم به یونان نداره.کتابهای امثال ابوعلی سینا هم جزو اسلام و طب اسلامی محسوب میشه محض اطلاعاتت.
    • عادل A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
      16 7
      جناب بی نام راستی کدام «تمام راهکارها و کلیدواژه ها»؟ طب یونان را نفی می کنید؟ مقالات ست عشر جالینوس را نیم نگاهی بفرمایید. جوامع اسکندرانیین را فقط از برابر چشم بگذرانید، از میان آثار بقراط ، فقط الفصول او را تورقی بفرمایید تا بدانید که چقدر وامدار طب یونانیم. البته لازم است عربی بدانید و بتوانید نسخه خطی بخوانید. امید است بتوانید این حداقل لازم را انجام دهید. راستی کتب بوعلی جزو اسلام و منابع طب اسلامی است؟ .... متاسفم که اظهار نظر را چنین آسان فرض کرده اید...
  • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    36 41
    خدا رحم کنه بعد از بانکداری اسلامی با سود ۳۰ درصد حالا نوبت طب اسلامی شد
  • ثقلین IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    30 17
    اگر ما به یک درک صحیحی از ماهیت علوم برسیم ، با حضرت علامه جوادی آملی هم نظر خواهیم شد که فرمودند: "علم غیر دینی محال است و محال" با پذیرش نظر فوق دیگر تعصبات احمقانه به خاستگاه ، عالمان و زمان یک علم را کنار خواهیم گذاشت. حقانیت یک علم ارتباطی با مکان و زمان پیدایش آن و ویژگی محققینش ندارد. خذ الحکمه ولو من المشرکین
    • آرش IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      7 3
      کاش نظرات علمایی همچون استاد جوادی آملی بیش از سایر علمایی که تمام هویتشان در سیاست خلاصه شده نشر یابد. نسل جوان امروز تشنه استدلال و بحث علمی و عقلی است. دوستانی که علاقمند به بحث فوق از آقای جعفریان می باشند به مقدمه تفسیر تسنیم از آقای جوادی آملی مراجعه نمایند در سایت ایشان بصورت رایگان قرار دارد در آنجا بسیار دقیق تر و فلسفی تر به این بحث پرداخته شده است.
  • قول سدید A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    14 28
    طب روایی و قرآنی داریم که البته محدود ولی توصیه های آن طلایی است ولی متاسفانه همانجور که نویسنده گفته یافته های بشری ابن سینا و دیگران را به نام طب اسلامی معرفی کردن فتنه ی بزرگی است
  • بی نام A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    37 28
    برادر بی خبر از همه جا شما به همون رشته ای که ازش دو سه درصد سر درمیاری مشغول باش شما را چه به طب دروغ های شاخدار را کسانی میگن که از چیزی سررشته ندارن بعد میان راجعبش اظهار نظرهای شاخدار میکنن. شما بجای ایراد گرفتن و شرمسار شدن از اعراب حروف قرآنی در متن برو ببین چی نوشته شده تحقیق کن حدیث پیامبر رو ببین که فرموده العلم علمان علم الادیان و علم الابدان، نیازی هست این حدیث رو کسی براتون تشریح و تفسیر کنه؟ شما برو هر وقت در ابتدا علم الادیانت کامل شد وسپس علم الابدان را کاملاً فرا گرفتی تشریف بیاورید از این حرفها بزنید. من هیچ حرف خلاف انسانیت و اسلام در این چند صفحه ندیدم و هرچه بود حقیقت بود خدا نویسندشو بيامرزه. شما هم مثل پزشکان جدید نمیدونی اخلاط فاسده چیه اخلاط خونی چیه مزاج چیه و...
  • سید GB ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    12 29
    سلام بر استاد جعفریان دوستان عزیز، بنظر میرسد علت اصلی اظهار نظر غیر اصولی، خلاف صواب و غیر علمی در زمینه های گوناگون کمبود یا در مواردی نبود آگاهی در این زمینه هاست. عزیزانی که دانش کافی در زمینه تاریخ تطور طب داشته باشند مطمئنا یافته های طب قدیم را طب اسلامی و حتی ایرانی نمیخوانند و منطقیترین عنوان را طب قدیم انتخاب خواهند کرد.طب اسلامی یعنی شناخت عملکرد بدنفیزیولوژی ، آسیب شناسی پاتولوژی و ارائه روشهای پیشگیری، درمان. ابن سینا در زمان خود در مبارزه با روشهای خرافی درمان کتاب قانون را نوشت و رازی الحاوی را...اگر امروز ابن سینا زنده شود و به اپاندیسیت مبتلا شود درمان مدرن جراحی را طلب میکند نه استقدوس امام علی بعداز ضربت اثیرپسر عمروِ هانی یهودی را جهت مداوا خواست یعنی طب مدرن
  • m.p IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    3 20
    به نظرم از طرفی داره نوعی خود کفایی رو میرسونهو از طرفی یک جور مقاومت و سر سختی در قبال پذیرش علوم جدید و پزشکی جدید دارد .البته فکر میکنم چون پزشکان یهودی بودن بیشتر به خاطر یهودی بودنشون نوعی سرسختی نشون میدن و نوع نگاهشون به اقلیت های دینی رو نشون میده .
  • بی نام IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    8 16
    حالا این طب اسلامی احیانا ابولا را هم می تواند درمان کند. اگر سرطان با سرکه درمان می شود ممکن است ابولا هم با آبلیمو درمن شود.
  • اریانا IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    18 38
    احسنت اقای جعفریان. به عنوان یک پزشک از شما تشکر میکنم. در رشته تخصصی اینجانب که خون وسرطان میباشد گاه برای اثبات 5 درصد موثر تر بودن یک داروی جدید میلیونها دلار سرمایه و سالها زمان صرف میشود تا یک پاراگراف به کتب مرجع افزوده شود. به امید روزی که کشور ما دوباره مامن خبرگان و اندیشمندان و توانایان در هر زمینه وشغلی شود.
  • حسين سهرابي A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    9 12
    با سلام محضر دوستان مگر اين اصل را باور نداريد كه تمامي علوم از يك مبدا و منشاء بوجود مي آيد و اين ما آدميان هستيم كه مرتب در حال تغيير و عوض شدن هستيم پس چگونه است كه اينهمه زحمات و تلاشهاي دانشمندان را براي معالجه و درمان نوع بشر ناديده ميگيريم مگر جنس نوع بشر صرفنظر از مكان جغرافيائي زندگي و تولدش با همديگر تفاوتي دارند؟ ممكن است كه در زمان طلوع دين اسلام و زحمات دانشمندان اسلامي در زمان گذشته علم طب پيشرفتهائي هم داشته ولي نكته اينجاست كه همانگونه كه همه علوم سير رشد خود در طول زمان را داشته اند علم طب هم همينگونه است حال چون غربي ها با زحمت و تلاش سردمدار و طلايه دار اين رشته هستند بايد با آنان مخالفت كرد ؟؟ واقعا تعصب تا كجا ؟ كج فهمي تا كجا ؟ يادمان باشد مصدر همه علوم از خالق يكتا
  • آرش A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    39 9
    جالبه ، در فیلمی مستند از شبکه بی بی سی دیدم که چگونه درباره کتابی به نام طب النبوی صحبت می کرد و دستورات پیامبر اسلام و دیگر ائمه اطهار مبنی بر بهداشت و درمان را به عنوان یافته های جدید برای درمان بسیاری از دردهای امروز بشری عنوان می کرد اما محقق ارجمند ما با نقل یک کتاب خرافی و پیش پا افتاده منکر همه چیز می شود. شاردن جهانگرد معروف فرانسوی در سیاحتنامه خود ، بیشتر خصوصیات بهداشتی و درمانی ایرانیان در زمان صفویه را ناشی از نوع سبک زندگی دینی آنها و نوع غذاها وخورد و خوراک می داند و این همان راز درمانی و بهداشتی طب ائمه بوده که با رعایت نکات مختلف در زندگی و نحوه زیستن بسیاری از بیماری ها را از خود دور می ساختند. این همان طب اسلامی است.
  • امیر از تهران A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    32 8
    نفی 10 قرن تلاش دانشمندان مسلمان طب به نام ترجمه طب یونانی همانقدر احمقانه و ساده لوحانه است که نفی پیشرفت های علمی طب در دو سه قرن اخیر. اینکه همه کشفیات و ابداعات طبی ابن سینا که تا همین قرن هیجدهم در دانشگاهای اروپا تدریس می شده یا رازی که اساسا ضد عفونی کردن درمان را ابداع کرد یا ابن نفیس که گردش خون صغیر را کشف کرد و یا علم تشریح و علوم جراحی از دانشمندانی همچون زهراوی آندلسی و ...را به طبیبان یونانی نسبت دهیم یا بی سوادی است و یا .... اگر خیلی ادعای مطالعه و تحقیق دارید سری به کتاب های مقدمه ای برتاریخ علم جرج سارتون بزنید معتبرترین کتب تاریخی در زمینه تاریخ علم تا متوجه شوید که طب اسلامی چیست و طبیبان مسلمان در طول 10 قرن چه کردند.
  • مهرزاد IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    15 28
    عالی بود آقای جعفریان عزیز. خدا سایه تان را بر سر جامعه پژوهشی نگه دارد.
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 2
    با سلام خدمت آقاي جعفريان و همه علاقمندان پذيرش و رد کامل طب سنتي نه شدني است و نه معقول. آن چيزي که من از مطلب آقاي جعفريان فهميدم ايشان طب سنتي را نفي نکردند ولي نگاه به آن را از دو منظر نقد کردند. اول روي نام گذاري آن يعني طب اسلامي خواندن طب سنتي و دوم مطلق نگري در خصوص آن واينکه طب جديد نفي شود وبچسبيم به طب سنتي در خصوص تمامي امراض.مخلص کلام اينکه طبهايي نظير سنتي و سوزني و ... در واقع طب مکمل هستند. ولي بايد اين نکته را در نظر گرفت که طب سنتي و هر طب مکمل ديگر بر اساس يک دسته مفاهيمي است که طب جديد از آنها کمک نمي گيرد مانند اخلاط اربعه در طب سنتي. در واقع طب سنتي در تشخيص امراض از معلولمانند رنگ چهره، چشم، زبان و ... به علت مي رسد ولي در طب جديد از علتآزمايش،و .. به معلول.
  • خودمونی IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    9 1
    جناب اقای جعفریان به نکته ای اساسی اشاره دارند وان بد دفاع کردن از یک حقیقت خوب بهر حال اقوام بشر در طی حیات خود برای غلبه بر مشکلات از جمله بیماری راههایی را با تجربه ویا تحقیق بدست اورده ودر عین حال انرا به دیگران داده یا دیکران انرا اخذ کرده اند وتبادل این اطلاعات گنجینه علم بشری است . می ماند شیادان که در همه جا وهمه زمینه ها حضور دارند. ومخلوط کردن اینها مارا از فهم مسایل محروم میکند .که به نحوی متاسفانه در مقاله ایشان رخ داده شاید منظور ایشان این بوده که ما طب اسلامی نداریم ولی قطعا نمی توانند انکار کنند که طب مسلمانان داریم حال چه خودشان داشته چه از اندوخته دیگران بهره گیری کرده باشندواین چیز بدی نیست بخصوص که در این اخذ به مرجع هم اشاره بشود وخدای نکرده به سرقت نیانجامد
  • خودمونی IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    ادامه کامنت قبلی اما موضوع شیادان بحث مفصلی است تا جاییکه برای غلبه بر بخشی از این شیادیها وسرقتها ثبت مالکیت معنوی مطرح شده است.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    30 1
    با سلام و احترام به آقای جعفریان فارغ از ارزش‌داوری دربارة نوشتة حاضر، جسارتاً در بسیاری از آثار شما این مطلب آشکار است که بیشتر در سطح داده‌های تاریخی سیر می‌کنید، و نسبت به مبانی نظری، بنیان‌های فلسفی و قواعد روش‌شناختی علم، به‌ویژه علوم انسانی و اجتماعی، و به‌طور اخص فلسفه و روش‌شناسی علم تاریخ کم‌توجهید.
  • مهدی IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    31 7
    به نام خدا با سلام. مگر می شود دینی به این گستردگی که مستمر الی یوم القیامه هم هست حرفی برای بهداشت و طب نداشته باشه . این ضعف ماست که نمی توانیم استخراج کنیم. و لارطب ولا یابس الا فی کتاب مبین . هر چه بخواهیم در دین ما هست پس یقینا طب اسلامی هم داریم اونم خوبشو داریم . عرضه دارید استخراج کنید به قول معروف عدم الوجدان لا یدل علی عدم الوجود
    • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      20 31
      یکی به دیگری می گه اینجا مرکز کره زمینه. طرف می پرسه از کجا مطمئنی. می گه اگه مطمئن نیستی برو متر کن. حالا قضیه شماست. در قرآن هست ولی تو برو پیدا کن که نشد حرف. بگو کجای قرآن در مورد چه بیماری چه دستورالعملی دارد. گستردگی اسلام به این نیست که مثلا دستور درمان سرماخوردگی را هم داشته باشه. چرا تعقل نمی کنید؟
  • امید A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    6 4
    حبذا شیخنا. بلیغ بود و صریح. منتها نمی دانم به چه حبلی آویخته اید و چه حرزی بر خود بسته اید که چنین بی پروایید لابد مستحضرید که بر این مبنا، هنر اسلامی و سیاست اسلامی و جامعه ی اسلامی از پایه سست می شوند فقیر هم داعی است که فلسفه ی اسلامی گتره است اما از یاد نباید برد که به هر حال، ریشه ی این افراط و تفریط ها در مجموعه ای از نقل های روایی است که اصالت آنها محل تردید است از انجام محاسبات پیچیده ی ریاضی توسط امیر مؤمنان تا نسخه ی های بلند و بالای پزشکی که در کتب وعاظ و متکلمین سده های اخیر ـ از قبیل حلیه المتقین و امثالهم ـ ذکر شده وتا کنون همتی در پالودن و پالایش غث و ثمین ایشان نشده است.
    • بی نام A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
      32 2
      بله برای شما هرچیزی که لفظ غیر اسلامی داشته باشد ملاک و هر چیزی اسلامی گتره است ... فعلا که علم و هنر جهان وام دار اسلام است.
  • پزشک معتقد به طب اسلامی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    40 7
    برادر عزیز متاسفم که شما به دلیل واهی بعضی روایات طبی اسلام و قرآن و اءمه معصومین را ازیر سوال بردید. امام باقر علیه السلام میفرماید به شرق و غرب عالم سفر کنید آنگاه خواهید دید هیچ علم صحیحی وجود ندارد مگر آن که ریشه آن علم صحیح از سوی ما ائمه صادر شده باشد,برادر عزیز اگر بلد نیستیم از اسلام و روایات بطور صحیح دفاع کنیم حداقل پرچمدار انکار طب اسلامی نباشیم .بنده چون ارادت ویژه به روحانیت دارم پیشنهاد میکنم جلسه ای با حضور بزرگان مخالف طب اسلامی و طب سنتی که اکثرا پزشک و خبره پزشکی باشند تشکیل دهید تا با آیات متعدد قرآن ثابت کنم تمامی علوم پزشکی در قران وجود دارد.برای اینکه خیالتان را راحت کنم امام امیرالمومنین ع میفرماید تمام دانش آیندگان در قران است.
  • بی نام FI ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    32 6
    با این حرفا نمیتونید ما رو از آمریکا و اسرائیل خوشنود کنید.ما عربده مرگ بر امریکا را قطع نخواهیم کرد و در دهان موافقین امریکا میکوبیم.آن هم با قدرت فراوان.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    3 0
    سلام جناب آقای جعفریان خسته نباشید به نظر می رسد با توجه به این که اینترنت است و شاید کسی مطالب قبلی شما را نخوانده باشد ذکر منطق کلی حاکم بر سلسله مباحث شما، البتهکمی واضح تر از چیزی که الان هست برای خواننده تازه و حتی خواننده پیگیر مفید باشد در مورد پرانتزهایی هم که مطرح می شود مثل اصلت بقراطی و جالینوس طب سنتی کمی توضیح بیشتر برای خواننده ای که با مطلب آشنا نیست خالی از لطف نیست که واجب است. مثل ریشه طبایع در عناصر چهارگانه. مشتاقانه منتظر مطالب بعدی شما هستیم
  • س.م A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    32 1
    این نوشته از کتاب آقای جعفریان دفتر دوم تاریخ ایران اسلامی روزگار درخشان تمدن اسلامی صفحه 177 است که از قول محققی درباره کتاب ابن سینا می نویسد: طب اسلامی با رازی و ابن سینا به اوج خود رسید و در نوشته های این مردان ، صورت قطعی خود را برای دانشجویان طب و طبیبان پس از ایشان پیدا کرد... ایشان همچنین در صفحه 175 همان کتاب می نویسند: ..تمدن اسلامی در کنار دانش ملت های دیگر از توصیه هایی که از پیامبر ص و امامان ع در اختیار بود بهره برد... که مشهورترین آنها طب التبیص،طب الباقر، طب الصاذق و طب الرضاع است... گویا امروز نظر ایشان درباره طب اسلامی و مانند آن به کلی عوض شده و آن را اساسا نفی می کنند
  • م.ه.ب SK ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 21
    استاد ارجمند جناب جعفریان: همانطور که میدانید ودرطول تاریخ این سرزمین ثابت شده؛ وجود افراط وتفریط درمیان ما ایرانیان باعث افکار واعتقادات نامعقول شده است که تا الان هم وجود دارد ، واین مسئله متاسفانه همه ابعاد اعتقادی وفرهنگی مردم ما را احاطه کرده است, ودر بیشتر موارد هم منجر به خرافات متعصبانه شده است
  • بی نام CA ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    3 18
    متاسفم اگر دکترکامنتم را که درمقاله نجوم نوشتم رو به عنوان مخالفت باخودشون ببینند من برای کاردکتراحترام قائلم. ولی حقیقت همینه که ما باید به عمق مسئله بریم. از نزدیک به هزارداروی مورد استفاده در پزشکی فقط دوتاشون٬ بله فقط ۲ عددازسرزمینهای اسلامی کشف شدند یکی اتانول که رازی قرنها پیش زحمتشو کشید ویکی داروی اجملین که یک پاکستانی چند دهه پیش کشف کرد البته نه ایشون ونه رازی خاصیتهای پزشکی اینها را فهمیدن واین بار هم نسل اروپایی به کمک آمد. سوالی که من از دکتر دارم اینه که چی باعث شده که نسل اروپایی بیشتر از هزار داروی شفابخش اختراع کنه ولی ما هنوز تو یکی ش موندیم؟ چراازنجوم گرفته تا پزشکی ماحتی به گردپای اینهانمیرسیم؟ چرا ما مثل پیروان «دین محموله‌ها» شدیم و چشممون همیشه اون طرفه؟
  • س.م A1 ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    31 1
    آقای جعفریان متاسفم که شما حتی اجازه نمی دهید نظرات دربردارنده افاضات قبلی شما منتشر شود و دیگران از نظرات پیشین شما هم با اطلاع شوند. اشکالی ندارد بالاخره انسان است و عقایدش ممکن است تغییر کند و نباید از دانستن دیگران نسبت به این تغییر بهراسیم اگر واقعا آن تغییر پایه و بنیادی دارد. ضمن اینکه عجولانه و شتابزده چیدن یک سری مطالب بی ربط ، تحت یک عنوان در مطلبی دیگر مثلا برای اینکه گوشی دست کسی بدهید ، سالهاست که دیگر کار نمی کند این سلاح کمی زنگ زده است مثلا با این پازلی که درست می کنید چه چیزی را می خواهید ثابت کنید؟ واقعا زمانی براین باور بودم که شما یک محقق و پژوهشگر حقیقت هستید. البته این مطالب برای خود شماست ، نیازی نیست یا انتشارش ژشت دمکراتیک بگیرید که دیگر ریشش درآمده است
  • محمد A1 ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    34 1
    آقای عباس تبریزیان 12000 حدیث پزشکی تدوین کرده که در چهار جلد چاپ شده با جستجویی با کلمه طب کتبی که اخبار طب را از اهل بیت علیهم السلام روایت کرده اند برای انسان مشخص می کند جایگاه این علم را در میان اهل بیت العلم علمان علم الادیان و علم الابدان از کیست؟
  • بی نام A1 ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    29 2
    آقای استاد جعفریان بنده در مورد برخی از مسائل از شما می پرسیدم و شما با اندک اطلاعات که در زمان پرسش و پاسخ شما فکر می کردم شما احاطه کامل دارید همه چیز رو زیر سؤال می بردید بعد از چند مدت که مطالعاتم بیشتر شد فهمیدم حضرت آقا اصلا ورودی در این مباحث نداشتید شما رو به خدا قسم می دهم به جای اینکه نظراتی که بدون تخصص است را ول کنید و دنبال همون کوشش در نسخ خطی و احیاء آنها به عهده گرفتن ریاست یک کتابخانه و تبدیل کردن آن به مانند کتابخانه مجلس نوشتن داستانهای تاریخی باشید ممنونم
  • بی نام A1 ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    33 1
    دکتر در همین اصفهان خودمان ،متخصصین گوارش پدرم را جواب کردند و به من گفتند ایشان سرطان دارد و تا دوسال دیگر احتمالا میمیرد سراغ پزشک گیاهی رفتیم ، همان حرفهای اسکن کتابی که گذاشتید را زدند و گفتند : دکتر فلانی قاتل است و.... رژیمی دادند با مقداری داروهای گیاهی ، سخت بود ولی طبق دستور استفاده کردیم و الحمدلله مشکل حل شد. متخصصین گوارش وقتی نتایج آزمایشها را دیدند فقط تعجب کردند و گفتند خدا را شکر بیمار شفا یافته
  • محمدرضا بزمشاهی RU ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    1 2
    استاد درمورد صحت کتابهایی مانند طب الصادق و طب الرضا مطلبی بنویسید در این کتابها مطالب بی‌اساس فراوان وجود دارد
  • کیانوش جهانپور IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    2 14
    در خصوص اینکه طب سنتی ایران یا خاورمیانه به تاکید و خطا طب اسلامی نامیده می شود تردیدی نیست و اینکه طب یونانی توسط دانشمندان مسلمان پرورده شده و ارتقا یافته و توسعه پیدا کرده هرگز دلیل اسلامی نامیده شدن ان نیست چنانکه احتیاطا در خصوص فلسفه و منطق نیز چنین است و این شیوه کهنه خوراندن دست ساخته های بشر بنام اسلام و خدا و نبی به مردم است اما ... اما نگاه اقای جعفریان به طب سنتی نیز ناقص است و همینکه تا اسمی از طب سنتی برده شده ایشان طب سنتی را تداعی کرده است نشانگر نااشنایی ایشان با طب سنتی و مکمل است ... تفاوت طب سنتی با طب مدرن در تجویز علف و گیاه نیست چنانکه طب گیاهی یا هربال مدیسین نیز طبی سنتی به شمار نمیرود
  • بی نام IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    2 1
    نگاه بدبینانه استاد جعفریان به طب سنتی که به غلط طب اسلامی نامیده میشود همانقدر سست بنیاد است که نگاه آقایان مدعی طب اسلامی به طب مدرن . جناب جعفریان ..اگر در طب جدید گیاهی تجویز شود این گیاه درمانی جزوی از طب مدرن است و تابع رویکرد تشخیصی و بیماری شناسی آن ...اشتباه استاد این جاست که طب سنتی را طب گیاهی و علف در مانی یکی پنداشته اند ...طب سنتی مجموعه ای از رویکرد و چارچوب تشخیصیست و طب مدرن در رویکرد و چارچوبی دیگر ...طب مدرن مولکولی و میکروسکوپیست و طب سنتی ماکرو ست و انسان را در تمامیت نه در اعضا می بیند ...طب مدرن کارکرد و توانایی خود را نشان داده و البته موارد نقص و ناکارامدی و بن بست نیز بسیار است ...در طب سنتی اعم از ایرانی یا یونانی یا چینی نیز چنین است ...دو رویکرد و قرائت از انسان
  • بی نام IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    3 31
    تردیدی نیست طب اسلامی نداریم کما اینکه نجوم و فیزیک و حتی روانشناسی و فلسفه و منطق اسلامی نداریم ولی در کشوری که همه چیز پسوند اسلامی پیدا کرده و (مردم) عوام زده هرچیزی را با پسوند دین به خورد عوام الناس میدهند طب اسلامی هم در کنار بقیه به چشم نخواهد امد
    • بهزاد IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
      30 0
      تردیدی نیست لباس اسلامی هم نداریم. بهتر است جناب جعفریان اگر در البسه‌ی روحانیت احساس راحتی می‌کنند حداقل یک دکتری بگیرند که ایشان را دکتر خطاب کنیم
  • بی نام IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    2 0
    طب سنتی مسلمانان قرائتیست از کالبد انسان و طب مدرن قرائتی دیگر و اتفاقا یافته های اخیر حاکیست که طب سنتی در ابعاد بسیاری بدون ورود به عوالم مولکولی و میکروسکپی از شواهد ماکرو به نتایج و توصیفات قابل تاملی رسیده و امروزه طب سنتی چینی بدلیل رسمیت و تلاش چند دهه ای و نه تمسخر و انکار دیگران در مواردی خود را تحمیل هم نموده است ... فراموش نکنیم فلسفه طب درمان بیمار است با حداقل مضار نه لزوما درمان بیماری و طب سنتی در این خصوص مکملی شایسته بوده و هست که متاسفانه بدلیل انحطاط روحیه تحقیق در قرون اخیر عقیم مانده است ... طب مدرن هم خدمات شایانی داشته و البته مضار و بن بستهای فراوانی دارد که ما جماعت اطبا خود بهتر از دیگران بدان واقفیم ...طب سنتی لزوما تنافری با طب مدرن ندارد و تخصص طب سنتی امروز دایر
  • بانو IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    19 0
    با سلام و آرزوی توفیق برای جویندگان و اهل حقیقت و هدایت کسانی که از شاهراه و فطرت شون منحرف و گمراه شدند.خدا رو شاکرم که نور معرفت و حقیقت به دلم تابیده و این رو لطف الهی و دستگیری اولیا الله میدونم که این مانع تاثیر پذیریم از این انتقادات کوبنده متعصبانه ظاهر بینانه و سطحی نگرانه از طب اسلامی و سنتی کشور مون میشه.مواردی که کاملً مشهوده که نشون از کوته فکریها و تک بعدی و شاید نقطه بینی به جای افق نگریهاست.طب اسلامی نداریم یعنی چی یعنی اینکه نمیبینیم اما میشه که باشه همین طور روانشناسی نجوم و تمام علوم ما اسلامی و حقیقیش هست اما قصور و تنبلی ما شرایط دانشگاهی ما سنگ اندازیهای دشمنان زیرک و دوستان نادان و لجباز بیهدفیها و سر در گمیها در کشورهای مستعمره و اهداف شوم اونهایی که نمیشه منکرش شد دسی
  • رضا A1 ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    27 0
    خود مرحوم علی اکبر سقاباشی مولف مجموعه نجات از مرگ مصنوعی در جای جای کتاب تصریح میکنند که این طب سنتی، طب یونانی است و اصلا اصراری بر چسباندن آن به اسلام ندارند . جای تعجب است که جناب جعفریان اینجوری ایشون رو نقد فرمودند.
  • عبدالله CA ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    26 4
    سلام من پزشک هستم و از همین کتاب و کتب دیگر مانند قرابادین کبیر و غیره استفاده میکنم. ولی درباره جمله ای که بعنوان صحیح آورده شده: حضرت علامه جوادی آملی فرمودند: "علم غیر دینی محال است و محال" خیلی علی. میتوانید بفرمایید که چرا علمای اعلام برای درمان به همین طب غربی مراجعه میکنند؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    34 15
    با سلام اقای جعفریان یا هر کس دیگه شما خودت داری میگی اطلاعات ندارم پس لطفا ذهن مردم منحرف نکن .مطالبی رو که گذاشتین خوندم مهم اینه که عالمان دینی این حرفای شمارو قبول دارن یا نه چقدر پول میگیری از تبلیغ طب مدرن ؟؟؟من اگر کامنت میذارم براتون با دلیل مینویسم و با چشم خودم اثر درمان دانش امام رضا رو دیدم و اعتقاد به خودشون و علمشون دارم .لباس پیغمبر به تن دارین و ضدش تبلیغ میکنید متاسفم برای امثال شما ...به کجا چنین شتابان ....
    • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
      0 1
      سلام. گفتین که اثر این طب رو خودتون دیدین. میشه بیشتر توضیح بدین که چه بیماریتون درمان شده؟ خیلی ممنونم
  • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    22 2
    آره جونم طب اسلامی هم داریم یک نگاه اجمالی به روایات بیانداز میبینی
  • بی نام A1 ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    6 2
    سلام وقتی خدا انسان رو افرید درمان دردشم افرید مگه یه دانشمندچطور میتونه همزمان کل دنیا رو بگرده تاگیاهارو بشناسه پس یقینا علم طب به پیامبران واعمه وحی شده اقای جعفریان دفترمشق باباشو اورده میگه مگه طب اسلامی داریم چرا نداریم اقا دین اسلام گفته حجامت خوبه بزرگترین سایت حجامت توامریکاست ازکجادراوردن از اصول کافی که واسه مسلمانهاست واسه اون خوبه طب اسلامی ولی واسه ما بد ه چراچون ماباید ازبین بریم نمیدونم مردم کی بیدار میشن
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    1 4
    برای همین است که آقایان برای درمان به انگلیس و آلمان و غیره می‌روند؟