ایرنا نوشت:

معاون اول رییس جمهوری از افزایش بیش از ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی در ۶ ماهه نخست سال جاری خبر داد.

اسحاق جهانگیری عصر سه‌شنبه در مراسم رونمایی از سامانه جامع امور گمرکی کشور افزود: در ماه‌های اخیر واردات کالاهای سرمایه‌ای نیز رشد مناسبی داشته است که رشد صادرات غیرنفتی و همچنین رشد واردات کالاهای سرمایه‌ای بیانگر اینست که اقتصاد کشور از رکود به سمت رونق درحرکت است.

وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در تهیه سامانه‌های الکترونیکی گفت: دولت می‌تواند با کمک دانشگاه‌ها کارهای بزرگی انجام دهد؛ اگر دستگاه‌های اجرایی مسائل خودشان را به خوبی تعریف کنند این پتانسیل در دانشگاه‌ها وجود دارد که گره‌های پیش روی کشور را باز کنند و مسیر توسعه را با سرعت بیشتری طی کنند.

جهانگیری اضافه کرد: یکی از جهت‌گیری‌های اصلی که هم مورد انتظار مردم و هم در برنامه‌های دولت به آن متعهد است، اینست که روند توسعه کشور با سرعت بیشتری به سامان برسد.

وی ادامه داد: درگذشته اتفاقاتی افتاده بود که حرکت توسعه کشور را از مسیر اصلی خود منحرف کرده بود؛ براثر این انحراف از مسیر اصلی، تورم سنگینی در کشور حاکم شده بود و همزمان با تورم، رکودی جدی نیز بر مجموعه اقتصاد کشور حاکم شده بود.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت تیمی هماهنگ و منسجم است و می‌داند که درباره هر موضوعی باید چه تصمیمی اتخاذ کند و همچنین می‌داند که تصمیم بعدی چه خواهد بود و تصمیمات از آن دست تصمیماتی نیست که نداند قدم بعدی چیست.

وی با اشاره به دستاوردهایی که طی یک سال اخیر در زمینه کنترل تورم و خروج از رکود انجام شده است گفت: در سال گذشته مصوبه‌ای ۳۵ بندی برای خروج از رکود به تصویب رسید و مجموعه تصمیمات مناسبی اتخاذ شد که این بسته سیاست خروج از رکود می‌تواند کشور را به رونق اقتصادی برساند.

وی اضافه کرد: الزاما باید زمان ورود به رونق را کوتاه کنیم به دلیل مطالباتی که در این بخش وجود دارد؛ رشد اقتصادی در سه ماهه اول امسال ۴.۶ درصد بود که این رقم، رقمی امیدوارکننده است و با سیاست‌هایی اتخاذ شده، چه آنچه به مجلس رفته و انتظار می‌رود زودتر تصویب شود و چه آن‌هایی که نیاز به قانون ندارد و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که دستگاه‌ها با یکدیگر هماهنگ باشند به طور قطع بسته خروج از رکود می‌تواند کشور را به سرعت وارد رونق کند.

وی افزود: در نتیجه اتخاذ سیاست‌های خروج از رکود، در بخش تولید، در کشور تحرکی اتفاق افتاده است؛ در بخش صنعت رشد قابل توجهی انجام شده و خیلی از واحدهای تولیدی که دچار رکود بوده‌اند در همین فضا و یک سال اخیر دوباره وارد چرخه تولید شدند.

جهانگیری افزود: در بخش کشاورزی تصمیمات مهمی اتخاذ شد و به دنبال آن هم اکنون در حوزه ماشین آلات کشاورزی، تولیدکنندگان ماشین آلات محصولات خود را چند ماه پیش فروخته‌اند؛ همچنین در این مدت تولید محصولات رشد داشته و میزان خرید تضمینی گندم رشد داشته است.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر تسهیل در امور مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی گفت: وظیفه دولت این است که بتواند شرایطی ایجاد کند که فعال اقتصادی احساس نکند در اقتصاد گرفتار شده است؛ هر چند در ایران نظام اداری کند حرکت می‌کند.

وی یکی از برنامه‌های جدی دولت را اجرای دولت الکترونیک اعلام کرد و گفت: ما در این دولت مصمم به اجرای دولت الکترونیک به معنای واقعی در نظام اداری کشور هستیم که به این ترتیب حتما رضایتمندی مردم و فعالان اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

وی یکی دیگر از دستاوردهای دولت الکترونیک را پیشگیری از مفاسد اقتصادی عنوان کرد و افزود: یکی از جاهایی که مفاسد اقتصادی زیادی داشتیم و از نقاط تاریک کشور است، موضوع گمرکات است؛ در سفر بوشهر بعضی اطلاعاتی به ما داده شد که بسیار تکان‌دهنده بود.

وی اضافه کرد: گمرک یکی از کلیدی‌ترین سازمان‌های ما برای گسترش تجارت خارجی است؛ در این مدت کوتاه گام‌هایی اساسی در این زمینه برداشته شده و مدت زمان و همچنین هزینه ترخیص کالا کاهش یافت.

وی یکی از فعالیت‌های اساسی که باید درحوزه گمرکات انجام شود را «پنجره واحد» عنوان کرد و گفت: در مدت زمانی قبل گزارش‌هایی گرفته شد که براساس آن کامیون‌ها برای ورود یا خروج ۷۰ روز در مرز معطل می‌شدند که ما برای حل این مساله دو تیم ارسال کردیم که آن‌ها چنین مساله‌ای را تعیین می‌کردند. در سفری به کرمانشاه که اخیرا انجام شد این مساله مرتفع شد.

وی با تاکید بر سامانه‌های الکترونیکی گفت: روز گذشته در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، بانک مرکزی اعلام کرد که ۹ سامانه در سیستم بانکی کشور ایجاد شده است؛ این سامانه‌ها حلقه‌های تنهایی هستند که باید به یکدیگر متصل شوند.

وی در خاتمه تصریح کرد: در گذشته برخی برای واردکردن کالاهایی از مرجع می‌گرفتند تا در بازار آن کالاها را عرضه کنند اما مشاهده شده است که برخی کالاهای دیگری وارد کردند و برخی هنوز شرکت‌هایشان شناسایی نشده است که با تشکیل سامانه‌های الکترونیکی کل مسیر در کنترل گمرک قرار می‌گیرد و از تکرار چنین مساله‌هایی جلوگیری می‌شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =