ایسنا نوشت:

بنابر آمار سازمان ملل، هند با وجود کاهش بیش از ۵۰ درصدی نرخ مرگ و میر کودکان از سال ۱۹۹۰ میلادی، در سال ۲۰۱۳ رکورددار بیشترین رقم مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال شد.

این گزارش از مرگ و میر ۱.۳۴ میلیون کودک زیر پنج سال هندی در سال ۲۰۱۳ میلادی خبر می‌دهد که این آمار بالاترین میزان در جهان است. بر اساس این گزارش با توجه به کاهش جهانی آمار مرگ و میر کودکان از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون، هند هنوز در مراحل نخستین این کاهش قرار دارد.

به نقل از پرس تراست آو ایندیا، آمار مرگ و میر کودکان زیر پنج سال هندی از ۳.۳۳ میلیون مورد در سال ۱۹۹۰ به ۱.۳۴ میلیون در سال گذشته میلادی ۲۰۱۳ کاهش یافته است. این کاهش در سطح جهانی از ۱۲.۷ میلیون در سال ۱۹۹۰ به ۶.۳ میلیون مورد بوده است. در زمان مشابه، نرخ مرگ و میر کودکان در هند از ۸۸ مورد مرگ در هر ۱۰۰۰ کودک در سال ۱۹۹۰ به ۴۱ مورد در سال ۲۰۱۳ رسیده است و نرخ مرگ و میر نوزادان نیز از ۵۱ مورد در هر ۱۰۰۰ نوزاد به ۲۹ مورد در سال گذشته (۲۰۱۳) کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، حدود نیمی از مرگ و میرهای کودکان زیر پنج سال در پنج کشور رخ می‌دهد که شامل هند، نیجریه، پاکستان، جمهوری دموکرات کنگو و چین هستند. هند با ۲۱ درصد و نیجریه با ۱۳ درصد، در مجموع بیش از یک سوم آمار مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در جهان به خود اختصاص می‌دهند. حدود دوسوم مرگ و میر نوزادان، تنها در ۱۰ کشور جهان رخ می‌دهد که هند در این میان بیش از یک سوم آمار مرگ و میر نوزادان را به خود اختصاص داده است.

سازمان ملل همچنین اعلام کرده است که مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سال ۲۰۱۳ عمدتا به دلایل قابل پیشگیری که اصلی‌ترین آن‌ها عبارت از زایمان‌های زودرس با ۱۷ درصد، ذات‌الریه با ۱۵ درصد، مشکلات زمان وضع حمل با ۱۱ درصد، اسهال با ۹ درصد و مالاریا با ۷ درصد بوده و البته سوءتغذیه نیز بیش از نیمی از مرگ و میرهای زیر پنج سال را به همراه داشته است.

به گزارش آژانس گروه بررسی مرگ و میر کودکان سازمان ملل، یونیسف و سازمان جهانی بهداشت (WHO) در حالی که در سال ۲۰۱۳ در مقایسه با ۱۹۹۰ روزانه ۱۷ هزار مورد از مرگ و میر کودکان کاهش یافته، اما مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در ۲۰۱۳ روزانه ۱۷ هزار مورد بوده است. با این حال رئیس مرکز سلامت یونیسف معتقد است که پیشرفت چشمگیری در کاهش مرگ و میر کودکان روی داده و آمار نشان می‌دهد که حتی در کشورهای فقیر نیز این کاهش امکان‌پذیر است.

رئیس مرکز سلامت، تغذیه و جمعیت بانک جهانی معتقد است به منظور ادامه این پیشرفت‌ها، سرمایه‌گذاری بر نظام‌های بهداشتی که به ارائه خدمات با کیفیت بالا و قابل دسترس برای همه زنان و فرزندانشان می‌پردازد، ضروری است. سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که مرگ و میر مادران، نوزادان و کودکانی که ناشی از عوامل و بیماری‌های قابل پیشگیری است، باید کاهش یابد و از برنامه به عمل تبدیل شود.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =